Trådløst nettverk

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skal flytte i helgen og ønsker å opprette et trådløst nettverk i det nye huset. Kikket på Komplett, men ble plutselig usikker. Hva er forskjellen på et trådløst aksesspunkt og en trådløs router? Har god erfaring med Linksys, og har også fått det anbefalt andre steder. Ønsker derfor å bruke dette merket.

Har bredbånd fra Nextgentel, med en netopia router derfra. Bruker en bærbar med 802.11g nettverkskort innebygd. Hva trenger jeg?

T

theStig

Gjest
Hvis du får en router med bredbåndsleveransen, trenger du egentlig ikke router-funksjon i aksesspunktet. Det vil funke. Fordelen med å ha din egen router i tillegg, er at du kan sette opp firewall i routeren din.

Altså vil jeg anbefale en trådløst router.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det får'n si var rask tilbakemelding. Takker så meget.

AVsmurfen

Medlem
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
0
Siden du har en router fra før bør du sette en av dem i bridge-modus. Jeg regner med at Netopia-routeren din tildeler utstyret ditt ip-adresser og NATer. Dobbel NATing er ikke å anbefale, derfor bør du logge deg inn i Netopiaen din og forandre instillingene på denne til ren bridge. Dette er enkelt for dem som er kyndige, for andre muligens litt verre. Se isåfall dokumentasjonen som fulgte med routeren.

For enkelthets skyld ville muligens vært mest gunstig med en rent aksesspunkt, men siden prisen på et slikt er like høy eller faktisk høyere enn en trådløs router, kan du like gjerne kjøpe en slik en uansett. De fleste anerkjente merkene leverer gode produkter (selv har en jeg billig sak fra Jensen til 269,- som gjør jobben godt nok - den er satt opp bl.a. for ip-telefoni og har WPA2-kryptering).

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.634
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Driver og setter opp et rimelig heftig trådløst nett i en hel kommune for tiden. Ganske morsomt i grunn. Bruker selv et HP aksesspunkt hjemme.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Routerens oppgave er å logge seg på internet via modemet. Den fungerer nesten som en liten PC i nettverket som har som oppgave å dele internetforbindelsen mellom alle i nettverket. Men routeren har av natur bare en utgang. I tillegg til denne trenger man enten en switch, en hub eller et trådløst aksesspunkt. I en trådløs router er dette innebygget. Som oftest har de også en liten 4-port switch for bruk av kablet forbindelse i tillegg. Derfor vil du enten trenge:

Trådløs router (med integrert aksesspunkt) + ADSL-modem.

Eller

Aksesspunkt + ADSL modem/router-kombo.

Eller

Trådløs router (med integrert aksesspunkt) + ADSL modem/router-kombo der en av routerfunksjonene er koblet ut.

Eller

Trådløs router med modem og aksesspunkt i en enhet.

Dersom boksen du får fra internetleverandøren er trådløs er det gode muligheter for at den har full aksesspunkt og brannmurfunksjonalitet.

N

nb

Gjest
Husk også å sette opp i alle fall et minimum av sikkerhet slik at ikke alle naboene forsyner seg av nettverket ditt. I blokken jeg bor, har jeg en fem-seks nettverk disponibelt om jeg har lyst til det...

WEP-kryptering og MAC-filter burde holde lenge. MAC er en unik identifikator som absolutt alt nettverksutstyr har, du setter opp aksesspunktet/routeren til kun å tillate oppkobling fra de MAC-adressene du har sagt kan få lov. I tillegg er det lurt å la være å sende ut navnet på nettverket ditt, da er det ikke synlig for andre (vanlige) brukere.

Søk litt på nettet, så finner du nok en grei guide på hvordan man skal sikre et trådløst nett til hjemmebruk

B

BjarteM

Gjest
Husk også å sette opp i alle fall et minimum av sikkerhet slik at ikke alle naboene forsyner seg av nettverket ditt. I blokken jeg bor, har jeg en fem-seks nettverk disponibelt om jeg har lyst til det...

WEP-kryptering og MAC-filter burde holde lenge. MAC er en unik identifikator som absolutt alt nettverksutstyr har, du setter opp aksesspunktet/routeren til kun å tillate oppkobling fra de MAC-adressene du har sagt kan få lov. I tillegg er det lurt å la være å sende ut navnet på nettverket ditt, da er det ikke synlig for andre (vanlige) brukere.

Søk litt på nettet, så finner du nok en grei guide på hvordan man skal sikre et trådløst nett til hjemmebruk
WEP-kryptering holder ikke i det hele tatt. Det er bare en trivialitet å knekke den. MAC filtrering er heller ikke sikkert dersom vedkommende som vil inn vet hva han driver med.

N

nb

Gjest
Fullt klar over at det ikke er helt sikkert, men det er en grense for hvor paranoid man skal gidde å være for et privatnettverk også...

B

BjarteM

Gjest
Fullt klar over at det ikke er helt sikkert, men det er en grense for hvor paranoid man skal gidde å være for et privatnettverk også...
Det er en dårlig trøst den dagen du får rettet uønsket oppmerksomhet mot internettforbindelsen din.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Man trenger ikke spesielt mye kompetanse for å knekke en wpe-kryptering eller fange opp en mac-adresse. Den nye standaren som finnes på alle nye rutere er wpa, som er like enkel som wep å sette opp. Å bruke WEP blir nå som om man har to låser på døren, og kun låser den simpleste. Det er jo unødvendig, paranoid eller ikke.
Vær obs på at Nextgentel m/netopia kan være litt kinkige dersom man setter ruter bak ruter. Det finnes derimot en enkel løsning:
I Netopiaruteren: gi den nye ruteren en fast IP, du kan la DHCP tildele en først eller velge en selv. Dersom du ikke skal ha flere enheter tilkoblet rett i Netopia, kan du bare skru av DHCP.
I den nye ruteren: Velg statisk IP, og sett Netopia sin IP som gateway (som oftest 10.0.0.1). Subnetmask finner du i Netopian.
Hva du skal ha som DNS-server avhenger typen ruter du kjøper. Jeg har satt min til det samme som gateway, dvs Netopian, så ordner den resten derfra.
DHCP skal være på i den nye ruteren.
Når det gjelder valget mellom aksesspunkt og ruter, får man jo ganske mye mer funskjonalitet for pengene i en ruter. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
WEP-kryptering holder ikke i det hele tatt. Det er bare en trivialitet å knekke den. MAC filtrering er heller ikke sikkert dersom vedkommende som vil inn vet hva han driver med.
Hva slags låsanordning har du på søppelkassa di forresten?

B

BjarteM

Gjest
Hva slags låsanordning har du på søppelkassa di forresten?
Ingen, men man makulerer vel alt papiravfall med 1,6x4 mm krysskutter vel? Gjør ikke du?

S

stikken

Gjest
Hei !!
Siden dete handler om trådløst, spør jeg dere om mulig løsning et problem min eldste datter fikk da hun tok med routeren hun hadde her hjemme til sin bærbare og flyttet denne til en annen maskin i sin nye bopel.

Det som da har skjedd er at hun får opp melding på lappen sin at hun ikke får tilgang til internett.
Signalstyrken nede på linjen på hennes HP viser at denne fungerer utmerket, men hun kommer alikevel ikke ut på nett.
Har noen noen jordnære løsningstanker om dette.
Vh
S

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Hvis hun har brukt å logge seg på det trådløse nettet med et passord, kan hun forsøke å skrive inn dette på nytt.
Ellers ville jeg koblet til med kabel, for å se om den er på nett da og på den måten snevre inn problemet. Nettverksproblemer løses ofte ved elimineringsmetoden. ;)

kej

Fersking
Ble medlem
09.03.2006
Antall liker
0
Siden du har bredbånd fra NextGenTel, kan du bytte ut bredbåndsruteren med en trådløs ruter fra NextGenTel som nå har kampanjetilbud på denne (498 NOK)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei !!
Siden dete handler om trådløst, spør jeg dere om mulig løsning et problem min eldste datter fikk da hun tok med routeren hun hadde her hjemme til sin bærbare og flyttet denne til en annen maskin i sin nye bopel.

Det som da har skjedd er at hun får opp melding på lappen sin at hun ikke får tilgang til internett.
Signalstyrken nede på linjen på hennes HP viser at denne fungerer utmerket, men hun kommer alikevel ikke ut på nett.
Har noen noen jordnære løsningstanker om dette.
Vh
S

Hei

Tenker det er problemer med ip-adressene. Bør sjekke konfigurasjonen av utsideinterfacet. Dette har sikkert nå en ipadresse som tilhører det gamle nettet hun benyttet. Denne må korespondere med det eksisternede nettet hun nå er i. Det kan også være at innside og utsidenettet benytter samme ip-range. I så fall vil det bli konflikt. Løsningen på dette er å endre ipnettet på innsiden (trådløssiden).

Man kan gjøre det enkelt også. Kople ADSL ruteren til LAN porten på trådløsruteren istedenfor WAN porten. Da benytter man bare dhcp'en fra ADSL ruteren og slipper konfigurering av trådløsruteren.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn