C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg
Det var med store forventninger jeg ankom tkrs nye "Sea Cliff" residens for å høre Overkillene som han nettopp hadde lånt av OMF. Jeg har hørt disse en gang før, hos OMF, men da med forskjellig "hardware", det viktigste var vel at OMF hadde DP effektforsterkere, en til mangeren og en til bassen, mens tkr hadde sin gamle trofaste cj premier 8 til mangeren og en crown, den og fra OMF, som dro bassen.
DEQXen var bare innstilt av tkr og OMF, så det var neppe optimalt heller. Tkr har bestilt snickers til å justere.
Det første som slo meg når jeg hørte Overkillene hos tkr var at dette høres veldig digitalt ut. Det var antakelig DEQXen som ikke var varmet opp, eller så vennet jeg meg til lyden etter hvert. Den forsvant imidlertid ikke helt i løpet av kvelden.
Når det først hadde dradd i gang var det et lydbilde jeg gjerne kunne leve med. Jeg er glad i bass, og det var det i bøtter og spann, men aldri så mye at det på noen måter tok overhånd eller var utflytende. Diskanten syntes jeg i begynnelsen var litt matt, men etter hvert gikk det opp for meg at den er utstrakt, men ikke gjør så mye av seg. Kan det og tenkes at høyttalere må varmes opp? Jeg savnet imidlertid at lyden frigjorde seg fra høyttalerne, noe jeg hadde hørt hjemme hos meg selv, spesielt med EMM_Lab dakken til tkr som fikk lyden til nærmest å fylle rommet fra gulv til tak.
Siden det var lørdag kveld begynte jeg å håpe på telefon fra Lotto. Jeg følte jeg kunne leve med dette selv.
Dette skulle imidlertid bedre seg. Da jeg kom var eggene med mangerne vinklet litt nedover mot gulvet. Tkr justerte de så de pekte rett fram i stedet. Det hjalp til en viss grad, lyden flyttet seg ut fra høyttalerne oppover mot taket og ut i rommet. Etter å ha hørt på dette en stund prøvde vi å flytte mangereggene omtrent en tomme bakover i forhold til forkant av basskassene. Etter dette var det som veldig mange ting falt på plass. Høyttalerne virket mer homogene i lyden, det var ikke den samme følelsen av en elektrostat med en basskasse. Lyden frigjorde seg enda mer fra høyttalerne. Den ble mer sammenhengende.
Hele tiden hadde gjengivelsen vært veldig tydelig, og preget av lavt bakgrunnsstøynivå og ekstremt klart og ryddig lydbilde. Dynamikken er utrolig god, selv på store orkester er det kontroll over hele lydbildet. Hvorvidt dette skyldes høyttalerne eller hele oppsettet aner jeg ikke, til det kjenner jeg enkeltkomponentene alt for lite. Det eneste kjente var cj effektforsterkerne som foret mangereggene. Her synes jeg å kjenne igjen cj-lyden som i forhold til dp-lyden hos OMF er mer i rør-retning, altså motsetningen til pa-lyden fra dpene. Elektrostatene synes jeg altid har hatt en (liten) pressethet eller noe redusert dynamikk i mellomtonen, denne er helt vekk i overkillene og dynamikken i de går langt utenpå soundlabene og bassen er i en annen divisjon. Jeg bør legge til at et par av disse argumentene gjør at jeg foretrekker dynamiske høyttalere framfor elektrostater. Det som soundlabbene gjør bedre enn overkillene er alt det som elektrostater er kjent for, de er lynraske, til tross for mangeren, og jeg mener å huske at soundlabbene er kjappere i hele frekvensområdet. Lydbildet fra soundlabbene er større.
Det er likevel flere ting tkr må få svar på før jeg synes det går an å trekke noen konklusjoner, noen vil kanskje aldri bli besvart.
- deqx er ikke stilt optimalt. Dette tror jeg har mye å si for å få lyden "mer ut av eggene".
- Tkr hadde ikke koblet opp platespilleren sin. Det kan være veldig spennende å høre hvordan overkillene gjengir vinyllyden.
- EMM-Labsen må kobles inn. Slik jeg husker denne er den omtrent fri for digital snerk eller "serring". Dakken i denne er nok vesentlig bedre enn i deqxen. Jeg tror den og har en del å si for å få lyden "mer ut av eggene".
- Tkr burde stilt opp soundlabene i den nye stua. Nå er det bare lytteinntrykk fra før han flyttet som sitter i.
- Dedikert strømkrets var fortsatt ikke lagt inn.
Dette ble et mye lengre innlegg enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men det var og en lang og hyggelig kveld hvor tiden gikk alt for fort. Jeg håper det snart dukker opp nye nytt hos tkr så jeg kan komme tilbake for en lytt.
Telefonen fra Lotto kom imidlertid ikke.
Mvh Knut