Transmissionline demping

thomasdrv13

Medlem
Ble medlem
07.08.2006
Innlegg
36
Antall liker
1
Er det noen her som sitter med erfaring når det gjelder demping av TL linjer?
Har selv et par TDL RSTL som jeg ønsker å dempe den aller dypeste bassen.

Erfaringer??

Forslag??

Thomas
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det tror jeg du skal få litt problemer med. TDL brukte profilert skumgummi på veggene og ingen volumdempning. Det er/var ellers litt vanlig å bruke langhåret saueull fordi det demper mellomtone men ikke dypbass. TDL brukte det ikke i den modellen.

Eltek har et romfyllende dempemateriale som heter AcoustiQ (om jeg ikke forveksler det med mattene som jeg tror heter Acoustilux). Det demper dypbass. Og dynamisk headroom. Og klangmessig "frihet".

Men TDL'ene har egentlig ikke isolert sett for høyt nivå i bunnen; dersom de har det i rommet ditt så er det fordi de enten ikke passer inn (rommet for lite?) eller at de står plassert ugunstig, slik at du får en romresonans. Kan være verdt å snuse på det også..

En siste mulighet er at forsterkeren din ikke kontrollerer dypbassen; et ikke ukjent fenomen med TDL-høyttalere. Du trenger en stram hurtig forsterker (og de er sjelden veldig wattsterke)... jo fler watt dess mer sjanse for søl, er min erfaring med de.

Jeg fikk f.eks veldig gode resultatet med Audiolab 8000P på 100W, men dårlige resultater (tung ukontrollert bass) med Rotel Michi på 200W.. som eksempel.

Mvh Vidar P
 

thomasdrv13

Medlem
Ble medlem
07.08.2006
Innlegg
36
Antall liker
1
Takk for svaret.
Det er som du sier ingen demping i kanalen, bare bølgeskumgummi på veggene.
Jeg har prøvd, og tildels lykkes med noen forbedringer.
Jeg hadde fra tidligere byggeprosjekt litt akustilux liggende. Det har jeg brukt i det første kammeret nermest bassene. Det senket outputtet i subbassen litt.
Kan absolutt ikke bruke for mye fordi det fjerner attakket og dynamikken i bassen. Dette var ett spor i riktig rettning.
Jeg har også flyttet litt på høyttalerene. Litt lengre fra bakvegg og sideveggen. De står plassert i en vinkelstue, så de ene står "fritt" for sidevegger. Ca 35 kvadratmeter totalt. Ca 7m langt.
Lytteposisjonen er ca en meter fra bakveggen.
Siden de sprer lyden horisontalt bevares perspektivet godt nok til at lyttepossisjonen nesten kan innehas av 2 personer. Suverent!
Joda, det finnes endel resonanser i stua. Litt vanskelig for meg og si på hvilke frekvenser siden jeg bare rår over en sinussveip fra 5 til 1000 Hz på cd. Den er benyttet for å plassere høyttalerene mest mulig korrekt i forhold til forsterking av romresonansene. På det stedet hvor de skaper minst mulig forsterking av romresonansene er høyttalerene plassert.
Så til slutt, for å prøve og sluke resonansene tok jeg frem mine gammle Bailey TLS. Den ene dempet med litt mere saueull enn den andre. De ble satt oppå hverandre i det hjørnet hvor romresonansene var sterkest og lavest. Det var helt klart til hjelp. Bassen ble nesten fri for bulder. Etter endel lytting har jeg kommet frem til at dette er veien og gå. Rett og slett skaffe meg en oversikt over romresonansene og bygge noen bassabsorbenter som er mere tilpasset de frekvensene som de skal sluke! Det kommer!!
(Bruker vinyl og cd til lytting gjennom en Krell KSA 100.)

Mvh Thomas
 
Topp Bunn