Trøbbel med gammel Thorens TD320

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Skal prøve å forklare. Min kjære og gode gamle Thorens TD320 fra slutten av 80-tallet har etterhvert begynt å skape seg. Saken forholder seg slik at vribryteren som styrer heve/senkemekanismen for arma har begynt å fuske.

Har tatt av bunndekslet og tatt et par bilder gjengitt nedenfor.

Den dingsen til venstre på nærbildet er en mekanisk fjærbelastet del som går mot en spoleaktig dings som kan minne om en magnet på enden. Den spoleaktige dingsen har en kabel ut av seg som går til printkortet som er gjengitt på oversiktsbildet. Festet til printkortet med en plugg som kan tas inn og ut. Altså er det en eller annen form for elektrisk kobling til greia. Den fjærbelastede delen har så en metallstreng som går gjennom en strømpe (på samme måte som en mekanisk snorutløser til fotoapparater) knyttet til seg som går bort til den heve/senke-dingsen i bakkant foran arma (til høyre på detaljbildet). Den heve/senke-dingsen er bare en loddrett stang som går gjennom treverket og har en vannrett sak på seg som arma hviler løst oppå.

For meg kan det dermed se ut til at det er en elektrisk feil som gjør at den fjærbelastede dingsen ikke vil holde seg fast mot den spoleaktige dingsen som kan se ut som en slags magnet?? Jeg er sannelig ikke sikker…

Feilen kommer og går og utarter seg sånn at bryteren ikke vil holde seg i lås slik at arma holdes nede. Bryteren glir bare frem og tilbake når en vrir på den. Det er motstand i den på nivå med en eller annen slags fjærbelastning e.l.

Noen her med litt mere teknisk innsikt enn meg som kan tippe noe om hva dette kan være? Er det et komponent inni der som er kaputt og som er relativt lett å få skiftet? Eller er det over og ut for hele spilleren?

Grunnen til at jeg spør er at jeg egentlig er veldig fornøyd med spilleren. Og skal jeg kjøpe en ny spiller av tilsvarende massiv byggekvalitet både hva chassis og tallerken gjelder, med flytende justerbart oppheng og tilsvarende bruksegenskaper i dag vil det koste ganske mye mer enn jeg har penger til iallefall nå. Så dersom jeg på en relativt enkel måte vil kunne få fikset dette hadde det jo vært glimrende. Eller blir jeg nødt til å krype til korset og begynne å spare til ny spiller?

Noen som har tips?

Vedlegg

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Tommyna skrev:
Den dingsen til venstre på nærbildet er en mekanisk fjærbelastet del som går mot en spoleaktig dings som kan minne om en magnet på enden. Den spoleaktige dingsen har en kabel ut av seg som går til printkortet som er gjengitt på oversiktsbildet. Festet til printkortet med en plugg som kan tas inn og ut. Altså er det en eller annen form for elektrisk kobling til greia. Den fjærbelastede delen har så en metallstreng som går gjennom en strømpe (på samme måte som en mekanisk snorutløser til fotoapparater) knyttet til seg som går bort til den heve/senke-dingsen i bakkant foran arma (til høyre på detaljbildet). Den heve/senke-dingsen er bare en loddrett stang som går gjennom treverket og har en vannrett sak på seg som arma hviler løst oppå.
Dette høres ut som en elektrisk feil.
Virker heve-/senke-mekanismen hvis spilleren ikke er koblet til spenning? I så fall kan du prøve å koble fra ledningen fra printkort til spole.
Dette vil føre til at armen ikke heves ved plate slutt, men du får – forhåpentlig vis – brukt spilleren. Så kan du vurdere muligheten for å få den reparert.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
JHolm skrev:
Tommyna skrev:
Dette høres ut som en elektrisk feil.
Virker heve-/senke-mekanismen hvis spilleren ikke er koblet til spenning? I så fall kan du prøve å koble fra ledningen fra printkort til spole.
Dette vil føre til at armen ikke heves ved plate slutt, men du får – forhåpentlig vis – brukt spilleren. Så kan du vurdere muligheten for å få den reparert.
Ja, det høres ut for meg også som om det er en elektrisk feil. MEN: Det virker på meg som om elektromagneten (dingsen med spole) må ha spenning for å holde mekanikken på plass slik at hevearmen holdes nede. Iallfall ut fra det jeg kan se på bildet. Men prøv gjerne uten spenning på spolen.

Ellers så er det nok fullt mulig å få spilleren reparert, det spørs litt på hvor du holder til?

Dag_3

Fersking
Ble medlem
24.08.2010
Antall liker
0
Jeg har en slik spiller, og skjønner godt at du ikke vil kvitte deg med den. Har egentlig ikke kompetanse på de interne funksjonene i den, men lurte på om noen av disse tingene kunne være til hjelp i problemløsningen din:

Hvis din spiller er som min så har den en form for optisk aktivert autolift funksjon som løfter armen på slutten av platen. Hvis armens løfte-dings fortsatt beveger seg opp og ned når du beveger bryteren kan det hende autolift/autostop funksjonen har klikket og tror du er på slutten av platen hele tiden? Kanskje denne bare kan fjernes hvis du ikke får tak i ny?

Det er klar taktil forskjell på bryteren min mellom første og andre gang jeg senker armen til platen. Når jeg senker armen for første gang er det et svakt mekanisk klikk når armen er helt senket. På klikket virker det som om en fysisk overføring skjer som hjelper å holde bryteren på plass. Hvis jeg hever armen mens jeg spiller, og så senker den igjen er følelsen i bryteren annerledes. Det er ikke noe mekanisk klikk når armen er helt nede. Bryteren blir imidlertid stående. Det virker som om det er en eller annen elektrisk funksjon som holder den på plass da. Spilleren min har alltid vært sånn.

Vet ikke om dette er til noe hjelp i det hele tatt, men jeg unner deg å få den fine spilleren din opp (eller snarere ned!) og gå.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Tusen takk dere, for gode svar!

Heve/senkemekanismen er bare en slags "hydraulisk" styrt metallstang som stikker gjennom hele greia fra bunnen og kommer opp på toppen av spilleren. På toppen av stanga er det en horisontal plastsak som arma hviler løst oppå.

JHolm og TrondKjetil: Ja, det er det inntrykket jeg har og - at den magnetspolesaken trenger spenning for å bli magnetisk. Å heve senke med avkoblet strøm eller utdratt den pluggen fra printkortet har jeg ikke prøvd, men det skal jeg sannelig prøve. Jeg bor sentralt i Oslo, men vet ikke av noe konkret verksted. Mulig man kan levere inn hos en av butikkene som selger Thorens - f.eks Stereofil eller Oslo Hifi-senter, men vet ikke om de har verkstedtilgang som kan ta seg av så gamle gjenstander?

Dag_3: Den fremgangsmåten for feilsøking du beskriver skal jeg absolutt prøve. For, ja spilleren er såpass god at jeg gjerne vil prøve å få fikset dette. Et alternativ kan jo være å skifte arm, men kan være kjekt og se om jeg kan slippe unna med et enklere fiks først. Vet du forresten hvor den optisk aktiverte autolift-funksjonen er plassert? Kan ikke minnes helt å ha lagt merke til hvor den ligger...

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Da har jeg prøvd frem og tilbake med de forslagene dere nevner. Fikk den til å låse seg i riktig stilling et par ganger før det var tilbake til samme tralten igjen. Ingen forskjell om jeg tar av spenningen eller drar ut pluggen av printkortet. Den saken som heves og senkes i bakkant for å heve senke arma som ligger hvilende løst oppå står i spenn uansett strøm eller ikke, som en slags pneumatikk. Man kan trykke den ned men den spretter fjærende tilbake så snart du slipper taket. Startet og stoppet og testet mens spilleren stod på sidekant uten bunndeksel og det er opplagt noe elektrisk som fører til at den elektromagneten holder på plass den ellers mekaniske og fjærbelastede brytermekanikken i låsestilling. Hmm...får gruble litt mer... ???

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Mål om spolen får spenning når arma ikke vil holdes nede !
Får den spenning = defekt spole.
Får den ikke spenning = feil i styringa / elektronikken.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Det er en optisk leser som registrerer når armen har nådd til innerrilla, og som får armen til å løfte seg. Det bruker å være en lyskilde og en fotocelle, og så er det en del som følger armens bevegelse. Når denne delen kommer så langt at den er mellom lyskilden og fotocellen, vil spenningen til elektromagneten brytes, mekanikken slippes fri slik at armen løftes. Hvis du ikke ser noen slik lyskilde under der når platespilleren skal gå (med strøm påslått), kan det være at det er der feilen er. Er det lys der, kan det være en justeringssak, bare.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Tusen takk Laban! Tegninger og servicemanual ja. Skal se på det - utrolig hva det store fine internettet inneholder av info altså :-D

Dag_3

Fersking
Ble medlem
24.08.2010
Antall liker
0
Tommyna skrev:
Vet du forresten hvor den optisk aktiverte autolift-funksjonen er plassert?
Vet ikke nøyaktig, men jeg har løsnet og vridd hele armen for å justere akkurat når den slår inn. Det tyder vel på at én del sitter på tonearmen og én del på plinthen eller på festeplaten som er skrudd fast i plinthen?

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Hei!
For å finne ut hvilken “ende” av logikken / elektronikken som feiler:
Starter motoren når spilleren krangler, og stopper den på et punkt hvis armen beveges innover?

Tommyna skrev:
Vet du forresten hvor den optisk aktiverte autolift-funksjonen er plassert?
Jeg regner med at den bevegelige delen er den sorte “dingsen” på undersiden av armen. Den som roterer med armen.
I skjemaet, nederst til venstre, ser et ut som om det er basert på en LED og en lys-følsom diode.
Ser du noe som kan være en av disse på den roterende “dingsen”?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Ja, motoren starter når som helst ved å trykke på startknappen - også når den problematiske bryteren krangler. Og, ja den stoppper når arma beveges inn mot midten, der rillene slutter inn ved midten.

Ved nærmere ettersyn nå nettopp kan det se ut til at den svarte dingsen under arma er den omtalte bevegelige delen til autoliftanordningen ja. Men jeg greier ikke å se noen led der noe sted. Mulig det sitter inni det "motstykket" som den bevegelige delen beveger seg gjennom, men jeg greier ikke å se noe inni der. Det er trangt under der. Det "motstykket" er festet på printkortet med merkene 202 og 201.

Jeg ser nå etterhvert at det er et system i rotet - faktisk:). Hastighetsvelgeren og startbryteren som sitter på oversiden av plinthen over det store grønne printkortet samtidig som det går en kabel fra den bryteren for heve/senke-mekanismen fungerer opplagt i forhold til hverandre og sammen med autoliftfunksjonen. Men det er en salig blanding av elektronisk og mekanisk styring av funksjonene her. For det er jo en blanding av både elektriske tilkoblinger og mekaniske deler/koblinger med gammeldagse fjærer og leddede metallstykker...

Noen som har et verksted å anbefale i Oslo?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
«motstykket» er en optisk «lesegaffel» med LED (gjerne infrarød) i den ene enden og en fotodiode i den andre. «Dreieskiva» som er montert på akslingen til tonearmen, skal kontrollere om det er lys eller ikke på fotodioden.

mvh
KJ

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Tommyna skrev:
Ja, motoren starter når som helst ved å trykke på startknappen - også når den problematiske bryteren krangler. Og, ja den stoppper når arma beveges inn mot midten, der rillene slutter inn ved midten.
...
Noen som har et verksted å anbefale i Oslo?
Da er sansynligvis optisk avlasning i orden.
Jeg tror feilen er i OMRÅDET med transistoren som slår på / av strømmen til rele'et. Det vil si rele'et, transistoren, dioden og de to motstandene.

Konkret kjenner jeg til Dalens elektronikkservice. (I nærheten av Oslo.)
Thorens lister Mono AS som inportør i Norge, så kanskje de kan hjelpe?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
530
Sted
Oslo
Akkurat. Kan dermed se ut som at det er endel komponenter som må skiftes ja. Jeg får sende en mail til Mono og høre med dem tror jeg. Har ikke bil, så en slik beliggenhet til Dalens verksted blir litt upraktisk.

Takk uansett for mange gode tips og forsøk på hjelp.

Topp Bunn