Trafikkaos

A

Affa

Gjest
Nei, nei, Oslo er koselig, kompakt, lys og levende. Glem Karl Johann og alle de fryktelige Nordlenningene som raver rundt der. Ta en tur på Løkka eller til St. Hanshaugen. Gå over Frogner og Majorstuen. Se sidegatene, praktgårdene, antikvariatene, designforetningene, ...

A

Affa

Gjest
"Fjellet" heter Fløyen, det er ett av 7 fjell, hvor mange er det i Oslo?

Treskurene er på Unescos liste over kulturminner, i likhet med eh.. trikken?, slottet?, stortinget? eh.. hva var det nå igjen...?

Bergensere er trivelige folk med en nyyyydelig dialekt.
Grunnen til at det regner så mye er at en så fin by bør vaskes ofte.
Hva faen skal man med fjell? Fjell er for rørebøtter med fritidsproblem og personlighetsforstyrrelse.

T

theStig

Gjest
Jojo Affa, Oslo er koselig nok det i all sin småborgerlighet kombinert med innslag av betong-sosialisme....

Edit: Jo - Rådhuset er fantastisk. Fullstendig undervurdert arkitektur.

A

Affa

Gjest
Småborgelighet er undervurdert. Det er fundamentet for vår rikdom.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Småborgelighet er undervurdert. Det er fundamentet for vår rikdom.
Ah! Endelig kan jeg stille meg helhjertet bak en uttalelse fra Affa! :)

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Oslo er fantastisk, ta en sykkeltur en sommerkveld gjennom byen... ta noen øl + se alle de vakre pikene som jeg ikke skjønner hvor er hele vinteren... :mad: ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Oslo er fantastisk, ta en sykkeltur en sommerkveld gjennom byen... ta noen øl + se alle de vakre pikene som jeg ikke skjønner hvor er hele vinteren... :mad: ;D
De pakker seg inn i altfor mye klær, det er kaldt, vettu! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De er i Bergen, de tar seg gjerne en liten tur til Oslo om sommeren før de lettet vender hjem igjen.

Man ser ikke det man ønsker å se, man ser det som er rett foran en vanligvis.
Har vært ofte på Frogner og rundt der ja, litt bedre enn i sentrum, men ikke så mye å skryte av at det gjør noe...

A

Affa

Gjest
Slutten av mai, starten av juni. Strålende sol. 25 grader. Pikene på St. Hanshaugen som leser til exfil i bikini. Summingen fra byen. Alle de glade menneskene på uteserveringen og plenene. Barn som sykler. Kan ikke bli bedre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Slutten av mai, starten av juni. Strålende sol. 25 grader. Pikene på St. Hanshaugen som leser til exfil i bikini. Summingen fra byen. Alle de glade menneskene på uteserveringen og plenene. Barn som sykler. Kan ikke bli bedre.
Mulig det, men bytter du ut St.Hanshaugen med Nygårdshaugen eller Nordnes eller whatever, er ikke dette typisk Oslo mer en andre byer.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Hvis vi osloborgere hadde våknet opp en morgen til tilstander ala bildet til Wishmaster lenger opp, hadde Oslo stoppet opp en uke, minst! ;D

Da jeg startet denne tråden var det ikke spesielt mengden snø som var i mine tanker, men snarere trafikkaoset i kjølvannet av et døgn (eller hva det var) med uavbrutt snøvær. Som min etiopiske kone sier: Norge er et vinterland, likevel blir vi like overrasket hver gang det kommer litt snø!

Jeg tror det er først og fremst to ting som er årsaken til at det blir et sånt kaos her i byen: Den ene er at brøytingen mildt sagt ikke er god nok. Den andre er alle de utenlandske trailerne som kommer hit med sommerdekk. Det er som oftest disse som skaper kaoset. Enig i at man bør gi disse saftige bøter, men eierne av disse trailerne holder jo til i sine respektive hjemland, og da kan det vel bli vanskelig å kreve inn disse bøtene?

A

Affa

Gjest
Komponenten sier: "Mulig det, men bytter du ut St.Hanshaugen med Nygårdshaugen eller Nordnes eller whatever, er ikke dette typisk Oslo mer en andre byer."

Jo, det er det. Folk i Oslo bruker det offentlige rom på en helt annen måte enn i småbyene der folk sitter på hver sin lille platting og drikker fanta mens de leser Se og Hør.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg kan melde at det ikke er spesielt gøy å benytte seg av kollektivtransport i Oslo nå om dagen. Bussene og trikkene her i Oslo tåler vistnok ikke snø! ???
Jeg ser det er mye kritikk av Oslo, mye av den er retferdiget, men å si at Oslo ikke har sjel blir å overdrive litt. Jeg kan være enig i at bykjernen er trist, rotete, møkkete og et sted jeg oppholder meg minst mulig, men du skal ikke mange hundre meterene før Oslo viser helt andre sider. Jeg tror vi trenger noen politikere som skjønner at Oslo er hovedstaden vår, at det er et vanvittig inflyttningsrush til byer generelt og da spesielt Oslo og at man da må øke bevilgningene slik at man sikrer vidre vekst og bedre infastruktur. Desverre har vi en riksantikvar i Oslo som har bestemt seg for å frede så og si hele byen, det har gått spesielt hardt utover bydelen jeg bor i, grünerløkka/sofienberg/torshov. Her er det stagnasjon isteden for utvikling, ja vi må beholde parkene, ja mange av bygårdene er fine å se på, men det er trangt, stor mangel på næringseindom og parkeringsplasser. Både kinoen på grünerløkka og badet på thorshov er lagt ned, det eneste som er igjen er barer, 7/11, narvesen og deli deluca :(

P

Parelius

Gjest
Hva skal en ex. phil.-lærer, som flytter til St. Hanshaugen den 3. mai si til slikt... Ah, men først så gjelder det å komme seg helskinnet igjennom syv uker på den mexicanske stillehavskysten. Alle disse fordømte pliktene...

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Hva skal en ex. phil.-lærer, som flytter til St. Hanshaugen den 3. mai si til slikt... Ah, men først så gjelder det å komme seg helskinnet igjennom syv uker på den mexicanske stillehavskysten. Alle disse fordømte pliktene...
Plikter, din vott?! Forklar for de uinnvidde!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Komponenten sier: "Mulig  det, men bytter du ut St.Hanshaugen med Nygårdshaugen eller Nordnes  eller whatever, er ikke dette typisk Oslo mer en andre byer."

Jo, det er det. Folk i Oslo bruker det offentlige rom på en helt annen måte enn i småbyene der folk sitter på hver sin lille platting og drikker fanta mens de leser Se og Hør.
Småbyene.. vel, vel.
Jeg har ligget i Nordnesparken og lest til eksamen i bikini...

Fineste parken i landet er nok Arboretet på Milde. De som ikke har vært der burde ta seg en tur:

http://www.uib.no/arboretet/innhold/Arboretet/Rhododendron.htm

A

Affa

Gjest
Du kan glede deg. Gangavstand til alt. 15 minutter på sykkel så er du på Huk. 20 minutter i Maridalen. 10 minutter gange til Sentrum, Majorstuen og Løkka. Jeg bodde der i 11 år, 75 m fra haugen.... Fantastisk sted.

O

OldBoy

Gjest
Da jeg startet denne tråden var det ikke spesielt mengden snø som var i mine tanker, men snarere trafikkaoset i kjølvannet av et døgn (eller hva det var)  med uavbrutt snøvær.
Ta E18 ved Lysaker, som er en av flaskehalsene, som jeg kjenner godt. Der passerer det rundt 100.000 biler pr. døgn. I et døgn er det 86.400 sekunder.

Det betyr at hver bil som passerer Lysaker har i gjennomsnitt 0,864 sekunder å gjøre det på. Selv da blir det kø store deler av dagen. Selv på det tørreste sommerføre.

Hvis vi på grunn av snø, litt glattere veier, litt dårligere sikt gjennom isete eller duggete fronruter etc. etc. skulle bruke f.eks. 1,0 sekund i stedet for 0,864 sekunder, blir det nesten 14.000 biler som det rett og slett ikke blir plass til. Det blir ca. 70 km kø, det.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Du kan glede deg. Gangavstand til alt. 15 minutter på sykkel så er du på Huk. 20 minutter i Maridalen. 10 minutter gange til Sentrum, Majorstuen og Løkka. Jeg bodde der i 11 år, 75 m fra haugen.... Fantastisk sted.
Men også det mest håpløse stedet i Oslo, kanskje i landet, å finne parkeringsplass til bilen!

A

Affa

Gjest
Men også det mest håpløse stedet i Oslo, kanskje i landet, å finne parkeringsplass til bilen!
Mye bedre enn på Majorstua/Løkka, alltid plass i Geitemyrsveien. Man kan dessuten leie i Ilagarasjen. Det gjorde jeg de siste 2 årene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Så kan man jo undre seg på hvorfor du ikke bor der lenger da... ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Mye bedre enn på Majorstua/Løkka, alltid plass i Geitemyrsveien. Man kan dessuten leie i Ilagarasjen. Det gjorde jeg de siste 2 årene.
Hvis det er mulig å leie plass i garasje er det jo ikke så ille likevel. Ellers er jeg enig i dine betraktninger når det gjelder Oslo. Jeg har stort sett samme opplevelser som deg når det gjelder denne byen. Som jeg sa tidligere, det kommer an på hva en ser etter. Men det er godt ikke alle trives her, vi kan ikke ha alle nordmenn boende her!

Noe av det triveligste jeg vet er å gå oppover Karl Johan en varm vårdag når pubene og restaurantene nettopp har begynt å sette opp stoler og bord på fortauet. Gata er full av fornøyde mennesker som nyter at vinteren endelig har sluppet taket. På uterestaurantene nyter man årets første utepils, og damene har endelig kastet vinterklærne.

En måned til, så er vi der! O glede!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
15 minutter til Huk fra St. Hanshaugen på sykkel er vel primært oppnåelig for Tor Hushovd, da trenger man i hvert fall et bad.

Har selv bodd på Bislett, det beste var å kunne bestemme seg for å gå på kino 15 minutter før kinoen begynte.

A

Affa

Gjest
15 minutter til Huk fra St. Hanshaugen på sykkel er vel primært oppnåelig for Tor Hushovd, da trenger man i hvert fall et bad.

Har selv bodd på Bislett, det beste var å kunne bestemme seg for å gå på kino 15 minutter før kinoen begynte.
15 minutter rask sykling. Ned Parkveien, sollie plass, frognerstranda=7 minutter. 8 minutter til derfra, bak kongsgården og ned til Huk. 30 min hjem da det blir mye oppoverbakke.

J

jekri

Gjest
Den andre er alle de utenlandske trailerne som kommer hit med sommerdekk. Det er som oftest disse som skaper kaoset. Enig i at man bør gi disse saftige bøter, men eierne av disse trailerne holder jo til i sine respektive hjemland, og da kan det vel bli vanskelig å kreve inn disse bøtene?
Eierene av disse er ofte norske, og sitter i Norge og håver inn penger ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Eierene av disse er ofte norske, og sitter i Norge og håver inn penger ;D
Eller, det er norske selskaper som har bestilt varene de kommer med. Kanskje det er mer effektivt om disse norske eierne får bøtene? Gjerne i den størrelsesorden som er foreslått her - 50-100 000. Så må de få sjåførene sine til å skjerpe seg.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
15 minutter rask sykling. Ned Parkveien, sollie plass, frognerstranda=7 minutter. 8 minutter til derfra, bak kongsgården og ned til Huk. 30 min hjem da det blir mye oppoverbakke.
Det er nok drøyt uten å være i særdeles god form, sykle på rødt lys og bryte fartsgrensen. Det er i hvert fall ikke mulig i dag, men Huk er vel ikke stedet på denne tiden av året heller.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
2
Så herlig det er å se deg bruke energien din positivt Affa ! og Oslo fortjener alt skrytet. Har selv bodd i toppen av Ila-trappa i 10 år, og St-hans haugen er en perle. Kunne tenkt meg Manhattan, Paris eller Madrid i ett, kanskje to år. Men Oslo er for livet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
He-he-he :) Heltestatus kommer og går. Og det kan skje fort :)
Ja den varer neppe lenger enn til neste politiske debatt. ;D
Jeg får nyte det så lenge det varer... Føles bra da, helt for en dag!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du holder deg godt for alderen...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Kun et spørsmål om å holde seg med den raskeste rickshawen.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Skjønner ruta, men har aldri syklet den. Høres likevel strengt ut å klare den på 15 minutter..... 16 kanskje! ;D

T

Thomas_Lutro

Gjest
Hvis man ikke tar i litt, så er gleden ved syklingen borte.

Alle Oslohatere: Dere har sannsynligvis ikke vært i Oslo. Ved innkomsten har vi satt opp noen enkle filtre for å holde den verste bermen unna helligdommene. Har dere satt dere fast i Byporten kjøpesenter, så er det en grunn til det. Det fyller en funksjon, og maskeviddden ser ut til å være riktig. Har dere snudd ved Plata og gått inn på Oslo S igjen, har dere en virkelighetsvegring som forklarer hvorfor dere ikke har sett dritten i deres egne "byer". Oslo er knapt en by, men det nærmeste vi kommer i vårt kjære lille pottittland.

W

wurst

Gjest
Jeg bor i Midt-Norge. Den nærmeste byen er definitivt København!

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
0
Angående Oslo, så er det ofte sånn at det er gjester som ser ting med nye øyne, bor man midt oppi det er det ofte vanskelig å se ting med et kritisk blikk.
Jeg har vært i f.eks. Stockholm, København og Amsterdam og føler meg mye mer vel og også mye tryggere i disse byene, selv nattestid, enn jeg gjør i Oslo.
Klart det finnes fine steder i Oslo, men man må tenke på det inntrykket turistene får, og de stedene de ofte besøker og disse stedene vil jeg si ikke er spesielt trivelig i vår hovedstad. Sikkert ikke spesielt kjekt å høre for de som bor der, men hvis man ikke vil høre på denne kritikken blir det heller ikke noen bedring.

Topp Bunn