Trafodur fra antennekabel, forslag?

Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Da jeg i vinter byttet fra Primare til Sugden opplevde jeg til min fortvilelse og ergrelse at det var en ganske tydelig dur i nedre mellomtone i venstre kanal. Jeg kontaktet forhandler, som lovte å komme hjem og se på det, men etter en rekke purringer har jeg gitt han opp.

Ved en arbeidsulykke oppdaget jeg at hvis kabelen til tven var koblet fra, så forsvant duren. Det var en deilig opplevelse. Tenkte først at det var en skade på kabelen, og byttet den. Men, nei. Samma duren, og kun når kabelen er koblet til tven. Litt slitsom å koble til og fra kabelen, ettersom jeg skal se tv eller høre musikk.

Så da lurer jeg på om det er andre som har hatt tilsvarende problem, og om i fall noen har funnet en løsning (som ikke innebar å plukke ned huset).
Dag
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Du må kjøpe et filter med galvanisk skille til jord fra f.eks. Clas eller elsjapper og montere dette på kabelen fra kabelTV-uttaket ditt i veggen. Da forsvinner duringen.

Skrevet mye om dette tidligere hvis du søker etter "kabeltv".
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Takk for det Lydmekk. Har søkt der du sier tidligere, men syntes ikke jeg fant så mye om akkurat dette. (Har vel kanskje noe med min leteevne å gjøre.)

Har produktet ett navn eller spør jeg bare etter galvanisk skille?
dag
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Det er bare å spørre etter et galvanisk skille, elektrobutikkene skal føre disse da de er påbudt ved bruk av kabeltv og lcd/plasma.
 
N

norumno25

Gjest
Kan bekrefte at dette virker, hadde akkurat samme problem i anlegget hjemme hos meg.
Kjøpte ett galvanisk skille og da var problemet borte, veldig deilig å bli kvitt durelyden for den gnager seg langt inn i øret :D

Her var billigset jeg fant i farten: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319383
God kveld
Mvh
Morten
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Takker så mye, Morten. Skal prøve en slik en.

Men det er litt rart at verken forhandler eller elkjøp anbefalte dette hvis det er så enkelt.
Dag
 
N

norumno25

Gjest
ja det er litt merkelig, jeg fikk råd om det av en kompis som er elektriker sammen med en lang leksjon innen jordpotensial som jeg skjønte mindre av ;)
Hvertfall merkelig at forhandleren ikke tenkte på dette, Elkjop er jeg ikke så sikker på, de må jo helst kunne litt om alle produkter..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Her selv galvanisk skille. Ingen forskjell med og uten :)

Men så har jeg ikke trafodur problem heller...
 
N

norumno25

Gjest
bambadoo skrev:
Her selv galvanisk skille. Ingen forskjell med og uten :)

Men så har jeg ikke trafodur problem heller...
Det fikk meg til å tenke på noe. jeg hadde jo koblet dvd spiller til tv med hdmi og tv til forsterker med phono og da hadde jeg støy fra antenne, når jeg fjernet leddet med dvd spilleren forsvant også problemet.
vet ikke om trådstarter har koblet det på samme måten eller om det har noe så si?
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Hei Norumno25
Jeg har dvd koblet til tv med scart, og fra tv til forsterker med phono. Når jeg drar phonoen ut, ja hva skjer da tror du? Riktig! Duren forsvinner. Ha! Hvis jeg tar phono rett fr dvd til forsterker, kommer duren tilbake.

Og jeg har enda ikke fått satt på det galvaniske skillet.

Men betyr det at jeg må klare meg med lyden kun fra tvapparatet, og kan se langt etter å få lyden forsterket opp?
Dag
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Galvanisk skille har kun noe for seg hvis det hjelper å trekke antennekontakten ut av tven med stereoen koblet til. Prøv det først.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Det er dur når antennekabelen er koblet i utgangen i veggen. Er den dratt ut der fra, spiller det ingen rolle om den er koblet i tven eller ikke. Nå som jeg har dratt ut phono fra dvd, lager ikke antennekabelen dur mer. Men jeg kan altså ikke gjøre film lyd gjennom anlegget.
Dag
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Da har jeg fått på et galvanisk skille, og duren er vekk - både med og uten dvd koblet på. Kroner 98,- hos CO. Takk for rådene.
Dag
 
Topp Bunn