Trøbbel med anlegget - HJELP!!

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har ganske lenge nå vært plaget med et problem jeg ikke finner ut av og håper nå at noen her kan hjelpe meg.

Problemet er at den ene kanalen (den venstre) stadig vekk faller ut i hytt og pine. Etter mye fram og tilbake prøvde jeg meg fram til at feilen må ligge et sted i effektforsterkeren min (Vincent sp-331). Jeg skiftet om alt av kabler, prøvde en annen pre, koblet effekten sammen med en dvd-spiller med volumkontroll, skiftet om på høyttalerne, ja nær sagt alt som kan gjøres, og alt med samme resultat: den ene kanalen faller stadig ut!!

To ganger har jeg levert den inn til Neby, men de er ikke i stand til å finne noe galt!! Dette driver meg til vanvidd!!!

Problemet er ikke i cd-spilleren da lyden også faller ut da jeg ser på tv. Høyttalerne er heller ikke problemet for da ville jo lyden blitt borte i motsatt kanal.

Forforsterken (Myryad MP100) og Vincenten min har spilt helt flott i sammen i snart fem år nå så jeg kan ikke helt skjønne hva som er galt.

Høyttalerne er forøvrig Patos Lyric 402.

Håper noen her kan hjelpe!!
 
M

Medlem 1792

Gjest
Jeg hadde samme problemet med den ene Vincent SP-991 mono blokk forsterkeren min. Det var det ene releet som var gåent. Neby fikset dette veldig kjapt! Jeg hadde en tråd om dette tidligere som het noe som ”Kranglete Vincent forsterker”, se om du finner denne her på Hifisentralen (der ser du bilder av disse releene).
Du kan gjøre som jeg gjorde å koble sammen de to polene som stikker opp på dette/disse releene for å se om forsterkeren da virker. Det gjorde min. Uansett så må du få reparert den.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Takk for svar. Tror neppe jeg skal begynne å fikle med ting inne i forsterkeren da jeg ikke har noen som helst kompetanse til det. Det merkelige er jo at jeg har hatt den inne hos Neby to ganger og de har aldri klart å finne noe galt!! Begge gangene sa han fyren at de hadde spilt lenge og høyt på den uten antydninger til trøbbel, så jeg vet rett og slett ikke om jeg gidder å ta den med en gang til!!

Desverre har jeg ikke noe ekstra effekttrinn liggende slik at jeg kunne fått manifestert 100% at problemet er effekten, men jeg kan ikke tro noe annet.
Forøvrig så kommer det ingen ulyder når dette skjer - lyden bare forsvinner. Noen ganger hjelper det å vri på volumkontrollen mens andre ganger må jeg slå forsterkeren av og på igjen.
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
Takk for svar. Tror neppe jeg skal begynne å fikle med ting inne i forsterkeren da jeg ikke har noen som helst kompetanse til det. Det merkelige er jo at jeg har hatt den inne hos Neby to ganger og de har aldri klart å finne noe galt!! Begge gangene sa han fyren at de hadde spilt lenge og høyt på den uten antydninger til trøbbel, så jeg vet rett og slett ikke om jeg gidder å ta den med en gang til!!

Desverre har jeg ikke noe ekstra effekttrinn liggende slik at jeg kunne fått manifestert 100% at problemet er effekten, men jeg kan ikke tro noe annet.
Forøvrig så kommer det ingen ulyder når dette skjer - lyden bare forsvinner. Noen ganger hjelper det å vri på volumkontrollen mens andre ganger må jeg slå forsterkeren av og på igjen.
Ligger problemet i en dårlig forbindelse i relèet, så burde du be dem om å ikke spille så høyt. Høy lyd = mer strøm gjennom kontakten, og forbindelsen opprettholdes.
Ringer det en liten bjelle ?
Forsvinner kanalen når DU spiller høyt også, eller bare når du er på lavere / moderate nivåer.
Vet ikke hva slags relèer Vincent bruker, men sjansen er stor for at det er en standard type, og det skulle enhver elektronikk-reparatør kunne skaffe----og bytte for deg.
Fisherman
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Lyden kan forsvinne på alle mulige nivåer, både lavt som høyt. Verst er det på ca. klokka ni, som er temmelig vanlig lyttenivå for meg. I og med at dette skjer såpass ofte så er det veldig merkelig at de ikke fant noe galt med den til tross for at de hadde den inne en god stund.
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
OK.
Blir selvfølgelig noe vanskelig å feilsøke videre via PC'en, men jeg er tilbøyelig til å satse et par dollar på at du har et kontaktproblem. Den mest sannsynlige plassen å starte er da i relêet (utgang), samt kontrollere alle loddinger / koplinger / printbaner nøye, men du burde, som du selv sier, ha litt kompetanse for å vite hva du holder på med. Trekk i alle fall ut støpselet før du begynner å dra i ledninger innvendig.
Lykke til

Fisherman :D :D
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det var det de trodde på Neby også, men da er det jo merkelig at de ikke fant noe som helst galt :-(
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er jo næliggende å tro at et slikt problem skyldes dårlig kontakt over en relekontakt,
men dette må vel være en grei sak å finne ut av på et verksted i så fall.
Mekaniske relekontakter og småsignal er aldri noen god løsning.
Problemet kan også være en dårlig lodding, men uansett burde det være en grei sak for
et kompetent verksted å finne ut av saken.
Da releer slites over tid kan du jo få verkstedet til å lodde inn nye, så har du iallefall
eliminert bort en mulig feilkilde.
 
Topp Bunn