Tour de France 2011

C

Cyber

Gjest
Jeg bøyer meg i støvet. Vår råeste sportsmann noensinne.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.043
Antall liker
19.885
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Jeg bøyer meg i støvet. Vår råeste sportsmann noensinne.
Nåja. Bjørn Dælhie?

Men, dette er fantastisk! ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.186
Antall liker
6.917
Torget vurderinger
4
Nå er jeg jævlig imprignert !

Jeg måtte bare legge meg tilbake og gapskratte da han parkerte de to siste.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.103
Antall liker
6.427
cybervision_ skrev:
lars_erik skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg bøyer meg i støvet. Vår råeste sportsmann noensinne.
Nåja. Bjørn Dælhie?

Men, dette er fantastisk! ;D
I forhold er jo Dæhlie og Northug med i en nisjesport.
Da må det jo være Jan Kvalheim, som er tidenes beste norske utøver i verdens største idrettsgren... ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.186
Antall liker
6.917
Torget vurderinger
4
Thor de France ruler !
 
C

Cyber

Gjest
Jeg tror ikke man kan se for seg hvor mye trening, svette og selvpining som ligger bak å kunne levere noe slikt.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Jeg tror ikke man kan se for seg hvor mye trening, svette og selvpining som ligger bak å kunne levere noe slikt.
Det begynner vel med å kunne forestille seg å sette seg på sykkelsete like mange timer som de fleste jobber.. Men alt blodslitet og svetten unngår vel de fleste av oss i vanlige jobber. Jeg svetter ihvertfall lite foran kontorpulten :)
 
C

Cyber

Gjest
Det er nok bare starten. Det er mye mer bak enn det: psykisk, smerteterskel, sykle med smerte, langkjøring med høy intensitet.

Imponerende! Rart ikke flere omtrent får hjertefeil av å sykle slik i den varmen.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Han hadde nok kontroll ganske lenge der, og det ble for kjedelig å vente til slutt ;D

cybervision_ skrev:
lars_erik skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg bøyer meg i støvet. Vår råeste sportsmann noensinne.
Nåja. Bjørn Dælhie?

Men, dette er fantastisk! ;D
I forhold er jo Dæhlie og Northug med i en nisjesport.
Den mest usannsynlige og imponerende norske prestasjonen må vel være Rodal.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.511
Antall liker
2.958
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Steike. Bildet over er bare ett enormt fortellende bilde. Det lyser av vinnerinstinkt. Skulle bare ha sett øynene hans også.
En av de virkelig få verdensmestere i sykkel-historien som gjør det supert i TdF samme år. Kred Husovd. Velger å tro at dette er et resultat av et sterkt hode og steinhard trening over mange år.
Nå tror jeg mer og mer på at han er tidenes Norske idrettsutøver.
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Hvilken prestasjon - og i en så tøff løype!

Tror ikke han skjønte helt at det virkelig var i boks på slutten da han bare gliste og ristet på hodet...
 
N

nb

Gjest
Leserkommentarene på lequipe.fr er sure på Moncoutié da de mente at han hjalp Thor mye for å ta innpå Roy. De kan neppe ha sett samme etappe som meg. De kommer også med den merkelige innvendingen at Roy burde ha ventet på Moncoutié så kunne de to ha kjørt sammen. Merkelig tanke siden Thor tok igjen Moncoutié svært tidlig i utforkjøringen, og hadde alle tre kommet samlet mot mål hadde Thor tatt spurten lett.

Norge 1 - Frankrike 0

Morsom lesing for de som kan fransk:
http://www.lequipe.fr/comms/2011/07/20110715_173104_vos-questions-a-l-expert_1.html

De mener at de to franskmennene burde vært mer patriotiske, hadde det vært to spanjoler eller italienere hadde den ene aldri kjørt så dumt som Moncoutié gjorde.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det var bare helt rått å følge med på :D :D. Den beste seieren av alle med tanke på hvordan den forløp seg. Thor gjorde så godt som alt selv. Fantastisk! Perfekt!
 
U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Leserkommentarene på lequipe.fr er sure på Moncoutié da de mente at han hjalp Thor mye for å ta innpå Roy. De kan neppe ha sett samme etappe som meg. De kommer også med den merkelige innvendingen at Roy burde ha ventet på Moncoutié så kunne de to ha kjørt sammen. Merkelig tanke siden Thor tok igjen Moncoutié svært tidlig i utforkjøringen, og hadde alle tre kommet samlet mot mål hadde Thor tatt spurten lett.
Mye rart som skrives på forumer ;). Moncoutié gjorde det beste ut av det, nemlig å hjelpe litt til i begynnelsen for å øke sine egne sjanser, men la Thor gjøre jobben mot slutten.

Roy sa det var svært vanskelig å takle nederlaget når det var så nært. Han fikk litt dårlig tidtakning med fikk plutselig høre at det var nede i 30 sek og da skjønte han at det ble tøfft i motvinden. Han kjørte litt for hard i en av motbakkene mot slutten (da forspranget økte?). Men han sa han ble slått av en mester, noe han selv ikke er.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.319
Antall liker
11.185
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
cybervision_ skrev:
Jeg bøyer meg i støvet. Vår råeste sportsmann noensinne.
Tilbøyelig til å være enig. Faktisk
Må holde igjen for ikke å impulsshoppe racer og hive meg på asfalten. Har desverre så forbannet mye annet på gang.

Suverent
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg hadde vanskelig for å sitte stille de siste kilometrene før mål og når jeg skulle ut å handle etter at sendingen var ferdig måtte jeg ha på Jawbones.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Jeg hadde vanskelig for å sitte stille de siste kilometrene før mål og når jeg skulle ut å handle etter at sendingen var ferdig måtte jeg ha på Jawbones.
;D

Destiny.. :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.098
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det var stort å se på - jeg skal ikke underslå det. Men litt bakkekontakt er kan hende på sin plass.

Dette var en etappe som bare ganske få var interessert i å vinne. Sammenlagtfavorittene og deres hjelperyttere - blant disse finner vi ganske mange som ganske sikkert KUNNE ha vunnet gårsdagens Thor-etappe - tok dette forholdsvis rolig. Samme for dem hvem som vant etappen hvis de kunne spare litt krefter til dagen i dag - som trolig blir adskillig tøffere. Ikke som i et klassiker-endagsritt eller et VM - hvor ALLE kjemper innbitt for å vinne.

Man kan heller ikke underslå at løypeprofilen var nærmest skreddersydd for vår mann. En profil som skrelte av alle raske sprintere. Dessuten: Hadde målet ligget nærmere toppen på Aubisque - for ikke å snakke om hvis det hadde vært en toppfinish - hadde Thor H. vært sjanseløs.

Men for all del: stor idrett. Kona og jeg tillot oss i hvert fall å feire litt i går kveld med et lite glass med noe godt i.
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Ikke helt enig i at få var interessert i å vinne - det var skikkelig kamp for å komme avgårde i brudd i starten. Når et brudd først er etablert, er det naturlig nok de som har beste sjansen, ettersom ingen av lagene ville bruke mye krefter på å taue resten av feltet.

Er helt enig i at sammenlagtfavorittene (som sparte seg til i dag) og spurterene (som ikke likte bakken) holdt seg unna kampen om å vinne.

Ser frem til utviklingen i fjellene på dagens knallharde etappe i forhold til Schleck/Contador/Evans osv.!
Thor kommer nok til å havne i "bussen" i dag...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.098
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - alt er relativt. En stor del av dem - herunder ganske mange meriterte toppsyklister - som syklet i går, hadde ingen planer om å finne på noen som helst sprell. Sånn sett hadde vår mann en litt lettere oppgave enn f.eks. da han vant VM i fjor, eller det han har i éndagsritt à la Paris-Roubaix. Men som sagt: hatten av for en stor idrettsmann - håper han kommer seg velberget gjennom dagens etappe.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
En god dag i går ja! :)
Er ganske fornøyd med Thor endelig fikk vist hva han besitter for hele sykkelverdnen.

Helt enig at litt bakkekontakt kan være bra av og til Ulf, men jeg synes du undervurderer prestasjonen litt. Synes også at Hushovd kanskje har hatt større seire, men ingen seire har tidligere vist hvor spesielt god og allsidig rytter Thor faktisk er. Hadde de største kanonen satset for fullt ville selvfølgelig ikke Thor vunnet, men jeg tror ikke faktisk det ikke hadde vært mange foran han selv på en fjelletappe som i går. Usikker på hvor mye tid de 5 beste klatrerne hadde vunnet med den avslutningen i bakhodet. Det sier ganske mye om hvor god Thor faktisk er blitt. :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.098
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Thor imponerer - la det ikke være noen tvil om det.

Men en annen som fortjener en skikkelig fjær i hatten, er Thomas Voeckler. Skjønner ikke hvor han henter kreftene fra. Inspirasjon har han naturligvis nok av - i og med den gule trøyen - men han skal tross alt opp bakker hvor inspirasjon alene ikke er nok.
 
Topp Bunn