Tråden for undervurderte band fra 1970-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Spring var bra, Raw Material på samme label må også med.

Disse var bra, synd det ble med en plate. Med bl.a. James Lighterland (Colosseum..) og John Wetton.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Burde vel tittet gjennom hele tråden. Skal gjøre det etterhvert. Drister meg likevel til å trekke fram denne (fra en annen tråd jeg postet på i går).

image.jpeg

Lucifer's Friend med denne fra 1974, tror jeg det var. Var heldig å fant en CD versjon som jeg kjøpte fra Tyskland for et par år siden. Dyreste CD-en jeg har kjøpt noen sinne, men verd hver krone! Tror bandet drev over i mer hard rock og nærmest metall etter dette, men Banquet er stor. IMO.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Var de undervurdert, egentlig? De ga i hvert fall ut en masse plater. John Lawton var en fantastisk vokalist i det minste...

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Var de undervurdert, egentlig? De ga i hvert fall ut en masse plater. John Lawton var en fantastisk vokalist i det minste...
    Ok skal kanskje være litt varsom med ordbruken. Blandt de som hadde hørt om bandet, var det vel neppe noen tvil om at det var et bra band. Men det var vel kanskje ikke så mange i Norge som hadde hørt om dem...?:rolleyes:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.626
    Sted
    Trondheim
    Måtte jo høre på PFM siden de ble nevnt. Photos of Ghosts - åpningssporet er i hvertfall King Crimson light! Neste ligner mer på ELP.
    29 album av dem ligger på Apple Music

L

Larkus

Gjest
    Kanskje ikke undervurdert, men i allefall glemt.
    Warhorse. Startet av Nick Simper i 1970. Simper spilte bass i Deep Purple frem til 1970, da han ble erstattet av Roger Glover. I følge ryktene fordi han ikke spilte "heavy" nok for Deep Purple sin nye stil som startet med albumet "In Rock"
    Warhorse ga ut to svært gode album, Warhorse i 1970 og Red Sea i 1971. Så kokte hele greia vekk i kålen, slik som det ofte gjør.
    Kunne blitt noe stort av dette. Låter litt Deep Purple og litt Uriah Heep.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Rush er - om ikke glemt - veldig undervurdert ift andre progrock band fra den tiden.

L

Larkus

Gjest
    Rush har vel holdt på siden tidlig 1970-tall uten opphold, og er vel aktive fremdeles så vidt jeg vet. Konkurrerer vel med ZZ-top om å være det bandet som har holdt på lengst uten å forandre besetning. De er vel også Canada sitt største band gjennom alle tider, og Mobile Fidelity har også gitt ut flere av platene deres i audiofil utgave.
    Riktignok ikke så store her i Europa som i Canada, men ikke absolutt ikke undervurdert etter min oppfatning. De har kredibilitet så det holder innen prog-rocken.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    1
    Riktignok ikke så store her i Europa som i Canada, men ikke absolutt ikke undervurdert etter min oppfatning. De har kredibilitet så det holder innen prog-rocken.
    Rush var skattet av fansen men ikke av kritikerne (det gjelder vel all god musikk?)
    Geddy Lee ble beskrevet som å låte som en kryssning mellom Robert Plant og Donald Duck. Eller som Mikke Mus på helium....

T

Tårnfalk

Gjest
    Synes Rush er overvurderte jeg. Selv om jeg synes at Hemispheres har sine øyeblikk.

L

Larkus

Gjest
    Rush var skattet av fansen men ikke av kritikerne (det gjelder vel all god musikk?)
    Geddy Lee ble beskrevet som å låte som en kryssning mellom Robert Plant og Donald Duck. Eller som Mikke Mus på helium....
    En smule travel å høre på Geddy Lee i lengden ja. Beste plate etter min oppfatning er "Moving Pictures"

Det er ikke måte på hvor mye stas det er gjort på Rush i hjemlandet

Sitat fra Wikipedia

"
    Rush er et canadisk progressivt rockeband bestående av bassist, keyboardist og vokalist Geddy Lee, gitarist Alex Lifeson og trommeslager og tekstforfatter Neil Peart. Rush ble dannet sommeren 1968 i Willowdale i Toronto, Ontario, Canada av Lifeson, Jeff Jones og John Rutsey. Jones ble erstattet av Geddy Lee i september 1968, og Peart erstattet Rutsey på trommer i juli 1974, to uker før bandets første turné i USA. Rush har spilt i tre tiår med besetningen Lee, Lifeson og Peart, og fortsatt suksess har gitt dem respekt og fanskaren omtales ofte som de mest lojale innen rock. Rush har hatt innflytelse på band som blant andre Iron Maiden, Dream Theater, Metallica, Soundgarden, Tool og Barenaked Ladies.

Rush har blitt nominert til Juno Awards flere ganger og ble tatt inn i det Canadian Music Hall of Fame i 1994. De har vært nominert til Grammy fire ganger. I tillegg er både Lee, Lifeson og Peart som de første rockemusikerne blitt belønnet med tittelen «offiser» av Order of Canada. Gjennom deres karriere har hver og en av bandets medlemmer blitt omtalt som blant de beste innen håndteringen av sine respektive instrumenter. Til sammen har Rush solgt til 23 gullplater, 14 platinaplater (3x multiplatina), noe som gjør dem til et av de bestselgende rockebandene i historien.

I 2013 ble Rush innvotert i Rockens æresgalleri."

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd. Virker som om alle band på 70 tallet som ikke var på listene er undervurdert?

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Har ikke glam rock æraen veldig mange band som passer inn her?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noe Rush, men ble interessert etter å ha sett dem inne med 3 album på denne listen (3, 11 og 22);
    50 Greatest Prog Rock Albums of All Time | Rolling Stone
    men de har så langt vært vanskelige å finne i brukt.
    Burde vel ikke være så vanskelig å finne de tre brukt? De har jo solgt i bøtter og spann, og Rush har alltid hatt mange fans i Norge. Uansett så finnes de på strømmetjenester og som nye på CD.

L

Larkus

Gjest
    Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Re Rush; Takk for respons, men jeg burde kanskje presisert at jeg primært er på jakt etter original/tidlig vinyl pressinger.
    Har likevel heller ikke sett noen gjenutgivelser lokalt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn