Tråden for oss med Auralic Aries Streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifimontøren

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2012
    Innlegg
    48
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Er det noen her som har erfaring med
    Aries mini via wired4sound Recovery Femto reclocker usb inn/ut og videre til Dac. ?

    Er det noe og hente med Tidal som kilde ?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvor langt opp på Auralic-stigen må man før man kan hevde at en god high-end forforsterker (eventuelt) er overflødig?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.390
    Antall liker
    63.500
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvor langt opp på Auralic-stigen må man før man kan hevde at en god high-end forforsterker (eventuelt) er overflødig?
    Tror det som vanlig er umulig å svare på. Jeg har testet Auralic Vega og min nåværende Bricasti DAC opp mot min preamp. Håpet var begge ganger at preampen skulle bli overflødig. For min del var det liten tvil, preampen står trygt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvor langt opp på Auralic-stigen må man før man kan hevde at en god high-end forforsterker (eventuelt) er overflødig?
    Tror det som vanlig er umulig å svare på. Jeg har testet Auralic Vega og min nåværende Bricasti DAC opp mot min preamp. Håpet var begge ganger at preampen skulle bli overflødig. For min del var det liten tvil, preampen står trygt.

    Takk for svar. Men, tenker at din Audio Valve forforsterker setter sin egen-signatur, slik jeg selv opplever den (dog kun hørt på messer).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.390
    Antall liker
    63.500
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvor langt opp på Auralic-stigen må man før man kan hevde at en god high-end forforsterker (eventuelt) er overflødig?
    Tror det som vanlig er umulig å svare på. Jeg har testet Auralic Vega og min nåværende Bricasti DAC opp mot min preamp. Håpet var begge ganger at preampen skulle bli overflødig. For min del var det liten tvil, preampen står trygt.

    Takk for svar. Men, tenker at din Audio Valve forforsterker setter sin egen-signatur, slik jeg selv opplever den (dog kun hørt på messer).
    Ikke testet opp mot den (som forøvrig er en integrert), men mot min Karan preamp. Hvis jeg husker rett var vel fyldigere klang samt fundament den største forskjellen. Noen vil vel hevde det handler om farging, men det kunne vi sikkert diskutert i ukevis....:)
     

    tower-boy

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    42
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    IR-trøbbel

    Fjernkontrollen på min Aries har tydeligvis samme ir-kode som den som benyttes på min ASR-forsterker. Umulig å gjøre noe med den ene uten at det påvirker den andre. Noen som vet om det lar seg gjøre å bytte ir-kode på Auralic-kontrollen ? (eller har andre forslag til løsninger)

    Tower-Boy
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    619
    Antall liker
    744
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei, melder meg inn som venn da jeg har handlet en Aries Mini.

    Noen som har tips på merke intern harddisk og fornuftig størrelse?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer med en flott streamer. Hvis du ikke har stort lineært Power, så vurder dette.
    Samsung EVO 850 SSD 1TB og 2 TB

    Hei, melder meg inn som venn da jeg har handlet en Aries Mini.

    Noen som har tips på merke intern harddisk og fornuftig størrelse?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    619
    Antall liker
    744
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takker

    Hei, melder meg inn som venn da jeg har handlet en Aries Mini.

    Noen som har tips på merke intern harddisk og fornuftig størrelse?
    Gratulerer med ny streamer. Jeg har selv en mini som jeg har satt inn en ssd disk i: https://www.komplett.no/product/895...mx300-1tb-25-ssd?offerId=KOMPLETT-310-895979#
    Jeg valgte den disken rett og slett fordi det den var på tilbud hos komplett når jeg kjøpte for ca litt over et år siden. Funker bra. Rask og lydløs.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.390
    Antall liker
    63.500
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
    Jeg har ikke hørt Aries mini, men Aries har i motsetning til mini ikke DAC, og forhåpentligvis ingen lydsignatur....
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Og enda er den dyrere. Noen skriver at den mini er litt mer laidback og rund i kantene men det tilfaller hvilken Dac man bruker ville jeg tro..

    Noen som vet hvor mye bedre "lyd" man får ved Aries kontra mini?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
    Disse kjenner jeg godt. Dem har absolutt lydsignatur. Jeg hadde først en ren mini. Var fornøyd med den. Kjøpte et auralic PS. Den vokste til nye dimensjoner. Spes klarhet og bassgang. Mye slapp taket på en måte. Byttet ut denne til en Aries LE med stort PS. Dette var en annen skål. Hele lydbildet fikk betoning av mer reell organisk fremføring og dynamikk. Så byttet jeg til Aris Femto Clock. Dægern! Denne ble mer stemmefokus og separasjon. Mer "single-point" og trøkk i hele lydbilder. Diskanten ble løftet mye.
     
    Sist redigert:

    ECI

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Mer oppløst med femtoklock

    Hei.
    Er det noen her som har erfaring med
    Aries mini via wired4sound Recovery Femto reclocker usb inn/ut og videre til Dac. ?

    Er det noe og hente med Tidal som kilde ?
    Hei. Jeg har prøvd med og uten Wyred4Sound Remedy. Erfaringen er entydig: Lyden blir langt mer oppløst med enn uten. Mer naturtro, bedre på alle måter. Derfor har jeg skrinlagt alle planer om å selge Remedy-boksen. Lykke til.
    Auralic Mini (m separat strømforsyning)>USB>Remedy>optisk>Wyred4Sound Dac>forsterker
    Altså har jeg ikke prøvd Recovery, men antar effekten langt på vei er den samme.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
    Disse kjenner jeg godt. Dem har absolutt lydsignatur. Jeg hadde først en ren mini. Var fornøyd med den. Kjøpte et auralic PS. Den vokste til nye dimensjoner. Spes klarhet og bassgang. Mye slapp taket på en måte. Byttet ut denne til en Aries LE med stort PS. Dette var en annen skål. Hele lydbildet fikk betoning av mer reell organisk fremføring og dynamikk. Så byttet jeg til Aris Femto Clock. Dægern! Denne ble mer stemmefokus og separasjon. Mer "single-point" og trøkk i hele lydbilder. Diskanten ble løftet mye.
    Du bør også få teste ut nye Aries G2...her har Auralic tatt et nytt stort steg opp på "god lyd" skalaen..:);) Spiller med en vanvittig autoritet i stua....Min gamle Aries FemtoClock spilte veldig bra , i sært med siste beta versjon 5.1, men alt denne gjør så bra gjør Aries G2 bedre på alle parametre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    "Vi" har sammenlignet med en Aurender og fant ut at Aries Femto versjonen som like god eller balansemessig bedre i et vist oppsett.

    Har ikke hørt G2. Til over dobbel pris, bør den være bedre. Jeg spiller for tiden fra server over "Devialet AIR". Har en Fento koblet til hele tiden pga grensesnittet som er genialt.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    576
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
    Disse kjenner jeg godt. Dem har absolutt lydsignatur. Jeg hadde først en ren mini. Var fornøyd med den. Kjøpte et auralic PS. Den vokste til nye dimensjoner. Spes klarhet og bassgang. Mye slapp taket på en måte. Byttet ut denne til en Aries LE med stort PS. Dette var en annen skål. Hele lydbildet fikk betoning av mer reell organisk fremføring og dynamikk. Så byttet jeg til Aris Femto Clock. Dægern! Denne ble mer stemmefokus og separasjon. Mer "single-point" og trøkk i hele lydbilder. Diskanten ble løftet mye.
    Du bør også få teste ut nye Aries G2...her har Auralic tatt et nytt stort steg opp på "god lyd" skalaen..:);) Spiller med en vanvittig autoritet i stua....Min gamle Aries FemtoClock spilte veldig bra , i sært med siste beta versjon 5.1, men alt denne gjør så bra gjør Aries G2 bedre på alle parametre.
    Har du hørt Vega G2 dac også?:)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet om Aries og Aries mini har har den samme lydsignaturen?
    Disse kjenner jeg godt. Dem har absolutt lydsignatur. Jeg hadde først en ren mini. Var fornøyd med den. Kjøpte et auralic PS. Den vokste til nye dimensjoner. Spes klarhet og bassgang. Mye slapp taket på en måte. Byttet ut denne til en Aries LE med stort PS. Dette var en annen skål. Hele lydbildet fikk betoning av mer reell organisk fremføring og dynamikk. Så byttet jeg til Aris Femto Clock. Dægern! Denne ble mer stemmefokus og separasjon. Mer "single-point" og trøkk i hele lydbilder. Diskanten ble løftet mye.
    Du bør også få teste ut nye Aries G2...her har Auralic tatt et nytt stort steg opp på "god lyd" skalaen..:);) Spiller med en vanvittig autoritet i stua....Min gamle Aries FemtoClock spilte veldig bra , i sært med siste beta versjon 5.1, men alt denne gjør så bra gjør Aries G2 bedre på alle parametre.
    Har du hørt Vega G2 dac også?:)
    Nei dessverre ikke fått hørt Vega G2 men regner med at dette også blir en god oppgradering fra Vega G1...
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    576
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Du bør også få teste ut nye Aries G2...her har Auralic tatt et nytt stort steg opp på "god lyd" skalaen..:);) Spiller med en vanvittig autoritet i stua....Min gamle Aries FemtoClock spilte veldig bra , i sært med siste beta versjon 5.1, men alt denne gjør så bra gjør Aries G2 bedre på alle parametre.
    Har du hørt Vega G2 dac også?:)
    Nei dessverre ikke fått hørt Vega G2 men regner med at dette også blir en god oppgradering fra Vega G1...
    Du får si fra hvis du får gleden:) har desverre ikke funnet tester på den heller enda men må vel være rundt hjørnet snart:) men gøy du er fornøyd med Aries G2, gøy å hørt den;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker etterhvert Aries G2 eller dCS Network bridge, noen som har erfaringer med disse? :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Valget fallt på Aries og har fått lyttet litt og kan så langt si at dette låter veldig bra, bedre en Node 2 jeg hadde fått låne av HIFI klubben.

    Hadde dog en forferdelig opplevelse. Jeg hadde spillt en liten stund og skulle sjekke om det var mulig og få info fra Tdial i dsplayet. Jeg brukte fjernkontrollen som fulgte med og trykket på den røde knappen.. Litt usikker på hva som skjedde siden den allerede var på, men volumet gikk på maks og det ble svært så lite hyggelig i stua. Heldigvis stod samboer og begge barna på kjøkkenet selv om de også ble ganske så påvirket!!
    Volumkontrollen sto på on noe jeg ikke visste fra før og min supre forforsterker ble tydeligvis automatisk satt i bypass..

    FIkk kjapt testet ut på nytt og det ser ut som høyttalerne overlevde.. Mener jeg leste at noen opplevde det samme men slapp med skrekken..

    Uansett kommer tilbake etter litt mer lytting og til alle nye eiere husk dette med volum kontrollen på Aries:)
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Fått spilt noen timer idag og det ser ut som forforsterkeren jeg har ikke er helt kompatibel med Aries med USB. Med alle andre utganger går det knirkefritt men hos meg spiller USB bedre en de andre utgangene.
    Heldigvis kan jeg regulere maks volumet på forforsterkeren men lyden blir også dempet noen ganger uten at jeg har skjønt helt hvorfor.. Men som sagt dette er kun med USB.. Det er når jeg bytter sanger dette skjer uavhengig om volum er aktivert eller ikke på Aries..

    Når det kommer til lyden så spiller dette bedre enn med min forrige løsning med Mac Mini m/usb.. Suger på HIFIlingoen men det enkleste er hvordan fokuset på vokaler blir. Alt lit mer definert om du vil...

    Men uansett finner jeg ikke en løsning må jeg ha ny streamer:( Da en helt uten mulighet for volumkontroll.. Litt tragisk.. mail er sendt Classe..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og du forventer at Classė svarer?
    Classė er ‘konk’ så jeg hadde ikke hatt stort håp.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    joda, Har fått svar fra Classe forrige uke angående noe annet så jeg har trua.. Men er nå overbevist at det ikke finnes en god løsning på dette så den er lagt ut for salg igjen.. Ble litt skummelt når lyden plutselig går på maks:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fått spilt noen timer idag og det ser ut som forforsterkeren jeg har ikke er helt kompatibel med Aries med USB. Med alle andre utganger går det knirkefritt men hos meg spiller USB bedre en de andre utgangene.
    Heldigvis kan jeg regulere maks volumet på forforsterkeren men lyden blir også dempet noen ganger uten at jeg har skjønt helt hvorfor.. Men som sagt dette er kun med USB.. Det er når jeg bytter sanger dette skjer uavhengig om volum er aktivert eller ikke på Aries..

    Når det kommer til lyden så spiller dette bedre enn med min forrige løsning med Mac Mini m/usb.. Suger på HIFIlingoen men det enkleste er hvordan fokuset på vokaler blir. Alt lit mer definert om du vil...

    Men uansett finner jeg ikke en løsning må jeg ha ny streamer:( Da en helt uten mulighet for volumkontroll.. Litt tragisk.. mail er sendt Classe..
    Volumkontrollen kan du skru av i webgrensesnittet. Mulig jeg misforstår. Bedre streamerløsning og lyd får du ikke til prisen. Bytt preamp. :) eller Devialet? En annen ting. Har du kontaktet Auralic? Dem svarer garantert.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det hjelper ikke å skru den av, den reagerer uansett så lenge jeg bruker USB. Har prøvd alle mulige måter ++. Har ikke kontaktet Auralic men er ganske sikker på dette ligger i forforsterkeren.


    Forforsterkeren blir stående men vurderte det ett sekund ja:)

    Er lite tvil om at streameren er fryktelig god lydmessig og ikke minst bruken av den men lar den gå og finner en annen løsning.. Eneste er at den ikke er solgt før Classe klarer og komme med en naturlig årsak og løsning:cool:
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Jepp.. Har man en forforsterker med USB Dac så vil dette gjelde for flere vil jeg tro.. Takk for info..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Sakser svaret jeg fikk fra Auralic. Bra kundeservice !!:

    "The name inside Lightning DS is a kind of misunderstanding. Turning off software volume control will not disable the volume bar inside Lightning DS. Rather than that, the ARIES will try to use USB mixer inside the DAC to control the volume. Some DAC has such function implied, such as AudioQuest DragonFly. It is a kind of thing that use USB standard protocol to send a volume command to let DAC adjust volume inside its hardware. However most of USB DACs do not imply this function (but tell computer it support the feature). In this case, you may adjust volume inside Lightning DS but it wont take any affect, the volume will remain maximum for output. You can just put it to 100 which equal to volume control function.

    I hope this explanation is clear enough and helpful.

    The problem is caused by Lightning DS Lock Screen Control function. Please go to iOS settings, scroll the interface all the way down till you see Lightning, go inside and disable the 'Lock Screen Control'. You will need to quit Lightning DS completely till the setting change taking effect."
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Uansett er valget tatt og den ligger ute for salg.. En av baktankene var at min samboer skulle kunne bruke anlegget mer med streamer pga at det ville bli mye enklere men etter siste hendelsen så er det bare å glemme, i hvertfal med denne streameren:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du vurdert Sonore MicroRendu eller SOtM?
    Nokså lik lydkvalitet til rimeligere penge.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har tidligere sjekket ut sotm og har kikket enda mer på den nå ja... Bare litt usikker på brukervenneligheten da min samboer også skal kunne bruke dette...
    Der syns jeg Node 2 var genial!! Auralic Aeris også vel og merke...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hadde du gått opp litt i pris kunne kanskje Lumin D2 vært tingen?
    Lumin har også den mest sobre appen i mine øyne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Har tidligere sjekket ut sotm og har kikket enda mer på den nå ja... Bare litt usikker på brukervenneligheten da min samboer også skal kunne bruke dette...
    Der syns jeg Node 2 var genial!! Auralic Aeris også vel og merke...
    Siden du har en mac med ssd så kan du jo teste Roon som støtter både Node 2 og Aeris. Jeg har bla. Sonos som er blant de mest brukervennlige systemene, men jeg bruker stort sett bare Roon som kontroller (bruker Sonos appen til å stille vekkeklokker funksjonen).
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Har brukt 1 gen. Auralic Aries i to år med Mark Levinson preamp med innebygd USB dac uten noe problemer. Satt volumkontroll i Lightning DS/Aries til off ( 100% ut) og kontrollerte volumet på Mark Levinson. Bruker nå Aries G2 på samme måte til Kii Controller / digital preamp med volumpotmeter....Ingen problem å justere lyden opp og ned på Kii Control / Three høyttalerene..Volumet ut på Aries G2 står alltid default på 100 % ut. Har også testet med å justere volumet fra iPad/Lightning DS app / Aries G2 og også dette fungerer smertefritt, men foretrekker selv å koble vekk denne funksjonen og bruke preampen.

    Jeg har nevt det tidligere i denne tråden men må bare gjenta meg selv...Auralic Aries G2 låter fantastisk bra, og ja det er nok forskjell på hva de forskjellige streamere leverer digitalt videre til dac'en..:cool::cool:
     
    Sist redigert:

    janke

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.10.2009
    Innlegg
    56
    Antall liker
    17
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    14
    Sjekk ny Beta 5.2. Betydelig forbedring av lydkvalitet i mitt anlegg. (Har Aries Femto på Paul Hynes SR7 LPS og streamer Tidal.)
     

    Alabaster

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2016
    Innlegg
    21
    Antall liker
    9
    Lightning DS på iOS 11 fungerer dårlig. Har skjønt at det kommer en oppdatering som tar for seg både krasj og volumproblemer, men den lar vente på seg. Noen som har tips til andre apper som kan styre en Aries Mini til ny versjon av LDS er kommet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn