På tide med tilbakemelding, ikke sant?
Da har jeg hatt Etera i hus en stund og føler jeg har begynt å få til plasseringen bra i forhold til det jeg har mulighet til å gjøre i stua her.
Anlegget endte opp på langveggen i et rom på rett over 7x6meter. Når jeg finlytter står høyttalerene i overkant av 2meter fra frontveggen. Den venstre høyttaleren sett fra lytteposisjon står i overkant av 1.5meter fra sidevegg. Jeg har omtrent 2.6meter mellom høyttalerene. Den høyre høyttaleren har i overkant av 3meter til sidevegg. Fra lytteposisjon er det omtrent 3.8meter til høyttalerene. Samtlige mål er CC diskant-diskant. Høyttalerene står vinklet mer eller mindre direkte i ansiktet på meg. Jeg har styrt en god del med DSPeaker Anti-Mode Dual Core 2.0 for å få til et så godt som mulig utgangspunkt før jeg har kjørt en korrigeringsrunde. Etter mye jukking frem og tilbake med høyttalerene fikk jeg en utrolig AHA-opplevelse da jeg flyttet ræva bak i sofaen som står klint opp i bakveggen istedenfor i godstolen en bit ut i rommet. Da falt plutselig hele lyden på plass! Mye større forbedring av å flytte meg selv enn høyttalerene altså. Etter korrigering syntes jeg (som "alle" andre) at det ble litt bassfattig så da justerte jeg opp bassen litt ved hjelp av "housecurve" i AM. Jeg kjører AntiMode som pre i dette oppsettet og det fungerer langt over forventning. Etter å ha lyttet med en korrigert frekvenskurve i noen dager var det direkte kvalmende å Bypasse korrigeringen og lytte med de romproblemene som er der. Rotete, lite definert og merkelige bassfenomen som jeg tidligere syntes var vanvittig bra lyd fremsto helt plutselig veldig tydelig i all sin elendighet. Å si at jeg er et fan av DSPeaker er nok ikke en overdrift.......
Når det gjelder lyden jeg nå har i stua er det ikke annet å si enn at det er den beste lyden jeg har hatt, og det med god margin. M t p. Anti-Moden og det annerledes rommet er det ganske urettferdig å sammenlikne mot Gradient Revolution, men jeg lyttet en god del på anlegget uten Anti-Mode i begynnelsen så jeg har noen meninger når det gjelder GradRev VS. Etera. I utgangspunktet vil jeg si at den som liker den ene med stor sannsynlighet også vil like den andre av disse to høyttalerene da de i mine ører har mer likheter enn ulikheter. Før jeg til slutt fikk somlet meg til å hente Etera hadde jeg et par Magnepan MG 1.7 og jeg vil påstå at Etera er en mellomting mellom Gradient Revolution og Maggiene. Etera er fyldigere i lyden enn Maggie, men ikke fult så fyldig som Revolution, selv om Etera går dypere i bassen enn GradRev. Jeg tipper det rett og slett er balansen mellom bass og resten av registeret som er litt annerledes. Etera er ikke fult så pågående oppover i registret som MG1.7 kan være, men mer så enn Revolution som jeg opplevde å være ganske laidback. Ingen av disse tre høyttalerene er partyhøyttalere, men jeg synes den som fungerer best til techno og tung rock av de tre definitivt er Etera. Maggie er direkte dårlig på de typene musikk. Grad Rev er ok, men Etera klarer det bedre. På normal rock, type Dire Straits, Hendrix, Pink Floyd o s v. syes jeg derimot alle tre er fantastiske! Hvis fysisk trøkk og The Prodigy er målet bør man rett og slett kjøpe noe annet etter min mening. Rett og slett fordi jeg synes elektronisk musikk har en tendense til å bli litt "flat" og lite spennende i denne typen høyttalere. "Noen" nevnte lydbildet tidligere i tråden og mente at Etera var "large than life" i forhold til f eks. Revolution. Jeg er litt enig, men samtidig ikke enig fordi jeg opplevde Revolution som rimelig "store" i lyden de og, så selv om Etera muligens er enda et hakk større så er de ikke i nærheten av de Mirage OMD-28 jeg hadde samtidig som Magnepan 1.7. De høyttalerene laget surround fra kun to høyttalere. Helt vanvittig kult på de riktige låtene! Som eksempel på en låt som var vanvittig på de høyttalerene kan jeg nevne Pink Floyds "Set The Controls For The Heart Of The Sun". De trommene som er med gjennom den låten vandret rundt i rommet på en måte som ingen av de andre tre høyttalerene er i nærheten av. Heftig, men man kan ikke akkurat anklage Mirage for å lage høyttalere for de som liker å "se" artistene forran seg på en scene da et difust lydbilde ikke akkurat er en overstatement når det kommer til Mirage...
Etera knyter sammen de beste egenskapene fra Revolution og Magnepan på en i mine ører helt fantastisk måte! Jeg er veldig nært å "være i mål" med dette anlegget nå, men jeg har gått og blitt nysgjerrig på klasse D, så det er mulig jeg handlet noen bra blokker etterhvert. Noen som har testet noen av over nevnte høyttalere og klasse D? Apropo klasse D, så er det flere som har sagt at Etera krever veldig mye effekt. Jeg driver mine med 2x100Watt i klasse A og synes ikke det virker som om forsterkeren sliter i det hele tatt for å være ærlig. Ørene får nok før forsterkeren i alle fall ;D
Mange ord ble det, og jeg håper at den som eventuellt er interessert i å vite noe om disse høyttalerene blir litt klokere av å lese. Spør gjerne hvis du lurer på noe spesifikt så skal jeg prøve å svare. Jeg er ikke på noen som helst måte en guru, men setter selv stor pris på at folk tar seg tid til å hjelpe og vil gjerne prøve å bidra hvis det kan hjelpe noen