Tonearmskabel RCA-RCA. Hjelp meg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
(Kjære moderatorer, dette er kabel til vinyl, og jeg liker meg ikke i La-La-Land/kabelhjørnet. Please la stå.)

Folkens, jeg har tenkt å splashe ut på en dedikert RCA-RCA tonearmskabel, 1 m, pen, med jordkabel. Kan dere gi meg litt hjelp?

Signalvei:
Audio-Technica AT33PTG/II -> Well Tempered Classic V arm -> Ny RCA-RCA tonearmskabel -> Lindemann Limetree Phono II

Tonearmen ser ut som den har en litz-kabel á la Cardas. Ett stykke fra pickup til RCA hunnkjønn. MC-trinnet på Phono II er ubalansert

Kandidater:
Oyaide PA-2075 RR V2 (2 ledere pluss skjerm?)
Oyaide PH-01 RR
Van den Hul The Isis (1 leder pluss skjerm. Har sansen for denne siden jeg ikke har balansert MC-trinn)

Andre?

Sist redigert:

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.542
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har handlet hos denne veldig hyggelige karen her, skreddersøm kan man si og edrulige priser.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.041
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takk for link, ser ut som fornuftige saker. Noe som er bedre enn Canare, Mogami og Van Damme får man jo ikke uansett pris og begge har mer enn store nok utvalg til å finne en kabel med nettopp de karakteristika en er ute etter.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.613
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Denne er også RCA-RCA pluss jord:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
(Kjære moderatorer, dette er kabel til vinyl, og jeg liker meg ikke i La-La-Land/kabelhjørnet. Please la stå.)

Folkens, jeg har tenkt å splashe ut på en dedikert RCA-RCA tonearmskabel, 1 m, pen, med jordkabel. Kan dere gi meg litt hjelp?

Signalvei:
Audio-Technica AT33PTG/II -> Well Tempered Classic V arm -> Lindemann Limetree Phono II

Tonearmen ser ut som den har en litz-kabel á la Cardas. Ett stykke fra pickup til RCA hunnkjønn. MC-trinnet på Phono II er ubalansert

Kandidater:
Oyaide PA-2075 RR V2 (2 ledere pluss skjerm?)
Oyaide PH-01 RR
Van den Hul The Isis (1 leder pluss skjerm. Har sansen for denne siden jeg ikke har balansert MC-trinn)

Andre?
1. Hva mener du egentlig, intern kabel fra pickup til utløp fra platespiller ,eller fra platespiller til RIAA.?
Har du noe problem du skal løse.? Å tukle med armen interne tonearmskabel har jeg aldri turt, er redd for å tukle med jording eller skjerming eller påvirke armens egenskaper.
Antar du søker RCA-RCA fra spiller til RIAA:

Jeg har støy nivå på -80db på systemet med gain på 62db og original intern armkablel,(SME V bruker visstnok van den Hul H501 fra spiller til RIAA hvs som er inne i armen vet jeg ikke) og en første generasjon Nordost Heimdall ( hvem skulle trodd det?? !!!) fra spiller til RIAA.

Nordost til RIAA er forøvrig upraktisk stiv og jeg bruker den kun fordi original kabel fra SME har et brudd. Håper du finner noe som ikke gir Nordost penger i lomma

Kanskje jeg skulle skaff meg denne gitt? Takk @habicht
Mogami Mini Starquad (back-promo.co.uk)

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Som forsøkt forklart:
Jeg er på utkikk etter en rca-rca kabel, gjerne med ekstra jordleder, som skal inn mellom tonearmens rca hunnkjønnsplugger og phonoforsterkerens rca hunkjønnsplugger. Jeg skulle selvfølgelig vist det i «signalveien» i åpningsinnlegget.

Jeg skal ikke gjøre noe med tonearmens internkabel.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hm. Hvor høy kabelkapasitans skal man tolerere? Det kunne jo være at jeg kom på å kjøpe en MM-reservepickup. Greit å ikke ende opp med en masse ekstra pift i toppen da.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.041
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Typisk er vel ca. 150-200pf en grei verdi, spesielt om en har en viss forkjærlighet for Audio-Technica og en nøytral gjengivelse. Internkablingen i armen ligger typisk rundt 60-70pf (noe jeg leste for lenge siden, inkl. målinger, men jeg har Ikke lenger linken), så 80-120pf for kabelen fra spiller til RIAA er i så fall optimalt.

Jeg har kabler i custom-lengder som gir meg ~175pf alt inklusive. Brukte en leverandør lik linken fra habicht, sjekket data på kablene hos produsent og valgte den som ga meg dataene jeg ville ha i den lengden jeg ville ha. Easy, peasy.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk. Den grønne Eirik84 viser tror jeg kan bli noe heit da.

Hva er inngangskapatitansen på MM-trinnet, ref. dine totalt 175 pF kabelkapasitans, @JMM?

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.613
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk. Den grønne Eirik84 viser tror jeg kan bli noe heit da.
Ja 1meteren er målt til 180pf ser det ut til. Mulig de er mer beregnet for tilkobling av platespillere og dj-mixere 🤔 Har ikke så god peiling på det tekniske ift platespillere og riaa. Det frontes jo mye her inne at har du kontakter som passer i begge ender så er du i mål, men må passe for oppgaven også.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.041
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
180pf kan fort bli i overkant hvis sjansen er stor for at en evt. MM vil komme fra A-T ja.

Jeg ville nok brukt linken fra habicht og sjekket dataene.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.283
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Typisk er vel ca. 150-200pf en grei verdi, spesielt om en har en viss forkjærlighet for Audio-Technica og en nøytral gjengivelse. Internkablingen i armen ligger typisk rundt 60-70pf (noe jeg leste for lenge siden, inkl. målinger, men jeg har Ikke lenger linken), så 80-120pf for kabelen fra spiller til RIAA er i så fall optimalt.

Jeg har kabler i custom-lengder som gir meg ~175pf alt inklusive. Brukte en leverandør lik linken fra habicht, sjekket data på kablene hos produsent og valgte den som ga meg dataene jeg ville ha i den lengden jeg ville ha. Easy, peasy.
Oyaide 2075 V2 ligger på 110pf. Jeg har tre stykker av disse , og de gjør ikke mye galt de altså. Value for Money rett og slett.

analog index | 電線・ケーブル・オーディオ・専門店 小柳出電気商会(オヤイデ、oyaide)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har 47 kOhm/150 pF inn på mm-trinnet. Om vi bruker JMMs 60-70 pF i armen bør jeg kanskje holde meg under 80 pF i ønsket kabel til A-T MM-pickuper?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den der Mogami Starquad-konstruksjonen. Med WBT. O la la.

Me fær sjau. Fin øvelse dette. Kan bli sjølvmekk og.

Kjør på med forslag og ideer.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.041
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hva er inngangskapatitansen på MM-trinnet, ref. dine totalt 175 pF kabelkapasitans, @JMM?

Den er ~0pf siden det er lagt opp til nettopp å bruke kun kablene til å bestemme kapasitansen.

Tilsynelatende glemmer de fleste (?) armkablingen helt og en del også kablene når kapasitans skal justeres, og stiller bare inn hele den ønskede verdien på RIAA-trinnet.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.542
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Høres ut som et bra og fornuftig valg.
Om det ikke fungerer er det bare å skylde på alle de dårlige rådene man får her på sentralen ;)
Kommer nok til å bestille noen fra han med XLR når flatbanker prosjektet skrider frem.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
725
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Si ifra om du får svar fra Y.T. Jeg sendte flere eposter uten å få svar, og bestilte så en kabel for noen uker siden via nettbutikken. Har ikke hørt noe etter "takk for bestillingen"

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
294
De gamle vdH 501/502 er gode (SME benyttede dem på SME-V).
Må være nemme få fat på da de var mye populære.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
294
PS Valentino.

Hvis du benytter en længde af, 100-150cm, skal du ikke uroe dig for om det MM eller MC.

Rent generelt hører jeg gode resultater med Coaxiale kabler.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er en ledning på vei fra Aberystwyth, Wales til meg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Han sier så. Royal Mail har i alle fall mottatt en forsendelse.

Sist redigert:

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.542
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bra. Jeg har somsagt kun hat god erfaring med å handle derfra

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
725
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Da er du heldigere enn meg. Har aldri fått svar på spørsmål, og har heller ikke hørt noe siden jeg betalte for en silvercord+ 5 april. Får vel sende en ny epost.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Besynderlig, @stianG
Min bestilling har gått på skinner ser det ut til. Veldig pussig at han ikke svarer deg vedrørende forsinkelsen. Kan f.eks. være at han mangler deler, men da sier man fra, og blir enig med kunden om veien videre.
Forsøkte å søke ham opp via diverse telefonlister etter at du fortalte om ditt problem uten hell. Han vil vel være i fred og bygge kable, og så glipper det litt i kommunikasjonsdyktigheten tenker jeg. Om du vil ha min bestilling som referanse i eposten din send meg pm.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
725
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg svarte på ordrebekreftelsen, og da fikk jeg svar. Han har tydeligvis hatt problemer med overivrig spamfilter. Kabel ble sendt tidligere i uken, så alt er godt.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.041
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjekt når ting ordner seg! Som regel finnes det en enkel forklaring og de fleste har vel opplevd at ting har havnet i spam-boksen som ikke burde vært der.

Topp Bunn