Tosken rir igjen

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uff og uff @Proethifi !😂

    1 og 3 kan jeg svare pÄ samtidig, da Trinnoven fungerer som en fullverdig forforsterker med analoge og digitale innganger, til og med RIAA(ikke i bruk). Sammen med en PC med Roon fungerer den ogsÄ som Streamer og et Roon endpoint via ethernet.

    - PCen er ogsÄ koblet til en projektor og via AES til Trinnov for film og PC/nett lek. LineÊr TV har jeg ikke hatt siden 2011.
    - Phonoforsterkeren MP1100 er koblet digitalt til Trinnov via coax, til MP1100 har jeg ogsÄ koblet Studer, da den i tillegg til 3 platespillerinnganger har 2 linjeinnganger. Analog ut fra MP1100 gÄr rett til headfi for rene ukorrigerte analoge forlystelser. USB ut fra MP1100 gÄr til PC for ripping av vinyl
    - Trinnov har 4 kanaler ut high/low, bÄde digitalt og analogt. Low gÄr rett til forsterkerne som driver bassene. High henter jeg fra den digitale utgangen og sender den via D1100 til forsterkerne som driver hÞyttalerne. D1100 opererer som ren DAC i det scenarioet hvor Trinnov styrer volum. Men bÄde MP1100 og CD spiller er koblet til den ogsÄ via Toslink, fordi jeg kan og jeg kan bruke den som headfi og til opptak av samtlige lydkilder med Studer siden D1100 ogsÄ er koblet til PC med USB

    Skulle vel tegnet.... 😂

    2. Trinnov korrigerer primÊrt bassresponsen, men tar seg ogsÄ av faseresponsen samt deling mot bassveggen.
    4. Helt annen verden. Strammere, mer plassert, ingen irriterende artefakter.
    5. Ja!😁
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    703
    Antall liker
    872
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Uff og uff @Proethifi !😂

    1 og 3 kan jeg svare pÄ samtidig, da Trinnoven fungerer som en fullverdig forforsterker med analoge og digitale innganger, til og med RIAA(ikke i bruk). Sammen med en PC med Roon fungerer den ogsÄ som Streamer og et Roon endpoint via ethernet.

    - PCen er ogsÄ koblet til en projektor og via AES til Trinnov for film og PC/nett lek. LineÊr TV har jeg ikke hatt siden 2011.
    - Phonoforsterkeren MP1100 er koblet digitalt til Trinnov via coax, til MP1100 har jeg ogsÄ koblet Studer, da den i tillegg til 3 platespillerinnganger har 2 linjeinnganger. Analog ut fra MP1100 gÄr rett til headfi for rene ukorrigerte analoge forlystelser. USB ut fra MP1100 gÄr til PC for ripping av vinyl
    - Trinnov har 4 kanaler ut high/low, bÄde digitalt og analogt. Low gÄr rett til forsterkerne som driver bassene. High henter jeg fra den digitale utgangen og sender den via D1100 til forsterkerne som driver hÞyttalerne. D1100 opererer som ren DAC i det scenarioet hvor Trinnov styrer volum. Men bÄde MP1100 og CD spiller er koblet til den ogsÄ via Toslink, fordi jeg kan og jeg kan bruke den som headfi og til opptak av samtlige lydkilder med Studer siden D1100 ogsÄ er koblet til PC med USB

    Skulle vel tegnet.... 😂

    2. Trinnov korrigerer primÊrt bassresponsen, men tar seg ogsÄ av faseresponsen samt deling mot bassveggen.
    4. Helt annen verden. Strammere, mer plassert, ingen irriterende artefakter.
    5. Ja!😁
    Genialt!!! :)
    Du har grunn til Ă„ smile fra Ăžre til Ăžre, hĂžres det ut som!
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tusen takk for svar!! :)

    HÞrer du forskjell pÄ platespiller som spiller analogt, og rippede plater via pc?
    Nei, rippene gjengir den analoge signaturen perfekt.

    Magien i det analoge mediet ligger i dets begrensninger og den magien kan ikke skapes i det digitale, bare gjenskapes ved hjelp av det analoge.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.115
    Sted
    TÄrnÄsen
    Nei, rippene gjengir den analoge signaturen perfekt.

    Magien i det analoge mediet ligger i dets begrensninger og den magien kan ikke skapes i det digitale, bare gjenskapes ved hjelp av det analoge.
    Ikke at noen spurte 😁, men jeg bruker min 4-kanals Trinnov pĂ„ ganske nĂžyaktig samme mĂ„te som @MakkinTosken (aktiv deling til stereo subber og AES-ut til separat DAC/pre/effekt) hvor jeg styrer volum fra Trinnoven. Med unntak av at jeg har kun en analog riaa hvor jeg (forelĂžpig) lar Trinnov gjĂžre A/D-jobben via XLR. Lurer pĂ„ om jeg skal selge min ASR-riaa og kjĂžpe en slik Macintosk-riaa med digitalutgang jeg og; synes Trinnov trives aller best i det digitale domenet noe mĂ„linger forsĂ„vidt ogsĂ„ bekrefter, men som ren digitalprosessor briljerer den til gjengjeld sĂ„ mye at man med god samvittighet kan erstatte A/D og D/A med noe bedre evt., nĂ„r Ăžkonomien tillater det:)
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    703
    Antall liker
    872
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at noen spurte 😁, men jeg bruker min 4-kanals Trinnov pĂ„ ganske nĂžyaktig samme mĂ„te som @MakkinTosken (aktiv deling til stereo subber og AES-ut til separat DAC/pre/effekt) hvor jeg styrer volum fra Trinnoven. Med unntak av at jeg har kun en analog riaa hvor jeg (forelĂžpig) lar Trinnov gjĂžre A/D-jobben via XLR. Lurer pĂ„ om jeg skal selge min ASR-riaa og kjĂžpe en slik Macintosk-riaa med digitalutgang jeg og; synes Trinnov trives aller best i det digitale domenet noe mĂ„linger forsĂ„vidt ogsĂ„ bekrefter, men som ren digitalprosessor briljerer den til gjengjeld sĂ„ mye at man med god samvittighet kan erstatte A/D og D/A med noe bedre evt., nĂ„r Ăžkonomien tillater det:)
    Hva er forskjellen pÄ din Trinnov ST2 PRO, og MakkinToshens Trinnov?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.115
    Sted
    TÄrnÄsen
    Hva er forskjellen pÄ din Trinnov ST2 PRO, og MakkinToshens Trinnov?
    ST2 Pro, som for Þvrig akkurat gikk ut av sortimentet, er fattigmannsversjonen som har kun analog XLR og digital AES inn og ut i 4 kanaler samt word-clock inn/ut, mens Amethyst er Roon-ready, har spdif og ubalansert inn/ut og phono-input, i tillegg. Og ser ut som en hifi-komponent dessuten:) Men A/D og D/A kort og processor er identisk, det er ogsÄ programvaren bortsett fra at Amethysten ogsÄ har fÄtt noe calibration wizards pÄ toppen.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.104
    Antall liker
    17.231
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar!! :)

    HÞrer du forskjell pÄ platespiller som spiller analogt, og rippede plater via pc?
    SelvfĂžlgelig gjĂžr han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med bĂ„de A/D og D/A. NĂ„r han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt lĂ„ter likt 😜
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    SelvfĂžlgelig gjĂžr han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med bĂ„de A/D og D/A. NĂ„r han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt lĂ„ter likt 😜
    Alle vet at Tosken ikke hÞrer forskjell pÄ en mygg og en F35 og at han har fÞttene plantet i begge leiere bare for Ä gjÞre seg populÊr. Ikke har han greie pÄ hifi og ikke musikk, han er en jÊvla pretender!
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    Det overrasker meg at du ikke har funnet en helt analog vei til HT med det gromme utstyret du har pÄ analogdelen. Men hva vet jeg, det spiller helt sikkert greit nok. :cool:
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    703
    Antall liker
    872
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    SelvfĂžlgelig gjĂžr han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med bĂ„de A/D og D/A. NĂ„r han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt lĂ„ter likt 😜
    MakkinToshen kan hÞre analoge signaler fra Platespiller via Hodetelefoner pÄ Headfi, ifÞlge tegningen.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    Her prÞver jeg Ä vekke dine nevroser, og sÄ biter du ikke pÄ! (y)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    I mitt enfold har jeg tenkt at om en skal gjÞre en pickup sine signaler om til ett og null, sÄ trenger man bare en pickup som evner Ä gjengi riktig frekvensrespons, sÄ ordner/Þdelegger "digitalisen" alt deretter, men det er altsÄ IKKE din erfaring.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I mitt enfold har jeg tenkt at om en skal gjÞre en pickup sine signaler om til ett og null, sÄ trenger man bare en pickup som evner Ä gjengi riktig frekvensrespons, sÄ ordner/Þdelegger "digitalisen" alt deretter, men det er altsÄ IKKE din erfaring.
    Nei, pickupens signatur rusler ubesudlet gjennom boksen og jeg trenger jo ikke EQe for en slik fantastisk PU.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Nei, pickupens signatur rusler ubesudlet gjennom boksen og jeg trenger jo ikke EQe for en slik fantastisk PU.
    Platespiller er analogapenes siste skanse. Helt umulig (!?) Ä fÄ digital til Ä emulere et fonografisk oppsett. Som du sa: SkjÞnnheten i feilene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.115
    Sted
    TÄrnÄsen
    Det sa jeg ikke, skrev at magien ligger i begrensningene. Helt noe annet!
    ... og man kan fint oppleve denne magien selv om man har A/D, romkorreksjon, aktiv deling og D/A i mellom sÄ lenge det gjÞres bra. Men det er det mange ihuga analogfans som har litt vanskelig for Ä svelge. Mest sannsynlig fordi de ikke har prÞvd.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ... og man kan fint oppleve denne magien selv om man har A/D, romkorreksjon, aktiv deling og D/A i mellom sÄ lenge det gjÞres bra. Men det er det mange ihuga analogfans som har litt vanskelig for Ä svelge. Mest sannsynlig fordi de ikke har prÞvd.
    Det er noe eget med fÞlelsen av Ä ha lykkes med Ä lage en vellykket analog kjede. Den fÞlelsen vil jeg pÄ ingen mÄte bagatellisere. Men nÄr man som meg har urimelige krav og etterhvert en noe bedagelig karakter, inngÄr man kompromisser med seg selv.

    SelvfÞlgelig er det jo ikke slik at signalet ikke blir hakket opp og maltraktert i en analog kjede heller. Delefltre, plassering osv endrer ogsÄ signalets kvaliteter vel sÄ mye som digital EQ og ADDA er transparent. Eneste hensynet og utfordringen man har er headroom i konverteringen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.772
    Antall liker
    9.190
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    SelvfĂžlgelig gjĂžr han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med bĂ„de A/D og D/A. NĂ„r han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt lĂ„ter likt 😜
    Samme som jeg har drevet med de siste 7 Ă„ra. KĂždda det til med konvertering i hue og rĂŠva + DSP.
    Livet er herlig.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    703
    Antall liker
    872
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fin fint anlegg!!:)(y)(y)
    Men kan ikke se noe lys pÄ Trinnov?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.613
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan trygt anbefale denne trippel skive utgaven. Den holder god kvalitet og de 9 uutgitte spora var interessante nok. Og ja @The Shy DIRTesten bestÄtt.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn