Hyggelig å dele formiddagen med en hifivenn!
Ekstra hyggelig når denne vennen er
broder svart-hvitt, som aldri kommer tomhendt. Så får vi høre om han hørte forskjell på digital og analog overført vinyllyd....
Takk igjen for at du tok i mot meg! Alltid trivelig i din hule
Og lyden er på topp. Med de nye McIntosh-forsterkerne har det visulle nådd et nivå som er vanskelig å slå for dem som er interessert i hifi, både lyden og alt det rundt, slik som estetikk, eierglede osv. I min bok er disse 1,2 kW-MC-boksene kanskje det flotteste man kan få fra McIntosh, og det er lett å se at dette er et kompromissløst produkt. Vi spilte for øvrig langt fra kapasiteten på en kilowatt pluss...
Det ble tid til å høre på to armer/stifter (den ene er ny siden sist), samt sammenlikne digitalisert vinyl med “ren” analog overføring. Mulig å høre forskjell? Etter volumjustering skal det godt gjøres å høre åpenbare forskjeller om man lukker øynene og må gjette. Hører man forskjell mellom armene/stiftene? Det er en enklere øvelse. Omtrent som forventet ifølge “teorien”, altså.
Ellers må jeg igjen bemerke hvor smidig og flytende vinylavspillingen skjer hos
@MakkinTosken. Han mener “hemmeligheten” er Ortofon og en tung tallerken. Jeg må uansett påpeke at vinylavspillingen her er overraskende fri for de vanlige artefakter som knitring og annen støy.
En annen ting som jeg synes er verdt å få med seg, er at lyden hos
@MakkinTosken er god i hele rommet. Man kan ikke løsrive seg fra fysikken, så når man sitter nærmere den ene høyttaleren enn den andre, hører man naturligvis mest av denne. Men uansett hvor man er i rommet, oppleves lyden som behagelig. Jeg kalte lyden utenfor smørøyet for “lounge sound” på godt norsk. Sånn kan man ta en kopp kaffe utenfor det magiske triangelet uten at man plages av et forkjært lydbilde.
Veldig hyggelig besøk