Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Hva skal den forsyne i pre-ampen din ?
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Var først tenkt til remote/volume/inngangsvelger, Men oppdaget nå at der følger med egen PSU til den løsningen.
    Men da trenger eg kun ein enkel PSU til styring av påslag av PreAmp når PSUdelen startes, så fås signal tilbake fra PreAmp og da startes trafoene/psu for PreAmp i PSU boksen. Remote/Volume/Selector kan kanskje drive dette også, så sparer eg ein PSU, trenger kun trafo for den remote løsningen ein velger.
    Men har ikkje heilt klart å bestem hvilke type remote type eg skal bruke, mao er ikkje bestilt enda. Valget ligger mellom motorisert volume pot eller elektronsik control (ikkje pot).
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Kanskje et "bomkjøp" der altså ? ;). Men, kommer sikkert til nytte ved en senere anledning ? Du burde kanskje ha tatt et valg ang. Remote/Volume/Selector først. Hvilken løsning heller du mot ? MYE å velge på der ute, er vel bare lommeboka som bestemmer......
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Kanskje et "bomkjøp" der altså ? ;).
    Remote/Volume/Selector først. Hvilken løsning heller du mot ?
    Hei Johnny,
    Ja det var absolutt eit bomkjøp så langt, men kan ver greit å ha i bakhand.
    Så er det valg av remote komponenter, enda har Kina-folket den årlige feiring, er vel ifbm kinesisk nyttår eller noe... Det går fram til 14-15 febr. Da skal dei være i gang igjen, og WEB sidene deira blir oppdatert/aktive.
    Men valget står da i mellom ei løysing med elektronisk volume contr 128bit eller motorisert potm., men uansett blir de kjørt av remote control eller local enkoder.
    Hadde tenkt lenge å bruk motorisert pot., men begynner å holde ein knapp på elektronisk vol., da den også har ein del ekstra fungsjonalitet (sikkert berre kjekt å ha :rolleyes: ), og korfor skal ein ha eit motorisert pot inni preampen som ikkje brukast til anna enn å bli styrt "remote", både av den eine eller andre input signalet?
    Så har nokre dager enda før ein må ha bestemt meg - ja fram til mandag den 15. tenker eg 🤓

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)

    Der har du en meget bra volumkontroll (Muses 72320) ! Har den selv i min Muses Pre-amp. Brukes bl.a. av Pass Labs og Norske Musical Innovation i deres pre-amps. (for å nevne noen).
    Verdt å vurdere........
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Der har du en meget bra volumkontroll (Muses 72320) ! Har den selv i min Muses Pre-amp. Brukes bl.a. av Pass Labs og Norske Musical Innovation i deres pre-amps. (for å nevne noen).
    Verdt å vurdere........
    Takk for info Johnny,
    Har du noen link til hvor den kan handles, eller mer info?
    Mvh
    Helge
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    https://www.academyaudio.com/diy-products har noen varianter

    Ellers en fyr som kaller seg Meldano på diy har noe (jeg har den)

    Han har nå betatest på den nyere muses chippen også 72323
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Fann ein link bl.annet på Ebay, komplett system: MUSES72320 Remote Volume Control

    Kan den være noe å satse på tru?

    Mvh
    Helge
    Den der vil jo passe perfekt inn i kabinettet ditt ! Men, for sikkerhets skyld be om mål på pcb's. Virker i alle fall for meg, at den er tenkt for bruk i det kabinettet du har. Hvis de stemmer, så tror jeg faktisk jeg hadde tatt sjansen på å prøve !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei igjen Helge :)
    Det eneste jeg ikke skjønner meg på er annonseteksten: MUSES72320 Remote Volume Control Board Audio Source Switching Unbalanced VFD .
    Sjekk at det er LED display (som på bildet), og ikke VFD display !
    LED display:
    Skjermbilde 2021-02-11 230845.png
    Med VFD-display er slik jeg har kjøpt til min neste pre. Da ser det slik ut:
    Skjermbilde 2021-02-11 230345.png

    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Det eneste jeg ikke skjønner meg på er annonseteksten: MUSES72320 Remote Volume Control Board Audio Source Switching Unbalanced VFD .
    Hei Johnny,
    Ja eg ser det - første tanke er Copy and Paste, men vil sjekke det med leverandør i morgon. Må også vite at den vil passe i mitt Goldmund designet chassis. Så da sender eg dei ett spørsmål i morgen. Men vil også sjekke ein annan leverandør som eg kjenner fra tidligere handel, er på plass etter feiringa i Kina til mandag.

    Får ta kvelden nå, vente og se hvor pakka fra Mouser er i morgon, var scannet inn på flyplassen på kvelden den 10.feb., og export i går så ein kvan plass i Europa i morgon kanskje :cool: .

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    https://www.academyaudio.com/diy-products har noen varianter

    Ellers en fyr som kaller seg Meldano på diy har noe (jeg har den)

    Han har nå betatest på den nyere muses chippen også 72323
    Ser inntressant ut , Er den er helt DC koblet IN /UT ? Er det nettverk resistors og switcher ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Sikkla renner her .........Har iaf. 72 matchede Harris par liggende som han nevner. Fikk en mail fra en Diy-venn som endelig hadde klart å skaffe seg noen Semisouth Pass SIT-1 semi. Han er nå overlykkelig, fordi han kan nå bygge :
    I'll be able to build a pair of FirstWatt SIT-1 monoblocks, apparently the best amp FirstWatt did...
    SIT-1 inside 2 big.jpg

    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da ser det ut som ting lar vente på seg, og i Kina begynner WEB-shop'ene å livne til igjen etter eit par vekers feiring av Vår ett eller annet :)
    Har da funnet ein leverandør som har Muses72320 for Goldmund designet PreAmp chassis.
    Her ser ein komponentene med display, inng. og utg. kort, og PSU med meir.
    1. MUSES72320-remoteControl-Volume-Selector_s-l1600.jpg 2. MUSES72320.2 med digital display - s-l1600.jpg
    Delene fås fra fleire aktører, også leverandøren av PreAmp chassiset som eg handla tidligare i år, link Alt.1: Hifi MUSE72320 Remote Control.
    og Alt.2: Alt.2_MUSE72320. Dei kan også leveres med VFD display.
    Så nå blir det litt venting på svar om dei kan levere 🤓

    Ellers er det litt stilt nå, forsendelser som normalt går raskt lar vente på seg, UPS sliter ser det ut til, der er vel sikkert ting som skjær uti den store verden.
    Så det er berre å gå å finn seg ei bøtte med tålmodighet :cool:

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har noen av dere i bruk noen av disse volum/velger modulene? Jeg har flere ting på gang, - bl.a. en P1.7 hvor jeg har alle kortene ferdig, - samt at det finnes en mangde andre ting fra feks Nelson P som er dokumentert og lett kopierbart.... Oftest er det bl.a. en god volumkotroll og/eller inngangsvelger som mangler, - om man vil ha fjernkontroll...... Hadde vært litt interessant å se hvsom egentlig vises på de displayene....
    Jeg ramla ut av programmeringsverdenen sånn rundt 1990, da vi begynte å ansette egne dedikerte programmere... Kjenner egentlig ikke at jeg gidder å begynne å grave meg ned i programmering, - selv om det absolutt kunne vært et godt "pensjonistprosjekt..." :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    har du testet eller hatt oppstart på preamp modulene :) ?
    Venter på den siste bestillinga fra Mouser, som denne gangen ser ut til å ta litt tid ;)

    Har noen av dere i bruk noen av disse volum/velger modulene? Jeg har flere ting på gang, - bl.a. en P1.7 hvor jeg har alle kortene ferdig, - samt at det finnes en mangde andre ting fra feks Nelson P som er dokumentert og lett kopierbart.... Oftest er det bl.a. en god volumkotroll og/eller inngangsvelger som mangler, - om man vil ha fjernkontroll...... Hadde vært litt interessant å se hvsom egentlig vises på de displayene....
    Jeg ramla ut av programmeringsverdenen sånn rundt 1990, da vi begynte å ansette egne dedikerte programmere... Kjenner egentlig ikke at jeg gidder å begynne å grave meg ned i programmering, - selv om det absolutt kunne vært et godt "pensjonistprosjekt..." :cool:
    Bambadoo har testet ein tyskutviklet Muses72320 enhet, se lenger opp i tråden her, post 325 og post 329. Der får du print og muses chip ferdig programert og må sjøl lodde sammen resten. I tråden til tyskeren Meldano har du adresse etc, er på DIY Audio forumet.

    Eg har ett kabinett (chassi) av Goldmund design og da er løsningen eg viser til i post 336 ein løsning, men ett sjangsespill blir det. Men eg venter svar med litt meir info fra kina. Alternativet blir å lage sjøl utifra løsningen till Meldano :cool:.

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Som du ser av bildene, er det vist med to forskjellige power-supply. Jeg ville sjekket hva forskjellen er ? Det som er litt større (det med den blå Talema-trafoen), skal de fleste leverandører ha ekstra betalt for..............Viktig å få sjekket dette !
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Som du ser av bildene, er det vist med to forskjellige power-supply. Jeg ville sjekket hva forskjellen er ? Det som er litt større (det med den blå Talema-trafoen), skal de fleste leverandører ha ekstra betalt for..............Viktig å få sjekket dette !
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Ja dei kan bestilles uten PSU som står i annonsen, da er det kun den røde trafo som følger med, trur det kun er ±PSU som er ferdig levert med ±18Vdc når ein bestiller med PSU. Og det har eg nå liggende ein del av så eg kan klare med uten den...
    Også er deira PSU egentlig for 220Vac, og her i landet har vi stort sett 230Vac ±10% ;)
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Det med bare den "røde" trafoen har jeg. Det gir kun stabilisert 5V DC til display og rele delen. Det er litt mer avansert en det "ser ut som". Det sitter mye smd-komponenter på undersiden av kortet.

    trur det kun er ±PSU som er ferdig levert med ±18Vdc når ein bestiller med PSU. Og det har eg nå liggende ein del av så eg kan klare med uten den
    Det er nok riktig. Hva har du liggende ? Bør være noen gode støysvake, da de skal forsyne Muses-chippen ;).

    Også er deira PSU egentlig for 220Vac, og her i landet har vi stort sett 230Vac ±10% ;)
    Det tror jeg skulle gå bra uansett, ikke noe å bekymre seg for.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei igjen :)


    Ja da ser det ut som ting lar vente på seg, og i Kina begynner WEB-shop'ene å livne til igjen etter eit par vekers feiring av Vår ett eller annet :)
    Har da funnet ein leverandør som har Muses72320 for Goldmund designet PreAmp chassis.
    Her ser ein komponentene med display, inng. og utg. kort, og PSU med meir.
    1. Vis vedlegget 697563 2. Vis vedlegget 697599
    Delene fås fra fleire aktører, også leverandøren av PreAmp chassiset som eg handla tidligare i år, link Alt.1: Hifi MUSE72320 Remote Control.
    og Alt.2: Alt.2_MUSE72320. Dei kan også leveres med VFD display.
    Så nå blir det litt venting på svar om dei kan levere

    Mvh
    Helge
    De to du linker til der, er for Balanced. (Står det i annonseteksten iaf.) Du skal ha Unbalanced.
    Her ett unbalanced
    Link. Fortsatt feil i annonsetekst, vises med LED, mens teks viser VFD. Mye å passe på ;).
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Det var bl.a. det jeg reagert på ..... synes ikke de der 7-segmenterne er noe pene..... i 2021..... :cool:
    Det er nok de han må leve med. Hvis han skal ha et VFD display, må han bore hull for fire betjeningsknapper på venstre side, som passer med kretskortet. Tror det vil passe svært dårlig med det kabinettet han har.
    Med et unbalanced volum/relekort m/ LED et display, tror jeg det vil passe rett på frontplaten hans uten noen modifiseringer. :) . Men, dette må han få bekreftet av leverandør i Kina...............
    Kabinettet hans ser slik ut:
    645810-de24e40154f1eef374a86018f9e13ab7.jpg

    Men, nå skal ikke jeg bry trådstarter mer her............Jeg vet hvilken løsning jeg ville ha valgt, men nå er det ikke jeg som bygger denne pre-ampen . :)
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    De ser jo intressante ut de digitale volum kontrollererene .Personlig ville jeg foretrekke DC koblede og da blir det vel mekanisk ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har eg sett igjennom litt deler etc, har ett par eksemplar for PSU, HP-2 Super paraallell Class A stbilized power supply og PCB for TL-431 shuntregulator.
    Begge eksemplar er for ±DC spenning.
    2021-02-15_IMG_5458_HP-2_ZeroZone.jpg 2021-02-15_IMG_5458_Shunt-PSU_TL431.jpg

    Litt info om HP-2:
    HP-2 Super Parallel regulator CPI servo power, low internal resistance, high precision, excellent transient response,
    ideal for sanding DAC, preamp, amplifier voltage amplifier stage and the input stage, actually listen rich sense of
    low-frequency, high frequency and delicate.
    PCB Size: 75mm*125mm*50
    The main capacitance is two original Nichicon KG Type I 10000uF/50V.

    1. use double bridge rectifier, in the dual single systems can use one transformer
    2. low noise <350UV, high voltage stability after thermal stability over / load regulation of <0.5%, followed by basic non-load voltage drop.
    3. the voltage adjustable upon request from 8V-50V. Current output 10MA-1.5A (depending on the rectifier with the regulator varies)

    Output voltage and the input voltage (DC) recommends no less than 4V pressure, recommended 5-8V pressure, low pressure will affect the stability of the filter lines and voltage, the effect dropped.

    Men ikkje så mykje om TL-431 shunten:
    Litt tilpassing for korrekt spenning, kan velga forskjellig strøm med SW på 70/140/200/300 mA. Ved 100mA belasning er anbefalt shunt strøm på 30-100 mA, så dermed kan SW settes til strøm 140 mA eller 200 mA. For best ytelse anbefales å sette shunt strøm fra 1 til 0,3 ifht belastningsstrømen.

    Så det blir å teste disse og ein del serieregulatorer også, men bør ikkje være for stor PCB :rolleyes:.

    Sendte forespørnad til dei som leverte kabinetta mine i går da dei var i normal drift igjen, men har ikkje høyrt noka enda. Mistenker dei kun er selgere, ser det typisk på tekst (Copy & Paste fenomenet). Men på spørsmål eg har sendt dei før har ein alltid fått svar i rimelig tid :rolleyes:

    Så har nå posten fått oppdraget å slutt transporter Mouser pakka over fjellet, har tatt tid denne gangen så langt, så har bedt dei levere den til Post i butikk, da denne veka er kun utkjøring tirsdag og torsdag, så hvis dei skal lever så kan det fort bli både mandag og onsdag da nest veke er lev. på tre dager....

    Ellers hvis nokon har kommentarer om PSU korta så fint å høyr om da? Mulig nokon har brukt dei, eller forkasta bruket :cool:

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har eg sett igjennom litt deler etc, har ett par eksemplar for PSU, HP-2 Super paraallell Class A stbilized power supply og PCB for TL-431 shuntregulator.
    Begge eksemplar er for ±DC spenning.
    Vis vedlegget 697965 Vis vedlegget 697966

    Litt info om HP-2:
    HP-2 Super Parallel regulator CPI servo power, low internal resistance, high precision, excellent transient response,
    ideal for sanding DAC, preamp, amplifier voltage amplifier stage and the input stage, actually listen rich sense of
    low-frequency, high frequency and delicate.
    PCB Size: 75mm*125mm*50
    The main capacitance is two original Nichicon KG Type I 10000uF/50V.

    1. use double bridge rectifier, in the dual single systems can use one transformer
    2. low noise <350UV, high voltage stability after thermal stability over / load regulation of <0.5%, followed by basic non-load voltage drop.
    3. the voltage adjustable upon request from 8V-50V. Current output 10MA-1.5A (depending on the rectifier with the regulator varies)

    Output voltage and the input voltage (DC) recommends no less than 4V pressure, recommended 5-8V pressure, low pressure will affect the stability of the filter lines and voltage, the effect dropped.

    Men ikkje så mykje om TL-431 shunten:
    Litt tilpassing for korrekt spenning, kan velga forskjellig strøm med SW på 70/140/200/300 mA. Ved 100mA belasning er anbefalt shunt strøm på 30-100 mA, så dermed kan SW settes til strøm 140 mA eller 200 mA. For best ytelse anbefales å sette shunt strøm fra 1 til 0,3 ifht belastningsstrømen.

    Så det blir å teste disse og ein del serieregulatorer også, men bør ikkje være for stor PCB :rolleyes:.

    Sendte forespørnad til dei som leverte kabinetta mine i går da dei var i normal drift igjen, men har ikkje høyrt noka enda. Mistenker dei kun er selgere, ser det typisk på tekst (Copy & Paste fenomenet). Men på spørsmål eg har sendt dei før har ein alltid fått svar i rimelig tid :rolleyes:

    Så har nå posten fått oppdraget å slutt transporter Mouser pakka over fjellet, har tatt tid denne gangen så langt, så har bedt dei levere den til Post i butikk, da denne veka er kun utkjøring tirsdag og torsdag, så hvis dei skal lever så kan det fort bli både mandag og onsdag da nest veke er lev. på tre dager....

    Ellers hvis nokon har kommentarer om PSU korta så fint å høyr om da? Mulig nokon har brukt dei, eller forkasta bruket :cool:

    Mvh
    Helge
    Vil du kjøre en sammen likings test på shunt reggene dine ? Bruker de tl 431 i current sourcen og LM 317/337 ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Vil du kjøre en sammen likings test på shunt reggene dine ? Bruker de tl 431 i current sourcen og LM 317/337 ?
    Hei,
    TL-431 shunten bruker i source C5171/A1930 parret til henholdvis pos og neg rail. Og som shunt trans er det IRF9610 (IRF9630 i skjema) P-channel MOSFET (men tegnet som PNP trans i skjema). Men da med fire TL431 i shunt kretsen...
    For HP-2 ser det ut som skjema mangler!!! Har ett som ligner, men... ja i hovedsak er Constant Current Source styrt på samme måte som andre, og shunt trans blir her reg med E562 og zener på 6.2V og diverse transer.
    Så ingen av disse eg har bruker LM317/337, men det gjør f.eks parallell PSU'en HP-3 - den har CCS reg via LM317 og 337 henholdsvis + og - rail, har ikkje skjema der heller kun info ifbm annonser.

    Hadde vært greit å fått fatt i skjema for denne HP-2, den bruker for CCS og shunt henholdsvis BD139 og BD140 for spenninger under 50V 🤓.

    Ja samenligning vil nok bli gjort, men først på ein da sette sammen TL-431'en, den ligger i deler enda som har vært ei stund ;). Blei handlet inn før ein kjøpte seg full pakke fra All-FET Audio :).

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da funker nok 431" : ) har du utstyr til å måle støyen ? LM i constanstrøm mode funker best for lading av lithium IMO
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt nytt leiketøy så ein kan hjelp seg når synet ikkje er 100% må til 😃
    2021-02-17_IMG_5461.jpeg
    Anskaffa etter ein tur på Jula Varehus i går kveld. Eit kjekt tilleggsverktøy til loddebolt etc.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er den eine shunt'en, "TL431", loddet sammen og klar for test, kortsluttetet den eine TL431 kretsen da det er to i serie.
    Shunt'en er designet for >25Vdc, men den eine spenningsref. kretsen fjærnes når ein vil under 25Vdc, og her skal ein ha ±15V.
    2021-02-18_IMG_5466.jpeg 2021-020-18_IMG_5468.jpeg
    Smådeler er dei tilovers blivende komponenter for pos og neg rail i topp av bilde,
    to motstander som spenningdeler og TL431 kretsen.
    Bilde #2 viser utgang sida på kortet og dei komponentenes plassering som er fjærnet.

    Testresultatene kommer ilag med test av to andre shunter :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Lupelampe og gjerne en god hodelupe er da standardverktøy for voksne.....? :cool:
    Ja du er inne på noe der, bl.annet missunner eg den hodelupa min tannlege har/bruker :ROFLMAO:
    Men også det å ha godt lys er ein stor fordel med...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er første test i gang, sjekker at den er temp stabil og
    det ser bra ut etter 1 times drift med belastning 100mA
    over 150 ohms belastningsmotstand for pos & neg rail.
    2021-020-18_IMG_5470.jpeg
    Da blir det ein tur for å hente pakke fra Mouser,
    er komt til Post i Butikk i dag kl.09:50 :)

    Fleire tester med scopmeter og andre shunter til kvelden 🤓
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt meir måling av TL431Super Shunt...
    2021-020-18_IMG_5472.jpeg
    Litt støy på de to railene, kanal A er positiv rail og B er den negative railen.
    Kanal A ca 0.5mVrms og kanal noe høyere med 0.8mVrms... Og ±15V med belastning 100mA 🤓
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Helge , hvor lav støy kan den scoop Fluke måle ?
    Finner ikkje heilt ut av den derre hersens manualen, men følsomhet er oppgitt til:
    Sensitivity ........................................... 5 mV to 500 V/div
    videre:
    Sensitivity A and B (Fluke 123)
    @ DC to 5 MHz ............................ 0.5 divisions or 5 mV
    @ 25 MHz .................................................. 1.5 divisions
    @ 40 MHz ..................................................... 4 divisions

    Så området fås ikkje lavere enn 5mV/d, og ein får i tillegg til scopebilde opp 0,5mVrms...
    2021-02-19_IMG_5481.jpeg Så dette er vel laveste måleområde for ett gamelt/billig scop ;)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er det gjort ein test av ein annen shunt, bygget rundt samme spenningsref krets, TL431:
    2021-02-19_IMG_5474.jpeg
    Testet uten belastning, viser ±18V med 2x15V 50VA transformator. Transer blir fort varm uten belastning.

    2021-02-19_IMG_5478.jpeg
    Settes så opp belastningsmotstand på 2x150 ohm =120mA.
    Må finjuster litt på utspenninga, da den først med belastning viser 17,89V. Og gjør så målinger:
    2021-02-19_IMG_5480.jpeg 2021-02-19_IMG_5483.jpeg
    Første bilde er på main kondiser, og andre bilde er støy på utgangen ved belastning med 120mA.
    Varme i transene stabiliserte seg på lett lunken temp, og spenning var stabil på ±18V etter 1,5 t drift.

    2021-02-19_IMG_5504.jpeg
    Litt oppdatering av støy på utgangen etter justering sv Scopmeter :)
    Redusert "Time" fra 5μs ned til 20ns, gir ein god del forskjell på måleresultatet.
    Men det er desverre det laveste dette scopmeteret takler...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn