Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode råd alle sammen.
    Ser frem til å prøve ein ny metode med nytt utstyr.
    Kanskje det blir gøy å barbere seg til ein forandring :)
    Ser barbershop har alt eg trenger,blir ein fin 40 års presang :)
    Ja, gøyfaktoren skal man ikke kimse ad. For mange, inkludert meg, blir det et slags ritual å barbere seg. Piske opp skum, la høvelen gli over huden (ikke noe press på høvelen - den gjør jobben selv), kjenne hvor glatt huden har blitt, og så avslutte med et fjongt etterbarberingsvann (eller balm, som jeg foretrekker, ettersom det inneholder lite eller ingen alkohol).

Forøvrig har jeg lyst til å anbefale denne, hvis du barberer deg rett før du skal ut i vinterkulda:

proraso-pre-shave-eukalyptus.jpg

Den er litt skarp, men jeg synes at den på en god måte erstatter det hudfettet du skraper av under barbering. Og ikke koster den så mye heller.

Kajack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker Steinar !
    Der kom du meg i forkjøpet.
    Akkurat det eg trenger,noe å smøre opp huden med etter barbering.
    Huden blir svært sår enkelte steder,minner litt om utslett etter barbering spesielt vinterstid.
    Alkohol i ansiktet etter barbering for meg,er svært vondt.
    Balm høres fornuftig ut.

GlennW

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Litt nytt utstyr fra Barbershop. Mühle høvel (open comb) og diverse kremer. Tester Astra Superior Platinum blader for øyeblikket.

050215.jpg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.547
    Jeg har også gått over til "gammeldags" høvel nå, etter å ha brukt "moderne" høvel i 30 år.
    Det gikk ganske greit, lever ennå! :)
    Må bare huske å stryke medhårs på halsen neste gang ....

GlennW

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Jeg har også gått over til "gammeldags" høvel nå, etter å ha brukt "moderne" høvel i 30 år.
    Hehe, har litt sensitiv hud på halsen selv. Synes det går mye bedre nå enn med både maskin og dyre 5-bladers høvler.
    Tror nok også at en god barberkrem eller såpe gjør sitt til at irritasjonene blir mindre.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.547
    Vel, det er slutt på å bare dra over fjeset med Gillette sånn i halvsøvne om morran .....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, har litt sensitiv hud på halsen selv. Synes det går mye bedre nå enn med både maskin og dyre 5-bladers høvler.
    Tror nok også at en god barberkrem eller såpe gjør sitt til at irritasjonene blir mindre.
    Jeg har også sensitiv hud på halsen. Jeg pleier å ta det medhårs i første omgang, og så mothårs. Det pleier å gå greit. Glatt blir jeg au :)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Har nå gått noen måneder uten noen barbering...Herlig det, skjegget gror fritt og vilt. Mulig jeg lar være i det hele tatt å barbere,stusse..iallefall på et par tiår kanskje..da skal jeg flette en del av skjegget samt lage dreads enkelte steder. En mann uten skjegg, er som ei dame med;) Forøvrig, det vet vel de fleste på denne tråden tenker jeg, men er en Barber i Øvre Holmegate i Stavanger, hvor alt av utstyr er originalt, stoler, kniver, alt..bare menn er tillatt. Gikk der engang..litt dyrt syntes jeg, men fantastisk herlig

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke(n) After Shave bruker folket?

Jeg har en del forskjellig - greit å kunne variere litt:

castle-forbes-1445-aftershave-balm.jpg truefitt-hill-aftershave-balm-sandalwood.jpg truefitt_grafton_aftershave_balm.jpg truefitt_trafalgar_aftershave_balm.jpg spanish leather.jpg

Bortsett fra Castle Forbes, er alle kjøpt hos barbershop.no.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg tatt skrittet og bestilt meg ei pakke fra www.barbershop.no .
    Jeg landet på en Mühle R89 Grande (har svære hender, hehe) og litt tilhørende barberkrem og etterbarberingskrem.

Må si jeg er veldig spent og var i utgangspunktet ganske skeptisk til hele opplegget, men etter å ha lest litt om det virker det jo veldig lovende.
    Og det er fine høvler som det oser kvalitet, noe jeg alltid liker.

Gleder meg som en unge til det dukker opp i posten :)

edit: Må ha med et bilde og.

muhle-r89-grande__87068_zoom.jpg

gjeddburger

Medlem
    Ble medlem
    24.02.2013
    Antall liker
    27
    Hodebarbering?

Noen som har erfaring med bruk av tradisjonell høvel til barbering av hodet? Har lyst på en ordentlig høvel, men er sikker på hvordan det fungerer med ettbladshøvel i bakhodet, der man gjerne har litt mindre kontroll over bevegelsene...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det som er trickset er å passe på at bevegelsen er høvelig vinkelrett på bladet. Fører du bladet sidelengs, blir det søl...

Johan-Kr

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det fungerer aldeles utmerket. Jeg vil påstå at det fungerer mye bedre med gammeldags enkeltblad, enn moderne ørtenblads da sistnevnte tetter seg hele tida :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jeg - heldigvis - kommet i en alder hvor det er rimelig uaktuelt å bekymre seg over hvordan man skal rake skallen for å bli skallet, men man har vel gjerne en livsledsager av et eller annet slag til å fikse slikt, har man ikke det da?

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke(n) After Shave bruker folket?

Jeg har en del forskjellig - greit å kunne variere litt:

Vis vedlegget 309905 Vis vedlegget 309906 Vis vedlegget 309907 Vis vedlegget 309908 Vis vedlegget 309909

Bortsett fra Castle Forbes, er alle kjøpt hos barbershop.no.
    Generelt går det mest i ymse Biotherm-produkter, men liker også den Trafalger-serien til Truefitt&Hill du viser til her.
    Min favoritt blant disse er forøvrig Castle Forbes, etterfulgt av Grafton. En jeg neppe kommer til å kjøpe igjen er Sandalwood.

Denne derimot, virker interessant.

castle-forbes-cedarwood-and-sandalwood-aftershave-balm.jpg

gjeddburger

Medlem
    Ble medlem
    24.02.2013
    Antall liker
    27
    Nå er jeg - heldigvis - kommet i en alder hvor det er rimelig uaktuelt å bekymre seg over hvordan man skal rake skallen for å bli skallet, men man har vel gjerne en livsledsager av et eller annet slag til å fikse slikt, har man ikke det da?
    Har aldri latt noen (livsledsagere eller andre) rake skallen min, og tror ikke det blir aktuelt, heller;) skal jeg skjære meg, foretrekker jeg nok å gjøre det selv...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.547
    I følge Statistisk Sentralbyrå: I Norge bodde 960 000 personer alene per 1. januar 2014, det vil si nesten én av fem personer. Husholdninger med én person utgjorde 41 prosent av husholdningene.

Skal jeg barbere skallen foretrekker jeg nok en elektrisk klippemaskin. :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri latt noen (livsledsagere eller andre) rake skallen min, og tror ikke det blir aktuelt, heller;) skal jeg skjære meg, foretrekker jeg nok å gjøre det selv...
    Hehe. Ja selvgjort er velgjort. Ofte.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I følge Statistisk Sentralbyrå: I Norge bodde 960 000 personer alene per 1. januar 2014, det vil si nesten én av fem personer. Husholdninger med én person utgjorde 41 prosent av husholdningene. ;)

Skal jeg barbere skallen foretrekker jeg nok en elektrisk klippemaskin. :)
    Ja, skulle alle disse 960 000 personene ønske å rake skallen selv, vil nok produsentene av blodstillerstifter sprette sjampisen! ;)

aNvA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Antall liker
    47
    Skallen rakes på egenhånd med mach3. Har ikke hatt nevneverdig hårvekst på toppen siden midten av 90-tallet ;)
    Raker hver 3.-4. da blir det ikke så langt at det tetter høvelen noe særlig. Skyll høvel etter hvert drag så blir det smooooth

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Holmestrand
    Du har med andre ord ikke opplevd å bli barbert av en fagmann? Det er spa for gutter! :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg tåler ikke stålet på disse barberhøvelen jeg , og jeg har prøvd en del av di i forskjellige merker. Jeg får kaker i halsen hovner opp rett og slett . samme med barte området også. Så jeg bruker bareber maskin når jeg barberer meg. Når det kommer til aftershave og slike ting , bruker jeg faktsik bare parfymer lacoste , calvin kline osv osv , det blir akseptert av kjerring og ungen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tåler ikke stålet på disse barberhøvelen jeg , og jeg har prøvd en del av di i forskjellige merker. Jeg får kaker i halsen hovner opp rett og slett . samme med barte området også. Så jeg bruker bareber maskin når jeg barberer meg. Når det kommer til aftershave og slike ting , bruker jeg faktsik bare parfymer lacoste , calvin kline osv osv , det blir akseptert av kjerring og ungen.
    Jeg har det motsatte problemet. Tidlig i min skjeggvekstkarriere brukte jeg maskin (Philishave) men huden ble veldig rødflammete. Så gikk jeg over til høvel, og da forsvant problemet.

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Maskin og mangebladshøvler (mach5 føles som å dra sandpapir over huden) gir meg irritert hud, mens en god enbladshøvel med et skarpt blad (Feather eller tilsvarende) gir meg ingen hud-irritasjon. Viktig å fukte huden samt bruke en god kost med enten barbersåpe eller skum før man barberer.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Maskin og mangebladshøvler (mach5 føles som å dra sandpapir over huden) gir meg irritert hud, mens en god enbladshøvel med et skarpt blad (Feather eller tilsvarende) gir meg ingen hud-irritasjon. Viktig å fukte huden samt bruke en god kost med enten barbersåpe eller skum før man barberer.
    Kanskje jeg skal prøve selv en slik skikkelig høvel med et skarpt blad.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tåler ikke stålet på disse barberhøvelen jeg , og jeg har prøvd en del av di i forskjellige merker. Jeg får kaker i halsen hovner opp rett og slett . samme med barte området også.
    Det er en del tricks for å barbere seg med høvel. Ta en titt på denne:

Johan-Kr

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vær bare oppmerksom at Feather-bladene er veeldig skarpe. Jeg har forsøkt dem et par ganger, men måtte gi opp.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tåler ikke stålet på disse barberhøvelen jeg , og jeg har prøvd en del av di i forskjellige merker. Jeg får kaker i halsen hovner opp rett og slett . samme med barte området også.
    Det er en del tricks for å barbere seg med høvel. Ta en titt på denne:

Johan-Kr
    Jeg har sett på videoen, og ser at han legger vekt på at man ikke skal legge vekt på høvelen, men at man skal la høvelens egen vekt gjøre jobben.
    Det er jeg enig i, men jeg ser også at han holder langt inne på høvelen. Det er godt mulig at det funker, men personlig foretrekker jeg å holde høvelen langt nede på skaftet; da er det enkelt å unngå å legge press på høvelen.

Videre ser jeg at han anbefaler å barbere medhårs på begge passeringene. På den måten ville jeg aldri bli glattbarbert, uansett antall passeringer. Jeg pleier å barbere medhårs første gang, og så mothårs andre gang. Og tredje gang, hvis det er nødvendig.

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Vær bare oppmerksom at Feather-bladene er veeldig skarpe. Jeg har forsøkt dem et par ganger, men måtte gi opp.
    Med feather så er det viktig å bare la høvelen gli over huden, uten å legge trykk på den. Et alternativ som er skarpt, men ikke fult så skarpt som feather, er Astra Superior Stainless. Har veldig stiv skjeggvekst, så synes Derby og Astra Superior Platinum kan bli litt i sløveste laget.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvis noen er fristet til å prøve tradisjonell høvel gir bort et "kit" bestående av en Parker R99, Proraso kost (svinebust) og barberkrem på tube + et par nye Feather blader. Alt er meget pent brukt og nøye rengjort. (Tåler sikkert en runde i oppvaskmaskinen hvis det gir ro i sjelen.) Send PM for bilde ved interesse.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.547
    Her var denne tråden igjen, ja.
    Det passer bra, siden jeg må bestille flere blader.
    Er ikke så imponert av disse japanske Feather bladene, selv om jeg bruker dem akkurat nå.
    Astra-bladene som jeg startet opp med var like bra, synes jeg.

Er det noen som har forslag til ok blader?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her var denne tråden igjen, ja.
    Det passer bra, siden jeg må bestille flere blader.
    Er ikke så imponert av disse japanske Feather bladene, selv om jeg bruker dem akkurat nå.
    Astra-bladene som jeg startet opp med var like bra, synes jeg.

Er det noen som har forslag til ok blader?
    Jeg bruker for tiden Personna Comfort Coated, kjøpt for en rimelig penge på eBay. De er vel veldig fornøyd med.

Jeg har prøvd Feather, men tør ikke bruke dem. De er vanvittig skarpe, og siden jeg bruker blodfortynnende medisiner (ikke Maravan heldigvis), ble det rene blodbadet.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes Feather er helt strålende. Skarpt, ja, men i en ikke alt for aggressiv høvel gjør det at man slipper mange "runder", noe er mer skånsomt for huden. Astra Stainless som nevnes tidligere er også bra. Hakket under Feather i min bok. Har investert i en justérbar Merkur Futur men har ikke prøvd det medfølgende Merkur-bladet enda...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn