Treng USB til Coax overgang - DAC uten USB Inn

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.734
Antall liker
2.351
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Den har da i aller høyeste grad USB-B inn, det følger jo også kabel med. Det som kanskje forvirrer deg litt er at det her er snakk om USB-B micro og ikke vanlig USB-B. Alt du noen gang har lurt på om USB pluss litt til finner du her https://en.wikipedia.org/wiki/USB. En annen ting er at USB 2.0 ikke støtter kabel lenger enn 3 meter og jeg ser at du har tenkt å bruke 5 meter. Det skader ikke å bruke 5 meter, men det kan hende du får problemer med overføringen.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Jeg linket allerede til et adapter fra [stor usb B] til [micro usb B], da jeg forsto det slik at du allerede hadde en USB-kabel på 5M med vanlig B-plugg i ene enden du hadde tenkt å bruke.

Om jeg misforsto og du bare trenger en USB-kabel i vanlig lengde fra pc til dac, så medfølger det (som sagt) en usb-kabel som jeg tipper er et sted mellom 1 til 2M.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Den har da i aller høyeste grad USB-B inn, det følger jo også kabel med. Det som kanskje forvirrer deg litt er at det her er snakk om USB-B micro og ikke vanlig USB-B. Alt du noen gang har lurt på om USB pluss litt til finner du her https://en.wikipedia.org/wiki/USB. En annen ting er at USB 2.0 ikke støtter kabel lenger enn 3 meter og jeg ser at du har tenkt å bruke 5 meter. Det skader ikke å bruke 5 meter, men det kan hende du får problemer med overføringen.
Ok, men det har funket fint med 5 meter fra pc og rett på andre dac'er jeg har hatt.
Hva kan skje hvis det blir problemer?

Jeg linket allerede til et adapter fra [stor usb B] til [micro usb B], da jeg forsto det slik at du allerede hadde en USB-kabel på 5M med vanlig B-plugg i ene enden du hadde tenkt å bruke.

Om jeg misforsto og du bare trenger en USB-kabel i vanlig lengde fra pc til dac, så medfølger det (som sagt) en usb-kabel som jeg tipper er et sted mellom 1 til 2M.
Sorry, blind jeg :p
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
5M går fint. Det er det som er den offisielle grensen for USB 2.0. I praksis funker vel 7-8M også, så du er greit innafor.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.734
Antall liker
2.351
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg vil tro at lange USB-kabler kan føre til mer jitter, men funker det med 5 meter hos deg så er det bare å fortsette med det. Lange kabler kan også føre til spenningsfall så DACen ikke får høy nok spenning hvis den får strøm via USB-kabelen.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, men jeg tenker at vitsen med denne er at den ikke gjør noe overhodet med lyden, for det skal DACen jeg har gjøre.
HVIS en DAC (selve chippen, altså) gjør noe med lyden, vil den første gjøre det på lik linje med den andre i rekka, men jeg tviler på det, siden signalet kun er i det digitale domenet helt til det kommer til den siste DAC-en, der signalet kan bli påvirket av dacens analoge utgangstrinn. Burde ikke være noe problem, altså.

Grunnen til at du må ha to, er som noen sa at en USB-dac (i prinsippet et "lydkort") får en helt annen type signal fra kilden (PC e.l.) enn det signalet en vanlig stereo DA-converter kan motta gjennom en Toslink eller en coax-kabel. (Et PCM-signal over S/PDIF-standarden). "Overgangen" du snakker om, må dermed være en "DDC" som aksepterer usb audio inn og kan sende PCM/SPDIF ut.

Selv hadde jeg nok brukt en USB-dac mellom PC og en analog inngang på forsterkeren, og den andre DAC-en til de digitale kildene med SPDIF-utgang på en annen inngang, i stedet for å seriekoble DAC-er, men i prinsippet er det selvsagt ikke noe i veien for å gjøre det heller.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja, men jeg tenker at vitsen med denne er at den ikke gjør noe overhodet med lyden, for det skal DACen jeg har gjøre.
HVIS en DAC (selve chippen, altså) gjør noe med lyden, vil den første gjøre det på lik linje med den andre i rekka, men jeg tviler på det, siden signalet kun er i det digitale domenet helt til det kommer til den siste DAC-en, der signalet kan bli påvirket av dacens analoge utgangstrinn. Burde ikke være noe problem, altså.

Grunnen til at du må ha to, er som noen sa at en USB-dac (i prinsippet et "lydkort") får en helt annen type signal fra kilden (PC e.l.) enn det signalet en vanlig stereo DA-converter kan motta gjennom en Toslink eller en coax-kabel. (Et PCM-signal over S/PDIF-standarden). "Overgangen" du snakker om, må dermed være en "DDC" som aksepterer usb audio inn og kan sende PCM/SPDIF ut.

Selv hadde jeg nok brukt en USB-dac mellom PC og en analog inngang på forsterkeren, og den andre DAC-en til de digitale kildene med SPDIF-utgang på en annen inngang, i stedet for å seriekoble DAC-er, men i prinsippet er det selvsagt ikke noe i veien for å gjøre det heller.
Ja har vel skjønt det nå.
Nå kjøpte jeg denne meget billig da den egentlig er tenkt til rom 2. Den var i grunn nesten gratis. Og jeg har liggende en vanlig usb kabel fra biltema tenkt til formålet, men den har da den store usb kontakten som skal inn i dac. Der må jeg finne ut en billig løsning i første omgang da dacen ikke har usb inn, men bare optisk og rca/coax inn, og hvis jeg ikke blir fornøyd med denne DACen blir den byttet ut. (Kanskje med en alt i ett boks, f.eks Hegel H160, vi får se. Tenkt Focal sine nye staiv høyttalere også på det rommet).

På hovedoppsettet skal Stello DA100 MKII inn på sikt, så da blir ikke det noe problem.
Jeg vil bare først teste ut denne dacen på hovedhoppsettet da jeg kjenner anlegget god.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg bruker hegel hd2. Finnes ofte brukt til under tusenlappen. Eller til...

Den reduserer jenter og legger til litt av hegel lyden. Samme gjør hegel super som jeg har testet optisk ut på.

Her er noe lesestoff ang dette : 15 USB/SPDIF converters shootout

Lurer på å kjøpe noe av det i det øvre sjiktet fra den testen selv.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva er det å peise på med? Skal du bare ha inn flest mulig links og trille terning på hva du skal kjøpe?

Du har fått noen tips til skrøpelige ting mellom 100-200kr, og du har fått et godt tips til et bra adapter (SMSL X-USB) til 600-700kr som er milevis bedre enn alt annet som er nevnt i tråden, inkl. Hegel HD2. Jeg syns enhver dac over gjennomsnittet fortjener dette.

Fikk i posten i dag.

Hva med de rene dacene, er de ekstremt bra mot de vi har i Norge?

http://smsl-audio.com/index.php?c=list&cs=audio_DAC&
 

Lambretta

Medlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ciunas USB til SPDIF converter

Hei. Har bra erfaringer med Ciunas Usb-Spdif converter med innebygd batteri. Bra i forhold til pris. Lagt ut min på torget i dag fordi jeg kun bruker Auralic Aries med Vega Dac som kilde.

Da jeg brukte Mac Mini med Pure Music/Audirvana som kilde, var det John Kenny-boksen som var billigste og beste oppgradering i gamle anlegget, forutsatt at du er fornøyd med Dac.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Stor takk til MNA

Tester litt nå på denne DACen, enda uten pre da den er på service.

Måtte jo og kjøpe meg en ting og det ble SMSL (imponerende data), da jeg har en 5 meter usb ledning og dac ikke har usb. Tror det var et godt kjøp. Ser en på data målinger på den så er det imponerende. Så da fikk jeg kjøre rca digitalt fra den og inn på dac.

Tingen er at den eller dei? skiller voldsomt mellom dårlig lyd og bra lyd på platene på Tidal.
Roar Malmin har koblet ut de andre originale utgangene på dac og bare hans egen utgang virker.
Tror ikke det gjør noe. Han har også fjernet rør i den, hvis det var rør på denne modellen. Kanskje bare den nyere 5 som har rør?
Men det låter flott på bra innspillinger. Nesten praktfullt bra. Klangen er enorm og innsikten like så.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kom ikke inn på linkene dine her..?
Bruker du coax eller lyskabel ?

Er på jobb og jobbdata nekter tilgang til linkene..er vel noe sikkerhetsdritt.

访问出错

smsl-audio . com

Skal gå an å finne linken der, men kan og gjøre det jeg gjorde ene gangen, tok kontakt med de og fikk link på e-post :)

Bruker usb fra pc til denne (og en overgang fra usb ledning til mini - kjøpt på ebay), og Coax fra den til dac

Skjønte du den? Var vel teit forklart.
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
218
Antall liker
173
Sted
Vollen Asker
Kom ikke inn på linkene dine her..?
Bruker du coax eller lyskabel ?

Er på jobb og jobbdata nekter tilgang til linkene..er vel noe sikkerhetsdritt.

访问出错

smsl-audio . com

Skal gå an å finne linken der, men kan og gjøre det jeg gjorde ene gangen, tok kontakt med de og fikk link på e-post :)

Bruker usb fra pc til denne (og en overgang fra usb ledning til mini - kjøpt på ebay), og Coax fra den til dac

Skjønte du den? Var vel teit forklart.
Neida greit det !
Har Windows 10 og prøvde lyskabel men fikk ikke lyd i SMSL'n
Fikk tips av NMA men den ville ikke noe den gamle Pc'n :-( !
Får vente til ny kommer og prøve da
God og rimelig coax ??

Mvh
Odd
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kom ikke inn på linkene dine her..?
Bruker du coax eller lyskabel ?

Er på jobb og jobbdata nekter tilgang til linkene..er vel noe sikkerhetsdritt.

访问出错

smsl-audio . com

Skal gå an å finne linken der, men kan og gjøre det jeg gjorde ene gangen, tok kontakt med de og fikk link på e-post :)

Bruker usb fra pc til denne (og en overgang fra usb ledning til mini - kjøpt på ebay), og Coax fra den til dac

Skjønte du den? Var vel teit forklart.
Neida greit det !
Har Windows 10 og prøvde lyskabel men fikk ikke lyd i SMSL'n
Fikk tips av NMA men den ville ikke noe den gamle Pc'n :-( !
Får vente til ny kommer og prøve da
God og rimelig coax ??

Mvh
Odd

Vet ikke om jeg skjønner deg helt.

Jeg selv brukte usb fra pc til en usb til mini-usb kontakt, og så inn på SMSL.
Coax (rca) fra den til DAC


På min pc med Windows 10 bruke jeg denne driveren:
技术支持 -深圳市双木三林电子有限公司
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
218
Antall liker
173
Sted
Vollen Asker
Er på jobb og jobbdata nekter tilgang til linkene..er vel noe sikkerhetsdritt.

访问出错

smsl-audio . com

Skal gå an å finne linken der, men kan og gjøre det jeg gjorde ene gangen, tok kontakt med de og fikk link på e-post :)

Bruker usb fra pc til denne (og en overgang fra usb ledning til mini - kjøpt på ebay), og Coax fra den til dac

Skjønte du den? Var vel teit forklart.
Neida greit det !
Har Windows 10 og prøvde lyskabel men fikk ikke lyd i SMSL'n
Fikk tips av NMA men den ville ikke noe den gamle Pc'n :-( !
Får vente til ny kommer og prøve da
God og rimelig coax ??

Mvh
Odd

Vet ikke om jeg skjønner deg helt.

Jeg selv brukte usb fra pc til en usb til mini-usb kontakt, og så inn på SMSL.
Coax (rca) fra den til DAC


På min pc med Windows 10 bruke jeg denne driveren:
技术支持 -深圳市双木三林电子有限公司
Hei
Har fått orden på dette nå
Koblingene var greie de, men hadde feil plug-in på Mindsp
Nå spiller SMSL fint
 
Topp Bunn