Tool Ænima

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
For min generasjon av metal og rockelskere er denne plata like viktig som The Wall er for Pink floyd fansen...
Låtene er veldig varierte med utrolig spilling blant annet av en svært virtuos trommis danny carey.
Innspillingen er gjort av David Bottrill som har spilt inn veldig mye akkustisk world music.
Dette tror jeg var veldig heldig fordi dette ikke er en vanlig overprodusert metalinnspilling. Alle instrumentene får beholde sin egen dynamikk og låter ekstremt klangrikt, stort og dypt. F.eks er bassen spilt inn så dypt og uten kompressor i stor grad slik at mange vil kommentere at skiva er nesten uten bass. Dette er kun hvis du har kjipt anlegg. Er annlegget bra vil bassen være svært så tilstede :)
Andre ting som er veldig bra er cymbalene. Danny Carey spiller veldig mye forskjellige cymbaler og det er ikkeno problem å skille de fra hverandre der de ligger som et teppe over resten av det tunge lydbildet.
Kunne skrevet mye mer, men tror dette holder :)
Kjøp skiva...
http://www.platekompaniet.no/produkt.asp?id=82876536442&gid=17299881
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Må si meg enig i mye av det du skriver. Husker noen fortalte meg at denne skiva var monumental. Gikk derfor inn på platekompaniet kjøpte plata for 169.-, for denne skulle jeg ha, og satte meg ned å lyttet. For denne skiva var ikke noe som satt med en gang. Den vokser...

En av de første gangene jeg hørte på den var på tur med folkehøyskolen til en øy i nord-trønderlag som heter Leka. Oppå disse fjella på denne øya er det et helt spesielt landskap, er visst bare tre steder på jorden det er slik. I hvert fall, dette voldsomme landskaps inntrykket sammen med musikken har gitt meg et spesielt forhold til denne skiva, og akkurat det kan jeg ikke si om så mange i samlinga da det ofte blir kjøpt inn både 5 og 6 om gangen.

Nå er jeg muligens litt på bærtur i forhold til tema, men vil bare prøve å få fram at denne skiva er god, både når det gjelder lyd og musikk. Bassen "rockefoten" nevner er akkurat slik jeg har erfart den. Låter ikke no særlig på et vanlig anlegg, men når man spiller den på noe mer påkostet blir det sus i serken! Verdt hver krone. basta!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Denne platen finner gehør på tvers av generasjoner;- et veldig godt opptak,- ihvertfall hva rock angår,- fint definert bass, som Rockefoten er inne på,- og den er såvisst tilstede,- det stemmer. Jeg kjøper endel rock, og også verre saker enn Tool,- lydmessig er det mye rart,- men det finnes altså hederlige unntak
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Tool er fett. 8)

Forøvrig er den første plata til Rage Against The Machine også veldig OK på lydkvalitet.
 

andy78

Medlem
Ble medlem
20.08.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
hei!!

Undertov er vel ikke helt borte det heller..syntes det er ett av de beste albumene deres.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Husker de fikk spørsmål i fjor om hvor lang tid det ville ta før plata kom ut. Svaret de fikk var; "Vi har samplet salma hayek sin strippe sekvens fra from dusk til dawn. Denne skal spilles (husker ikke antall) ganger på en skjerm i studioet. Da vil plata være ferdig!"
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Tool er meget bra! Liker også veldig godt Lateralus. Gode innspillinger og masser av morro musikk :D Synes Opiate er deres svakeste plate, men selv denne er veldig bra i mine ører. Ikke så bra innspilling punch som de andre kanskje.
Jeg har ikke fått somlet meg til å hverken hørt på eller kjøpt den siste plata. Er det noen som har fått hørt på denne over litt tid nå og har noen syn på den? Den skal være noe annerledes enn tidligere Tool?
-LE
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Klarte ikke la være å gå innom Fona her i København på vei hjem fra arbeid i dag. Lasta ned albumet, og da går det som regel ikke lang tid før det blir tur i butikken...
Jeg synes 10.000 Days virker meget bra så langt! Sitter nå kun og hører på noe gammeld Denon/Dali skrammel her i leiligheta jeg leier, men gleder meg veldig til å komme hjem i helga og sende fruen på besøk til venninder ;)
En annen ting med Tool er deres (i hvertfall på de to siste) utrolig fascinerende design på cover.
Knall band!
-LE
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Er selvfølgelig ekstremt bra. Har ikke helt fått det under huden enda, men skjønner etterhvert at det ikke står tilbake hverken for Lateralus eller Ænema. (Vet ikke om det siste ble stava riktig :))

Utrolig kult cover. Et stort aber da. Tar altfor stor plass i hylla :)

Mvh
 

Kaffekopp

Medlem
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
10,000 Days ble mitt jomfru Tool album. Det gikk faktisk rett under huden på meg ved første gjennomspilling. Nå har jeg kjøpt både Lateralus og Ænima, og må si at disse tar noe lenger tid å like. Er redd det er mange ihugga fans som "spytter på meg" nå, men sånn opplever jeg det så langt. Spiller litt og litt hver dag og det vokser stadig :D Godt å endelig finne noe tøff musikk igjen. Har blitt mye jazz siste halvåret.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Ænima tok lang tid i sin tid. prøv tittellåta og third eye hvis du syns resten er for "rett frem rocka". Mulig du som jazzer faller for progbiten?

Ellers så kommer det anmeldelse av showet i london 14. juni fra meg etterhvert.. glede seg...
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
kaffekopp: lateralus kan ta litt tid, ingen tvil om den saken.
Kjøp undertow, det er et manifest for vår tid.
Opiate må også med.
Så kan du krangle med deg selv, om det er ænima, opiate eller undertow som er best. Jeg blir aldri enig der i alle fall, med meg selv, that is :)
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
For å si det enkelt. Det fins fem TOOL album som du må ha :)

Mvh
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Det finnes også et band man må se live.
Jeg hadde store forventninger til konserten i forgårs, men herregud så de ble innfridd!!

Alle fans må prøve å komme seg til quart eller metaltown.se(7 juli). Konserten var perfekt!
Utrolig! Les kommentarer her:
http://toolnavy.com/showthread.php?t=47849
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
For en stund siden hadde jeg Salival (LE) cd/dvd i et par uker. Lånte den av en kamerat.
Den innholder bl.a fire musikkvideoer, som er de fire feteste musikkvideoene jeg har sett noensinne! :eek:
Det gjorde vondt å levere den tilbake igjen. Spesielt når man vet at prisen for boksen er nærmere 1000 kroner, brukt.
Helt enig i at Tool har en utrolig god "sound".
Dette var mitt første møte med Tool, og jeg har ikke hørt på dem siden. Men denne tråden var en liten påminner, så nå må jeg ut og handle igjen :D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Nå har jeg skaffet meg Ænima, Lateralus, og 10.000 days.
Dægern det er deilig med "intelligent" musikk i denne sjangeren, fra nåtiden, som ikke bare er plankekjøring straight ahead... :D
 
2

2xJ

Gjest
En gammel men viktig tråd må frem i lyset igjen !!
Fantastiske skildringer her, og må si meg enig,
Ænima vokser og vokser og har et meget godt lydbilde.
Tekstene er fremdeles like aktuelle (Learn to swim...) ;)

Og hvorfor drar jeg frem denne tråden?
Jeg kikker litt på TOOL sine sider i ny og ne, - er jo med i TOOL army.
Og om en ser på merchen.. så er det jo endel klær osv med ting fra Ænima.

Hva betyr det?
Jeg har tatt feil før, men noe sier meg at det er neste album ut på vinyl....
Bare og spare hvis det blir samme oppsett på utgivelsene som på FI

La oss håpe !!


 
Topp Bunn