totte konverterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Kan det være retningen på målemicen som gjør at du får så mye fall i sidehøyttalerne mon tro?

Kanskje du skal prøve med en 3 sek måling innnledningsvis for å få timingen rett, og så kjøre en måling der du snur mikrofonen etter at frontene er unnagjort...

Alternativt kan du lage en egen target som du bruker for sidehøyttalerne som følger avrullingen i toppen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig bør du sjekke om du har mistet en møbelknott under stolen. For det hang en på sokken min da jeg kom hjem. ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg i det minste minste fått lagd noen midlertidige dører til skapet der PCen, Hypexene, skilletrafo og kabler er.

Litt kaotisk med kablene på toppen, men det blir snart en råd med det og. Planen er også å lage en ramme trukket med hvitt tynt stoff som skal dekke 15-tommerne. Noen tips til hvem som selger noe annet enn sort?

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Kan det være retningen på målemicen som gjør at du får så mye fall i sidehøyttalerne mon tro?

Kanskje du skal prøve med en 3 sek måling innnledningsvis for å få timingen rett, og så kjøre en måling der du snur mikrofonen etter at frontene er unnagjort...

Alternativt kan du lage en egen target som du bruker for sidehøyttalerne som følger avrullingen i toppen
    Jeg tror årsaken rett og slett kan være at McIntoshen ikke er så sterk i toppen. Jeg har laget en targetkurve som ruller av i toppen, og det hjalp på hardheten. Takk for tipset.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.671
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pedal har hvitt stoff på sine tårn, og han vet nok hvor slikt kan skaffes.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ny forsterker på plass:

MC-275 med høyttaler og subelement henger fint sammen visuelt, synes jeg, så jeg setter trolig ikke opp noen front med hvitt stoff allikevel.

MC-275ene er brokoblet med EKKJ 6mm2.

Effektrørene (KT88) er også nye i begge forsterkerne: Svetlana "winged c". Jeg har nettopp gjort målinger fra lyttestol, sofa og spisestue og lagd nye filtre med same target og metode som forrige gang. Førsteinntrykket fra lytting er først og fremst strammere lyd, ikke bare i bassen.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nå spiller jeg med litt volumpådrag. Kvinnestemmer er tydelig renere og penere. Dynamikken er klart bedre, både på smell og stopp. Utmerket.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Det oppsettet ser smart ut. Med stofftrekket til bassene på plass, så får du fullrange lyd ut av kun 2 skoeskene på stativ! Visuelt altså.

En avkobling mellom basskasser og effektrinn vil være gunstig. Blir nok mye mikrofoni i rørene av å stå oppå basskassene. Hva med demperinger på rørene og Eltek dempeputer under forsterkerne? Koster lite.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Gratulerer. Det oppsettet ser smart ut. Med stofftrekket til bassene på plass, så får du fullrange lyd ut av kun 2 skoeskene på stativ! Visuelt altså.

En avkobling mellom basskasser og effektrinn vil være gunstig. Blir nok mye mikrofoni i rørene av å stå oppå basskassene. Hva med demperinger på rørene og Eltek dempeputer under forsterkerne? Koster lite.
    Takk for gratulasjon.

Illusjonen med usynlige suber er morsom, man får se.

Subene står på Tema Isolator dempeputer fra Eltek (30-50 kg). Dempeputene har fått påklistret tilskårne møbelknotter som hindrer friksjon mot gulvet, hvilket muliggjør skyving inn i åpningene i stereobenken (28mm mdf). Det er ca 10 mm klaring fra subene til benkens sidevegger og topplate. Subene er altså frikoblet fra både gulv (edit: nok ikke 100%...) og forsterkere.

Inni skapet er det foreløpig kaotisk (PC, 2 * Hypex, skilletrafo, kabler), men en malt hylleplate er på vei inn. Når denne er på plass skal jeg legge ut noen detaljbilder av stereobenken fra det forløpig ukjente formgiverhuset totte design (tm).

R

Rojoh

Gjest
    Skikkelig tøft oppsett. Er vel noe lignende jeg prøver meg på. Synes det er litt stilig når man kan "kamuflere" lyden litt.

Mvh. Johan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pent oppsett totte. 275 er en virkelig vakker forsterker!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk for skryt. Fruen synes også det ser pent ut, og det er viktig.

Angående forslag om demperinger: Skal jeg ha en Duende-ring per rør kommer det på drøyt 4000 kroner, det dobbelte med 2 ringer per rør som anbefales av flere. Tips til billige og gode ringer som er egnet for permanent montering og om hvilke rør som bør få ringer først er velkomne.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Angående forslag om demperinger: Skal jeg ha en Duende-ring per rør kommer det på drøyt 4000 kroner, det dobbelte med 2 ringer per rør som anbefales av flere. Tips til billige og gode ringer som er egnet for permanent montering og om hvilke rør som bør få ringer først er velkomne.
    Jeg vet ikke om disse er egnet i pris og beskaffenhet, men i denne tråden så er det linket til et par løsninger som skal være effektive: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26978.msg507295#msg507295. I linken fra LMC så kan man også se målinger før/etter. Alltids noe å lære. Forøvrig kan du trygt bestille flere dempeputer fra Eltek til å ha under effektforsterkerene. De vibrerer garantert der de står på hylla. Alternativt BASE plattformer. Kanske 2 sånne i bruktmarkedet ikke koster mer enn disse eksotiske rørtweakegreiene som øyensynlig er stivt priset.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Med stofftrekket til bassene på plass, så får du fullrange lyd ut av kun 2 skoeskene på stativ! Visuelt altså.
    Jeg hadde tenkt å ha stofftrekket kun foran elementene og med portene åpne forsvinner litt av illusjonen. Puster portene godt nok gjennom et litt luftig stoff? Siden arealet av portene er ca 1/12 av membranarealet skal det vel ca 12 ganger så mye luft frem og tilbake per arealenhet foran portene (hvilket sikkert er grunnen til at portene normalt ikke er dekket av dekkfrontene).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.671
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slikt stoff vil vel dempe luftstrømmen med 1/100 eller så. Ikkenoe nesten.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Jeg hadde tenkt å ha stofftrekket kun foran elementene og med portene åpne forsvinner litt av illusjonen. Puster portene godt nok gjennom et litt luftig stoff? Siden arealet av portene er ca 1/12 av membranarealet skal det vel ca 12 ganger så mye luft frem og tilbake per arealenhet foran portene (hvilket sikkert er grunnen til at portene normalt ikke er dekket av dekkfrontene).
    Som lekmann skulle jeg tro det var OK, men her vet sikkert Snickers-is og de andre DIY HT-ekspertene best. Eventuelt kan vel den synlige delen av disse portene males hvite?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tilbakemeldinger.
    Man kan jo ta av frontene når man spiller høyt og friksjonen er størst (øker vel også her med ca kvadratet av lufthastigheten?). Portåpningene er allerede hvitlakkerte, mens rørene er sorte inni. Dette ble vurdert som penere da lysabsorbsjonen innover i røret gjør innsiden av kassen mindre synlig. Nå er denne riktignok bare kledd med litt hvit dempeull, så det er i grunnen ikke noe stort behov for å skjule den. Jeg tror jeg i tilfelle begynner med hel ramme, med plassering av "hemper" som gjør at den kan modifiseres til halv størrelse uten boring av nye hull.

8 nye Tema Isolator blir nok første dempingsforsøk. Base 4.0 eller "Discs of silence" som jeg også har fått forslag om kanskje på litt sikt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nå har anlegget vært oppe og gått noen dager etter en ukes knotete reformatering og reinstallering etter å ha lagt inn Norman. Det hele begynte med at LMC tipset meg om å bruke logmein til å kjøre remote desktop (på nettet gjennom browseren). Dette fungerer veldig mye bedre enn TightVNC og tåler også brannmur uten å krangle. Jeg la derfor også inn Norman via nettbanken. Det endte med at jeg mistet nettilknytningen og jeg forsøkte da å avinstallere Norman. Dette tok tid, så jeg klikket "avbryt", hvilket førte til at Norman ble liggende og ødelegge, men det forsvant fra listen over programmer som kan avinstalleres. Jeg bestemte meg for å legge inn alt fra Windows og opp på nytt. Det innebar overraskende mye knot med tanke på at det bare var å gjenta operasjonen fra da jeg bygde og satt opp PCen i vinter. Uansett, PCen er atter oppe, all fornedrelse er glemt og aldri mer skal Norman inn på denne maskinen.

I Audiolense og lydkortet kan man ulike steder velge samplingfrekvens. Etter anbefaling fra pedal og Bx kjører jeg nå 44.1kHz overalt. Targetkurven jeg bruker følger ca HTenes avrullingen i både topp og bunn og er paddeflat imellom. Max eq er tilbake på 6 dB etter at jeg tidligere har hatt flat target helt ut på flankene og tillatt en hel masse eq (30dB) for å presse diskant og bass. Dette har ikke vært all verden til suksess, da toppen har blitt litt hard og med br-suber som uansett spiller flatt ned til 14Hz uten korreksjon er det ikke mange Hz ekstra jeg får der nede. Jeg mistenker også at når filteret skal korrigere for 30dB helt nede (uten at det kommer så mye ut av det) så må det bruke av headroom til det (ca 5 bit). Dette har jeg ikke diskutert med noen voksen, men jeg mistenker at det er slik. Siden jeg bruker den digitale volumkontrollen til Lynx-kortet så vil jeg ikke rote bort headroom på ingenting.

Tidligere var oppsettet mitt i Audiolense et 4-veissytem der spesifiseringen gjorde at det ble laget filter for subene også over delefrekvensen. Det gjorde at jeg hadde litt mer høyfrekvent lyd fra subene. Nå, etter å ha satt opp systemet som et 2-veis med tweeter og midbass (råd fra Bx) går alt så meget bedre, med kun dypbass fra subeneuten innslag fra lysere lyd, og et filter som ikke bruker masse ressurser på å kompensere for subenes dårlige følsomhet flere kHz over delefrekvensen. Utgangsnivået til dacene i Lynxkortet kan endres mellom +4 og -10dB i mixeren, og jeg har nå satt subene lavt og ARCene høyt, hvilket gir dem nærmest identisk nivå.

Lydene er klart bedre enn før, først og fremst oppleves den som mer åpen og ren og uten hardhet. Jeg har begynt å spille mye barokkmusikk etter at jeg satt opp igjen systemet, og det å endre avspillingsreportoire er litt dumt når man skal evaluere endringene, men pytt sann.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.671
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Dette har jeg ikke diskutert med noen voksen
    ;D
    Dagens! Kjekt å følge denne tråden. Forøvrig meget klokt å ikke presse utstyret utenfor konvolutten. Da flyr det ikke godt, og man blir skutt ned uten en gang å få et glimt av Messerschmitten. No fun.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Herlig når det funker! Hvilket avspillingsprogram bruker du? Kan du der upsample x2, feks? I så fall er det kurrant å kjøre 88.2kHz tvers igjennom Audiolense og DAC. Jeg tester det ut nå. For tidlig å si hvordan det låter, dog.

PS: Tror også du har rett i det vedr. headroom.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Herlig når det funker! Hvilket avspillingsprogram bruker du? Kan du der upsample x2, feks? I så fall er det kurrant å kjøre 88.2kHz tvers igjennom Audiolense og DAC. Jeg tester det ut nå. For tidlig å si hvordan det låter, dog.

PS: Tror også du har rett i det vedr. headroom.
    Jeg bruker Windows mediaplayer fortsatt. Jeg vet ikke om jeg kan upsample der, men det bør jeg klare å finne ut. Det kjekke med WMP er at det funerer veldig greit å kjøre filterne i Convolver der. Jeg liker egentlig ikke biblioteket og tagging-systemet, så på noe sikt blir det nok en annen avspiller som støtter Asio og der jeg har mer kontroll selv, men det blir ikke med en gang.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    WMP har ikke noen avhukingsboks for upsampling, men et raskt Google-søk tyder på at det skal gå greit å laste ned en plugin som gjør det.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    TIPS: Foobar er et alternativt avspillingsprogram. Det er gratis, har god funksjonalitet og skal låte litt bedre enn WMP. Der er det også enkelt å legge inn korreksjonsfila fra Audiolense. En overgang her burde ikke koste deg så mye jobb.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Foobar funker bare med tokanals filtrering så vidt jeg vet, Pedal. John River derimot...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forsøkte Foobar litt før jeg la inn filtre, men ble ikke helt komfortabel med grensesnittet. Jeg regner med å holde meg til WMP til jeg har bestemt meg for ny løsning. Jeg har en del ting jeg vil prøve ut før jeg bytter avspiller, blant annet nye targets, lengde på GDC-vindu og delefrekvens til subene. Dessuten har jeg 6 Seas-elementer og 3 meter PE-rør med 180 mm indre diameter og 20 mm godstykkelse som sammen med 20 mm støpt akryl skal bli nye digitalt delte hovedhøyttalere. Alt har sin tid, en tid til å justere, en tid til å bygge og en tid til å bytte ut.

Takk til pedal for tips, som riktignok ikke følges i første omgang, mens et annet er begynt tatt til følge og dings er på vei inn.

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Foobar 2000 kan oppgraderes med ny lydmotor (?) så den får lydkvalitet helt tilsvarende XX Highend. Det handler kun om å skifte ut en liten fil i en mappe, uten at jeg nå husker hvilke filer det handlet om. Et lite google-søk kan hjelpe med dette :)

Har selv utført oppgraderingen, uten at jeg hørte særlig forskjell. Det var dog med et vesentlig dårligere stereoanlegg enn det jeg bruker nå, så jeg skal nok prøve det igjen snart :)

Harald

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    hagr skrev:
    Foobar 2000 kan oppgraderes med ny lydmotor (?) så den får lydkvalitet helt tilsvarende XX Highend. Det handler kun om å skifte ut en liten fil i en mappe, uten at jeg nå husker hvilke filer det handlet om. Et lite google-søk kan hjelpe med dette :)
    Mener du WASAPI-plugin'en til Vista/7? Den er et must imo. For øvrig er nyeste versjon av XXHE verdt en lytt.

@totte; foobars GUI kan skreddersys ned til minste detalj - ligger en haug med tutorials på nettet som er bra for å lære seg hvordan det funker. Det finnes bl.a. en Coverflow-plugin som er veldig fin.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    @totte; foobars GUI kan skreddersys ned til minste detalj - ligger en haug med tutorials på nettet som er bra for å lære seg hvordan det funker. Det finnes bl.a. en Coverflow-plugin som er veldig fin.
    Eller man kan bruke J.River som allerede har et flott grensesnitt og som gir muligheten til å bruke convolver filter kombinert med ASIO. J.River lar seg også styre med Ipod Touch/Iphone.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal komme tilbake til dette med avspiller, ripping, konvertering og tagging etterhvert. Takk for innspill - det kommer til nytte, men ikke med en gang.

Nå har jeg nettopp ordnet med vibrasjonsdemping til McIntoshene. Hypexene stod på 4 stykk 10-30kg Tema Isolator hver, men disse knottene er nå flyttet under den ene 275en (6 stykk - 2 foran, 4 bak). Behovet for vibrasjonsdemping er nok mindre for Hypexene enn for rørforsterkere. Den andre 275en har fått en Base 4.0. Denne skal ideelt sett belastes med 28 kg. 275en veier 30.5 kg, så jeg kan sikkert lime på litt av en rull 1mm blyplate jeg har. Dersom noen har tips så meld fra. Planen er å finne en Base 4.0 til, den det dukker nok opp.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Men: Fruen så på nyervervelsen i morges, og syntes den så pen nok ut i seg selv, men at mens den av 275ene som står på små Tema fortsatt ser stilig ut så ser Base-MC275 ut som mer av et svart lass (hun har litt rett). Siden fruen har vetorett mot ting som står fremme (og så langt har vært overveiende rimelig, særlig med tanke på at hun synes at ikke noe steroanlegg er den peneste typen, med iPod på 2. plass) så har jeg allerede sagt at Base nok skal ut igjen. Det er mulig jeg prøver en til hvis jeg kommer over en brukt i nærheten, men etterhvert blir det trolig "disc of silence". Et altenativ er å bygge en hvit krybbe til Basene med hvit topplate (tynn finer e.l.?).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg la ut en annonse på bruktbørsen om bortbytting av base'en mot "Discs-" eller "Feet of Silence" fra Solid Tech. Den ga beskjeden respons, men via en "hvilken demper bør jeg prøve"-tråd jeg la ut så kom jeg i kontakt med et medlem som hadde 9 "Feet of Silence" liggende til overs, så nå har jeg hentet alle på posten. For den som ikke kjenner til dingsene:

Jeg regner med å bruke 3 under hver 275 og de siste 3 under PCen (da kanskje med bare en gummiring?). Hypexene får tilbake Temaene. De fleste har jo slike amper innebygd i subene, så hvor nøye kan det være? ::)

Den enslige Base'en ryker nok ut. Jeg vurderte en stund å lete etter en til og tenkte de kunne få vektmatchede plater oppå som høyttalerne kunne stå på, men da jeg nevnte dette for fruen tok hun det som en dårlig vittighet. Det blir visst ikke pent.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Overgangen fra ingenting under 275ene til Base under den ene og Tema under den andre var beskjeden. Nå har jeg spilt et par dager med 275ene på "feet of silence" (4 med doble "strikker" under hver) og jeg er overrasket over effekten. Hele lydbildet er tightere. Det er mer attack i alt og lyden er mer naken, ren og med mer definert passering. Jeg synes det er fornøyelig hvor mye dette hadde å si. Disse små føttene er faktisk verdt prisen sin (riktignok brukt) hos meg , og vel så det.

En morsom ting med oppgraderingen er fruens reakjon. Hun er helt uinteressert i anlegget, selv om hun synes det låter bra, at 275ene er fine og at det er bra at det meste er malt hvitt. Hennes uoppfordrede reaksjon (uten å ha hørt noe annet enn generell tilfredshet fra meg) etter å ha hørt en stund med de nye føttene var: "Det låter tightere". Artig.

Det skal nevnes at føttene har stramme strikker og klaringen er nok ned mot minimum. Har noen eksperimentert med "ekstrastrikker"?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Er det ikke et produkt som heter " 6 feet under " ?? 9 føtter blir litt mye.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Barbaresco skrev:
    Er det ikke et produkt som heter " 6 feet under " ?? 9 føtter blir litt mye.
    Nå har jeg "four feet under" hver og en til overs. Får jeg tak i en til kan jeg kjøre "five feet under". Holder ikke det får man vurdere å grave seg ned.

@Barbaresco: Men det ligger en enslig flaske igjen av sommerns nebbiolobaserte roseviner i kjelleren (den nest siste er nettopp drukket i et anfall av Bergenssensommer), og den skal fortæres først.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En liten oppdatering:

Etter siste lytteaften i Bergen Lydlaug, som var hos meg, har jeg gjort noen endringer, i vesentlig grad etter innspill.

Targetkurven heller nå rett ned fra 100Hz (-3dB frem til diskantavrullingen) og mellom 100 og 14Hz er det flatt. Nå låter det passe mørkt og renere.

Jeg har økt avstanden mellom høyttalerne og har nå ganske kraftig toe-inn. Lydbildet er bredere, dypere og mer presist. Noe (mye) av den økte renheten i lydbildet skyldes nok også dette, da det blir mindre refleksjoner i panoramavinduene.

Over tid ble "Feet of silence"-strikkene (tynne) stadig lengre, helt til de var mer eller mindre på felgen. Paul/Roald sørget for å skaffe meg 24 nye og tykke, og nå er alt som det skal være, med den samme positive opplevelsen av redusert mikrofoni (tror jeg det er, hvertfall) en gang til. Jeg bruker 3 føtter med tykke strikker og en fot med tynne under hver MC275.

Jeg burde være flinkere til å prøve ut nye filtre, høyttalerplasseringer, avspillere, drivere etc og mer fokusert lytting i sweetspot, men ligger i stedet litt for mye på sofaen og er tilfreds med hvordan det låter. Det bremser fremgangen. Lyttebesøk med innspill er nyttig også ved at det gir et spark bak til å hente ut litt mer uten å kjøpe nye biter.

Ellers alt vel.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Rørbytte.

McIntoshene fikk montert Svetlana 6550 til erstatning for KT88 Svetlane =C=. Det var en opptur. Mindre slør, åpnere og friskere, til og med mer presist. Fruen var enig uten å bli fortalt hva hun skulle mene først.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er lenge siden siste oppdatering nå, men jeg har ikke gått lei og har spilt stort sett daglig på anlegget de siste månedene. Nå står det imidlertid slik (hunden har ikke hjulpet til, selv om det angivelig er en brukshund):

Totte migrerer nemlig. Om noe tid kommer anleggget opp i Hovedstaden og det skal også bygges nye fronter etterhvert. totte skal også bli halvpendler (annenhver uke) så det blir nytt anlegg på hybelleilighet også (uten naboer!). Dette blir uten digital deling, men med uestetisk rombehandling og analogt hele veien. Platespiller er faktisk på vei (et sted mellom Sussex og Trondheim nå, nærmere Trondheim tror jeg). Så, totte divergerer. Fortsettelser følger, men det tar nok noe tid.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Som man har hørt og lest flere ganger; en eller to suber sammen med stativhøyttalere er et diskret alternativ til gulvstående høyttalere.

::)

Disse er 120 liter netto hver, med hver sin 15" Dayton HO.
    http://www.daytonaudio.com/loudspeaker/drv_reference.html
    De har Fs på 21 Hz og en SPL på 90 dB ved 2.83V/1m. Med 37 cm lang bassport med diameter på 10 cm har de flat respons ned til ca 15Hz uten korreksjon, deretter synker de ganske bratt.

Siden jeg deler med Audiolense XO har jeg satt Kimber 4TC kabell rett fra terminal til element. Kassene er i 19mm MDF med avstivingsplater på alle flater. Topp, bunn, sider og rygg er dempet med Akustilux.

Baffelen er dobbel.

Subene drives av hver sin 400W Hypex-forsterker. Etter å ha koblet opp det hele var det tid for å måle. Med lydkortet satt opp riktig fikk jeg huset til å riste fra 10 Hz og et stykke oppover. Etter å ha plundret litt fikk jeg Audiolensefilteret til å virke, så nå er det fullrange og korreksjon i heimen, og det er faktisk noe helt annet. Mer om dette følger forhåpentligvis snart. Jeg har nok mye å gå på når det gjelder innstillinger, men det har gått greit å få det hele til å virke (med litt veiledning fra særlig Bx). Jeg synes grensesnittene er gode og korreksjonsfilterne fra Audiolense passer rett inn i Convolver som kjøres i Mediaplayer. Nå når alt (?) virker kan jeg strekke meg til å si at det har gått overraskende greit, faktisk.

Jeg har tatt på meg å selge disse subbene etter totte. Noen som kan hjelpe med å finne ut hvilket element det er? Linken virker ikke lenger. Jeg tar gjerne imot innspill om hva de kan være verdt også.

Klikk på pil til innlegget jeg siterer så dukker det opp noen bilder av kassene under bygging også. Solide avstivinger i dem..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn