På tur og reise Tkr og Madammen tek ferjo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det må være litt Hedmarking i meg. Jeg kan alltids være spontan, men jeg må tenke meg litt om først. I dag var imidlertid et unntak, og etter litt hastverk og litt venting, møtte dette synet oss:

    DSC_1456.jpg

    Madammen hadde alltid ønsket seg en tur ut til dette øyriket, og uten den minste planlegging satte vi oss i bilen og kjørte slik at vi rakk 1155- fergen fra Krokeide.

    DSC_1457.jpg

    Vindstille var det på tur utover. Jeg er glad at jeg ikke er styrmann på den båten, det må være en av de trangeste leiene på Vestlandet.

    DSC_1460.jpg

    En har følelsen av at en går så tett opptil land at en kan skrape rur av skroget. Heldigvis hørte jeg at mannskapet snakket norsk, ikke italiensk! :D

    DSC_1459.jpg

    Lengre utpå er det bare lekkert......

    fullsizeoutput_c47.jpg

    ...Og i sør kunne man såvidt skimte vindmølleparken på Stord.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Austevoll var et jævla mareritt å kjøre stordyrpraksis på. I hine gårde tider gikk det ferge dit maksimalt hver 2. time, og hvis man i tillegg hadde ærend på Stolmen, måtte man ta enda en ferge. Da tok ett sykebesøk minimum 6 timer.

    austevoll.jpg

    Nutildags kjører to ferger parallelt med avgang 1 x i timen, og Stolmen har fått bru. Tidspress har jeg jo heller ikke for tiden, så denne gangen var det bare å nyte det Austevoll hadde å by på. Planen var å kjøre hele det hesteskoformede øyriket fra trakt til trakt, så å si, m.a.o. fra Kalve på Storakalsøy til Kvalvågen på Stolmen. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Og planen lot seg realisere. Når man først har tatt ferjo (og betalt eksobitante bompenger på toppen- 312 kroner hver vei! :p ), er hele øyriket nå innenfor rekkevidde tørrskodd. Det er pinadø bruer overalt.

    Vi dro først nordvestover. Kalve på Storakalsøy:

    IMG_1574.jpg

    fullsizeoutput_c3f.jpg

    fullsizeoutput_c40.jpg

    fullsizeoutput_c3e.jpg

    fullsizeoutput_c3b.jpg

    fullsizeoutput_c3a.jpg

    Austevoll er vakkert! Ikke bare er naturen til å miste pusten av. Stillheten er enorm, og en har følelsen av å bevege seg tilbake i tid......

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Reiseskildringene dine følges med stor interesse. Skikkelig feelgoodstemning :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, takker!

    Hva kan jeg si? Det er jo ikke akkurat noen jordomsegling. Knappe to timer etter at vi kjørte hjemmenfra var vi på Hufthammar. Ikke rare turen, egentlig. :)

    Synes i grunn at flere burde legge ut slike reiseskildringer fra nærområdet sitt.

    mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hehe, takker!

    Hva kan jeg si? Det er jo ikke akkurat noen jordomsegling. Knappe to timer etter at vi kjørte hjemmenfra var vi på Hufthammar. Ikke rare turen, egentlig. :)

    Synes i grunn at flere burde legge ut slike reiseskildringer fra nærområdet sitt.



    mvh
    Ein rasande god idè. Eg trur Vestfjordi er islagt no, men til sommaren er det håp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men Austevoll har mer å by på. Punktlig kl. 1400 begynner magen min å knurre. Gammel vane er vond å vende, og etter 20 år med middagspause fra kl. 14 til 15 kan jeg stille klokka etter sultfølelsen.

    Neste stopp ble Bekkjarvik Gjestgiveri på Selbjørn. Låner bilde fra nettet, mine egne ble ikke så bra:

    bekkjarvikgjestegiveri.jpg

    Lunsjmeny har de der, og kjøkkenet holder høy klasse. Det ble Moules Frites på tkr, og husets fiskesuppe på Madammen:

    IMG_1594.jpg

    IMG_1593.jpg

    Prisene er absolutt overkommelige. Rikelig lunsj for 2 personer inkl. hardangersider for tkr og kaffe på Madammen kom på 440 kr. Anbefales for alle i bergensområdet!

    IMG_1599.jpg

    fullsizeoutput_c35.jpg

    fullsizeoutput_c34.jpg

    Omgivelsene er heller ikke til å kimse av.

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En halv hestesko er til liten nytte. Siste del av hesteskoen ble et besøk helt sør og vest på Austevoll, Kvalvåg på Stolmen:

    IMG_1606.jpg

    fullsizeoutput_c49.jpg

    IMG_1608.jpg

    Litt historie kan jeg kanskje snike inn her. Kvalvåg på Stolmen var havnen hvor det store makrellstørje- eventyret på Vestlandet begynte. Nå har Kvalvåg sett bedre tider. Mesteparten så ut til å være fraflyttet.

    fullsizeoutput_c4c.jpg

    fullsizeoutput_c4b.jpg

    Trasig, egentlig. Følelsen av å reise tilbake i tid var mindre akutt her, antakelig for at tidens tann var så tydelig.

    mvh
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Og der hadde du omsider kommet deg ombord på Mf Trondheim ser jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for flott tur!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Først, takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. De varmer. :)

    Så må jeg virkelig gripe fatt i dette:

    Pussige disse trådene. Hvordan det nære og hverdagslige kan virke litt eksotisk.
    Dette er helt feil! Slik vi bor til i dette landet er eksotisk!

    Gudene skal vite at det ikke er noen motivtørke, uansett hvor i Norge en bor. Clouet er kanskje å ta `an ett hakk opp, og forsøke å se hvordan en utenforstående hadde sett på omgivelsene der man selv bor.

    Mangel på fotoapparat? Batteriet i speilrefleksen ga opp ånden rett etter fergekaien på Hufthammer. Alle bildene fra Austevoll er tatt med min litt slitne iPhone. Piece of cake.

    Så flott som vi har det her, synes jeg at flere skulle ta seg bryet med å fiske frem mobilen når de er ute på rusletur.

    mvh
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Som alltid fint å være med deg på tur, tkr!

    Dette med å utforske egne, nære omgivelser. Kanskje det handler om at de fleste av oss heller ikke besøker museene i egen by?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tommel opp. Bodde en helg på Gjestgiveriet for 4-5 år siden. Austevoll er stunning og har alltid tenkt at jeg burde ta turen tilbake, kanskje på tide.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid fint å være med deg på tur, tkr!

    Dette med å utforske egne, nære omgivelser. Kanskje det handler om at de fleste av oss heller ikke besøker museene i egen by?
    Tja, vet ikke helt......

    Det er IMO kanskje bedre å ta `an ett hakk opp igjen. Til syvende og sist tror jeg det handler om å ta vare på egen undring og nysgjerrighet. :)

    Mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Interessante tanker om det vakre i det nære, tkr.
    Når jeg er ute og reiser, tar jeg aldri så gode bilder som første dagen. Når jeg ser tingene for første gang har de en friskhet som forsvinner med gjensyn.
    Alt er selvsagt i mitt hode og i mitt blikk, for tingene er jo de samme hele tiden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn