Tonearmskabler?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har sittet og tenkt- noe som erfaringsmessig går ut over lommeboka. IMO skulle alle platespillere komme med en advarsel:

WARNING: Thinking damages your economical health and the economical health of those around you.


Men, ihvertfall, jeg har satt opp en slags vintage vinylavspilling som ser slik ut: Audio Note Io ii -› FR 64 S -› Audio Note S 7 -› RIAA.

Tonearmskabelen på FR 64 S er den originale. Opsettet låter bra, men der er litt støy og ørlite grann brum. Det jeg lurer på er følgende:

1) Hvor god er den originale tonearmskabelen?
2) Vil tonearmskabelen kunne plukke opp støy?
3) Hvis det kan være noe vits i å bytte ut tonearmskabelen, hva skal jeg gå for?

Finner ikke så mye på nettet, håper på forumet! :) På forhånd takk.

Mvh
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Etter flere års bruk oppdaget jeg plutselig at kabelen mellom riaa og pre hadde hørbar brum og støy når jeg skrudde godt opp på volum. Dette var overraskende ettersom kabelen var anbefalt av forhandleren som solgte riaa'en. Hadde derfor aldri tenkt tanken på denne som uegnet og heller ikke testet slik nevnt ovenfor. Byttet så til en Black Magic jeg hadde liggende og støyen var helt borte. Ut fra dette tenker jeg nok det kan være noe for deg å hente på bytte av tonearmskabel. Et forsøk verdt i alle fall. En bra sak i så fall kan være Oyaide PA-2075 v2. Bruker denne nå og mener den er veldig bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Tonearm kabler MÅ ha god skjerm,også kabler fra riia eller steppup!For øvrig er skjermet kabel ikke så dumt alle andre steder i Stereoanlegget,men dette kan man vel debatere i det vie å breie.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg har sittet og tenkt- noe som erfaringsmessig går ut over lommeboka. IMO skulle alle platespillere komme med en advarsel:

WARNING: Thinking damages your economical health and the economical health of those around you.


Men, ihvertfall, jeg har satt opp en slags vintage vinylavspilling som ser slik ut: Audio Note Io ii -› FR 64 S -› Audio Note S 7 -› RIAA.

Tonearmskabelen på FR 64 S er den originale. Opsettet låter bra, men der er litt støy og ørlite grann brum. Det jeg lurer på er følgende:

1) Hvor god er den originale tonearmskabelen?
2) Vil tonearmskabelen kunne plukke opp støy?
3) Hvis det kan være noe vits i å bytte ut tonearmskabelen, hva skal jeg gå for?

Finner ikke så mye på nettet, håper på forumet! :) På forhånd takk.

Hvis penge ikke betyder noget, er vandenHul Silver nogle af de bedste.
Men generelt set er coaxiale kabler bra til tonearme.



M
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker!

Joda, penger betyr noe. Er faretruende lagt ute i rød sektor ift. hifi- investeringer, det er i grunn derfor jeg spør. Ser ikke mye vits i ytterligere en hifi- investering hvis det ikke gir et sikkert løft. Dessuten er det en vanskelig øvelse å få lånt en haug med forskjellige tonearmskabler.

Det er mye lettere å spørre folk som har gått opp løypa før. :)

Mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Som jeg leser det, er det internkablinga i armen du sikter til? Brummet kommer antageligvis fra ei jordsløyfe, men støy??
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg kjenner ikke kabelen som følger FR64s , men går ut fra at det er samme greia som de fleste tonearmskabler fra den tiden. Oyaide PA-2075 v2 er allerede nevnt , en anbefaling jeg støtter. Bruker den selv på en 70 talls topp-arm fra Sony , og en klar forbedring i forhold til originalen. Har også en sølvkabel fra Yannis Tome som er bra.

Begge kostet meg et par lapper inkl. frakt og moms fra det store utland

PA2075_DR_V2_001WH_1600.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Som jeg leser det, er det internkablinga i armen du sikter til? Brummet kommer antageligvis fra ei jordsløyfe, men støy??
Hei, nei, det jeg snakker om er kablingen fra tonearm til stepup. I mitt tilfelle DIN til 2X RCA + jordingskabel.

Hadde det bare vært 50 Hz brum, er jeg helt enig med deg, men det er noe som minner om rørsus i tillegg. Brummet fikk jeg nesten helt bort ved å flytte på stepupen, som tydeligvis er svært kilen.

Mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
OK- er det faste kabler, eller plugger også på spilleren? Høres nesten ut som det er step-up'en som har skylda... har du prøvd å "ommøblere".....?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OK- er det faste kabler, eller plugger også på spilleren? Høres nesten ut som det er step-up'en som har skylda... har du prøvd å "ommøblere".....?
Hei, kabelen plugges inn i armbasen hvor det sitter en DIN- kontakt, sånn som på bildet Soundscape la ut.

Steupen har nok noe av skylda, ja. Spørsmålet er om det kan være innstrålt støy gjennom tonearmskabelen, og om det vil kunne avhjepes med en bedre tonearmskabel.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke kabelen som følger FR64s , men går ut fra at det er samme greia som de fleste tonearmskabler fra den tiden. Oyaide PA-2075 v2 er allerede nevnt , en anbefaling jeg støtter. Bruker den selv på en 70 talls topp-arm fra Sony , og en klar forbedring i forhold til originalen. Har også en sølvkabel fra Yannis Tome som er bra.

Begge kostet meg et par lapper inkl. frakt og moms fra det store utland

Vis vedlegget 411381
Så interessant ut. Ikke så ille dyr, heller! :)

Mvh
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Åja... "DIN"-pluggen som ikke er DIN..
Joda, tonearmkabler benytter plugger som omfattes av "Deuche Industrie Norm".

Men, DIN tonearmpluggene er av typen med 240 graders spredning av pinnene - i
motsetning til "de vanlige" DIN pluggene som har 180 graders spredning av pinnene.

5_PIN_QA.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
OK-takk GB.... var vel en tråd her tidligere som konkluderte med at dette ikke er DIN, men OK.... har ikka armer sjøl med denne pluggen så...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.159
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
5 polet tonearms kontakt er ikke DIN. Alle fysiske mål på kontakten avviker fra DIN. F.eks. diameteren på kontakthuset og utformingen av kontaktelementene mm.

Jeg tror det kan være en japansk std kontakt type, dvs JIS

Mvh
KJ
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke så opptatt av betegnelsen, for å være helt ærlig. Hovedsaken er at den passer inn i armbasen på en FR 64 S....:)

Mvh
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Crosswind

Du er inne på noe veldig vesentlig her.
Det viktigste parameter for alle kabler, at de er passe lange :)

Men spøk til side, disse virket veldig interressante og fornuftig priset.
Skal undersøkes nærmere.

Habicht
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

For å være litt "on topic", så er selvfølgelig tonearmskablen viktig for resultatet.

Det er endel kriterier som må være på plass i en god tonearmskabler:
- God skjerming (for å forhindre innstrålt støy).
- Lav kapasitans (for å gagne MM-pickuper).
- Lav resistans (for å gagne MC-pickuper med lavt utgangsignal).
- Myk oppbygning (for å ikke sabotere flytende oppgeng).


Viktigst av alt for å undertrykke støy og brum - er at kablen er godt (kraftig) skjermet.
De aller fleste dedikerte tonearmskabler er godt skjermet, sannsynligvis også original-
kablen fra FR. Jeg har brukt denne kablen selv, og opplevde den ikke som spesielt følsom
for innstrålt støy. Jeg har dog aldri "tatt den fra hverandre".

FR kablen er fra en tid da kabler "ikke var viktige", så det er ikke usannsynlig at det har
skjedd en del forbedringer som kan innebære ennå bedre skjerming og generelt bedre lyd.
Bedre plugger (ikke disse støpte plastpluggene), kan sikkert innebære en forbedring.

Selv om det ikke var spesiell fokus på kabler i den "japanske gullalderen", finnes det unntak
som bekrefter reglen. SAEC lagde for eksempel (i hvert fall) to forskjellige tonearmskabler
til sine tonearmer. Den enkleste (kobber/brune) CX-5006 kablen var en all round kabel
(beregnet på både MM og MC pickuper) og hadde derfor både lav kapasitans og lav resistans.

Den mer avanserte (blå) CX-8003 var i større grad spesialisert for MC pickuper og hadde derfor
høyere kapasitans, men lavere resistans. En virkelig god kabel, selv etter dagens normer. Jeg
har en slik kabel (har byttet til mer moderne (metall) plugger) - som jeg bruker rett som det er.

1340784618_48SAEC_Tonearm_Acoustic_PU_cable_CX-5006B.JPG


(Disse kablene ble senere av SEAC erstattet med de mer "moderne" kabler med metall
plugger; CX-1000 og TX-1000).


En veldig god DIY kabel som oppfyller alle kriterier, med unntak av myk oppbygning, er (DP-)
SILK signalkablen som gjør en en flott jobb på spillere med med utvendige RCA (hunn-)
plugger (RCA til RCA) kobling og DIN til RCA på spillere med stivt oppheng (og en viss masse).

Ellers finnes det mengder av gode moderne tonearmskabler som utfyller alle kriteriene listet over.
Oyaide er nevnt. Kimber TAK kan også være et godt valg med mye for pengene om man ser
bort fra sølvversjonen (Ag). Men, det er kanskje den du burde ha med tanke på pickup og trafo.

Det gjør jo alternativet fra Achtung Audio så spennende, for det var jaggu billig for en sølvkabel.
(Ikke hørt selvfølgelig).

mvh
Gunnar Brekke

PS. Etter så mye babling får jeg vel konkludere med at sannsynligvis er originalkablen helt OK i
forhold til skjerming mot innstrålt støy, mens det finnes moderne kabler som kanskje er bedre
lydmessig. For å få bukt på støyproblemene bør du tenke på plasseringen av trafoen din...
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Oppdatering:

Ivarlo kom innom, ikke bare med protraktorer og verktøy, men også med en Van Damme tonearmskabel. Vi hadde mye å gjennomgå, med innstilling og avspilling av vinyl, så bytte av tonearmkabel ble utført som et apropos helt på slutten av kvelden.

Men nå er det absolutt, dønn, helt stille!

Ikke så mye som en antydning til brum, ingen susuing, ingenting. :D

M.a.o. var synderen armkabelen. Man lærer så lenge man lever.


Mvh
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Og får jeg glemmer å si det:

Takk til alle som er kommet med innspill, opplysninger og meninger. HFS er en enestående ressurs.

Mvh
 
Topp Bunn