Det ligger en Transcriptor på Finn for 15000.
Den har heller ikke original Transcriptor arm.
Derimot en SME S.II. En SME arm har likevel høyere verdi enn den japanske (Denon?) som sitter på den du viser bilde av. Passer bedre stilmessig /historisk også.
Man skal være klar over at dette er en gammel spiller, nærmere 50 år.
Prisen er derfor vanskelig å sette på generelt grunnlag. Alt avhengig av tilstand.
Jeg mener at Transcriptor er en kul spiller, men jeg hadde nok mer sett på den som et samleobjekt enn bruks-spiller.
Broren min hadde en sånn som han kjøpte i England på 70 tallet, da han studerte der.
Han solgte den fordi den ikke holdt mål rent lydmessig. Tallerkenen med de små kontaktpunktene var ikke ideelt, og det var også problemer med rumble, da motoren ikke var stille. På den satt det en type originalarm hvor pickup-shellet var leddet til armen og beveget seg hvis plata ikke var flat. Det fungerte dårlig. Nå er jo det utelukket på det aktuelle objektet.
Jeg tror brodern angrer litt på salget i dag, ettersom det er en morsom sak med kultstatus. Bl.a. i fht Kubricks klassikerfilm; A Clocwork Orange.
Prisen må altså sees i fht slike ting, da dette på en måte er mye mer enn en platespiller.
Samtidig er det ikke kvalitets og ytelsesmessig en platespiller som er verdt 15 000. hvis en ser på den som KUN PLATESPILLER.
Hvis du liker utseende, og vil ha noe som fungerer bedre hadde jeg vurdert en gyro se eller gyrodeck i stedet. ( men da mister man litt av gleden ved det eksklusive )
Beklager hvis du ikke blir så mye klokere ut fra mine betraktninger, men dette er vanskelig å prissette. Det kommer alt an på om man kjøper en platespiller eller et kultobjekt, og dessuten er tilstand svært viktig uansett.
Dette er litt som å kjøpe en litt uvanlig og kul veteranbil.