Diverse Topping DX1 - små hopp

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
137
Sted
Trondheim
Kjøpte for noen uker siden Topping DX1 som DAC for bruk fra PC. Gikk omtrent samtidig over til Spotify App i stedet for å spille fra websiden med Chrome.

Opplevde at det innimelom (kanskje 1-2 ganger i timen, iblant sjeldnere) hørtes ut som musikken hoppet fram, kanskje 1/10 sekund eller så. Dette skjer uten noe støy, bare et bittelite hopp på uventede steder. Nok til at jeg blir oppmerksom på det, og ganske irriterende, men ikke fullstendig ødeleggende.

Starta med å redusere båndbredden på App fra Very High til Normal, uten endring.
Gikk tilbake til å spille fra websiden, men observerte fortsatt slike hopp

Bytta DAC, til DragonFly Red, som jeg har brukt temmelig mange timer før fra websiden. Brukte nå Spotify App, fortsatt på Normal kvalitet, og har ikke observert flere hopp i løpet av en samlet spilletid rundt 4 timer.

Er det noen andre som har erfaring med DAC som hopper slik?
Bør jeg returnere DX1?
Er Topping bare drit? :cool:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.155
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har ikke prøvd DX1, men med MX3s og D50 III har jeg aldri vært ute for det du beskriver. Ei heller med E30 II som jeg brukte tidligere. Supre produkter alle tre.

Kanskje din DX1har en defekt som du bør reklamere på?

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.127
tror man kan stille buffer-lengde i windows

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Antall liker
1.674
Sted
Hamar
Har også hatt problemer med streaming fra windows fra jobblaptop. Ga til slutt opp og bruker nå mobilen. Forsøkt diverse justeringer av bitrate/samplingrate, med og uten resampling, med og uten exclusive access osv.

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
137
Sted
Trondheim
Har også hatt problemer med streaming fra windows fra jobblaptop. Ga til slutt opp og bruker nå mobilen. Forsøkt diverse justeringer av bitrate/samplingrate, med og uten resampling, med og uten exclusive access osv.
Hva slags DAC var dette?

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
137
Sted
Trondheim
Har ikke prøvd DX1, men med MX3s og D50 III har jeg aldri vært ute for det du beskriver. Ei heller med E30 II som jeg brukte tidligere. Supre produkter alle tre.

Kanskje din DX1har en defekt som du bør reklamere på?
Ja, det er mulig. Må teste litt mer, ved å bruke den igjen. Den er ideell for mine behov, og hadde det ikke vært for dette ville jeg kjøpt en til for å ha på jobb, da lyden er god og den er rimelig. Har sett andre her inne bruker Topping, men gjerne dyrere modeller.

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
137
Sted
Trondheim
tror man kan stille buffer-lengde i windows
Bruker linux hjemme, og det funker glimrende både med USB-lydkort (Roccat) og som nevnt DragonFly. På jobb er det dessverre windows. Har også en windows-boks hjemme, kanskje teste litt der også.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.603
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker DX1 på Windows på hjemmekontoret og kan ikke huske å ha opplevd slike hopp.

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
137
Sted
Trondheim
Tror faktisk det løste seg.

Jeg begynte å tenke på elektrisk støy, med tanke på hvordan USB-kabelen lå, så innså jeg at den kan være dårlig. Har ikke brukt medfølgende USB-kabel, fordi jeg trengte en lengre kabel tidligere, men har nå testa med orig. kabel og har spilt snart tre timer uten et eneste hakk.

Veldig glad for dette, da DX1 er midt i blinken for mitt behov, til grei pris!!

Så da er Topping ikke drit likevel.

:)

Topp Bunn