Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • parafinoksen 2.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    227
    Antall liker
    817
    Sted
    Polen
    Synes det er helt ok, men denne Road to hell trodde jeg at jeg kjente, men så var den i to deler? Lærer noe nytt hele tiden.
    Rea prøvde vel å appellere både til Pink Floyd-fans (del 1) og Dire Straits-fans (del 2) he-he Jeg har litt sans for karen, jeg, altså. Kul stemme, flink gitarist og ganske god låtskriver. Men han har litt begrenset repertoar. Jeg anbefaler for eksempel IKKE bluesboksen hans på hele 11 plater. Da er du virkelig havnet på veien til hælvete.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rea prøvde vel å appellere både til Pink Floyd-fans (del 1) og Dire Straits-fans (del 2) he-he Jeg har litt sans for karen, jeg, altså. Kul stemme, flink gitarist og ganske god låtskriver. Men han har litt begrenset repertoar. Jeg anbefaler for eksempel IKKE bluesboksen hans på hele 11 plater. Da er du virkelig havnet på veien til hælvete.
    Har en tre-fire Rea skiver som jeg ikke kan huske å ha kjøpt, men de står nå der fallifall noen skulle ønske seg en låt. Har verken noe dårlig eller godt forhold til ham, har enn så lenge ikke interessert meg.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    318
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Makrokosmos
    Godt å se at det finnes litt forskjellige meninger i «klubben for inbördes beundran» 😎. Fint med tilbakemeldinger på hva som kan endres, og filtrere det i egne preferanser som ikke må endres.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt å se at det finnes litt forskjellige meninger i «klubben for inbördes beundran» 😎. Fint med tilbakemeldinger på hva som kan endres, og filtrere det i egne preferanser som ikke må endres.
    Ja, det er alltid morsomt med skryt, men observasjoner som ikke bare er positive har vist seg å være svært nyttige. Og som du skriver, kan man bare filtrere bort det man ikke føler er relevant for en. :)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil ikke få kjeft av the mod squad for å ødelegge en viktig tråd her på sentralen, men ble oppfordret til å spille litt disco for den, av vår alles kjærlighetshelgen @Valentino , i håp om forbrødring og samhold. Fant ikke disco i online vinylloggen mitt, men fant en 6 år gammel video av en danseperle fra den gang jeg også var en AT-mann. Så uten å trekke det ut i langdrag, la meg presentere Todd Terje.
    Snurr vinyl!
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde noen hyggelige timer med @avelon i går, i et forseggjort og delikat lydrom, med hans svært kapable oppsett, god kaffe og noe godt å fylle min rumlende mage med.

    Så hva kan man si om lytteopplevelsen? Vel, han har en tonal balanse som er svært lik min egen, så en kan trygt si at jeg likte den. Noen forskjeller var det jo, som litt feitere bass og en scene som tegnes opp litt annerledes enn her. Vi oppdaget noe pirk som kan være et issue, eller ikke, men det snakket vi om og er noe @avelon må vurdere selv.

    Han presenterte hjemmekinolyd for meg også og jeg må kanskje innse at jeg er for gammel til slikt. Selvfølgelig morsomt med en taktil filmopplevelse, men det følger med så mye annet skrål og øredøvende begivenheter at min stakkars hjerne ville gått glipp av handlingen. Klart de mest effektfulle filmene er jo temmelig hjernedøde, så kanskje lydskrålet er der av en grunn?

    Alt i alt en svært hyggelig opplevelse og det er åpenbart mange gode klanderfrie anlegg rundt om, så slike besøk blir sjeldent en nedtur.

    Tusen takk for at du åpnet det flotte hjemmet ditt for meg!

    Lånte et bilde, siden jeg var for opptatt med lyd til å ta egne
    1722419310718.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.162
    Antall liker
    16.251
    Sted
    Langesund
    Han presenterte hjemmekinolyd for meg også og jeg må kanskje innse at jeg er for gammel til slikt. Selvfølgelig morsomt med en taktil filmopplevelse, men det følger med så mye annet skrål og øredøvende begivenheter at min stakkars hjerne ville gått glipp av handlingen. Klart de mest effektfulle filmene er jo temmelig hjernedøde, så kanskje lydskrålet er der av en grunn?


    Vis vedlegget 1043828
    Her må jeg si meg 100% enig, og jeg kan lett putte det på alderen - alt for gammal for slikt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.162
    Antall liker
    16.251
    Sted
    Langesund
    Kommer dette med 51? I så fall er det liten vits å oppgradere den biten her😆
    Sånn for min del, aldri fått helt taket på denne hjemmekino-bølgen, og siste 20 årene har det dalt ned til smått hjernedødt. Film er best på de offentlige kinoene, det har jeg alltid ment, og gjerne de litt større, med den tørre lyden som en kjenner igjen fra PA
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.926
    Antall liker
    19.497
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sånn for min del, aldri fått helt taket på denne hjemmekino-bølgen, og siste 20 årene har det dalt ned til smått hjernedødt. Film er best på de offentlige kinoene, det har jeg alltid ment, og gjerne de litt større, med den tørre lyden som en kjenner igjen fra PA
    Ikke uenig. Før både her i Haugesund og i Bergen synes jeg ikke det har vært så imponerende. Men nå har de nettopp kommet med noen nye saler her i byen. Lyden var mildt sagt meget bra. Stoler som kan legges bakover osv.. Da frister det å gå mere på kino igjen.

    Det er en grunn til at jeg ikke har stresset med hjemmekino biten i caven. Har liksom ikke interessen som jeg hadde før. Har noen halv kjipe høytalere rundt om, men det er veldig på budsjett nivå. Mulig jeg oppgradere noe, men det er like mye før å gjøre de skjult. Jeg kaller det musikkrom med film muligheter. Holder for meg.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har min mening og gidder vel egentlig ikke la det gå politikk i det. Jeg kan nyte film med simpel lydscene og synes vel et ålreit bilde, komfort og interessant handling er viktigst. Offentlig kino suger imo.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hadde noen hyggelige timer med @avelon i går, i et forseggjort og delikat lydrom, med hans svært kapable oppsett, god kaffe og noe godt å fylle min rumlende mage med.

    Så hva kan man si om lytteopplevelsen? Vel, han har en tonal balanse som er svært lik min egen, så en kan trygt si at jeg likte den. Noen forskjeller var det jo, som litt feitere bass og en scene som tegnes opp litt annerledes enn her. Vi oppdaget noe pirk som kan være et issue, eller ikke, men det snakket vi om og er noe @avelon må vurdere selv.

    Han presenterte hjemmekinolyd for meg også og jeg må kanskje innse at jeg er for gammel til slikt. Selvfølgelig morsomt med en taktil filmopplevelse, men det følger med så mye annet skrål og øredøvende begivenheter at min stakkars hjerne ville gått glipp av handlingen. Klart de mest effektfulle filmene er jo temmelig hjernedøde, så kanskje lydskrålet er der av en grunn?

    Alt i alt en svært hyggelig opplevelse og det er åpenbart mange gode klanderfrie anlegg rundt om, så slike besøk blir sjeldent en nedtur.

    Tusen takk for at du åpnet det flotte hjemmet ditt for meg!

    Lånte et bilde, siden jeg var for opptatt med lyd til å ta egne
    Og takk for hyggelig besøk :) Var litt redd for å fornærme deg med påstanden om at vi har en noenlunde lik lyd i hulene våre, så det er jo fint å få det bekreftet av deg også. Skal nok skru litt på trinnoven for å se om jeg kan pirke litt på den 'fompe'-lyden.

    Hvis det stemmer at det er ved 50 man mister interessen for kino så har jeg heldigvis noen få år igjen det før det treffer meg.. Jeg blir derimot yr av god kinolyd og verdsetter det i dag omtrent (men ikke helt) like mye som stereolyden.

    Satser på at jeg klarer å lokke deg over hit igjen når waveforming er på plass. Om ikke det holder så skal jeg varte opp med Villeneuve-marathon.. 🤩
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sliten av å gjøre ingenting
    For dagen i dag har jeg kun tilbrakt på Toske-(ter)rassen. Solen har stekt og hullet som vi gravde ved husveggen har vært flittig brukt. Nå trakk jeg omsider ned og merker at jeg må starte forsiktig. Hva er da bedre en behagelig heis-jazz?

    1722534447136.jpeg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var litt redd for å fornærme deg med påstanden om at vi har en noenlunde lik lyd i hulene våre, så det er jo fint å få det bekreftet av deg også.
    Vanskelig å la seg fornærme når besøket i Grotta ga deg inspirasjon og en direksjon. :) Glad noen ser verdien i min tilnærming til EQ og valg av kurveform. Så det så!
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    479
    Antall liker
    657
    Sted
    Brøttum
    Er selve plinthet på T massiv alu, eller er det bare et "cover" oppå? :)
    Må utforske mulig nytt plinth på den nyanskaffede SP-10 mk2 som står hjemme ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Og takk for hyggelig besøk :) Var litt redd for å fornærme deg med påstanden om at vi har en noenlunde lik lyd i hulene våre, så det er jo fint å få det bekreftet av deg også. Skal nok skru litt på trinnoven for å se om jeg kan pirke litt på den 'fompe'-lyden.

    Hvis det stemmer at det er ved 50 man mister interessen for kino så har jeg heldigvis noen få år igjen det før det treffer meg.. Jeg blir derimot yr av god kinolyd og verdsetter det i dag omtrent (men ikke helt) like mye som stereolyden.

    Satser på at jeg klarer å lokke deg over hit igjen når waveforming er på plass. Om ikke det holder så skal jeg varte opp med Villeneuve-marathon.. 🤩
    2¢:

    «Noenlunde lik lyd» er slikt som skjer når man følger samme hovedspor. Hvis man hører en lyd som er betydelig annerledes enn fra dette «sporet», indikerer det at denne lyden har kommet i stand som følge av et annet spor hva lyd angår.

    På «høyt nivå», eller «eliteklassen» hva lyd angår, vil rommet være den største bidragsyteren til forskjeller i opplevd lyd.

    @MakkinTosken følger et spor som er vel kjent fra (gamle!) bøker om lyd og lyd slik den studeres ved universiteter og høyskoler.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    2¢:

    «Noenlunde lik lyd» er slikt som skjer når man følger samme hovedspor. Hvis man hører en lyd som er betydelig annerledes enn fra dette «sporet», indikerer det at denne lyden har kommet i stand som følge av et annet spor hva lyd angår.

    På «høyt nivå», eller «eliteklassen» hva lyd angår, vil rommet være den største bidragsyteren til forskjeller i opplevd lyd.

    @MakkinTosken følger et spor som er vel kjent fra (gamle!) bøker om lyd og lyd slik den studeres ved universiteter og høyskoler.
    Nei, det er vel ikke mange stier vi amatører kan tråkke opp. Men vi har mye å hente på å lære oss og sette oss inn i redskapen vi bruker, gjerne med et snev av hybris, om ikke for annet enn å erfare hva som er mulig og ikke. Å tviholde på læreboka er etter mitt syn begrensende.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er vel ikke mange stier vi amatører kan tråkke opp. Men vi har mye å hente på å lære oss og sette oss inn i redskapen vi bruker, gjerne med et snev av hybris, om ikke for annet enn å erfare hva som er mulig og ikke. Å tviholde på læreboka er etter mitt syn begrensende.
    Lærebøker gir generelle veiledninger. Man må derfor bruke skjønn også for spesifikke brukerbehov hvor spesielt indirekte lyd og preferanser spiller inn.

    Men jeg våger påstanden om at den generelle veiledningen i bøker og på skoler ofte gir en lyd som låter noenlunde likt.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg våger påstanden om at den generelle veiledningen i bøker og på skoler ofte gir en lyd som låter noenlunde likt.
    Det har du sikkert rett i uten at jeg har hørt nok til å verifisere det. Men tipper det vil være temmelig overfladisk, med mindre rom og utstyr er relativt like. Å sette samme target er jo bare en start.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Det har du sikkert rett i uten at jeg har hørt nok til å verifisere det. Men tipper det vil være temmelig overfladisk, med mindre rom og utstyr er relativt like. Å sette samme target er jo bare en start.
    Det har også å gjøre med om høyttalere er designet ut fra anerkjente akustiske prinsipper eller om de trosser «naturen».
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Soltrett og nøttebrun trakk jeg som i går ned i den mørke Grotta. Sittet å tweaket litt på tiden i anlegget med mikrofon og håp. Fått en temmelig teit energirespons. Nå er mikrofonen fjernet og jeg finner straks veien til platur hyllur.

    1722620662850.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.926
    Antall liker
    19.497
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Soltrett og nøttebrun trakk jeg som i går ned i den mørke Grotta. Sittet å tweaket litt på tiden i anlegget med mikrofon og håp. Fått en temmelig teit energirespons. Nå er mikrofonen fjernet og jeg finner straks veien til platur hyllur.

    Det var en rar klatt på 200hz. Bølgeskvulp fra bassenget?😜
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.067
    Antall liker
    40.018
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var en rar klatt på 200hz. Bølgeskvulp fra bassenget?😜
    Det er grottevorta. Har fulgt med siden tidenes morgen og den blir jeg ikke kvitt uten drastiske tiltak. Så lenge jeg ikke har for store krav til utstyret, drukner den i resten av unotene.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.937
    Antall liker
    22.875
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lillebrorsans mellemste "gekko" har vært på Færøyene i sommerferie.
    Selvfølgelig hadde han med seg hjem en liten gave til den koko onkel Hasse......
    Ovenikjøpet det han liker best.
    Trenger vel ingen oversettelse.... og desverre... har bare en av de.... og du får den ikke 😁

    L1010352.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn