Tråden til Thomas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Dårlig selvtillit og trenger ikke egen tråd? Ok, dårlig utgangspunkt. Må da være deilig å sende ut utsagn i egen tråd uten å bli knadd? Opplever stadig følelsen av å ønske legge ut noe man blir knadd for rett etterpå. Flere som har det slik? Vel, ser ut som egen tråd holder bermen på avstand stort sett :LOL:

Vel, startet interessen sånn omtrent parallelt med livet. Fatter digget Elvis og Harry Belafonte på 3 veis monitorer i kjellerstua med marantz elektronikk.
    Jeg digget etterhvert Pink Floyd og Rainbow på gamle seas bygg på gutterommet. Bruttern bygget forsterker på svakstgrøm.
    Selv spilte jeg fiolin i 8 år og ble kjent med klassisk. 10 i skuddet hørte jeg på den gang sammen med bred påvirkning av Prog fra eldre bror..
    Sluttet med fiolin etter fylle 15 år og var vel mer opptatt av <Follorock.

Brutter startet instrumentforretning rundt 1990. Spennende tider hvor jeg fikk sitte i styret og "bodde i sjappa" på all fritid. Perspektivet åpnet seg for min del. Fikk tilgang til proffutsyr til litt andre priser en folk flest. Fett (y) Herlig å selge sabian symbaler gitarer, forsterkere og annet kram til rockerne i Follo.

Yamaha NS 40 ble mitt første high end" kjøp etter mitt skjønn gjennom sjappa til bruttern. Mellomtone å dø for synes jeg den gang.
    1731107176848.png

Sammen med passiv yamaha SUB med innebygd delefilter (highpass) og Doxa 70b Synes jeg det låt helt rått. Plasserte subben under rompa. VRDS fra TEAC og toppmodell pre fra Onkyo (P388F tror jeg) var en del av ung mann pakka. Heftig løft når vrds10 fikk hjelp av parasound 1000 da konverter som hadde 5 strømforsyninger alene.. Det å skille alle steg med egne strømforsyninger har nok blitt en bane som har preget resten av tilværelsen. Det ble mange nachspiel den gangen, stakkars naboer kanskje?.

I dag ser det naturligvis litt anderledes ut. Fortsettelse følger, er både trøtt og full og må legge meg:oops: Må orke dekkskift i morgen! Og tur med bikkja og kjerringa, det viktigste selvsagt:giggle:.. Det ble vel en grei innledning (synes jeg selv i egen tråd)😅

'

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Lite endringer i anlegget gjennom 90 tallet. Først i år 2000 ble det hus med to stuer + kjellerstue. Måtte ha lyd overalt og jakten på brukt utstyr startet. Var innom mye utstyr det påfølgende tiåret.

Wilson Benech Orator sammen med Densen DM10 skulle bli stammen i tv stua. Akkurat den Dansen forsterkeren er vel et produkt jeg fint kunne levd med enda i et nummer to eller tre oppsett.

1731142274251.png
    1731142531301.png

Hovedanlegget ble etterhvert bestående av Vienna Acoustic Beethoven Concert grand som transducer.
    1731143074855.jpeg

På forsterkersiden var jeg gjennom Acoustic Reality eAr two, Electrocompaniet aw 180 monoblokker. Endte med Hegel H4 mkII i dette anlegget.
    1731143407592.png
    1731143583278.png
    1731143795598.png

På pre siden var det først EC 4.7 før Hegel P4a mkII

Jeg lærte at EC pre låt dårlig om den ikke ble koblet balansert inn og ut. Monoblokkene fra EC spilte ikke mot Vienna. Fikk bedre resultat med ICE POWER ampen på disse varmtlydende talerne.
    Med Hegels største sett den gangen synes jeg det satt.

Det gamle hovedanlegget ble henvist til kjellerstua.

Nei, nok historie om gamle komponenter. Nå er det frokost og tur i tåka som står for tur..

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Dagens hovedanlegg. Utskifting startet med Paradigm Persona. Disse er spesielle i og med bruk av beryllium i både diskant og mellomtone. Fyller på i bunn med Elac 2070 som har 2 stk 10 tommere. Kattepine å integrere Sub. Endte opp med avrulling på 42 hz på Sub med ingen bruk av dsp. Så fort jeg aktiverer dsp og kalibrerer Sub synes jeg at Sub virker tregere, eller at det blir en ekstra delay når dsp skal inn i bilde er vel riktigere å si. Det meste av den korrigerte kurven ligger uansett over avrullingspunktet, så er vel egentlig tull å korrigere med så lav deling. Reflexrøra i HT er plugget for enklere integrasjon.

1731168832600.jpeg

Det første som måtte ut etter høyttalerskifte var T+A dac 8. En dac med sibilanter rett og slett. Hadde på samme tid Hegel HD25 og NAD M51 i andre anlegg som jeg prøvde ut. Ingen av disse hadde de samme problemene som T+A dac 8. Kjøpte PS Audio Directstream Junior. Ble aldri helt fortrolig med denne. Siden jeg synes Hegel HD25 fungerte ble det istedenfor kjøpt inn storebroren Hegel HD30. Synes ikke Hegel er noen smykker akkurat, men når lyden teller kommer det noen produkter som fungerer til prisen fra den kanten.

Electrocompaniet EMC 1up med spider er forresten ikke skiftet ut, den har vært med lenge og blir med så lenge det er liv i den tror jeg.

Siden jeg aldri tidligere hadde hatt en rørpre i systemet slo jeg til på en brukt Aesthetix Calypso Signature. Jeg blir overrasket om denne byttes ut også. Den tilfører musikken noe som jeg ikke klarer beskrive helt. Synes dynamikk og timing er helt topp med denne. Luftig topp som ikke er pågående.
    1731171458285.jpeg

Nyeste komponent i dette oppsettet er effektforsterker Parasound JC5. Denne erstattet Chapter Audio Couplet 250S som hadde erstattet Adio GD Master et eller annet som hadde erstattet Hegel kraftverket når Hegelen rett og slett gikk opp i røyk.

Grunnlaget for å anskaffe JC 5 var flere kriterier
    1. Ønsket en ganske ny forsterker.
    2. Inngangsimpedanse som er høy nok for å drives av rør pre.
    3. Kraftig, 2 kanaler i en boks, ikke tyngre enn at det erhåndterbart uten bærehjelp.
    4. Gjerne høy bias med de første wattene i klasse A.
    5. Ønsket noe som ga mye for pengene.

Parasound JC5 var den forsterkeren som tikket inn på alle kriterier etter litt research og det var bare å vente på at det dukket opp en brukt til riktig pris. Forsterkeren innfridde alle forventninger og blir nok en stayer hos meg.

1731171906458.jpeg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.146
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med egen tråd og fin historikk om hifi-reisen din(y) Ser at du hadde Densen forsterker en stund og var fornøyd med den. Jeg var i mange år stor Densen fan og har hatt litt forskjellige komponenter derfra. Del gjerne flere bilder(y)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd og fin historikk om hifi-reisen din(y) Ser at du hadde Densen forsterker en stund og var fornøyd med den. Jeg var i mange år stor Densen fan og har hatt litt forskjellige komponenter derfra. Del gjerne flere bilder(y)
    Tusen takk, det kommer mer smått om sen. Nå blir det middag og sosial med kjerringa pause fra nettet:)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    IMG_1079.jpeg

Bilde må vel til fra andre siden for å dokumentere løpemeter.rom for subsoniske frekvenser. Det denne stua sliter med er tidvis høyt støygulv fra kjølehjørne. Konsekvens av åpent kjøkken.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hemmeligheten bak dørene,. Ikke si det til noen:ROFLMAO: Strømrenser fra ISOTEC som gjør alt vondt verre:D Utrolig at noen er så dumme at de bruker slike produkter

:cool:
    IMG_1080.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Stua til kona, Accuphase e370 inklusive DAC50 kort og Dali Epicon. Her bruker jeg noe så rart som et rent dvd drev som må kobles til ekstern dac.

I denne stua startet Wilson Benech + Densen. Siden dette anlegget brukes mye til film og tv ønsket jeg mere bass. Fikk rett og slett ikke til Sub integrering i dette rommet, solgte Sub og byttet til Epicon og Bladelius Thor mkIII. Epicon 6 ga meg mere bass og fylte behovet. Bladeliusen brant hovedkort og ble erstattet av Accuphase. At det ble Accuphase var litt tilfeldig. Fikk det travelt når Bladelius røyk rett før juleferien og Accuphase var eneste fristelsen som lå ute på bruktmarkedet akkurat da.

Bladeliusen synes jeg var et litt blandet produkt på fornøydhetsskalaen. Låt forsåvidt bra og var veldig strømsterk, men låt absolutt best etter å ha stått på et døgn eller så. Det synes jeg passer dårlig sammen med klasse a drift de første watt, den ble jæklig varm. Accuphasen låter bra nesten fra kaldstart og kan skrus av og på daglig. Slik bør det være. Både Epicon og Accuphase er produkter som låter bra på lavt volum. Det passer denne stua og mye av bruken bra.

1731259436655.jpeg

Typisk bruk av anlegget med konsert på DVD. Synes ofte det er litt gøy å sette bilde på musikkopplevelsen. En ekstra sans i virksomhet.
    1731259647596.jpeg
    ..

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Livet på hytta i Skjebergkilen, viktigere enn hifi:oops: 50 minutter hjemmefra gir sånn ca 30 til 40 helger i året her + ferier og feriedager. Litt rosablogg herfra..
    1731349913582.jpeg

Dette er vel sånn vi liker å ha det omtrent..

1731350230391.jpeg
    IMG_0203.jpeg

IMG_0201.jpeg
    1731350613376.jpeg

Båtlivet har stått sentralt på sommeren de 16 årene vi har holdt til her. Koster har vært en favoritt og har gjerne bodd her i båt i fellesferien. Å legge ut med båten og jekke seg en pils har alltid gitt meg en herlig frihetsfølelse.
    1731350965502.jpeg
    1731351050937.jpeg

Etter hvert har det blitt nedgradering til daycruiser og for det meste dagsturer. Jenta vår ble plutselig stor å ville ikke være med lenger. Kjærrimga er egentlig landkrabbe og synes vel egentlig det holder med en overnatting i ekstremt bra sommervær. Og de dagene er det jo flust med i sommernorge:cool:

1731351427941.jpeg
    1731351515574.jpeg

1731351689283.jpeg
    1731351898472.jpeg

Masse bygging har det blitt her nede. 3 soverom og et bad, tilbygg anneks, en bøtte med terasser og utestue. Åpnet hele gamle delen av hytta og satte inn nytt kjøkken. Fortsatt er det en liten hytte 😅 Her øvde jeg meg på annekset. Krever mye tid å bygge selv, men utrolig morsom prosess og lærerikt:) Hadde aldri gått løs på et så stort prosjekt i dag. Fikk riktignok hjelp til reisverk og tak på selve hytta, men nok jobb uansett.

1731353190877.jpeg
    1731353295636.jpeg

Lyd er som sagt kke like viktig på hytta, men er man født idiot må det mere til en reiseradioen.. Viktigere å komme i god stemning og det får jeg som regel til her nede 🍻🍾🍷:giggle: Har ikke plass til noe skikkelige greier her så må nøye meg med vegghengt + Sub. Får komme tilbake på det.

1731353905294.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Moro med en ny tråd å følge med på :) Mye fint å beskue så det er bare å kjøre på

mvh
    Takk, takk:) Lettest når tråden er ny Mr. Jeg er ikke akkurat Soundscape eller Hoi når det gjelder fotografering, så det spørs om det blir like mye å se på etterhvert, nå som jeg har lagt ut livet mitt alt:unsure:😅 Ikke bytter jeg komponenter som underbukser heller:D Skal prøve å ikke la tråden dø..

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Litt nygammalt bestilt. Noe cd og noe blu-ray konserter. Snart jul.

Platekompaniet sin logo
    TAKK FOR DIN BESTILLING!
    Du vil motta en leveringsbekreftelse så snart varene er sendt fra vårt lager.
    Dersom din ordre inneholder bestillingsvarer, vil hele bestillingen sendes som én forsendelse når alle varene i din ordre er kommet på lager. Hvis ikke alle varene er ankommet innen 2 uker, vil det vi har på lager sendes, og resten sendes deretter fortløpende.
    Har du valgt å få tilsendt ordren i flere forsendelser, vil alle varer bli sendt fortløpende så snart de ankommer vårt lager.
    prisjakt icon
    Vurder din handleopplevelse:
    Gi en omtale på Prisjakt.no
    Produkter
    Brothers In Arms (SHM-CD)
    Brothers In Arms (SHM-CD)
    Dire Straits
    SHM-CD | USA-import
    1 x 299,00
    299,00
    Sendes vanligvis innen 5 til 10 virkedager
    Time And Change - Last Recordings
    Time And Change - Last Recordings
    Mighty Sam McClain
    CD
    1 x 199,00
    199,00
    One Drop Is Plenty
    One Drop Is Plenty
    Knut Reiersrud & Mighty Sam McClain, Knut Reiersrud, Mighty Sam McClain
    CD
    1 x 159,20
    159,20
    You Still Got Me
    You Still Got Me
    Beth Hart
    CD | Digipack
    1 x 229,00
    229,00
    På lager – Sendes vanligvis innen 24 timer
    The Rolling Stones - Sweet Summer Sun - Hyde Park Live
    The Rolling Stones - Sweet Summer Sun - Hyde Park Live
    The Rolling Stones
    Blu-ray
    1 x 143,20
    143,20
    Toto - Falling In Between Live
    Toto - Falling In Between Live
    Toto
    Blu-ray
    1 x 125,30
    125,30
    Marillion - All One Tonight: Live At The Royal Albert Hall
    Marillion - All One Tonight: Live At The Royal Albert Hall
    Marillion
    Blu-ray
    1 x 149,25
    149,25
    Sendes vanligvis innen 2 til 5 virkedager
    Bruce Springsteen - London Calling: Live In Hyde Park
    Bruce Springsteen - London Calling: Live In Hyde Park
    Bruce Springsteen
    Blu-ray
    1 x 175,20
    175,20

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Da er det fredan. Man skal ikke ta seg selv så høytidelig har jeg lært (av Dolbytor🤭). Pleier åpne kvelden med denne gjengen her.. gævler og synger med kjerringa på alt vi kan 20% av teksten på:LOL: Litt godt i glasset så blir vi glad. Vi prøver å dele stue i helgene og da blir det ofte en dose tv.
    1731687701831.png

Hmm..Er dette samme adferd som jeg opplevde besteforeldre på søndager som guttunge:unsure: Samme program hver søndag? Har strittet i mot rollefiguren bestefar i 11 år, men det begynner å gå opp et lys😩

Det diskuteres emoji et sted. Tenker de er viktigst i tekst for å fortsterke et budskap eller unngå feiltolkning. Kan noe tolkes å vris på vil det skje på hfs

Tv kvelden er over nå 😬

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Siden man er i gang med å brette ut livet i fersk tråd. Jeg har følelser for bil. Hvordan? Litt som hifi kanskje? Ikke spesiell forskjell tror jeg om det gjelder bil, båt, hifi. Noe ved greiene som forsterker følelsene? Og der man føler er det interessant med forsterkere? Det er et greit utgangspunkt tenker jeg. Prøv å forsterke delene av livet det ligger følelser. Da får man ikke gjort noe feil tror jeg. Viktig og leve litt underveis. "Inte visste jag at dagarne som kom og gikk er sjølve livet" er det en klok svenske som sa.Det er ikke slik at vi kan spare dynamiske biler eller høyttalere på pensjonskontoen. Vi må gripe de mens det bryr oss.
    IMG_0530.jpeg

IMG_0741.jpeg

Dekk og felg halve bilen?
    IMG_1729.JPG

Altså, analoge klokker og brytere. Det er Porsche det. Jeg hater tilgang via menyer. Direktevalg er brukervennlig og ser bra ut. Verden går definitivt bakover når det gjelder bil.

IMG_0733.jpeg

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Etter inspirasjon fra hfs..Paul Simon.. Grisebra spør du meg.

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vel, har egentlig ikke noe å legge ut, hva f. skal man finne på.
    Har noen minner rundt denne.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.724
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så fint at du er kommet i gang med egen tråd. (y)
    Er det marinaen ved Kjerringholmen i bakgrunnen på ene hyttebildet?

:)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Så fint at du er kommet i gang med egen tråd. (y)
    Er det marinaen ved Kjerringholmen i bakgrunnen på ene hyttebildet?

:)
    Skjebergkilen marina i bakgrunnen. Beste vestvendte plassen på kloden 🥰 og jammen er det ikke en del musikkarrangementer på sommeren. Vinteren blir lang 😔 Du som er i nærheten skal vite du er velkommen på litt grill og tull:)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Altså, ingen tråd uten å skryte av sin kjære datter..hennes blyge kunst..og stolte pappa..

IMG_0166.jpeg

IMG_0165.jpeg

IMG_0576.jpeg

IMG_0947.jpeg

IMG_0946.jpeg

Et lovet bilde under hver sommerferie har det blitt. Svigersønn krangler på de:( Kanskje et bra tegn.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Venter på en shm-cd utgave av denne og er litt spent om det bringer noe nytt på bordet. Mitt første innkjøp av shcd.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.724
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Koselig, det kan vi prate om. 😊
    Jeg tilbrakte alle somre innerst i Skjebergkilen (Hornneskilen) de første tiårene av livet,
    og hytta er ennå i familiens eie, så - fikk et nostalgikick. ;)

/Morten

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.832
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Koselig, det kan vi prate om. 😊
    Jeg tilbrakte alle somre innerst i Skjebergkilen (Hornneskilen) de første tiårene av livet,
    og hytta er ennå i familiens eie, så - fikk et nostalgikick. ;)

/Morten
    Morten, min venn.. dette må vi få til :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn