Tråden for undervurderte band fra 1970-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Er Amon Düül II nevnt? De fikk vel ikke allverden med cred i sin samtid og blir sjelden dratt frem i dag. Psykedelisk kraut rock som absoulutt er verdt å lytte til.

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm

    Lenge vært i stuss om eg helt har "skjønt" tråden, og med fare for å bomme helt.

    Fraction - Moon blood (1971)



    I mine ører noe av det mest neglisjerte og undervurderte albumet fra hele 70 tallet. Kan jo kanskje forklares med at det ble trykket i beskjedne 200 ex. Rett nok reutgitt drøssevis av ganger siden, samt det ligger tilgjengelig på streame-tjenester etc.

    Fraction faller vel trolig inn under psychedelic/hard rock eller noe sånt. LA bandet gav bare ut denne skiva, som tidvis kan minne litt om the doors av alle ting, bare frøktli mye bedre :D




    Ellers, mye bra har vært nevnt til nå i tråden, mye bra fortsatt glemt. Saken er at veldig mange artister på 70 tallet gjerne bare hadde ett bra album "inne", det var ofte til gjengjelg jævli bra...

    Kunne gjerne ramset opp en haug med knallskiver fra 70 tallet med relativt obskure band, men ser ut til at andre har googlet seg ihjel allerede ;)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Hus
    Mye av disse skivene er svindyre på bruktmarkedet :(
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    2
    Er Amon Düül II nevnt? De fikk vel ikke allverden med cred i sin samtid og blir sjelden dratt frem i dag. Psykedelisk kraut rock som absoulutt er verdt å lytte til.
    Helt glemt er de i hvertfall ikke, dette er jo et av bandene som spilles på P13, HAL og Feldberg bla.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    2
    Ellers interessant å se at stort sett alt som nevnes er rock,metal eller prog, evt. Blanding av alle tre.

    Hvor er det glemte punkperlene ?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    2
    Ellers interessant å se at stort sett alt som nevnes er rock,metal eller prog, evt. Blanding av alle tre.

    Hvor er det glemte punkperlene ?
    Her er en av de kanskje

    Snåttiser med attityde....
    Ehh.. Ramoneskloner ? Som sinka i brekket. ( Ramones har ikke så mange brekk kom jeg på nå.. )

    Da heller australske The Saints ! :

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    hehe

    nå er (og var) vel the saints en del større enn en gjeng med belgiske guttevalper? ref. trådtittel.
    men joda, for all del...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er en veldig bra skive av Quicksilver Messenger Service, fra San Francisco. Albumet er fra 69, men bandet kan likevel også betraktes som et 70-talls band. De spilte psykedelisk rock, og ga ut 7 skiver mellom 68 og 72.

    Quicksilver - Happy Trails. BGOCD 151. 1968.jpg


    Quicksilver Messenger Service - Happy Trails. BGOCD 151. 1968.


     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    2
    hehe

    nå er (og var) vel the saints en del større enn en gjeng med belgiske guttevalper? ref. trådtittel.
    men joda, for all del...
    Helt sikkert større, men jeg hører de aldri spilt noe sted. Men det gjelder jo Stiff little fingers, Damned, The Jam Osv...
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    hehe

    nå er (og var) vel the saints en del større enn en gjeng med belgiske guttevalper? ref. trådtittel.
    men joda, for all del...
    Helt sikkert større, men jeg hører de aldri spilt noe sted. Men det gjelder jo Stiff little fingers, Damned, The Jam Osv...
    Går jevnt og trutt her i ståvo de banda de nevner der, spes the saints. Oftere enn the kids, sjøl om de også står i hyllene...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.978
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Sortland
    Forskjell på å være undervurdert og å spille sær musikk, er det ikke?
    Hverken Gong eller Amon Düül II er vel spesiellt undervurdert -- heller tvert i mot vil jeg påstå: de er begge høyt vurdert av
    de som liker sjangeren. At sjangeren ikke er spesiellt pop er vel noe helt annet.

    Holder man seg til gjeldende definisjon her i tråden faller vel både disse:


    og disse:


    i samme kategori.

    og for ikke å snakke om disse gutta:

    (Traffic: Traffic)

    hmmm.....
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    vil bare takke trådstarter for denne tråden, mange gode tips her, og ikke misnt mange band som jeg hadde glemt med åra, daren er dog at vinyljaget starter opp igjen :L)
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Flere godbiter fra egen samling som passer godt i denne tråden:
    Først Patto som var et virkelig bra band men helt glemt i dag foruten muligens av swirl samlere (vertigo, swirl label).

    Fat Mattress nådde heller ikke helt opp da og fullstendig glemt i dag..
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Mountain er tidligere nevnt, hva med West, Bruce & Laing ?
    Fet rock verdt å nevne i denne tråden.
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Kommer stadig på noe når jeg ser i platesamlinga....:
    Bloodrock må nevnes

    Vanilla Fudge
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette bandet er vel relativt ukjent. Selv liker jeg de godt.

    Black Oak Arkansas - Early Times CDSXE 067.jpg


    Black Oak Arkansas - Early Times CDSXE 067.



    Bandets navn er identisk med stedet de kom fra. Denne skiva er fra 69, men de ga ut album gjennom hele 70-tallet og er fortsatt aktive.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Satte akkurat på denne. Mulig de er nevnt før. En veldig bra skive er det uansett.

    Copperhead - Copperhead. ACA 8005.jpg


    Copperhead - Copperhead. ACA 8005. 1973.


    John Cippolina, gitarist i før nevnte Quicksilver Messenger Service, var grunnleggeren av Copperhead.
     

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Gnidrolog og Comus er to gedigne, undervurderte, britiske 70-talls band.

    Har fortasatt ikke lært meg å legge ut ting og tang:p, men eksempel på førstnevnte
    skulle finnes her på YouTube: (I Could Never Be A Soldier)

    https://www.youtube.com/watch?v=ukP8iVw1RvE
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Er Amon Düül II nevnt? De fikk vel ikke allverden med cred i sin samtid og blir sjelden dratt frem i dag. Psykedelisk kraut rock som absoulutt er verdt å lytte til.
    Ærlig talt. De er da kraftig overvurdert!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Gnidrolog og Comus er to gedigne, undervurderte, britiske 70-talls band.
    Ærlig talt igjen! Gnidrolog er undervurdert av gode grunner. Comus er da langt fra undervurdert. De er vel nærmere det mest kanoniserte "ukjente" band der ute! First Utterance er en klassiker. Derom er det unison global konsensus!
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Hus
    Har Bloodrock 2 på Uk Capitol sort gull hjemme. Meget bra band :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Hus
    Comus, Gnidrolog, Affinity, Gracious, Linda Hoyle, Dr. Strangely Strange, Catapilla og en haug andre er det håpløst å kjøpe på vinyl nå. Snakker ikke om evnt nypresser, men originaler. Priser i helvetesklassen. Synd en ikke satt i gang med dette for 15 år siden da prisene ikke var avskrekkende. :(
     

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Jammenatte Voff Voff. Kanonisert Ukjent eller undervurdert? Potato / Tomato:). Uansett ikke standard hyllevare hos prog-interesserte. Jeg synes Lady Lake med Gnidrolog er helt der oppe med det aller beste, Voff. Men det ER folk(ish). Comus er vel mer psyche og til tider far out crazy, men du verden for et herlig album. Der er vi helt på linje! (Når det gjelder Gnidrolog og tåneglen til Harry, så kan du få den billig av meg:p).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Jammenatte Voff Voff. Kanonisert Ukjent eller undervurdert? Potato / Tomato:). Uansett ikke standard hyllevare hos prog-interesserte. Jeg synes Lady Lake med Gnidrolog er helt der oppe med det aller beste, Voff. Men det ER folk(ish). Comus er vel mer psyche og til tider far out crazy, men du verden for et herlig album. Der er vi helt på linje! (Når det gjelder Gnidrolog og tåneglen til Harry, så kan du få den billig av meg:p).
    Undervurdert betyr i min bok at bandet ikke har fått den cred'en det fortjener; ikke om det er metervare i alle hjem.

    Ett eksempel på et undervurdert band er Moody Blues. De har langt fra fått anerkjennelse for den betydning de har hatt, spesielt for prog. Du finner mye Moody i King Crimson f.eks - særlig på Court of the Crimson King. Kanskje fordi Moody Blues falt mellom flere stoler og ikke er prototyper for en bestemt stilart. For proggy for popfolket og for lite prog for proggerne....

    Slade er et annet eksempel. De var ultrapopulære blant tenåringer og ble derfor uglesett. Men de har hatt enorm inflytelse og som representanter for sing-along-rock er de uovertruffne. Gode låtskrivere....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.303
    Hvordan undervurdert?
    Jeg mener det mest interessante og relevante er hvordan samtiden vurderte artinsten/gruppen, ikke hva en gruppe nerder på HFS - undertegnede inkludert - mener i dag, 35-40 år etter.
    Da faller Slade og Moody Blues litt ut IMO - de var begge ganske store dengang. Jeg var fan av begge og synes fremdeles MB er bra, mens Slade?...tja vurdert helt korrekt både i samtiden og nå...
    Jeg spilte inn Mott The Hoople som hadde så liten respons på albumet Brain Capers at de vurderte å pakke sammen, så kom Bowie og "All the young dudes", men likevel fikk de selv da den anerkjennelsen musikken fortjente, dengang? IMO, nei, blant annet som en konsekvens av å få merkelappen "Glam Rock" som umiddelbart plasserte dem "under" høystatus kategorien "prog".

    Når vi er inne på glam rock og undervurdering, hva med dette albumet, som er et av de beste overhodet fra '70 tallet, inkludert coveret?
    71ElbTeoChL._SL1425_.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan undervurdert?
    Jeg mener det mest interessante og relevante er hvordan samtiden vurderte artinsten/gruppen, ikke hva en gruppe nerder på HFS - undertegnede inkludert - mener i dag, 35-40 år etter.
    Da faller Slade og Moody Blues litt ut IMO - de var begge ganske store dengang. Jeg var fan av begge og synes fremdeles MB er bra, mens Slade?...tja vurdert helt korrekt både i samtiden og nå...
    Jeg spilte inn Mott The Hoople som hadde så liten respons på albumet Brain Capers at de vurderte å pakke sammen, så kom Bowie og "All the young dudes", men likevel fikk de selv da den anerkjennelsen musikken fortjente, dengang? IMO, nei, blant annet som en konsekvens av å få merkelappen "Glam Rock" som umiddelbart plasserte dem "under" høystatus kategorien "prog".

    Når vi er inne på glam rock og undervurdering, hva med dette albumet, som er et av de beste overhodet fra '70 tallet, inkludert coveret?
    Vis vedlegget 295640
    Da er vel Nick Drake kanskje den mest undervurderte på hele 70 tallet? Platene solgte ikkje en dritt (derav de astronomiske summene på førstepresser i dag). "Ingen" visste kem han var, han var konstant blakk, ble overdøvd av fulle slamper da han holdt konserter etc. etc.. I begravelsen hans dukket det opp skarve 50 sjeler, og det ble ikke skrevet én eneste nekrolog om ham som artist...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jammenatte Voff Voff. Kanonisert Ukjent eller undervurdert? Potato / Tomato:). Uansett ikke standard hyllevare hos prog-interesserte. Jeg synes Lady Lake med Gnidrolog er helt der oppe med det aller beste, Voff. Men det ER folk(ish). Comus er vel mer psyche og til tider far out crazy, men du verden for et herlig album. Der er vi helt på linje! (Når det gjelder Gnidrolog og tåneglen til Harry, så kan du få den billig av meg:p).
    Undervurdert betyr i min bok at bandet ikke har fått den cred'en det fortjener; ikke om det er metervare i alle hjem.

    Ett eksempel på et undervurdert band er Moody Blues. De har langt fra fått anerkjennelse for den betydning de har hatt, spesielt for prog. Du finner mye Moody i King Crimson f.eks - særlig på Court of the Crimson King. Kanskje fordi Moody Blues falt mellom flere stoler og ikke er prototyper for en bestemt stilart. For proggy for popfolket og for lite prog for proggerne....

    Slade er et annet eksempel. De var ultrapopulære blant tenåringer og ble derfor uglesett. Men de har hatt enorm inflytelse og som representanter for sing-along-rock er de uovertruffne. Gode låtskrivere....

    fant flere Moody blues skiver i gi bort bunken min, får kanskje ta meg en lytt på de først
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Er Amon Düül II nevnt? De fikk vel ikke allverden med cred i sin samtid og blir sjelden dratt frem i dag. Psykedelisk kraut rock som absoulutt er verdt å lytte til.
    Ærlig talt. De er da kraftig overvurdert!
    Hvordan kan de være kraftig overvurdert når de knapt blir nevnt? Ja, Harald Are Lund spiller de en gang i blant på radio, men bortsett fra det hører jeg sjeldent noe om de. Når tyske band fra 70 tallet nevnes er det Can, Neu!, Kraftwerk, Tangerine Dream und so weiter, men sjeldent Amon Düül som nevnes. De er en av grunleggerene av krautrocken. Selve navnet krautrock er hentet fra en av deres låter (Mama Düül und Ihre Sauerkrautband Spielt Auf).
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tror ikke ett jæxxx Norsk band er nevnt:rolleyes:

    Men dere har glemt Rolling Stones, Pink Floyd, Deep Purple, Black sabbath, Led Zeppelin, gutter og jenter:cool:

    Hvordan kunne dere glemme disse:confused:

    Arne Bendiksen en tjuagutt fra Bergen er også glemt, mulig han var mest aktiv på 60-tallet..........
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan de være kraftig overvurdert når de knapt blir nevnt? Ja, Harald Are Lund spiller de en gang i blant på radio, men bortsett fra det hører jeg sjeldent noe om de. Når tyske band fra 70 tallet nevnes er det Can, Neu!, Kraftwerk, Tangerine Dream und so weiter, men sjeldent Amon Düül som nevnes. De er en av grunleggerene av krautrocken. Selve navnet krautrock er hentet fra en av deres låter (Mama Düül und Ihre Sauerkrautband Spielt Auf).
    Knapt nevnt? Da følger du ikke særlig med!

    La meg bare få tilføye at mange av de "glemte" bandene, mange av dem nevnt her i tråden, er glemt av gode grunner. Det er langt mellom perlene blant obskuritetene. Spesielt disse bandene som spilte pregløs, klisjefylt standard rock som enhver lytter får følelsen av å ha hørt før.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Da er vel Nick Drake kanskje den mest undervurderte på hele 70 tallet? Platene solgte ikkje en dritt (derav de astronomiske summene på førstepresser i dag). "Ingen" visste kem han var, han var konstant blakk, ble overdøvd av fulle slamper da han holdt konserter etc. etc.. I begravelsen hans dukket det opp skarve 50 sjeler, og det ble ikke skrevet én eneste nekrolog om ham som artist...
    ...men overvurdert i ettertiden....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan undervurdert?
    Jeg mener det mest interessante og relevante er hvordan samtiden vurderte artinsten/gruppen, ikke hva en gruppe nerder på HFS - undertegnede inkludert - mener i dag, 35-40 år etter.
    Da faller Slade og Moody Blues litt ut IMO - de var begge ganske store dengang. Jeg var fan av begge og synes fremdeles MB er bra, mens Slade?...tja vurdert helt korrekt både i samtiden og nå...
    Samtiden vurderte ikke disse særlig høyt selv om de solgte bra. Abba var forøvrig også uglesett i samtiden men nyter i dag langt større respekt. Slade er vel stort sett rehabilitert blant kritikerne mens Moody Blues ikke har fått den anerkjennelse de fortjener av ettertiden....

     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Layla: Den er ikke undervurdert kvalitetsmessig, det er bare at den ikke er godt kjent, og heller ikke ble noen kommersiell suksess. Jeg var ikke klar over dens eksistens sjøl heller, ble bare oppdaget tilfeldig for et par år sida.

    Da drar jeg Clapton-tråden litt videre. En annen artist veldig få kjenner til er J.J. Cale. Han skrev riktignok et par klassikere som ble hits med Eric Clapton. De fleste tror nok Clapton skrev "Cocaine", men den gang ei.
    Ikke for å bære tverr, men dette stemmer ikke. Layla (låten) var en hit på 70-tallet. Plata var meget vanlig.
    JJ Cale fantes i alle platebunker i enhver platesjappe på 70-tallet. I tillegg var de some regel i alle tilbudshyllene. På ingen måte sjelden eller ukjent...
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Da er vel Nick Drake kanskje den mest undervurderte på hele 70 tallet? Platene solgte ikkje en dritt (derav de astronomiske summene på førstepresser i dag). "Ingen" visste kem han var, han var konstant blakk, ble overdøvd av fulle slamper da han holdt konserter etc. etc.. I begravelsen hans dukket det opp skarve 50 sjeler, og det ble ikke skrevet én eneste nekrolog om ham som artist...
    ...men overvurdert i ettertiden....
    Det er mulig det. Litt underlig da at et undelig antall artister oppgir ham som inspirasjon og som en favoritt. En favoritt blant både kritikere og musikere, en "gjenganger" på alskens lister etc. Men de tar nok feil alle sammen. Du har nok rett...

    Eg for min del syns de tre platene han gat ut er fine alle sammen, men det er lenge mellom hver gang eg spiller de. Det er i det minte ikke "pregløs, klisjefylt standard rock som enhver lytter får følelsen av å ha hørt før".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig det. Litt underlig da at et undelig antall artister oppgir ham som inspirasjon og som en favoritt. En favoritt blant både kritikere og musikere, en "gjenganger" på alskens lister etc. Men de tar nok feil alle sammen. Du har nok rett...
    .
    Er ikke dette selve definisjonen av overvurdert?
    Nick Drake er grei nok han. Personlig foretrekker jeg hans inadvendte mumling i små doser. Original er han heller ikke; John Martyn gjorde det samme mye tidligere (men han var ikke smart nok til å dø ung). Drakes innflytelse på britisk folk-rock er marginal. Mye av appellen hans er det mytiske i hans obskuritet og underdog status....

    Her John Martyn fra 1968:

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn