Tråden om oster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Friundervisningen i Bergen har noe de kaller Club Fri. Det er en samling foredrag som er åpen for alle. Koster 150kr pr. gang og medlemskap er gratis.

    Program vår 2010
    Alle foredrag: koster kr 150
    •
    Onsdager kl 1830 – 2030
    •
    Jonas Reinsgt. 4

    7.4 – Oster fra Sveits og Frankrike
    Tema: Général de Gaulle spurte om det var det mulig å styre et folk som har 350 ulike ostesorter. Hver eneste gård i enhver liten landsby. Denne kvelden vil vi lære litt om de forskjellige ostevarianter,
    produksjonsmetoder og måter å servere ost på. Ost er som regel nest siste rett i et typisk fransk måltid og serveres i lag med frukt, nøtter og søt vin. Noen smakebiter blir det også.
    Med: Christine Lingjærde
     

    Triver

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    0

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ingen som har nevnt Parmesan enda? Ikke spes originalt, men denne er jo et must. Er Parmesanjunkie, har alltids en stor en liggende i kjøleskapet som jeg bruker til alt mulig.

    Sikle:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nam. Skjære av noen gode flak og strø de over litt parmaskinke på godt brød eller i en salat. Eller bare spise i biter slik den er. Parmesan er sannelig allsidig.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    baluba skrev:
    Nam. Skjære av noen gode flak og strø de over litt parmaskinke på godt brød eller i en salat. Eller bare spise i biter slik den er. Parmesan er sannelig allsidig.
    Mmm. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Parmesan er det eneste jeg ha i kjøleskapet. Tror egentlig man kan ha Parmesan på alt bortsett fra brødskive med syltetøy. Husker jeg var blakk student, prioriterte i følgende rekkefølge:
    1. Parmesan
    2. Snus
    3. Mat
    4. Vin
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Skjerast med ostehøvel, og maulast. Kan sjølvsagt brukast på pasta og saman med skinke. Men mauling er definitivt beste måten å innta parmesan på.
    Ostehøvel på parmesan? Den skal da brekkes av i passelige fasonger og nytes lik konfekt. :)

    Ellers er pecorino romano et godt alternativ til mye av det man ellers bruker parmesan til. F.eks. pasta carbonara og slikt. Det finnes forøvrig mange varianter av pecorino, både myke og harde, ferske og vellagrede, samt med og uten krydder og smakstilsetninger. Den er laget på sauemelk. Sardinia og Sicilia er kjent for sine varianter.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pecorino

     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.406
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei
    kjøpte 3 krukker med stilton på lørdag; 2 med portvin og en med whisky
    det stod best før februar på en av de,men kan de likevel lagres frem til jul?
    bare i vanlig kjøleskap?noen nevnte frysing? ???
    den voksede edameren er allerede på plass i kjøleskapet
    mvh
    Leif
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    LMC skrev:
    hei
    kjøpte 3 krukker med stilton på lørdag; 2 med portvin og en med whisky
    det stod best før februar på en av de,men kan de likevel lagres frem til jul?
    bare i vanlig kjøleskap?noen nevnte frysing? ???
    den voksede edameren er allerede på plass i kjøleskapet
    mvh
    Leif
    I følge Yngve Ekern i Aftenposten blir ost interessant først etter utløpsdatoen, så jeg tror du trøstig kan gå igang med å lagre. Men fryse? Stilton og desslike? Grenser ikke det til vandalisme? ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hørt om en ost som fikk en seilskute til å gå i lufta? Det leste jeg om i et Asterix-album, så da må det jo være sant? Det var forøvrig en korsikansk ost ;D
    Enda mer seriøst: Hva er den skarpeste osten dere har smakt? For mitt vedkommende er det en ost jeg kjøpte hos daværende Oluf Lorentzen i Grensen i Oslo. "Crotte Diable" tror jeg den het; iallfall betød det noe slikt som djevleskitt. Og den bar navnet med rette! Ellers ble jeg i nyere tid utsatt for en ost jeg heldigvis har glemt navnet på; jeg husker jeg sa til kona at vi må glemt å tømme søpla, men så viste det seg at kona bare hadde åpnet døra til kjøleskapet der osten lå. Osten kjøpte vi hos Meny på Holmen i Asker, så nå er dere advart!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Ikke frys Stilton, Leif. Det er på linje med å kaste vinylplater. Helligbrøde, altså. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    8.118
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Skjerast med ostehøvel, og maulast. Kan sjølvsagt brukast på pasta og saman med skinke. Men mauling er definitivt beste måten å innta parmesan på.
    Ostehøvel på parmesan? Den skal da brekkes av i passelige fasonger og nytes lik konfekt. :)

    Ellers er pecorino romano et godt alternativ til mye av det man ellers bruker parmesan til. F.eks. pasta carbonara og slikt. Det finnes forøvrig mange varianter av pecorino, både myke og harde, ferske og vellagrede, samt med og uten krydder og smakstilsetninger. Den er laget på sauemelk. Sardinia og Sicilia er kjent for sine varianter.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pecorino

     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Får inntrykk av at osteelskere mener at holdbarhetsdato er noe tull? Betyr det at man kan bare følge sine egne smaksløker for å avgjøre om osten er god og spiselig, eller kan det medføre fare med for gammel ost? Hva f.eks. med gammelosten? Både den og mange andre har jo allerede under modningsprosessen vært utsatt for kraftig muggangrep.
    (Tenker også i sammenhengen på pultosten. Blir den også bedre etter ytterligere lagring, eller den best ny...t?)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg syns osten som etterhvert danner seg i bunnen av melkeflaska til sønnen min - i de flaskene han har klart å gjemme bort for en stund - ser nokså fristende ut... spesiellt fristende er den syrlige søppel-lukten av det blakkede vannet som flyter på toppen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.406
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo jeg syntes også frysing hørtes brytalt ut
    takk
    mvh
    Leif
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    LMC skrev:
    hei
    kjøpte 3 krukker med stilton på lørdag; 2 med portvin og en med whisky
    det stod best før februar på en av de,men kan de likevel lagres frem til jul?
    Hvorfor vil du lagre dem ytterligere? De er jo helt perfekt modne og klar til spising nå. Du finner nok en god anledning i løpet av to-tre måneder, og hvis ikke bør du for alvor vurdere å skrote filofaxen din. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Har ein utflytta italienar gåande i ei bygd heromkring. Han jobbar med å lage sin eigen parmesan. Har smakt fyrsteutkastet. Mykje bra, men eit stykke att.
    Skal seie i frå når det lukkast.
    Ja med så mye sauer og geiter som går og reker på vestlandet er det et mysterium at ingen hittil har funnet på å lage gode harde lagringsoster av dette.


    Elles held eg meg til ostehøvelen. Parmesan må vere eit stort, tynt stykke, om lag som skinke. Skal dekkje 2/3 av ganen/tunga.
    Ah!

    ok, då. :)

    No må eg handle inn til middag. Det vert nok eittelleranna pastagreier i dag, kjenner eg på meg....
    Speket bacon, eggeplommer, pecorino, pepper, persille.. kommer langt med det.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Her en av mine favoritter. Den spanske Manchego! Sammen med gode oliven, Pata Negra skinke og en god Crianza vin.

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Manchego er et must for den som liker å lage tapas.
    Har alltid liggende noen stykker bak i kjøleskapet. Bl.a et uåpnet, vokset stykke på 1 kg som har ligget i 3 år nå.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Manchego er et must for den som liker å lage tapas.
    Har alltid liggende noen stykker bak i kjøleskapet. Bl.a et uåpnet, vokset stykke på 1 kg som har ligget i 3 år nå.
    Ai ai, jeg hadde nesten glemt at jeg hadde et. Stekt chorizo, manchego og nedlagt hvitløk med loff på siden til kvelds. :D
    Jeg har bare et stykke igjen men jeg er redd det må spises nå. Min nevø som er hovmester holder manchego høyere enn pecorino, men det er jeg ikke enig i. Men godt er det, det skal være sikkert. Har nok litt serano også, så det skal bli en fin kvelds i kveld. Takk for inspirasjon.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    65finger skrev:
    kjøp edammerballer med vokstrekk og lagre de til neste jul. Smaker mye bedre! Ikke plasttrekk!!!
    Ble tipset om det samme av en kollega,men jeg har allrede begynt på osten som skulle lagres til julen 2010!!!
    Hvor får man den med voks!!.

    Edamer her herlig, særlig de gamle velbelegen fra Holland

    Sleiven
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Karma skrev:
    Her en av mine favoritter. Den spanske Manchego! Sammen med gode oliven, Pata Negra skinke og en god Crianza vin.

    Manchego mer litt Kornmo og Ritz og en slant vin til er bedre enn 100 poser Twist!
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Osten over alle oster: GAMMELOST,på grovbrødet med kaffe til,sammen med barnebarnet på 1,5 år som også nyter gammelost på skiven.Skal det være til fest brukes setersmør både over og under.

    Eller Gammelost marinert i Aquavite.

    Geitost fra privat ysteri på Haukelid er også en kulinarisk nytelse.Tine geitost er ikke geitost.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Ble så inspirert av denne tråden at jeg resolutt kjøpte en krukke Long Clawson Blue stilton.
    Bare Krukken er så forseggjort at det uansett ikke var mulighet for fiasko. Osten ble tatt ut av kjøleskapet en halvtime før bevertning.
    I mellomtiden hadde jeg ristet hjemmelagde brødskiver og varmet søt te med honning i etter anbafalinger fra kjennere av avanserte oster.

    Velvel, so far so good.
    Ristet brød, med et tynt lag ekte meierismør ble lagt klar og lokket åpnet. Osten var ikke lettsmurt, men til slutt var en ok mengde ost ferdipreparert på skiven.

    Jeg gapte stort, full av forventning og satt tennene i blingsen.
    Men i helvete det smakte stygt. Noe som smakte utbrendte starinlys, blandet med talg fyldte min gane. Jeg forbannet både de engelske kyr og dere ostespesialister, for dette smakte rett og slett eddik.
    Jeg ringte pronte til en ostekyndig venn, som nå var blitt min uvenn og forklarte mannen at han var idiot. Midt i samtalen knakk han sammen av latter, jeg hadde faktisk ikke smakt Blue Stilton må vite.
    Hva med en bruksanvisning til førstegangskjøperen....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    8.118
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No vart eg skremd.
    Er Stilton fårleg for oss gudsord frå utkant-Noreg?
    Har vore litt skeptisk til sånt britisk, heilt sidan Engelskmannen var her og stal nokre båtar anno rundt 1810. Har tilgjeve dei etter at dei lanserte QUAD ELS 57 om lag samstundes med at eg vart født, men ostane....
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å skremme noen fra å prøve Blue Stilton kan jeg nevne at osten var god. Talglokket eller hva de nå er på toppen derimot..Huff og huff.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg særlig sansen for Cambozola. Noe tips til hva den kan passe bra med? :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    mutz skrev:
    Ble så inspirert av denne tråden at jeg resolutt kjøpte en krukke Long Clawson Blue stilton.
    Bare Krukken er så forseggjort at det uansett ikke var mulighet for fiasko. Osten ble tatt ut av kjøleskapet en halvtime før bevertning.
    I mellomtiden hadde jeg ristet hjemmelagde brødskiver og varmet søt te med honning i etter anbafalinger fra kjennere av avanserte oster.

    Velvel, so far so good.
    Ristet brød, med et tynt lag ekte meierismør ble lagt klar og lokket åpnet. Osten var ikke lettsmurt, men til slutt var en ok mengde ost ferdipreparert på skiven.

    Jeg gapte stort, full av forventning og satt tennene i blingsen.
    Men i helvete det smakte stygt. Noe som smakte utbrendte starinlys, blandet med talg fyldte min gane. Jeg forbannet både de engelske kyr og dere ostespesialister, for dette smakte rett og slett eddik.
    Jeg ringte pronte til en ostekyndig venn, som nå var blitt min uvenn og forklarte mannen at han var idiot. Midt i samtalen knakk han sammen av latter, jeg hadde faktisk ikke smakt Blue Stilton må vite.
    Hva med en bruksanvisning til førstegangskjøperen....
    Aiai.. Nei dette med avanserte oster er ikke alltid rett frem. Kudos for eventyrlyst i matveien og jeg håper ikke det ublide møtet med forseglingen har skremt deg tilbake til Norvegia.

    Satser på at det smaker endel bedre når du kommer ned til selve osten. :)

    Voks er forøvrig en svært god måte å forsegle oster for lagring. De kan holde seg i mange år hvis de har et vokslag utenpå. Det er det samme man finner f.eks. på edameroster.


     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    8.118
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    mutz skrev:
    Ble så inspirert av denne tråden at jeg resolutt kjøpte en krukke Long Clawson Blue stilton.
    Bare Krukken er så forseggjort at det uansett ikke var mulighet for fiasko. Osten ble tatt ut av kjøleskapet en halvtime før bevertning.
    I mellomtiden hadde jeg ristet hjemmelagde brødskiver og varmet søt te med honning i etter anbafalinger fra kjennere av avanserte oster.

    Velvel, so far so good.
    Ristet brød, med et tynt lag ekte meierismør ble lagt klar og lokket åpnet. Osten var ikke lettsmurt, men til slutt var en ok mengde ost ferdipreparert på skiven.

    Jeg gapte stort, full av forventning og satt tennene i blingsen.
    Men i helvete det smakte stygt. Noe som smakte utbrendte starinlys, blandet med talg fyldte min gane. Jeg forbannet både de engelske kyr og dere ostespesialister, for dette smakte rett og slett eddik.
    Jeg ringte pronte til en ostekyndig venn, som nå var blitt min uvenn og forklarte mannen at han var idiot. Midt i samtalen knakk han sammen av latter, jeg hadde faktisk ikke smakt Blue Stilton må vite.
    Hva med en bruksanvisning til førstegangskjøperen....
    Aiai.. Nei dette med avanserte oster er ikke alltid rett frem. Kudos for eventyrlyst i matveien og jeg håper ikke det ublide møtet med forseglingen har skremt deg tilbake til Norvegia.

    Satser på at det smaker endel bedre når du kommer ned til selve osten. :)

    Voks er forøvrig en svært god måte å forsegle oster for lagring. De kan holde seg i mange år hvis de har et vokslag utenpå. Det er det samme man finner f.eks. på edameroster.


     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    No skjønar eg. Det er same prinsippet som for høyrselen når ein kjem litt opp i åra. Då får ein infame mengder øyrevoks, og dermed tek ein godt vare på høyrselen.

    Å Arve hvor en god latter forlenger livet. :D

    Der kostet du skattebetalerne to ekstra år alderspensjon for meg ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg elsker blåskimmeloster, og spiser både Stilton, Papillon Black Label og St. Agur. Hvis jeg skulle ha den absolutt skarpeste av denne type ost, hvilken skulle jeg gå for?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg elsker blåskimmeloster, og spiser både Stilton, Papillon Black Label og St. Agur. Hvis jeg skulle ha den absolutt skarpeste av denne type ost, hvilken skulle jeg gå for?
    En roquefort som har ligget lenge og har utviklet et kraftig lag med mugg kan være riktig smaksrik.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei
    Kampanjen fortsetter ;D



    Avocado med akevittmarinert gamalost
    Ingredienser:
    2 avocado
    gamalost
    1 dl akevitt
    1 ts sukker
    1 ss vann
    4 ss rømme
    4 ts tyttebær

    Fremgangsmåte:
    Skjær osten i små terninger. Legges i en lake av akevitt, vann og sukker i 1 døgn. Del avocadoen på langs. Ta ut steinen og grav litt ut fruktkjøttet så det blir ca 1 cm igjen ved skallet. Skjær det utgravde fruktkjøttet i terninger og bland forsiktig med gamalosten. Drypp skallet med lake før blandingen legges tilbake. Legg på rømme og tyttebær før servering.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ymir skrev:
    Hei
    Kampanjen fortsetter ;D



    Avocado med akevittmarinert gamalost
    Ingredienser:
    2 avocado
    gamalost
    1 dl akevitt
    1 ts sukker
    1 ss vann
    4 ss rømme
    4 ts tyttebær

    Fremgangsmåte:
    Skjær osten i små terninger. Legges i en lake av akevitt, vann og sukker i 1 døgn. Del avocadoen på langs. Ta ut steinen og grav litt ut fruktkjøttet så det blir ca 1 cm igjen ved skallet. Skjær det utgravde fruktkjøttet i terninger og bland forsiktig med gamalosten. Drypp skallet med lake før blandingen legges tilbake. Legg på rømme og tyttebær før servering.
    spennende. det skal prøves
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gjestemedlem skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg elsker blåskimmeloster, og spiser både Stilton, Papillon Black Label og St. Agur. Hvis jeg skulle ha den absolutt skarpeste av denne type ost, hvilken skulle jeg gå for?
    En roquefort som har ligget lenge og har utviklet et kraftig lag med mugg kan være riktig smaksrik.
    Yepp...prøv en sånn sammen med en god ridderost som spissing på ostesufleen - sinnsykt godt!!! Eller ei god skive som får smelte på en skikkelig biff, eller på grilla laks....

    ;D mvh. VilhelmW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Som skolegutt var jeg på omvisning med klassen i et meieri og ble vist inn i rommet der mengder av gamalost sto til modning. De fleste jentene snudde i døren men vi guttene skulle være tøffe og holdt ut. Siden da ble gamalosten hånet og hatet, som et symbol på alt hva de gamle sto for.

    Jeg har nylig oppdaget denne osten, og nyter den som snacks med oliven og knekkebrød. Fantastisk ettersmak, minner om en god whisky.
    Heia gamalosten!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg elsker blåskimmeloster, og spiser både Stilton, Papillon Black Label og St. Agur. Hvis jeg skulle ha den absolutt skarpeste av denne type ost, hvilken skulle jeg gå for?
    En roquefort som har ligget lenge og har utviklet et kraftig lag med mugg kan være riktig smaksrik.
    Kan man lagre den selv? Hvis jeg kjøper f.eks. Papillon og vil lagre den; skal jeg ha den i kjøleskap? Hvordan skal jeg emballere den? I ostedisken på f.eks. Meny ligger den gjerne i Gladpack el.l., men noe sier meg at det ikke er den optimale lagringsmåten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Kan man lagre den selv? Hvis jeg kjøper f.eks. Papillon og vil lagre den; skal jeg ha den i kjøleskap? Hvordan skal jeg emballere den? I ostedisken på f.eks. Meny ligger den gjerne i Gladpack el.l., men noe sier meg at det ikke er den optimale lagringsmåten.
    Lufttett og kjølig. Kjøleskap eller sval er greit. Ta ut osten og la den ligge en times til temperering og lufting tid før man spiser den. Men spis opp det man tar ut og ikke driv og varm og kjøle den igjen. Etter 2-3 uker i kjøleskapet bør den være godt moden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    For ikke å skremme noen fra å prøve Blue Stilton kan jeg nevne at osten var god. Talglokket eller hva de nå er på toppen derimot..Huff og huff.
    :D Takk for en glitrende god latter sent på natten. Godt du klarte å grave deg gjennom forseglingen til slutt da.

    Er det forresten noen som har prøvd Bestefars Brännvinsost (tror det er det den heter)? Det er en svensk ost de selger på Ikea. Jeg fikk dessverre ikke tid til å kjøpe en slik sist gang jeg var der, så den er fortsatt uprøvd.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    baluba skrev:
    Er det forresten noen som har prøvd Bestefars Brännvinsost (tror det er det den heter)? Det er en svensk ost de selger på Ikea. Jeg fikk dessverre ikke tid til å kjøpe en slik sist gang jeg var der, så den er fortsatt uprøvd.
    Ja jeg kjøpte et stykke med Morfars Brännvinsost sist jeg var der. Ikke dum den. En prästost som kanskje kan minne litt om vellagret cheddar i konsistens og smak. Ikke noen sterk smak av brennevin egentlig men lett krydret. Kan godt finne på å kjøpe denne igjen.

    http://www.falbygdensost.se/

     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn