Trends 10.1, en anbefaling.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Litt oppdateringer.
Så på målinger fra TNT-audio om støy ved bruk av batterier. Og fikk noen tanker.

Prøvde ut med ekstra caps. 2x10.000uF mellom batteriet og strømuttaket. Hver 10.000uF ble parallellkoblet med Rifa MKP 0,22uF og Silver Mica på 22pF.

Resultatet ble ikke signifikant hørbar forskjell med eller uten disse kondensatorene. Hadde i det minste forventet mer sort bakgrunn og bedre transienter, men ble i så måte skuffet.

Så hva kan det komme av? To teorier:
1. 10.000uF hjelper bare i bassen. 0,22uF og 22pF reduserer ikke støy i diskanten. Kanskje bruke andre verdier?
2. Lav effektuttak siden jeg brukte forsterkeren til å drive diskantene. Lavt effektuttak = lav støy fra batterier?

Kommentarer?

Hvor gode er en t-amp egentlig? Etter å ha rigget om litt på anlegget, så prøvde jeg med en AW60FTT til å drive diskantene. Hvilken forskjell. Her kan man snakke om divisjonsforskjell. Borte var den grovkornete og litt kantede preget i diskanten. Nå var det rom, nærvær og dynamikk. Forskjellen hørtes veldig godt på cymbaler. De låt nå mye mer definert og naturlig.

Til prisen har vel ikke t-ampen konkurranse lydmessig, men er nå blitt veldig skeptisk til å bruke den aktivt til å drive diskanter.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
frans skrev:
Hvor gode er en t-amp egentlig? Etter å ha rigget om litt på anlegget, så prøvde jeg med en AW60FTT til å drive diskantene. Hvilken forskjell. Her kan man snakke om divisjonsforskjell. Borte var den grovkornete og litt kantede preget i diskanten. Nå var det rom, nærvær og dynamikk. Forskjellen hørtes veldig godt på cymbaler. De låt nå mye mer definert og naturlig.

Til prisen har vel ikke t-ampen konkurranse lydmessig, men er nå blitt veldig skeptisk til å bruke den aktivt til å drive diskanter.
Det sitter vel noen stygge elektrolytter på utgangene. Disse vil nok redusere kvaliteten betraktelig. Elektrolytter i signalveien blir aldri veldig bra, så å se på mulighetene for å bytte disse er nok ikke dumt.

Jeg skal bytte ut disse selv, men har ikke tenkt på størrelser e.l. enda. Kansje noen her vet?

Mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
frans skrev:
1. 10.000uF hjelper bare i bassen. 0,22uF og 22pF reduserer ikke støy i diskanten. Kanskje bruke andre verdier?
Mer kapasitans er vel først og fremst for å levere mer strøm kjapt, så det er i bassen de største fordelene ligger.

PK

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
trends spiller bra, men er bare et effektrinn med pot. en annen klasse når jeg kobler til preout utgangen fra min MingDa. alene blir den litt for frempå og steril..
charlize går for å være den beste, men har ikke gjort en direkte sammenligning..
Har lånt en trends av en kompis.... Det falt ikke i smak. Men jeg tror nok at mine Gradient ble vel mye for den... frisk i klangen, men det ble mye ferniss og anemisk glassaktighet oppover i frekvensregisteret.

stakkis

Fersking
Ble medlem
16.03.2009
Antall liker
0
er det noen som vet om en side hvor man kan kjøpe trends 10.1?

Topp Bunn