Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Etter mye eksperimentering med forskjellige kombinasjoner på kinoen må jeg si meg tildels uenig at det må være perfekt match mellom center og L-R, og forsåvidt også resten;-) Mye som kan funke sammen. Kommer an på både ditt og datt, for å være ekstremt presis 😁
    Du er sjefen i ditt oppsett. :)(y) Jeg vil ha like lite forskjell i 5 kanaler som i stereo, gir ingen mening for meg. Men dette gjenspeiler jo grunnen til at jeg tar hjemmekinoguttas lydinnsikt med en klype salt.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    690
    Antall liker
    2.250
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sånn vinner man hjertet til Tosken! Dukker du opp i Horten til høsten spanderer jeg en øl! :giggle:
    IPA? 😁
    Har aldri deltatt på messer annet enn Trondheim. At Horten aldri er besøkt, tiltross for at jeg er Østlending i utgangspunktet, vet ikke helt 🤔
    Kanskje fyre opp Triumphen, hvem vet, men skal klare å betale øl’en sjøl 😉
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    IPA? 😁
    Har aldri deltatt på messer annet enn Trondheim. At Horten aldri er besøkt, tiltross for at jeg er Østlending i utgangspunktet, vet ikke helt 🤔
    Kanskje fyre opp Triumphen, hvem vet, men skal klare å betale øl’en sjøl 😉
    Tosken takler avvisning dårlig. Kjøper jeg en øl til deg, drekkeru'n! :mad:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.105
    Sted
    Tårnåsen
    Du er sjefen i ditt oppsett. :)(y) Jeg vil ha like lite forskjell i 5 kanaler som i stereo, gir ingen mening for meg. Men dette gjenspeiler jo grunnen til at jeg tar hjemmekinoguttas lydinnsikt med en klype salt.
    Jeg har for mye respekt til å starte noen lang diskusjon på din tråd, annet enn å si at 5-16 kanaler er en annen greie hvor plassering av høyttalerne uansett påvirker lydsignaturen ganske forskjellig selv om alle høyttalerne i utgangspunktet er like. Har hatt 16 kanaler Adam Audio som låt meget pent men det ble bedre med ny center av annet merke, som hadde bedre spreding i mellomtone og diskant men ellers ganske forskjellig. Og nå enda bedre med linjer som L+R. Og med litt EQ mellom kanalene, noenlunde passe overlapp i spredingsmønstre, meget dead-on timing, og med plenty headroom i alle kanaler så kommer man langt. ENESTE virkelig seriøse unntaket er etter min mening akkurat centeren hvis du skal spille 5-kanals+ musikk på prippen-lave nivåer men da snakker vi kanskje om et dedikert (5) multikanals musikkanlegg ala et par lydstudioer jeg har sett framfor komboen stereo + film som er min greie.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.105
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har for mye respekt til å starte noen lang diskusjon på din tråd, annet enn å si at 5-16 kanaler er en annen greie hvor plassering av høyttalerne uansett påvirker lydsignaturen ganske forskjellig selv om alle høyttalerne i utgangspunktet er like. Har hatt 16 kanaler Adam Audio som låt meget pent men det ble bedre med ny center av annet merke, som hadde bedre spreding i mellomtone og diskant men ellers ganske forskjellig. Og nå enda bedre med linjer som L+R. Og med litt EQ mellom kanalene, noenlunde passe overlapp i spredingsmønstre, meget dead-on timing, og med plenty headroom i alle kanaler så kommer man langt. ENESTE virkelig seriøse unntaket er etter min mening akkurat centeren hvis du skal spille 5-kanals+ musikk på prippen-lave nivåer men da snakker vi kanskje om et dedikert (5) multikanals musikkanlegg ala et par lydstudioer jeg har sett framfor komboen stereo + film som er min greie.
    PS: Ja ok jeg kunne godt tenkt meg et rom med 16-kanaler Westminsters. Ser dem for meg hengene oppunder taket :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har for mye respekt til å starte noen lang diskusjon på din tråd, annet enn å si at 5-16 kanaler er en annen greie hvor plassering av høyttalerne uansett påvirker lydsignaturen ganske forskjellig selv om alle høyttalerne i utgangspunktet er like. Har hatt 16 kanaler Adam Audio som låt meget pent men det ble bedre med ny center av annet merke, som hadde bedre spreding i mellomtone og diskant men ellers ganske forskjellig. Og nå enda bedre med linjer som L+R. Og med litt EQ mellom kanalene, noenlunde passe overlapp i spredingsmønstre, meget dead-on timing, og med plenty headroom i alle kanaler så kommer man langt. ENESTE virkelig seriøse unntaket er etter min mening akkurat centeren hvis du skal spille 5-kanals+ musikk på prippen-lave nivåer men da snakker vi kanskje om et dedikert multikanals musikkanlegg framfor komboen stereo + film som er min greie.
    Behøver ikke ha respekt for meg, kommer uansett ikke til å satse på multi i overskuelig fremtid, filmene jeg liker er i mono. Men skal jeg, blir det ikke noen halvhjertet potpurri av diverse skoesker.

    1681149836567.png


    Nå vet jeg @svart-hvitt gliser fra øre til øre, men nei, blir ikke Genelec.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.105
    Sted
    Tårnåsen
    Behøver ikke ha respekt for meg, kommer uansett ikke til å satse på multi i overskuelig fremtid, filmene jeg liker er i mono. Men skal jeg, blir det ikke noen halvhjertet potpurri av diverse skoesker.

    Vis vedlegget 910602

    Nå vet jeg @svart-hvitt gliser fra øre til øre, men nei, blir ikke Genelec.
    Ja det der er sikkert bortimot optimalt som dedikert multikanals musikkanlegg med unntak av litt for lite driv foran og en stusselig sideplassert basskasse for LFE:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det der er sikkert bortimot optimalt som dedikert multikanals musikkanlegg med unntak av litt for lite driv foran og en stusselig sidepassert basskasse for LFE:)
    Men setter strek der, du kjenner dine behov best selv, jeg er uansett en tokanals ludditt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.028
    Torget vurderinger
    0
    Ja det der er sikkert bortimot optimalt som dedikert multikanals musikkanlegg med unntak av litt for lite driv foran og en stusselig sideplassert basskasse for LFE:)
    Husk at oppsettet er ment å reprodusere informasjonen fra flere mikrofoner enn to. Oppsettet har til sammen 7 woofersystemer av typen W371A. Det betyr at denne delen av oppsettet reproduserer frekvenser i opptaket fra ca. 20 Hz til 250-300 Hz. W371A består av én 14-tommer og én 12-tommer woofer. Med andre ord:

    7x14’’
    +
    7x12’’

    I tillegg kommer to 15-tommere av typen 7380A, som går ned til 16 Hz i ekkofritt rom (dvs. én 15 tommer dedikert de laveste frekvensene mer enn det som er på bildet).

    I tillegg kommer til sammen 14 høyttalere av typen 8351B og 8341A, hvor førstnevnte 8351B (7 stk) deles av der hvor W371A tar over (ca. 300-250 og ned til 20 Hz), mens 8341A (7 stk) spiller fullfrekvent ned til ca. 35 Hz.

    Fordi dette er et multikanalssystem blir det fullfrekvente headroomet i oppsettet nesten uten sidestykke. I praksis vil det si at lyd på normalt produksjonsnivå, si 75-85 dB, har svært lite fordreining over hele frekvensregisteret fra ca. 15 Hz til 40 kHz.

    Bakgrunn:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er vel av den klare oppfatning at multikanal krever dedikert rom av en viss størrelse, kanskje typ det rommet @karmann har. Stereo kan man mye lettere få til tilfredsstillende i et mer normalt dagligrom hvor man ikke nødvendigvis må banke inn avstander 360o

    Jeg kunne nok til nød implementer multi for ett sete om jeg rev peis og bygde opp grotta fra scratch. Kanskje om 5 år når vesla er på vei ut, vinduer og tak skiftet, basseng bygget og vi er gjeldfrie. Det hadde nok blitt en soffit løsning. På nuverende føler jeg det blir så fullt av kompromisser at jeg ikke evner å motivere meg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.478
    Antall liker
    18.292
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg har jeg low end multikanalslyd. Ingen senter, bare 4 bak kanaler til hjemmekino. Brukes aldri til musikk. Har en halv kjip Marantz receiver som tar seg av jobben og kjører gjennom prosessor inngang på frontene. Har vurdert å gjemme atmos opp i akustikk øy i tak. Tanken er at rommet skal først og fremst være et stereo oppsett rom, med delvis skjult hjemmekino😅
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert greit det for noen @Sevald . Men siden jeg aldri har hørt overbevisende surround, altså kringlyd hvor jeg glemmer at det er kringlyd og bare lever meg inn i opplevelsen, føler jeg det er bortkastede ressurser inntil jeg vet hvordan og kan bygge det opp optimalt.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    353
    Antall liker
    1.117
    Jeg har ikke lest alt som er skrevet, men ser det snakkes om multikanal. Jeg kjører jo selv fult atmos oppsett, derav LCR deler samme horn, surre kanaler er ikke like men klang messig justert inn så likt som mulig.
    Kanskje den viktigste høyttaleren i et surre oppsett er centeren og som regel er det en liten fis i forhold til frontene, har du ikke plass til stående center i full format kan du like godt droppe ( min mening ja 😅)

    Dette er meget gøy på film og Live konserter. Men på typ musikk SACD, pure audio vil jeg helst høre på det i 2 kanaler, uansett hvor heftig det måtte være 🙂. Men dette er vel opptil hver enkelt, hva de synes er gøy eller låter bra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er helt enig med deg @karmann Ta mine høyttaler feks. Der gjør de et forbasket stort nummer av hvordan de er konstruert for å redusere tak-gulv refleksjon med 75%, så presterte de å pushe en tilnærmet lik senter som da skal ligge. :poop: Hvordan kan denne ha lik signatur som h-v og hva nå med disse 75%ene?

    1681197206944.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.313
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er vel av den klare oppfatning at multikanal krever dedikert rom av en viss størrelse, kanskje typ det rommet @karmann har. Stereo kan man mye lettere få til tilfredsstillende i et mer normalt dagligrom hvor man ikke nødvendigvis må banke inn avstander 360o

    Jeg kunne nok til nød implementer multi for ett sete om jeg rev peis og bygde opp grotta fra scratch. Kanskje om 5 år når vesla er på vei ut, vinduer og tak skiftet, basseng bygget og vi er gjeldfrie. Det hadde nok blitt en soffit løsning. På nuverende føler jeg det blir så fullt av kompromisser at jeg ikke evner å motivere meg.
    Nå passer nok ikke mine greier inn i denne diskusjonen både som "kjøter" og med "høyttalerpotpurri", men jeg gikk for flerkanal pga av mer direktelyd, lavere forvrengning, utjevning av ressonanser og mer kontrollert bidrag bakfra. Så nøyaktig motsatt altså😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå passer nok ikke mine greier inn i denne diskusjonen både som "kjøter" og med "høyttalerpotpurri", men jeg gikk for flerkanal pga av mer direktelyd, lavere forvrengning, utjevning av ressonanser og mer kontrollert bidrag bakfra. Så nøyaktig motsatt altså😊
    Flerkanal full range?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.028
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er vel av den klare oppfatning at multikanal krever dedikert rom av en viss størrelse, kanskje typ det rommet @karmann har. Stereo kan man mye lettere få til tilfredsstillende i et mer normalt dagligrom hvor man ikke nødvendigvis må banke inn avstander 360o

    Jeg kunne nok til nød implementer multi for ett sete om jeg rev peis og bygde opp grotta fra scratch. Kanskje om 5 år når vesla er på vei ut, vinduer og tak skiftet, basseng bygget og vi er gjeldfrie. Det hadde nok blitt en soffit løsning. På nuverende føler jeg det blir så fullt av kompromisser at jeg ikke evner å motivere meg.
    Enig i at multikanal er en greie for dedikerte. Har man ikke lykkes helt med stereo, blir der ikke bedre med flere kanaler. Et bra multikanalsoppsett er selvsagt også fremragende i stereo, men går altså videre for å formidle informasjonen fra flere mikrofoner enn bare to (da snakker vi om akustiske opptak, filmeffekter er noe annet).

    Multikanal krever også litt av rommet. Ikke minst en gjennomtenkt plan. Og kanskje blir estetikken ikke til å leve med, spesielt hvis man skal ha høyttalere i taket…

    I lenken er det oversikter over ulike rom og romstørrelser, med forslag til kapasitet fra høyttalerne for å levere referanselyd (Dolby m.fl. har visse standarder). Forslagene gjelder uavhengig av høyttalermerke så lenge spesifikasjonene er de samme. Da ser man fort hva som kreves av høyttalere i ulike posisjoner.

    Noe av det beste jeg har hørt av kringlyd var faktisk et akustisk opptak av et kor, reprodusert i en midlertidig «bunkers» av et rom (et rom med betongvegger på Fornebu Arena) hvor høyttalerne var satt opp på noen timer. Sånn sett virker det som om man kommer langt med godt utstyr som er sett opp etter boken. Jeg lurer på om manges erfaring med kringlyd er fra rom hvor ting ikke er gjort helt etter boken?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lurer på om manges erfaring med kringlyd er fra rom hvor ting ikke er gjort helt etter boken?
    Nå har ikke jeg hatt gleden av å nyte mye multikanal musikk og Lindbergs bidrag til katalogen er tørkende maling i mine ører. Sikkert spennende effekteri, men som med film er ikke effekter trekkplaster for meg. Har vært på flere kinoer da og for meg er dette surroundgreiene akkurat som 3D film, bare jalla for å distrahere meg bort fra en elendig story. Vi er forskjellige, to each his own
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.028
    Torget vurderinger
    0
    Nå har ikke jeg hatt gleden av å nyte mye multikanal musikk og Lindbergs bidrag til katalogen er tørkende maling i mine ører. Sikkert spennende effekteri, men som med film er ikke effekter trekkplaster for meg. Har vært på flere kinoer da og for meg er dette surroundgreiene akkurat som 3D film, bare jalla for å distrahere meg bort fra en elendig story. Vi er forskjellige, to each his own
    Kinolyd: Har noen hørt bra stereo på kino? Kanskje det er kompromissene en kino må ta som er utfordringen, og ikke formatet?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kinolyd: Har noen hørt bra stereo på kino? Kanskje det er kompromissene en kino må ta som er utfordringen, og ikke formatet?
    Ja faktisk, sist jeg var på kino i liten sal, omkring 80kvm, bare jeg fruen og min vakre datter i rommet. Fantastisk tørr og god bass. Husker jeg satt og tenkte at noe slik skulle jeg hatt hjemme.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    353
    Antall liker
    1.117
    Ja, fikk beskrevet av en annen basshore hva jeg kan vente og den basshora har ikke store handikapp selv. :giggle:(y) Jeg har instinktiv tro på at du er så tett på det perfekte en kan komme.
    Ja, får håpe det faller i smak 😊.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    353
    Antall liker
    1.117
    Nei, du får ikke kjøpt det 🤣🤣. Men ja, dersom du er nærleika for en lytt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    13.336
    Mye bidrar til lyden vi oppfatter, men kompetent konstruert elektronikk er ikke lenger så viktig for det vi klarer å høre av forskjeller. Spesifikasjoner teller for lyden vi klarer å oppfatte, ikke produsentens navn. Slik har det vært i 10-30 år allerede…

    Elektronikken hos Tosken er nøytral og transparent i den forstand at man, hva lyd angår, kan glemme den og heller lytte etter andre særegenheter i lyden han har hos seg. Både høyttalere og rom er etter hvert det som setter mest preg på lyden hos Tosken. Og begge de to faktorene (rom og høyttaler) tilsier at det hele låter fortreffelig når lydmaterialet er godt.
    Svart-Hvitt, jeg tviler ikke et sekund på at det vil avstedkomme overmåte stort velvære å få lytte til kjent musikk sittende midt i smørøyet nede i den flotte og kule hula til Makkintosken, når lydmaterialet er godt. Når sistnevnte ikke er av adekvat kvalitet, så låter det jo tilnærmet labert hos de fleste av oss. Og det gidder man jo ikke, så fremt det ikke er historiske opptak som avstedkommer gode minner fra oppveksten med datidens opptaksteknikk og miksing. Kall det gjerne nostalgi, men det er en del av levd liv.

    Min mening har overhode ikke vært og underkjenne Toskens valg av elektronikk, høyttalere, bassløsning og omfattende akustikk tiltak i sitt lytterom.
    Langt der i fra. Dog er jeg nok ikke helt enig med deg i at det ikke foreligger forskjeller i hvordan musikkmaterialet som avspilles på dette nivået på annen elektronikk i samme klasse kan avstedkomme en noe annerledes gjengivelse av kjent musisering. Eksempelvis vil et bytte av RIAA, gjerne av forskjellige merker i samme pris segment som den Tosken har illustrere hva jeg mener (jmfr. Fosse sin tråd hvor et stort antall armer, pick-uper, RIAAer og SUTer er prøvd ut). Vi snakker ikke himmelropende forskjeller, men de er der. Hvorvidt det er viktig å diskutere er opp til hver enkelt, og ikke trenger vi å være enig heller siden de fleste av oss baserer diskusjonen på egne subjektive erfaringer og preferanser.

    "Keep on rockin`in the free world!" (hvor nå den måtte være?) :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.237
    Antall liker
    36.804
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Toskens luksusproblem

    Skal jeg spandere på meg ny pickup nå eller for en gang skyld holde meg til planen og vente til høsten? Windfeld er jo fortsatt i god form grunnet vikarierende pickuper og i følge duc999s teori akkurat innspilt. 😁 Men merker magen slites i to retninger og Toskens mage er stor, så det kjennes. Kan jo ikke beholde Win om jeg kjøper ny, men unner ingen andre den heller.

    Jaja, godt en har bekymringer....og bekymringer har jeg hørt en bør dele, særlig med den forståelsesfulle gjengen her inne.🤡
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.301
    Antall liker
    35.071
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Toskens luksusproblem

    Skal jeg spandere på meg ny pickup nå eller for en gang skyld holde meg til planen og vente til høsten? Windfeld er jo fortsatt i god form grunnet vikarierende pickuper og i følge duc999s teori akkurat innspilt. 😁 Men merker magen slites i to retninger og Toskens mage er stor, så det kjennes. Kan jo ikke beholde Win om jeg kjøper ny, men unner ingen andre den heller.

    Jaja, godt en har bekymringer....og bekymringer har jeg hørt en bør dele, særlig med den forståelsesfulle gjengen her inne.🤡
    Ønsker du å sove godt fremover vet du hva du har å gjøre - sånn er det bare ;)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Nydelig stemme på Sandy Denny altså. Så vidt jeg husker å ha lest så var vel karrieren hennes - eller livet - noe preget av alkohol og det gjorde vel at produksjonen ikke er særlig stor. Trist, men gode plater. Jeg kom over henne fordi jeg likte en del musikk fra plateselskapet Island, og så «An i troduction to», altså en samleplate med henne i en platebutikk i Cardiff. Sikkert noe preget av at eksamen var overstått gravde jeg dypt i lommene, som på den tiden stort sett var tomme, og spanderte på meg en hel CD. Det var et godt kjøp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn