TR 200 Problem ved påslag

HyBo

Medlem
Ble medlem
16.08.2015
Innlegg
25
Antall liker
12
Sted
Sandefjord
Har fått i hus en TR 200. Tror det er en tidlig utgave da den har stereolampen midt på FM-skalaen.

Har renset brytere, kontakter og potmeter og den spiller veldig bra. Det ser ut til at det ikke har vært byttet noen komponenter i den bortsett fra C705 og C706 som jeg har byttet nå.

Men det er en ting jeg ikke finner ut av.

Når den slås på virker det som om det kommer et spenningsdropp med en gang. Det kommer først et poff med lyd, så blir den stum før lyden øker og blir normal. Det går vel ca. 2 sek. fra den slås på til den spiller normalt. Og det er helt likt i begge kanaler, både i stereo og mono.

All den tid det er likt i begge kanaler så må vel feilen ligge i strømforsyningen?

Har loddet over noen loddinger der og målt spenninger men kan ikke se noe avvik.

Har renset av/på bryteren og operert den mange ganger men ingen endring.

Når radioen spiller og den slås av og på igjen med en gang så er lyden der med en gang.

Hvis det er noen som har vært borte i dette så er jeg takksom for alle tips.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Det du opplever er nok ikke unormalt på forsterkere som ikke har relè på høyttalerutgangene,
så høyttalerne er tilkoblet ved påslag og du får det "poffet" når den slåes på og det kommer spenning til utgangene.
Så kommer lyden etter hvert som C705 og C706 lader seg opp.

Om du da slår den av og på igjen , så er kondensatorene allerede oppladet og du får ikke det "poffet".

Den enkle løsningen er nok å sette høyttalervelgeren i posisjon "OFF" før du slår på radioen,
og så koble inn høyttalerne etter den er ferdig å starte opp.
Det er jo i praksis det som skjer i en moderne forsterker med relè.
 

HyBo

Medlem
Ble medlem
16.08.2015
Innlegg
25
Antall liker
12
Sted
Sandefjord
Takk for svar.
Ja, jeg tenkte det kunne være noe sånt. Men jeg har en annen TR200 som jeg har hatt i en del år og den har ikke det problemet,
men i den er det byttet noen komponenter.
Kan årsaken være at det sitter gamle komponenter / kondensatorer i denne som lekker litt slik at den bruker lengre tid for å få opp spenningen?
I så fall, er det ikke de største kondensatorene i strømforsyningen som er mest aktuelle og begynne å bytte?
 
Topp Bunn