Toe-in eller ikke?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har du forsøkt verktøyet til Flageborg?

En enkel fil med 7 trommeslag som skal låte likt helt fra utenfor den ene høyttaleren til midten og så utenfor den neste høyttaleren?
Det er ikke farlig å gjøre det på en vitenskapeilg måte ;)

Det med at det er en tromme her og en tromme der? Er det det som er holografi?
At musikere og trommer er plassert på forskjellige plasser i lydbildet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
EHED skrev:
Det med at det er en tromme her og en tromme der? Er det det som er holografi?
At musikere og trommer er plassert på forskjellige plasser i lydbildet?
Jovisst! Og dette er en av de rare tingene man opplever innen reprodusert musikk. Jeg fikk nesten sjokk første gang jeg så en trommis. Han så helt vanlig ut. Jeg hadde trodd at trommiser hadde fem meter lange armer. Det høres i hvert fall ofte sånn ut, med trommene spredd over hele scenen.

Tipper det handler om nærmikking og kreative 'knobtwisters'.............  ;)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Regner med at vedkommende kjenner plata han tester med, så han ikke blir lurt ;)

Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke tar i bruk litt hjelpemidler.

Har lært opp ganske mange kompiser i å sette opp anlegg riktig, kun ved hjelp av målebånd, in-phase/out-of-phase og de syv trommeslagene.
Mange blir veldig forbløffet når lydbildet brer seg utover på sidene(Qsound) og ting står fjellstøtt både mellom og utenfor høyttalerne. De fleste ber meg om å slå av surround-lyden men den er jo ikke påslått engang :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.353
Antall liker
20.218
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
EHED skrev:
Regner med at vedkommende kjenner plata han tester med, så han ikke blir lurt ;)

Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke tar i bruk litt hjelpemidler.

Har lært opp ganske mange kompiser i å sette opp anlegg riktig, kun ved hjelp av målebånd, in-phase/out-of-phase og de syv trommeslagene.
Mange blir veldig forbløffet når lydbildet brer seg utover på sidene(Qsound) og ting står fjellstøtt både mellom og utenfor høyttalerne. De fleste ber meg om å slå av surround-lyden men den er jo ikke påslått engang :)
Dette kan man klare fint med å lytte seg fram. Måleband er dog til god hjelp. Det er liksom ingen tvil om når det sitter som det skal. Da kommer surround-effekten fram. Hos meg oppnår jeg den ved ca 8 grader toe-in.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.353
Antall liker
20.218
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Men de trommeslagene hadde vært spennende og prøvd :D
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
lars_erik skrev:
Men de trommeslagene hadde vært spennende og prøvd :D
Bare å laste ned fra linken til Flageborg tidligere i tråden :)

Jeg lytter meg også til det, men det er så mye enklere å bruke en "låt" som er lagd for det ;)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har sett eksempler på folk som prøver å finne "Bikkja til Waters" med 20cm forskjellig avstand til høyttalerne.
Symmetri er viktig, derav målebånd!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.353
Antall liker
20.218
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
EHED skrev:
Har sett eksempler på folk som prøver å finne "Bikkja til Waters" med 20cm forskjellig avstand til høyttalerne.
Symmetri er viktig, derav målebånd!
Ja, måleband må man ha. Gjør det hele litt enklere :)
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Ved opostilling er det nesten ett must at man kjenner plata og vet hva man skal lytte etter.
Ofte er det en masse info om dybde og plassering som, IMO mange overser og bare deler opp musikk i bass, mellomtone og diskant.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg deler som regel opp i bass, trommer, gitar og vokal. ;D
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Ja muligens du ja, men man har snakka med endel folk gjennom interessen min, og det er ikke så sjelden man får høre "Jasså... Sier du det du?"

Var på en kabeltest for litt siden (ikke blind riktignok) og satt der og prøvde å forklare mine inntrykk, mens jeg hadde på følelsen av at resten av gjengen ikke skjønte bæra, seelv om de smilte og nikket anerkjennende. Litt sånn. "Kan noen være så vennlig å fortelle meg om hva han egentlig snakker om??"
Man kan ikke forklare en person som ikke har dypere forståelse om hvordan ett lydbilde optimalt sett er bygd opp.

Det var vel først da jeg oppdaga litt selv at jeg forsto hva enkelte journalister snakka om....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
EHED skrev:
Har sett eksempler på folk som prøver å finne "Bikkja til Waters" med 20cm forskjellig avstand til høyttalerne.
Symmetri er viktig, derav målebånd!
Ja, måleband må man ha. Gjør det hele litt enklere :)
Selvsagt brukte jeg målebånd. Kunne jeg ha laget skissen jeg linket til i første post uten målebånd? ;)

Jeg har gått glipp av linken til den tromme-testfila, og det høres ut som et supert hjelpemiddel. Den skal jeg prøve. Beklager forseelsen,. og takk igjen for tipset.
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Kanske inte har så mye och gøra med ønskemålet fra trådstarter men Broadband Pink Noise är eminent for att identifiera sweet spot och størrelse på denna. Det finnes sikkert noen online signalgeneratorer att finna på internett.


/Suomela
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Selvsagt brukte jeg målebånd. Kunne jeg ha laget skissen jeg linket til i første post uten målebånd? ;)
Jeg har gått glipp av linken til den tromme-testfila, og det høres ut som et supert hjelpemiddel. Den skal jeg prøve. Beklager forseelsen,. og takk igjen for tipset.
Ja, men det er viktig at du bruker målebånd, og ikke tommestokk!
Lyden blir litt hard med tommestokk :)
Lasermåler er veldig nøyaktig, men da får du ofte en litt klinisk lyd ;)

Etterhvert som du lærer tromme-sporet å kjenne, så kan du også høre om selve lyden og etterklangen på trommene endrer seg i midten eller på en av sidene. Slik kan du da tune og flytte høyttalerne nærmere eller fra hverandre ettersom, sammen med forskjellig vinkling.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Suomela skrev:
Kanske inte har så mye och gøra med ønskemålet fra trådstarter men Broadband Pink Noise är eminent for att identifiera sweet spot och størrelse på denna. Det finnes sikkert noen online signalgeneratorer att finna på internett.
/Suomela
Interessant.
Kan du forklare litt mer hvordan det gjøres?
Har du "Broadband Pink Noise" på CD, eller mener du generelt ?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Flageborg skrev:
Dazed skrev:
men hvis det finnes "regler" for når og hvordan man bør vinkle høyttalerne inn mot lytteposisjonen, er jeg veldig interessert i å høre om det.
Verktøy(kalibrering_cd_2009) for å finne optimal toe-in finner du her:
http://www.kringlyd.no/kalibrering/
Hvordan får man tilgang til dette verktøyet? Har googlet litt, men jeg klarte ikke å finne det.
På Hi-Fi Klubbens sider fant jeg en kalibreringsdisk men den gjaldt såvidt kunne se TV.
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Jøgga skrev:
Suomela skrev:
Kanske inte har så mye och gøra med ønskemålet fra trådstarter men Broadband Pink Noise är eminent for att identifiera sweet spot och størrelse på denna. Det finnes sikkert noen online signalgeneratorer att finna på internett.
/Suomela
Interessant.
Kan du forklare litt mer hvordan det gjøres?
Har du "Broadband Pink Noise" på CD, eller mener du generelt ?
"Tromme-testfila" nevnt ovan är nok det samme øvelsen som kan gjøres med rosa støy.

Rosa støy (Pink Noise) liknar på "naturligt" ljud då den har samma mängd energi per oktav som musik. I en testsituation spelar du upp signalet (20-20000 Hz) och lytter til hva som skjer med ljudspektrumet når du beveger hodet fra side til side. Skjer det ingen forendring har du en bred sweet spot (som jag själv liker). Hvis du opplever lyden som lysere til sidan kanske høyttalerne har for liten toe-in.

Øvelsen gir ikke ett facit men en bilde over størrelsen på, og en oppfatning av "balansen", i sweet spot.

Det er troligt att det finns test-cd'er med rosa støy, kanske til og med online signalgeneratorer på internett. Själv har jag noen måleprogram med en slik inbyggd. For mer info om Pink Noise se her.


/Suomela
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
207
Antall liker
165
Har lekt meg litt idag med forskjellig toe-in, og synes det ble bedre med toe-in hvor ht er vinklet direkte mot meg.
Ga en bedre dybde og mer diskant.
Gøy å leke litt med plasseringen :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.353
Antall liker
20.218
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
jabbalabba skrev:
Har lekt meg litt idag med forskjellig toe-in, og synes det ble bedre med toe-in hvor ht er vinklet direkte mot meg.
Ga en bedre dybde og mer diskant.
Gøy å leke litt med plasseringen :)
Dette er jo også avhengig av høyttaleren og av rommet. Men det er veldig viktig å eksprimentere med plassering.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det blir litt svart hvitt og si at man skal ha siderefleksjoner eller ikke. Det kommer ann på flere ting.

Ene er avstanden man har. Er avstanden veldig liten (som f.eks hos meg), så vil refleksjonene ankomme tidlig (f.eks under 10ms) og det er nesten utelukkende ødeleggende for lyden. Det vil gi tonal farging, utstikkende frekvenser, mindre detaljer og mikrodynamikk, mindre klarhet, dårligere stereoperspektiv osv. Da har man egentlig ikke noe valg.

Så kommer det vel ann på hvor bra høyttalerne måler off axis og hvordan power responsen ser ut.

Ikke minst tror jeg det handler en del om preferanser. Demping av sideveggene vil gi mer pin pointing og fokus/presisjon. Mens refleksjoner gir er større lydbilde og mer bredde.
Et alternativ er å bruke en kombinasjon av demping/diffusjon som blir en mellomvei. Uansett, så tror jeg man bør behandle sideveggene på en eller annen måte ideelt sett. Diffusjon vil gi mer homogen spredning enn bare reflekterende vegger.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
lars_erik skrev:
jabbalabba skrev:
Har lekt meg litt idag med forskjellig toe-in, og synes det ble bedre med toe-in hvor ht er vinklet direkte mot meg.
Ga en bedre dybde og mer diskant.
Gøy å leke litt med plasseringen :)
Dette er jo også avhengig av høyttaleren og av rommet. Men det er veldig viktig å eksprimentere med plassering.

En del av dette er å prøve med forskjellige inspillinger, og helst ikke bare tørre studioinspillinger.


Mvh. RS
 

avo

Medlem
Ble medlem
11.08.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
Testet litt i går kveld med vinkling og demping i refleksjoner. Prøvde bl.a. med å la aksene krysse en liten halvmeter foran "hot seat". Teorien (fritt etter gedlee.com) bak dette skal være at sweetspot blir bredere, da tidforsinkelsen fra den høyttaleren som er lengst unna kompenseres av høyere spl fra samme (da man havner on axis på denne). Resultatet blir selvsagt bedre jo jevnere fall off axis responsen har. Resultatet ble mye bedre=bredere sweetspot, og mener at 3D er like god. I tillegg minimerer man førsterefleksjon mot vegg, men desto viktigere å dempe motsatt vegg (noe avhengig av størrelse på rom og avstander selvsagt). Gratis å prøve for de som av til lytter sammen med fruen.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
207
Antall liker
165
R.S. skrev:
lars_erik skrev:
jabbalabba skrev:
Har lekt meg litt idag med forskjellig toe-in, og synes det ble bedre med toe-in hvor ht er vinklet direkte mot meg.
Ga en bedre dybde og mer diskant.
Gøy å leke litt med plasseringen :)
Dette er jo også avhengig av høyttaleren og av rommet. Men det er veldig viktig å eksprimentere med plassering.

En del av dette er å prøve med forskjellige inspillinger, og helst ikke bare tørre studioinspillinger.


Mvh. RS
Viktig poeng det da forskjellige innspilninger låter forskjellig.
Forskjellig type musikk er og gjeldende her, ett stort orkester skal låte helt annerledes enn ett lite jazz ansemble i ett lite kjeller lokale.
Spesielt studio opptak kan ødelegge litt av illusjonen om at man f.eks sitter i en liten røykfylt klubb med en wisky i handa og hører Tom Waits på scenen.
Jeg bruker gode og dårlige innspilninger i tillegg til både studio og live innspilninger, og forskjellig type musikk for å lete etter en god plassering.
Er ikke blitt så avansert at det går i test toner og målinger, men kommer vel dit en dag og ;)
Totalt sett så er det litt kompremier, ikke kult at bare en type innspilninger låter fett.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
207
Antall liker
165
avo skrev:
Testet litt i går kveld med vinkling og demping i refleksjoner. Prøvde bl.a. med å la aksene krysse en liten halvmeter foran "hot seat". Teorien (fritt etter gedlee.com) bak dette skal være at sweetspot blir bredere, da tidforsinkelsen fra den høyttaleren som er lengst unna kompenseres av høyere spl fra samme (da man havner on axis på denne). Resultatet blir selvsagt bedre jo jevnere fall off axis responsen har. Resultatet ble mye bedre=bredere sweetspot, og mener at 3D er like god. I tillegg minimerer man førsterefleksjon mot vegg, men desto viktigere å dempe motsatt vegg (noe avhengig av størrelse på rom og avstander selvsagt). Gratis å prøve for de som av til lytter sammen med fruen.
Serblin er vel en stor tilhenger av dette, prøvde dette med mine Sonus Faber som jeg hadde tidligere, med vekslende hell.
 
Topp Bunn