Trenger en sterker til mine trangler.

A

AK27

Gjest
Har et par Triangle Volante 260 som jeg er strålende fornøyd med, mener at det bor et meget stort potensiale i dem. Men jeg trenger altså en forsterker. Ved normalt lyttenivå så sluker de under en watt, så jeg trenger ikke nøvendigvis et kraftverk, men all den tid de har 10 6,5 tommere og fire diskanter på deling så kan det kanskje være greit med en forsterker som har en solid strømforsyning. Uten at jeg er teknisk kyndig.

Det jeg er på jakt etter er en teknisk velkonstruert sak som sparker godt fra seg i bassen og ikke på noen måte låter anemisk, uten at det dermed skorter på oppløsningen/finkornethet. Gjerne en integrert løsning. Transistor. Ikke ren klasse A. Gjerne bukt. Helst under 10k.

Finnes selvfølgelig mange tråder om forsterkere, men jeg har ikke blitt mye klokere i forhold til hva jeg bør velge av å lese dem. Parasound A21 har jeg prøvd på et annet høyttalerpar, og det tror jeg kunne ha vært en ok match. Men den blir noe dyr, i alle fall når jeg i tillegg trenger en pre (prøvde den i sin tid med den tilhørende P3 preampen som jeg ikke fikk sansen for).

Vel kanskje noen har en ide.

R

Rojoh

Gjest
Tenker nok litt i retningen Primare, Musical Fidelity evt. noe hybridsaker som f.eks. Lector til Triangle.

Mvh. Johan

A

AK27

Gjest
Rojoh skrev:
Tenker nok litt i retningen Primare, Musical Fidelity evt. noe hybridsaker som f.eks. Lector til Triangle.

Mvh. Johan
Har aldri hatt sansen for MF, så på et rent emosjenelt grunnlag hopper jeg bukk over de i første omgang. Primare er absolutt interessant. Men hva med Densen? Hybridsaker hadde jeg i første omgang tenkt meg utenom, men det er kanskje ingen dum idé. Finnes det noen alternativer til Midgard om en skulle se på ice-løsninger?

Arcam vet jeg lager bra saker, men det blir kanskje i overkant sivilisert og engelsk for min smak?

Takk for svar!

T

tst

Gjest
Lector VFI 70 låter bra med punch i bassen. Finnes brukt til kr.8000,- hod Audioaktøren.

A

AK27

Gjest
Tst skrev:
Lector VFI 70 låter bra med punch i bassen. Finnes brukt til kr.8000,- hod Audioaktøren.
Fant bare en Zoe (preamp) sånn i farten. Etter å ha sett litt på den (VFI 70) er jeg ikke helt sikker på om det er hva jeg er ute etter. Men takk for tipset, skal ha det i bakhodet.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Triangle trives godt sammen med italienske forsterkere: Lector, Pathos, Unison Research.
Sugden er også bra. Triangle og rørforsterkere pleier å være en god match.

A

AK27

Gjest
Stripper skrev:
Triangle trives godt sammen med italienske forsterkere: Lector, Pathos, Unison Research.
Sugden er også bra. Triangle og rørforsterkere pleier å være en god match.
Sugden er en ide jeg har vært inne på før. Men er for eksempel A21 god nok, eller vil mer moderne konstruksjoner ha mer å by på...

Ai, Takk for innspill.

Hva med Hegel H200 forresten? Eller Parasound A23?

A

AK27

Gjest
Det finnes kanskje rett og slett ingen perfekt forsterkerløsning for under 10k?

R

Rojoh

Gjest
Sikkert fullt mulig å finne noe til 10k som vil fungere veldig bra. Blir kanskje mer et spørsmål om "hva"? Ligger f.eks. et Exposure forsterkersett til 8kkr på børsen. Skal ikke se bort fra at det vil bringe frem det beste i dine Triangler. Problemet er at det bare blir synsing og utprøving/"ta en sjanse" nesten er påkrevd. Roksans nye integrerte ligger også i dette prisleiet - har ikke lyttet, men var iallefall veldig snerten å se på + høster mye godord fra britisk hifi-presse. YBA er en annen mulig kandidat.

Mvh. Johan

A

AK27

Gjest
Rojoh skrev:
Sikkert fullt mulig å finne noe til 10k som vil fungere veldig bra. Blir kanskje mer et spørsmål om "hva"? Ligger f.eks. et Exposure forsterkersett til 8kkr på børsen. Skal ikke se bort fra at det vil bringe frem det beste i dine Triangler. Problemet er at det bare blir synsing og utprøving/"ta en sjanse" nesten er påkrevd. Roksans nye integrerte ligger også i dette prisleiet - har ikke lyttet, men var iallefall veldig snerten å se på + høster mye godord fra britisk hifi-presse. YBA er en annen mulig kandidat.

Mvh. Johan
Du har så rett. Skulle bare ønske det fantes et opplagt valg. Ser ut til at det blir en sak fra T+A, ikke nødvendigvis hva alle og enhver ville anbefalt - men jeg håper på full klaff. Takk alle sammen.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
4.969
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Styr unna Densen til dine høyttalere.. Du vil slite med mye energi i toppen og tynn lyd. Lyttetretthet vil inntreffe :p

M

A

AK27

Gjest
sundkoien skrev:
Styr unna Densen til dine høyttalere.. Du vil slite med mye energi i toppen og tynn lyd. Lyttetretthet vil inntreffe :p

M
Hm, det stemmer kanskje. Takk for tipset. Høyttalerne mine låter kanskje ikke veldig typisk Triangle, hadde noen Antal Ex innom hus også som jeg fikk i innbytte på noen horn jeg solgte en gang, og de lå nok tettere opp mot hva jeg hadde forventet fra merket. Vi får se hvordan historien ender. Antalene (som faren min overtok) låter forøvrig ekstremt godt på rørampen min. Faktisk bedre enn de større Volantene jeg pleier å bruke den på, til tross for at disse høyttalerne er mye bedre (sammenlignet en hel del den tiden jeg hadde begge i stuen). Så matching er viktig.

Takk for all hjelp så langt! Ny forsterker blir den første oppgraderingen på flere år etter mange nedgraderinger. Håper jeg treffer en innertier.

Hepp!

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Hvis du ser på trådene under hifi foreninger/klubber så er der kanskje en i nærmiljøet ditt.
Kanskje noen der har noe du kan prøve?

A

AK27

Gjest
lakki_luke skrev:
Hvis du ser på trådene under hifi foreninger/klubber så er der kanskje en i nærmiljøet ditt.
Her i Grenland er folk så lite hjelpsomme (Magnus!). Dessuten så er det ingen i Grennland Lydlaug som liker meg, snodig... Men jeg får nok en forsterker over dørlesten snart. Fungerer ikke det selger jeg hele skitten. Kanskje.

Men takk for et godt forslag.

Hepp!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.666
AK27 skrev:
lakki_luke skrev:
Her i Grenland er folk så lite hjelpsomme (Magnus!). Dessuten så er det ingen i Grennland Lydlaug som liker meg, snodig... Men jeg får nok en forsterker over dørlesten snart. Fungerer ikke det selger jeg hele skitten. Kanskje.

Hepp!
Møter gjerne opp med min amp om du stiller med bærehjelp AK, men det blir vel mest for kuriositetens skyld da du ikke er i markedet for hverken ren effektsterker eller dobbelt så mange rør du hadde sist ;) Dessuten har jeg kommet med flere forslag fra mine daglige besøk på bruktbørsen. ¤furte¤

Ikke liker deg? Folk spør jo stadig etter din tilstedeværelse ;)

A

AK27

Gjest
emokid skrev:
AK27 skrev:
lakki_luke skrev:

Hepp!
Møter gjerne opp med min amp om du stiller med bærehjelp AK, men det blir vel mest for kuriositetens skyld da du ikke er i markedet for hverken ren effektsterker eller dobbelt så mange rør du hadde sist ;) Dessuten har jeg kommet med flere forslag fra mine daglige besøk på bruktbørsen. ¤furte¤

Ikke liker deg? Folk spør jo stadig etter din tilstedeværelse ;)
Bare tulla med deg. Kanskje det var jeg som om ikke likte dem. Hvem vet? Kommer en T+A PA 1530R eller noe slikt inn nå snart, så får vi se... Beste anlegget i lydlauget? Sannsynligvis. Skilletrafoen varmer bena mine. Ai!

Mvh
The Atl

A

AK27

Gjest
Det hadde vært gøy og testet utstyret ditt på disse nettopp fordi det hadde gitt meg et godt bilde av høyttalerne mine all den tid jeg har hatt det samme utstyret (vel, power 3, ikke to, men det er ikke rare forskjellen) i tidligere oppsett. Men null stress.Tror jeg har gjort et ok valg. Hepp. Og igjen, jeg bare tulla.

Topp Bunn