Forsterkere Trenger anbefaling på enten effekt eller forforsterker av dere som krever bass kontroll på høyttalere

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Hei jeg er ny her og har registrert meg for å spørre om råd, når du leser dette ha i bakhode jeg hadde null peiling, og nå har jeg bare litt mer peiling så ikke bli sur jeg er amatør.

Har eid en NAD 375BEE 150Wx2(8Ω) og tenkt det var gode greier siden 2010 med B&W 683 200W(8Ω) , alltid følt at bassen var elendig men bare tenkt sikkert sånn hi-fi høyttalere høres ut er tross alt ikke Cerwin Vega dette her.

Så da fant jeg ut jeg kjøper nye høyttalere for å få mer bass nå i julen som gave til meg selv og valget falt på Klipsch RP-280F 150W(8Ω)

Ble det mer bass? joda det ble jo det, spesielt at jeg ikke trengte å spille like høyt for å få bass. Dessverre følte jeg fortsatt at dette ikke var noe bra, må jo gå an å hente ut mer og hvorfor er det så lite trykk tenkte jeg med tanke på hvor store basser de har på 8" x4.

Løsningen ble da å kjøpe en NAD 275BEE 150Wx2(8Ω) og brokoble den med min eksisterende forsterker til 330Wx2(8Ω) hvor hver forsterker styrer en høyttaler. Det ble helt elendig, noe jeg ikke viste på den tiden var hvor lite kontroll NAD har på bass elementet og det bare flapper? fram og tilbake uten å lage noe bass.

Her spiller de på en forsterker
Her spiller de på 2 forsterkere

På 2 forsterkere bare skraper elementene fysisk i metallet så var håpløst.

Tenke først jaja er vel sånt det er, de tåler ikke mer en 150W (8Ω) disse høyttalerne så jeg har vel for mye effekt. Angerer jeg ikke testet med å ha NAD 375 som en forforsterker på NAD 275 som effekt og bare solgte den videre.

Solgt så mine B&W 683 200W(8Ω til en kompis og dro til han med de. Der koblet han de opp først på en tilsvarende NAD 375BEE 150Wx2(8Ω) og det var samme greiene ikke noe mer fancy lyd selv om et bedre lytterom, bassen gikk ukontrollert ut og inn og laget ikke så mye bass du kunne føle i kroppen noe særlig som om den bare forsvant i sofaen du satt i.

Han har mer snask stående så vi koblet opp en PARASOUND Model 2100 som forforsterker og x2 XINDAK XA8800MNu 160W(8Ω) monoblokker bak som effekt. Da endelig fikk jeg høre hvordan bassen EGENTLIG skal høres ut på de høyttalerne mine som nå var solgt. De slo som en gud taktfast og med full kontroll, jeg kunne for første gang kjenne slaget i kroppen og jeg ble overlykkelig av glede! Tenk at jeg solgte så fine høyttalere når jeg kun har brukt de med feil utstyr! Dessverre var nå diskant og mellomtone helt søppel, det spilte ikke bare mye lavere men føltes ut som det var et teppe over høyttaleren som dempet alt av detaljer på toppen så vi koblet opp NAD 375 som forforsterker med de monoblokken og det ble magisk bra nå med 90% av bassen parasound hadde men alt annet var 10 ganger bedre. Testet så hans Klipsch RF-82 MK2 på denne løsning og det dundret og ristet både oss og boligen, enkelt sagt det var deilig og alt jeg ønsket meg!

Så nå så jeg har fortalt livshistorien min og håper ikke alt for mange datt av her.

Da er spørsmålet, får jeg stålkontroll på bassen på mine Klipsch RP-280F 150W(8Ω) med å kjøpe en NAD C165BEE og koble til NAD375 bak som effekt forsterker? Eller er det glemmesak og jeg må kjøpe en effekt forsterker som står bak NAD 375? I så fall er budsjettet maks 20k og er åpen for å kjøpe brukt . Monoblokker kan jeg glemme de koster langt over det og ingen selger på finn under 20k for 2stk som jeg kunne finne.

Har funnet disse 3 hvem burde jeg gå for mest mulig bass kontroll? Er åpen for noe helt annet og jeg vet som sagt ikke.

Anthem MCA 225 Gen2 2 x 225W(8Ω)


NAD C298 2 x 185W(8Ω)


Rotel RB-1582 MKII 2 x 200W(8Ω)

 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Når du brokobler får du halv impedans. B&W 683 har som laveste impedans 2.8 ohm eller noe sånt, og da ser forsterkeren 1.4 ohm. De færreste forsterkere takler det så godt. Og lyden blir bassfattig med skrikende topp.

Det ser ut til å være veldig dyp bass på de sangene du viser til, da er det vanlig at det er mye bevegelse, men lite trykk siden høyttalerene er ikke designet for å spille så dypt.

Den 2100 forforsterkeren får mye skryt, men jeg synes den hadde en fæl lyd. Altfor pågående i toppen.

Tror alle 3 effektforsterkerene er gode, men jeg vet ikke om jeg hadde investert så mye i kun effektforsterker og bruke Nad-en som forforsterker.

Det ligger f.eks en NAD M2 på Finn som du sikkert kan prute til 14-15.000. Da har du dac/pre og effekt i en boks. Som vil ha meget høy kvalitet.
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Hei Focalius, jeg sendte han en melding på finn. Er reservert til søndag fikk jeg beskjed om så venter på svar til neste uke. Ja jeg liker bass tung musikk i retning trance, tekno og eurodance. Er litt skeptisk til integrert forsterker føler det er ganske dårlig av den ene erfaringen jeg har hatt mot å ha egen for og effektforsterker / monoblokker. Men NAD M2 er jo og i en annen liga en NAD 375BEE så håper det kan bli bra. Takk for ditt innspill.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Nad M2 var bare et eksempel på en kraftig forsterker med god lyd som gir mye for pengene, kontra det å betale 20.000 for effektforsterker.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Kanskje du burde droppe Klipsch og satse på et andre høyttalere som har mer den lydsignaturen du liker? Ville ikke tro forsterkeren skulle ha sååå mye å si her, men selg den og om du ikke liker den og begynn forfra. Hvor mye penger har du til rådighet? Er det bass du først og fremst er ute etter? Bass men fortsatt med Hifi-kvaliteter?
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Hei Kvakksalver, jeg er kjempe fornøyd med Klipsch høyttalerne, jeg er ikke fornøyd med NAD 375 som integrert forsterker, for det er den alt for dårlig på bass kontroll. Så jeg lurer egentlig på om det holder med en for forsterker til den eller bare kjøre den som for forsterker med effekt forsterker bak. Den var super bra når den sto som for forsterker med x2 XINDAK XA8800MNu monoblokker bak koblet til B&W 683 også med RF-82 MK2 etterpå.
 

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
212
Antall liker
185
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Rare greier, ingen problem med bass på rf7iii med nad 375 her, å jeg har div andre forsterkere også som jeg bytter litt på å kan sammenligne med. Selvfølgelig kan jeg spille enda høyere med di kraftigere forsterkerne jeg har pga flere watt, men naden funker bra den opp til den går tom for effekt. 🤔
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Hei KMR, hvis du har en kompis med noen monoblokker eller gigantisk effektforsterker anbefaler jeg på det varmeste å teste med NAD 375 som forforsterker. Det var en åpenbaring som dessverre ødela hele inntrykket av NAD 375 haha men sånt er det.
 

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
212
Antall liker
185
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Jeg
Hei KMR, hvis du har en kompis med noen monoblokker eller gigantisk effektforsterker anbefaler jeg på det varmeste å teste med NAD 375 som forforsterker. Det var en åpenbaring som dessverre ødela hele inntrykket av NAD 375 haha men sånt er det.
Jeg har midgard audio oberon 6.1, cambrigde azur 851w, advance paris xa220 og har hatt parasound a21 og div andre pre/integrerte Så har prøvd litt diverse kombinasjoner, jeg syns ikke naden har vært noe openbart værre enn andre sammenlingbare produkt, men d er min erfaring med mine ører i mine oppsett 😜
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Ja det er er helt sant, variere fra person til person og hvor høgt du liker å spille. Jeg liker fra kl 1200 til 1600 på volum hjulet når jeg skal få bassen til å slå i brystkassen.
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Køb/lån Mcintosh, om du da ikke har nok bas, da er problemet ikke i forsterkeren😊
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Ble skremt av prisen jeg når jeg kikket på finn, selger de noe til cirka 20k? Billigste jeg fant på finn var 60k fra en butikk. :eek:
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Om du liker høyttalerne så er det jo bare å fortsette med dem, glem brokobling og alt det surret der. 150 Watt skal holde i massevis for å drive Klipschene, så det kan ikke stå på det. Jeg ville eksperimentert med plassering og demping. Det gir rett og slett ikke mening at NADen skal ha noe særlig dårligere bass enn noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Ble skremt av prisen jeg når jeg kikket på finn, selger de noe til cirka 20k? Billigste jeg fant på finn var 60k fra en butikk. :eek:
Det holder nok hardt med 20k ...
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Om du liker høyttalerne så er det jo bare å fortsette med dem, glem brokobling og alt det surret der. 150 Watt skal holde i massevis for å drive Klipschene, så det kan ikke stå på det. Jeg ville eksperimentert med plassering og demping. Det gir rett og slett ikke mening at NADen skal ha noe særlig dårligere bass enn noe annet.
Enig med Kvakksalver her. Plasering har kjempemye å si, så utforst alle alternativer. Etter det kan det være lurt at låne alle de forsterkene hjem som forhandlerne lar deg og test før du kjøper...
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Ja jeg er jo enige i det men dette ble jo testet av meg og kompisen hvor vi gikk fra 1 NAD til 1 Parasound med 2 monoblokker til NAD med 2 monoblokker uten å flytte på selve høyttalere og vi var jo begge 2 enige at NAD alene var klart dårligst av de 3 oppsettene dessverre.
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Enig med Kvakksalver her. Plasering har kjempemye å si, så utforst alle alternativer. Etter det kan det være lurt at låne alle de forsterkene hjem som forhandlerne lar deg og test før du kjøper...
Vent forhandlere lar deg låne forsterkere? Hvis det stemmer er dette årets beste tips for min del
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Jeg har foresten også en avtale om at låne en Bryston effektforsterker fra en annen forhandler. Bryston er også en sån type »kick ass» forsterker med mye kraft og punch!
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Xindak 8800 serien er forsterkere laget på gamle måten. Jeg er helt sikker på at Xindak har sett en del på eldre modeller fra Mark Levinson, Krell og Pass Lab og andre merker som har laget større forsterkere. Bryston har jeg ikke hørt men jeg tipper de spiller på Klipsch slik som de er ment å spilles.
De har mange transistorer og kraftig strømforsyning og dobler ofte effekten ned til 2 ohm.
Kunne tenke meg å prøve Xindak klasse A.
 

Innokentij

Medlem
Ble medlem
06.02.2021
Innlegg
10
Antall liker
4
Sted
Bergen
Da endelig fikk jeg løst utfordringen min! Koblet den NAD 275BEE som rein effektforsterker bak NAD 375BEE som da ble forforsterker istedenfor bromodus mellom de to. Der kom den deilige basskontrollen jeg hadde savnet, nå slår den så betongveggene rister og brystkassen føler det. Er en gladgutt nå :)
 

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Innlegg
85
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei jeg er ny her og har registrert meg for å spørre om råd, når du leser dette ha i bakhode jeg hadde null peiling, og nå har jeg bare litt mer peiling så ikke bli sur jeg er amatør.

Har eid en NAD 375BEE 150Wx2(8Ω) og tenkt det var gode greier siden 2010 med B&W 683 200W(8Ω) , alltid følt at bassen var elendig men bare tenkt sikkert sånn hi-fi høyttalere høres ut er tross alt ikke Cerwin Vega dette her [snip]
Hah, jeg hadde samme erfaring med en NAD C370 og 805N som jeg kjøpte i 2002. Var ikke før jeg skulle selge 805ene i 2013 at jeg endelig fikk realisert potensialet i de. Med en AW 2x120-M (også bare120W), så var det en helt annen kontroll på høyttalerne. De spilte dypere, og jeg kunne spille mye høyere før det ble slitsomt. Så det jeg har lært av det, er at NAD sine C3xx-amper, stort sett aldri klarer å ta ut potensialet fra det aller meste av høyttalere.

Har forøvrig hatt NAD M2, og i motsetning til C375BEE, så er den en skikkelig habil forsterker. Den har et par minuser, og det er at man må ha 16A sikring for å kunne skru den på, og DACen er supersensitiv. Så endte med sikringsbytte (søstersen er elektriker) og så kjøpte jeg en Hegel HD12 for å kunne bruke kildene jeg ville.

Før jeg solgte M2en, så tok jeg den med til en fyr oppi gata som snusa på den. Han hadde akkurat kjøpt seg et par CM9 og hadde NAD C388 på hjemlån fra Hifiklubben. M2en spilte fletta av C388en. Fyren hørte forskjell med en gang og forstod fort at den C388 ikke ble bra nok. Dessverre hadde han bare 10A på stua si (vi testet med skjøteledning fra kjøkkenet), så det ble ikke noen M2 på ham. M2en ble til slutt solgt til en fyr fra Nederland :)
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hei jeg er ny her og har registrert meg for å spørre om råd, når du leser dette ha i bakhode jeg hadde null peiling, og nå har jeg bare litt mer peiling så ikke bli sur jeg er amatør.

Har eid en NAD 375BEE 150Wx2(8Ω) og tenkt det var gode greier siden 2010 med B&W 683 200W(8Ω) , alltid følt at bassen var elendig men bare tenkt sikkert sånn hi-fi høyttalere høres ut er tross alt ikke Cerwin Vega dette her.

Så da fant jeg ut jeg kjøper nye høyttalere for å få mer bass nå i julen som gave til meg selv og valget falt på Klipsch RP-280F 150W(8Ω)

Ble det mer bass? joda det ble jo det, spesielt at jeg ikke trengte å spille like høyt for å få bass. Dessverre følte jeg fortsatt at dette ikke var noe bra, må jo gå an å hente ut mer og hvorfor er det så lite trykk tenkte jeg med tanke på hvor store basser de har på 8" x4.

Løsningen ble da å kjøpe en NAD 275BEE 150Wx2(8Ω) og brokoble den med min eksisterende forsterker til 330Wx2(8Ω) hvor hver forsterker styrer en høyttaler. Det ble helt elendig, noe jeg ikke viste på den tiden var hvor lite kontroll NAD har på bass elementet og det bare flapper? fram og tilbake uten å lage noe bass.

Her spiller de på en forsterker
Her spiller de på 2 forsterkere

På 2 forsterkere bare skraper elementene fysisk i metallet så var håpløst.

Tenke først jaja er vel sånt det er, de tåler ikke mer en 150W (8Ω) disse høyttalerne så jeg har vel for mye effekt. Angerer jeg ikke testet med å ha NAD 375 som en forforsterker på NAD 275 som effekt og bare solgte den videre.

Solgt så mine B&W 683 200W(8Ω til en kompis og dro til han med de. Der koblet han de opp først på en tilsvarende NAD 375BEE 150Wx2(8Ω) og det var samme greiene ikke noe mer fancy lyd selv om et bedre lytterom, bassen gikk ukontrollert ut og inn og laget ikke så mye bass du kunne føle i kroppen noe særlig som om den bare forsvant i sofaen du satt i.

Han har mer snask stående så vi koblet opp en PARASOUND Model 2100 som forforsterker og x2 XINDAK XA8800MNu 160W(8Ω) monoblokker bak som effekt. Da endelig fikk jeg høre hvordan bassen EGENTLIG skal høres ut på de høyttalerne mine som nå var solgt. De slo som en gud taktfast og med full kontroll, jeg kunne for første gang kjenne slaget i kroppen og jeg ble overlykkelig av glede! Tenk at jeg solgte så fine høyttalere når jeg kun har brukt de med feil utstyr! Dessverre var nå diskant og mellomtone helt søppel, det spilte ikke bare mye lavere men føltes ut som det var et teppe over høyttaleren som dempet alt av detaljer på toppen så vi koblet opp NAD 375 som forforsterker med de monoblokken og det ble magisk bra nå med 90% av bassen parasound hadde men alt annet var 10 ganger bedre. Testet så hans Klipsch RF-82 MK2 på denne løsning og det dundret og ristet både oss og boligen, enkelt sagt det var deilig og alt jeg ønsket meg!

Så nå så jeg har fortalt livshistorien min og håper ikke alt for mange datt av her.

Da er spørsmålet, får jeg stålkontroll på bassen på mine Klipsch RP-280F 150W(8Ω) med å kjøpe en NAD C165BEE og koble til NAD375 bak som effekt forsterker? Eller er det glemmesak og jeg må kjøpe en effekt forsterker som står bak NAD 375? I så fall er budsjettet maks 20k og er åpen for å kjøpe brukt . Monoblokker kan jeg glemme de koster langt over det og ingen selger på finn under 20k for 2stk som jeg kunne finne.

Har funnet disse 3 hvem burde jeg gå for mest mulig bass kontroll? Er åpen for noe helt annet og jeg vet som sagt ikke.

Anthem MCA 225 Gen2 2 x 225W(8Ω)


NAD C298 2 x 185W(8Ω)


Rotel RB-1582 MKII 2 x 200W(8Ω)

En brukt Parasound Hint tror jeg hadde passet deg bra😊
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Veldig bra du fant en løsning på problemet, men slik det fremstår så må jo forsterkeren ha vært feilkonstruert. Ingen forsterker skal lage slike skrapelyder i en høyttaler. NAD er jo velkjent forsterker på Klipsch.

Men ut i fra det du skriver ville jeg nok spandert på meg en god integret, ikke tenk for mye på watt. Men den bør være tung, kanskje MOS-Fet-transistor vil fungere bra?
 

Vusvol

Medlem
Ble medlem
24.01.2020
Innlegg
8
Antall liker
3
Da endelig fikk jeg løst utfordringen min! Koblet den NAD 275BEE som rein effektforsterker bak NAD 375BEE som da ble forforsterker istedenfor bromodus mellom de to. Der kom den deilige basskontrollen jeg hadde savnet, nå slår den så betongveggene rister og brystkassen føler det. Er en gladgutt nå :)
Det er jo samme effektforsterkeren i begge, så dette hørtes ut som smør på flesk.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.394
Antall liker
3.787
Torget vurderinger
1
Skal du ha basskontroll, skaff deg noe med DSP så får du kontroll på bassen. Bare tull å prøve 20 forskjellige effektforsterkere også ender man til slutt opp med et flax-lodd med tre rette, bedre å heller legge penga i en ordentlig pre eller integrert med romkontroll.
Hvor mye bass som kommer på høyttalerne er snakk om impedance matching og dempefaktor. Man kan like godt bruke en EQ.

Og drit i hvilken klasse forsterkeren er, og ikke minst tyngden (alltid massevis av morsomme anbefalinger her). Dette sier ingenting om hvor mye bass eller strømtrekk en forsterker klarer.
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
Da endelig fikk jeg løst utfordringen min! Koblet den NAD 275BEE som rein effektforsterker bak NAD 375BEE som da ble forforsterker istedenfor bromodus mellom de to. Der kom den deilige basskontrollen jeg hadde savnet, nå slår den så betongveggene rister og brystkassen føler det. Er en gladgutt nå :)
hvordan hadde du koblet c275bee til høyttalerne som gjore at du fikk så god kontroll i bassen som du ikke fikk med bare c375bee alene på høyttalerne? hva slags kilder bruker du i anlegget bruker du cd eller pc?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.182
Antall liker
6.735
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja det er er helt sant, variere fra person til person og hvor høgt du liker å spille. Jeg liker fra kl 1200 til 1600 på volum hjulet når jeg skal få bassen til å slå i brystkassen.
Høres litt ut som du rett og slett ikke har kraftige nok høyttalere ift hvor høyt du ønsker å spille. Har du vurdert sub?
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
hei innokentij.
bruker du c275bee på bassen eller kjører du den på hele lasten?
hadde vært fint å vite hvordan du har koblet c275bee til høyttalerne.
bruker du equalizer i systemet?
kan du poste alle innstillingene du har gjort i systemet slik at andre også kan få samme resultater som deg?
 
Topp Bunn