tommel låser seg inne i hånda hvorfor?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
OBS OBS: IKKE tenke koffert nå. ;D ;)

Har problemer med at venstre tommel vrir seg selv inn i hånda og låser seg der ved litt lengere belastninger.
( gjerne når jeg har holdt noe godt fast)
Det virker som om senna trekker seg sammen og det gjør innmari vondt. :'( :-X ( kan skje uten forvarsel)
Hvorfor skjer dette og Er det noe en kan gjøre for å motvirke dette? ( jeg må tvinge tommelen tilbake og holde den der for at det skal bli bedre )
Mvh Jan I

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Hva med å ringe fastlegen din? Vel er det rimelige konsultasjoner her inne, men man får jo like mange svar som det er deltagere i tråden. -1 da, for jeg vet ikke. Lykke til. :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Triggerfinger. Slett ikke uvanlig. Skyldes at senen kiles i seneskjeden.
(Om det er symptomer fra håndflaten kan det også være kontraktur (Dupuytrens kontraktur), men lite sannsynlig siden du ikke sier noe om det.)

Enkle egentiltak (utstrekk osv) virker sjelden. Gå til legen din og vis den frem, han vil kunne henvise deg videre ved behov. Behandling er først kortison lokalt eller i verste fall kirurgisk spalting av senen (fort gjort det også) dersom kortison ikke virker etter 2-3 injeksjoner. Lykke til!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
gismo skrev:
Hadde også satset på hjelp et annet sted enn her 8)

;D gismo
Og hva sier du nå?
;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Takker for fine svar.
Det er greit å gå til fastlegen, men da må en helst ha bestilt time en måned før det skjer noe ;)

Kjenner ikke noe inne i håndflata, men når det skjer så kjenner jeg smerter oppover underarmen et stykke opp men over håndleddet og under albue.
Har fått rettet ut tommelen igjen,så jeg vet ikke om det er vits i å gå til legen når tommelen er ute.
( DOG: jeg har mistet mye av krafta i den og hvis jeg belaster den så kjennes det ut som om den skal låse seg igjen.
Mvh

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Legen er ikke farlig... gå før du får varige men... tommelen ute av drift er ikke greit!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke uvanlig å ha vondt over håndleddet, senene går opp til underarmen.
Selv om det kan gå over av seg selv så er det vanligst at denne tilstanden recidiverer (kommer tilbake igjen og igjen) fordi det er en mekanisk grunn til det. Går du lenge med det så risikerer du både kronisk seneskjedebetennelse og også muskelsvinn som kan gi problemer senere. Dersom det er tilbakevendende (og ikke et enkelttilfelle) så er det nok best å kontakte legen for effektive tiltak, enten tommelen er ute eller inne.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Spis Udo's choice olje, Ingefær og mer fett i maten rett og slett!!!
Det sier jeg!!!

Dette er kostholdsrelatert, det tro jeg så gjerne!!!
Spis også vanlig kål, og nå¨r du gjør det, og tomater, da MÅ du helle på litt fett!!!!
For det er nemlig slik at grønnsaker inneholder masse saker som kroppen ikke tar opp når man bare spiser dem uten fett.
Det må rett og slett fett til!!!
Gresskarkjerner og feit fisk er også lurt...

Er du f.eks veganer, så er dette IKKE ett bra tegn!!!
Da sier sena deg at du mangler noe...
Dette må du ta alvorlig, for har du slike tørre seneskjeder så er det farlig altså...

Dette fenomenet har faktisk ett navn...
Sykkelneve!
For blandt syklister ække dette så uvanlig grunnet at man griper og holder sykkelstyret over time etter time med konstant "hold" ...

Ja...

Ræler av meg kostholdgreier her...
Take it easy dude, detta blir bra trur jeg!

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Triggerfinger. Slett ikke uvanlig. Skyldes at senen kiles i seneskjeden.
(Om det er symptomer fra håndflaten kan det også være kontraktur (Dupuytrens kontraktur), men lite sannsynlig siden du ikke sier noe om det.)

Enkle egentiltak (utstrekk osv) virker sjelden. Gå til legen din og vis den frem, han vil kunne henvise deg videre ved behov. Behandling er først kortison lokalt eller i verste fall kirurgisk spalting av senen (fort gjort det også) dersom kortison ikke virker etter 2-3 injeksjoner. Lykke til!
Som et alternativ til kortison og kirurgi så fungerer ofte manuell behandling av mykvevet i hånda. Riktig behandling sørger for at senene får rommet de trenger for å gli uten restriksjoner, og normal funksjon kan gjenopprettes. Prøv å finn en behandler med litt kompetanse på dysfunksjon i armer. ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Imperial skrev:
Det sier jeg!!!

Spis også vanlig kål, og nå¨r du gjør det, og tomater, da MÅ du helle på litt fett!!!!
For det er nemlig slik at grønnsaker inneholder masse saker som kroppen ikke tar opp når man bare spiser dem uten fett.
Ganske så enig i at dette er viktig! ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Skaff deg dame. Nei uff, vi skulle ikke tenke koffert, nei.... ::)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.219
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
For blandt syklister ække dette så uvanlig grunnet at man griper og holder sykkelstyret over time etter time med konstant "hold" ...
Det har ikke jeg hørt om før.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Takker igjen for flotte svar.
Spiser vel egentlig alt for lite grønnsaker,og tomater klarer jeg ikke å få ned i det hele.
Fett ( nei nei ikke koffert ;) ) .. av den flytende sorten blir det vel alt for mye av ::) så ?
Skal se om jeg får klemt inn et spørsmål om dette med tomlen hos legen neste gang.
Når det gjelder muskelsvinn,så har jeg faktisk begynt å lure på dette selv.
Synes muskelen som er bak pekefinger er blitt mindre og det er blitt et stort søkk ved siden av sena som er rett bak pekefinger leddet (knoken)
Begynner jo å bl nervøs nå,så jeg må se om jeg får en ny time hos dr.
Takk igjen for flotte råd.
Mvh Jan I

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg hadde noe sånt som dette jeg for ca 2 år siden.
Gripestyrken var særs redusert, jeg hadde overbelastet noe i senene husker jeg og det var nermest som en inflamasjon

Det er ting som f.eks at paracett og ibuprofen fjerner smerte men gjør at kroppen seriøst fikser seg selv i ett langsommere tempo... Det må man helst IKKE ta ved senebetennelser, og alt av lettmat eller ting som inneholder nutrasweet eller andre kunstige søtingsmidler i brus og liknende skal man EI innta... for alt dette senker reparasjonshastigheten til kroppen på området fettbehandling og forbrenning... noe som er dumt med tanke på betennelsesbekjemping.

Så de matvarene og stoffene som faktisk stopper betennelse og irritasjon i sener i kroppen det er: (revidert grønnsaksfri utgave..)
Haibrusk (dypvannsfiskebrusk oxo), Ingefær, feit fisk, gjæra soya!, Legum bønner, glukosamin tilskudd, tran og linolje mattilskudd... (look no tomatoes.. ;D..)

Nå sa brodern min (Driver med trening/kosthold) at jeg skulle bruke armen alikevel, selv om det gjorde vondt å gjøre det, forsiktig først og så "trene tilbake" styrken i de fingra dette da gjaldt. Og tøye yderst forsiktig, mange mange ganger per dag de aktuelle senene.

Ett produkt jeg fant å funke skikkelig bra var:
- http://www.proteinfabrikken.no/Avde...th-Pro-90-Kapsler-Proteinfabrikken-13536.aspx

Så jeg tok disse og Proteinfabrikken BCAA+ supplement og da en makrell i tomat på boks per dag og da tran og selolje (Ruis)...
Dette fungerte! Jeg behøvde da ikke kortisonsprøyter, og armen er i dag like sterk som før. Det tok ca 3-4 mnd å få det til å forsvinne etter hva jeg husker.

Så jeg er POTTE sikker på at dette er delvis kostholdsrelatert i samband med at du muligens ikke strekker ut fingersenene dine med gjevne mellomrom.

Det du kan få av legen er jo Glukosamin, det er det stoffet som gjør at brusk og sener er selvreparerende, ved mangel på dette kan de bli "tørre" og tåle mindre belasting... Kroppen lager dette selv, men bare om kostholdet er på stell.
Så, dette er ikke fali vøttø, men det er irriterende og man bør gjøre noe med det som de andre også sier her i tråden.

Når det gjelder "krampe" i muskel så kan dette være mangel av magnesium... damer får dette når de blir eldre f.eks og får da "leggkramper" da kan man ta f.eks Floradix flytende magnesiumtilskudd, som består av guess what grønnsaks-juice i ymse fordeling..

Cashewnøtter, spinat, kål, peanøtter og slikt inneholder brukbare mengder med magnesium...
Så f.eks å kjøpe seg en nøtteblanding som man tar en neve av hver dag, det er lurt serru!

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og legger man til ti "Hail Mary" hver oddetallstime i to døgn så blir det bra :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.069
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Det sier jeg!!!

Er du f.eks veganer, så er dette IKKE ett bra tegn!!!
Da sier sena deg at du mangler noe...
Dette må du ta alvorlig, for har du slike tørre seneskjeder så er det farlig altså...

Dette fenomenet har faktisk ett navn...
Sykkelneve!

Ja...

Ræler av meg kostholdgreier her...
Take it easy dude, detta blir bra trur jeg!

mvh
Sykkelneve. Det navnet var ukjent for meg.

Har hørt om tennisalbu, men.....og vann i kneet, skill i håret og denslags.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Roffe: Kan det være det du sleit med på Aker Egers?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
rolfozzy skrev:
Sykkelneve. Det navnet var ukjent for meg.

Har hørt om tennisalbu, men.....og vann i kneet, skill i håret og denslags.
Nei, det heter kanskje ikke det... det heter vel egentlig "De Quervain's Tendinosis /thumb tendonitis..." ...
Om det er det trådstarter har da, det vet jeg jo ikke.
Sykkelneve... tja,google vet heller ikke hva det er.... :p tja...
Oversatt det fra noe engelsk jeg, tror jeg... ::) så det.... hehe... :-\

Så om trådstarter f.eks IKKE synes dette er noe digg:

Så er jo det da D Q betennelse da... eller begynnende "murring" ... Jo før man gjør noe med slik, jo bedre.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke det han beskriver. Du viser en abduktortendinitt. Han har en adduktor seneskjedekontraktur. Rett og slett en helt vanlig triggerfinger. Men ti Hail Mary virker sikkert like dårlig på begge.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Har ikke problemer å gjøre slik tengningen viser etter at jeg har fått ut tommelem igjen.
Men det kjennes ut som en kraftig senestrekk ,kansje bare motsatt når det skjer .
Tommelen låser seg i posisjonen på tengningen og jeg blir nærmest tvunget i kne når dette hender.
Hail Mary drinken kjenner jeg ikke ;) ;D ;D ;) ::)
Men ti av uansett drinker hjelper nok... ::) ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Ten Hail Mary" kan kanskje oversettes med noe slikt som ti takksigelser til jomfru Maria. Drinker virker nok bedre :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Vidar P skrev:
"Ten Hail Mary" kan kanskje oversettes med noe slikt som ti takksigelser til jomfru Maria. Drinker virker nok bedre :)
Joa skjønte nok det ( derfor alle smileys )
Trodde vel at det egentlig het hill jomfru Maria.. men det er vel kansje ved andre lidelser ;)

Topp Bunn