Som man har hørt og lest flere ganger; en eller to suber sammen med stativhøyttalere er et diskret alternativ til gulvstående høyttalere.
:
Disse er 120 liter netto hver, med hver sin 15" Dayton HO.
http://www.daytonaudio.com/loudspeaker/drv_reference.html
De har Fs på 21 Hz og en SPL på 90 dB ved 2.83V/1m. Med 37 cm lang bassport med diameter på 10 cm har de flat respons ned til ca 15Hz uten korreksjon, deretter synker de ganske bratt.
Siden jeg deler med Audiolense XO har jeg satt Kimber 4TC kabell rett fra terminal til element. Kassene er i 19mm MDF med avstivingsplater på alle flater. Topp, bunn, sider og rygg er dempet med Akustilux.
Baffelen er dobbel.
Subene drives av hver sin 400W Hypex-forsterker. Etter å ha koblet opp det hele var det tid for å måle. Med lydkortet satt opp riktig fikk jeg huset til å riste fra 10 Hz og et stykke oppover. Etter å ha plundret litt fikk jeg Audiolensefilteret til å virke, så nå er det fullrange og korreksjon i heimen, og det er faktisk noe helt annet. Mer om dette følger forhåpentligvis snart. Jeg har nok mye å gå på når det gjelder innstillinger, men det har gått greit å få det hele til å virke (med litt veiledning fra særlig Bx). Jeg synes grensesnittene er gode og korreksjonsfilterne fra Audiolense passer rett inn i Convolver som kjøres i Mediaplayer. Nå når alt (?) virker kan jeg strekke meg til å si at det har gått overraskende greit, faktisk.