Tre kontra Metall i armer

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
hei!

Hva er konsensus eller eventuelt spliden i forhold til lydgjengivelse fra tonearmer med tre i armrøret kontra armer med metall i røret.

For eksemple Grace med sine 704 og 714 arm. Helt like bortsett fra materialet i armrøret. Hvorfor?
Har det med klang? Armmasse? Compilance med forskjellige type pik uper....

Jeg aner ikke - gjør dere? ::)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er lite strid om sjølve armmaterialet. Tre-armar har eit relativt godt rykte. Men det er rimeleg konsensus om at armar er ulike, at dei har unike eigenskapar som går ut over det lettfattelege som effektiv masse, friksjon, antiskatingskonsept, konstruksjonsprinsipp (unipivot, tangential) m.m. Armmaterialet er sjølvsagt ein del av dette. Samstundes er det nok svært få som har hatt gleda av å eksperimentere med armar der ein kan endre på sjølve armmaterialet, og halde dei andre faktorane konstante. Såleis må eg nok syne til religionen, men har absolutt tru på armmateriala tre (Grace har mykje her), stål (som er det vanlegaste i tyngre japanske armar), messing (har vel sett det også), karbon (den lette Black Widow) og kanskje også det spennande materialet boron (som det visstnok ikkje er laga armar av så langt).
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Hei A Arve!

Godt rykte - som i hva da.. Noe man kan definere. Tonalitet, klang, punch..... :p
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du kan jo lese om en trearm i siste HFW om du vil. Men de var ikke videre begeistret.

Vil tro at det er en grunn for at bortimot 100 av 100 seriøse produsenter gjennom tidene ikke bruker tre særlig mye :)

Mvh Vidar P
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Du kan jo lese om en trearm i siste HFW om du vil. Men de var ikke videre begeistret.

Vil tro at det er en grunn for at bortimot 100 av 100 seriøse produsenter gjennom tidene ikke bruker tre særlig mye :)

Mvh Vidar P
Blir vel vanskelig å hevde annet enn at Schröeder ikke skulle være 1 av 100 seriøse tonearmsprodusenter, og der er det tre av ulike slag som gjelder! ;D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Grace og Grado hører vel heller ikke til i det gode selskap, da?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hør her gutter, ingen grunn til å æle seg opp; jeg påstår absolutt ingenting annet enn at det er en test av en trearm i HFW for de som måtte være interessert, og at det sikkert fins grunner til at de færreste armer er i tre.
Jeg antar, ja man kan nesten si at jeg er sågar nokså sikker på, at begge påstander er riktige.

Utover det har jeg aldri engang hørt en trearm; og har (om dere har misforstått) ingen personlig erfaring eller mening om dette. Er ikke engang interessert. Skulle egentlig bare nevne noe så sjeldent som en fersk test av en trearm.

Mvh Vidar P
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Hvilken arm var det de testet da? Det er jo interessant for oss som er (litt) interessert ;)

:D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No skulle eg gjerne funne nokre testar av trearmar, men då må eg leite i gamle blad frå 70-talet. Hugsar iallfall ein test av ein Grace-arm, men denne er på eit "fjernlager". Er i gong med foreldresamtalene for tida, så eg har ikkje tid til å surfe på nettet.

Når eg prøver å konkludere noko ut frå dei aller beste armane eg har vore bort i, er iallfall ikkje tre eit gjennomgåande tema, for å seie det forsiktig...eg har høyrt ein Grace-arm ved eit høve, men for veldig lenge sidan, og ikkje under kontrollerte tilhøve. Anlegget var ganske godt (i Bergen ca 78, hugsar ikkje kvar eg var på besøk), men heilt ukjent, så eg har ikkje fyrstehandskunnskap å snakke om. Men omtaler av svært gode armar eg har høyrt (mine favorittar er mange, og ofte tangentiale. Akkurat no er eg i ferd med å forlate tangentialtrua til fordel for unipivot...ein metallarm)
Skulle eg lage ein trearm, ville eg iallfall koke treet fyrst, slik at det vart fullstendig daudt og så lite påverkeleg av ytre faktorar som råd... Men mitt fyrsteval av eksotiske materiale vil nok vere boron (har prøvd ei fiskestong i boron. Det var interessant)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det finnes jo en del andre trearmer som kan være interessante
f.eks denne som bare venter på et skikkelig drivverk


Mvh Jan I
 

Vedlegg

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Hør her gutter, ingen grunn til å æle seg opp; jeg påstår absolutt ingenting annet enn at det er en test av en trearm i HFW for de som måtte være interessert, og at det sikkert fins grunner til at de færreste armer er i tre.
Jeg antar, ja man kan nesten si at jeg er sågar nokså sikker på, at begge påstander er riktige.

Utover det har jeg aldri engang hørt en trearm; og har (om dere har misforstått) ingen personlig erfaring eller mening om dette. Er ikke engang interessert. Skulle egentlig bare nevne noe så sjeldent som en fersk test av en trearm.

Mvh Vidar P
For de som ikke absolutt bare må lese engelsk språklige tester (ikke ment som spydighet eller spark under beltestredet Vidar!!) er det da flere "nyere" tester i blant annet det tyske vinylbibel bladet LP. For de som kan eller husker litt av sin skoletysk finnes det i nevnte blad tester på trearmer fra Schröeder (som i det i tillegg er flere års ventetid på da de har oppnådd kultstatus og er genierklært lydmessig i Tyskland, Japan og deler av vinylmiljøet i USA), Musical Life Conductor og Muscal Life Fortissimo. Engelske HIFI+ har da også hatt test av Schröeder tonearm med tre i armrøret det siste halvår/år, så HFW er da ikke akkurat de eneste som har uttalt seg om trearmrør i dette "århundre".

Litt underlig å høre at man ikke engang har interesse av trearmer, personlig har jeg interesse av ALLE gode armer (uavhengig av materiale og konstruksjonsprinsipper så lenge det kan tilfredsstille mine lydpreferanser) :)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Det finnes jo en del andre trearmer som kan være interessante
f.eks denne som bare venter på et skikkelig drivverk


Mvh Jan I
Er det en Musical Life Fortissimo 12" du har skaffet deg der??! I tilfelle vil jeg gratulere med en lydmessig god trearm (som vel har som viktigste negative faktor at den er utrolig vanskelig å sette opp/justere riktig). Når drivverk og justeringer er på plass regner jeg med at du vil få mange timer med godlyd :) :).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
terryboy skrev:
For de som ikke absolutt bare må lese engelsk språklige tester (ikke ment som spydighet eller spark under beltestredet Vidar!!)..
...tror du kom til feil adresse. Jeg abonnerer selv på 3 tyske blader, et dansk, et svensk og et norsk. Det er ikke ofte jeg kan huske omtale av en trearm i det siste. Du får synes mine interesser er snåle, du om det. Men min mangel på interesse for trearmer er ikke noe jeg føler behov for å motivere overfor deg.
Merkelig diskusjon du legger opp til forresten. Det kan da virkelig ikke komme som noen overraskelse at tester av trearmer er relativt sjeldne ift tester av andre typer armer, hvis du er så belest som du gir uttrykk for på den internasjonale hifilitteratur.

Ok, jeg trekker min påstand om at det var en test i siste HFW av en trearm. Er det dit du vil? Skulle jeg ikke ha nevnt det? Så sier vi det sånn.

Mvh Vidar P
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Hei der!

Lugn nu grabbar :-\

La oss enes om at vi er treskaller alle sammen. Med eller uten interesse for trearmer.
Jeg er nysgjerrig på natur, og derfor meget interessert i hva en trearm kan gi meg. Og da helst i oldschool land. Grace,,, grado...

Så mer innhold - mindre dialektikk. ;D

Tormod
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
terryboy skrev:
Jan_I skrev:
Det finnes jo en del andre trearmer som kan være interessante
f.eks denne som bare venter på et skikkelig drivverk


Mvh Jan I
Er det en Musical Life Fortissimo 12" du har skaffet deg der??! I tilfelle vil jeg gratulere med en lydmessig god trearm (som vel har som viktigste negative faktor at den er utrolig vanskelig å sette opp/justere riktig). Når drivverk og justeringer er på plass regner jeg med at du vil få mange timer med godlyd :) :).
Du har nok helt rett der ang. arm.
Men jeg ser ikke de store vanskelighetene ang. oppjustering/er
En annen arm jeg synes ser meget bra ut er daVinci armene
http://www.da-vinci-audio.com/Grandezza/grandezzapassive.htm
samt Scheu Tacco armen
http://www.soundscapehifi.com/scheu-analog-tonearms.htm
Ellers så var det vel en nærmest lyrisk test av Grace 714 armen på syttitallet (var det i high fidelity? )

Mvh Jan I
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hei Vidar,

Det var vel mer en reaksjon på din uttalelse om at bortimot 100 av 100 seriøse seriøse produsenter gjennom tidene ikke bruker tre særlig mye som JEG trakk litt vel langt!! Beklager dette med oppriktighet.

Det jeg vel heller ville ha frem i mine innlegg (åpenbart med mulighet for å misforstå mine formuleringer) er at de FÅ produsentene som dog har valgt tre i armrøret har likevel fått veldig gode omtaler/tester i engelske (ref HIFI+) og tyske magasiner (ref LP) og har veldig mange hardcore fans/brukere som mener at disse armene er unike lydmessig. De FÅ (og der er vi helt enige hvis jeg ikke henger meg opp i språkbruken din) oppnår derfor etter min mening forholdsvis MYE RELATIV OMTALE både i audio bladene og blant vinyl junkies der ute.

Jeg avkrever absolutt ikke dine motiver for din manglende interesse for treamer (ta meg på ordet på at dette ikke er ironisk ment, og at jeg ikke ønsker videre "diskusjon" på angående dette med en av de som jeg faktisk har mest tiltro og respekt til basert på innlegg i vinyltrådene her på sentralen), men vil tro at det også finnes motiver for at hjernene bak Schröeder, Musical Life og Brinkmann med flere fra det groende og voksende vinylmiljøet i et av verdens ledende vinylprodukt-produserende land likevel har valgt tre i noen av sine annerkjente produkter. Jeg vifter med hvitt flagg, tar frem fredspipen og legger meg flat for mine slengbemerkninger Vidar, og håper at vår "diskusjon" kan avsluttes i siviliserte former. Min intensjon var som tidligere nevnt ikke ment som kverulerende skittkasting til en med vinylproduktkunnskaper utenom det vanlige.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Terryboy; takker for avklaring; men det er minst like mye min feil. Jeg ser at den uttalelsen kan være egnet til å provosere. Men det eneste jeg mente var at tre er relativt uvanlig, og jeg antar derfor at det er fordi det byr på utfordringer utover det vanlige å lage en god arm i det materialet.

Jeg mener overhodet ikke at det ikke fins gode trearmer. Det gjør det helt sikkert. Men det er ikke til å komme fra at det er uvanlig, mente jeg. Grunnen til at jeg ikke er spesielt interessert i armer er vel kun fordi jeg har funnet den ultimate arm for min egen del, og tanker om å bytte er rett og slett ikke tilstede, og har ikke væørt det på over 10 år. Ikke verre enn det :)

Jeg har som sagt ikke hørt noen trearm, og mener ingenting om de.

Den armen jeg refererte til i HFW var helt og holdent i tre, ikke bare med tre armrør. Litt morsomt konsept egentlig. Men de var som sagt ikke villt begeistret for lyden i akkurat den. Når det gjelder de andre du nevner, så er jeg ikke i tvil om at de er høyst kompetitive vs metall-armer eller annet.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn