Ønsker anbefaling trenger hjelp i utstyrsjungelen

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Hei,

Etter nesten 20 år med et crappy anlegg (Denon avr700 hjemmekinoreciever med Paradigm Atom v.2 høyttalere) skal jeg ha meg ny forsterker og nye høyttalere.

Trodde dette skulle bli rimelig enkelt, men det var før jeg begynte å se meg rundt.. Budsjett 20k-25k

Jeg skal kople til en platespiller - technics 1210 mk2 (tenker å ha eget riaa trinn til denne) og en bluesound node 2i (trenger ikke streaming).


Det ligger mye interessant på finn, og jeg har sett på Hegel H90/H160, men så dukker det opp Primare i30, Roksan Caspian M2, Rega Elex-R, BelCanto C5i +++ og da blir valgene mange. Det blir umulig å lytte til alle på forhånd, og høyttalerjungelen er enda større..

Spørsmålet er: Hvor stor forskjell er det egentlig på forsterkere i denne prisklassen? Vil valget av høyttalere være viktigst slik at det er her jeg bør legge mest penger?

Bør jeg velge høyttalere først og forsterker etterpå?

Eller blir det gull uansett?
 

Plodder57

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2016
Innlegg
52
Antall liker
46
Det ligger noen Troels Gravesen designede DIY Jenzen Next på Finn til 12 000. Ta en prat med selgeren om passende forsterker.
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Takk

Takk. Starter med høyttalere.

Hvor mye bør en legge i høyttalere vs forsterker? 50/50 eller bør en legge mer i høyttalerne?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg synes det er en god ting å legge litt mer i høyttalerene.
Det gir litt rom for senere oppgraderinger av forsterkeri, uten å måtte bytte høyttalere igjen. 60-40?

J
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Spacehawk: Krymp størrelsen på høyttalerne, gi dem en kraftigst mulig, mest mulig raffinert forsterker. Da blir det orden på torpet. De beste allrounderne under femten tusen på høyttalerfronten? Enkelt! PMC DB1 GOLD- uten den minste tvil. Fyller også store rom, vokser med forsterkeren. Med stativer kommer de på femten tusen. Og for de resterende ti kan du være heldig å finne ei veritabel bombe av en forsterker: BLADELIUS THOR Mk2 eller Mk3. . Det skal godt gjøres å finne noe bedre enn den-uansett pris...Strømforsyninga der er større enn 98% av ALLE verdens forsterkere. Kombiner med kabling fra feks. van den Hul, så har du anlegget klart for de neste tjue år..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høgtalarar er det viktigaste, så bruk god tid til å bestemme deg for slike. Du må rett og slett like høgtalarane i utgangspunktet, elles vil det vere ei kjempeutfordring å kompensere med resten av anlegget. Betal depositum, og ta dei på heimlån. Dersom høgtalarane fungerer bra i rommet, er neste etappe, forsterkaren, langt enklare å jobbe med.

Riaa og vinylrigg bør du komme attende til når du er ferdig med dette.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ville brukt alle pengene på et par høyttalere som du virkelig liker signaturen på.
Så ville jeg begynnt å spare til forsterker :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.681
Antall liker
58.595
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er helt enig med komfort over her. Størst mulighet for å bli fornøyd.

Hør på mange ulike høyttalere. Plukk ut de du liker best.
Så finner du en forsterker som passer disse.

Mye bra brukt å få kjøpt, men nytt gjør det lettere å få hørt på.
Bruktpriser i Norge er veldig gunstig, så på det budsjettet hadde jeg forsøkt å lete litt i det markedet.

Til slutt vil det likevel være matching i anlegget, samt forhold i rommet som avgjør hvor bra resultatet blir.

Høyttalere er uansett viktigst.
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Takk for mange gode tips.

Den PMC/Bladelius comboen virker meget bra! Uten at jeg har hørt på dem.


Får ta meg noen runder til de lokale forhandlerne og sjekke ut litt forskjellige høyttalere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

www.norskaudioteknikk.no
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tenk aktivt.

Klipsch The Sixes.
Eller et sett JBL 308 med en 310 sub. Kompletter det siste med preamp/riaa/streamer og platespiller.

Johan-Kr
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.848
Antall liker
50.876
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Får du betalt av NAT siden du anbefaler dette til absolutt alle?.
 
M

MusicBear

Gjest
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Får du betalt av NAT siden du anbefaler dette til absolutt alle?.
Du uttaler deg som om du aldri har vært på nettopp NAT - kan være du heller ikke har vært der...

Absolutt ikke selve butikken, eller butikklokalene, som får fram begeistringen hos folk når det gjelder de tre bokstavene NAT - men Morten som entusiastisk driver stedet som han har gjort et par tiår og vel så det.

Stikk innom en tur, du, så vil du (også) forstå hvorfor Morten har et renommé som få andre i bransjen - viser jo utallige meningsutvekslinger opp gjennom på nettstedet vi begge er på.

Før i verden, da var Morten bilmekaniker, ikke få kunder som forlangte han som reparatør.
Det er iboende denne karen å alltid gjøre det beste - for andre!
 
X

X186841

Gjest
Det Knoll og Tott anbefaler og uttaler må enkelte ganger tas med en klype salt. Litt vel ihuga fanboys av enkelte merker og forhandlere.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.848
Antall liker
50.876
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Får du betalt av NAT siden du anbefaler dette til absolutt alle?.
Du uttaler deg som om du aldri har vært på nettopp NAT - kan være du heller ikke har vært der...

Absolutt ikke selve butikken, eller butikklokalene, som får fram begeistringen hos folk når det gjelder de tre bokstavene NAT - men Morten som entusiastisk driver stedet som han har gjort et par tiår og vel så det.

Stikk innom en tur, du, så vil du (også) forstå hvorfor Morten har et renommé som få andre i bransjen - viser jo utallige meningsutvekslinger opp gjennom på nettstedet vi begge er på.

Før i verden, da var Morten bilmekaniker, ikke få kunder som forlangte han som reparatør.
Det er iboende denne karen å alltid gjøre det beste - for andre!
Jeg har vært der flere ganger jeg Morten er en hyggelig kar han. Men auditor gjør han ingen tjeneste med det evindlige maset om produktene han selger om det er det han tror. Var mere ment som et spark i mot auditor.

O
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høyttaler først, og det bør helst stå i stil til bruk og rom. Ting som er verdt å tenke over;

- Størrelse på lytterommet.
- Fleksibilitet på plassering av høyttalere og lytteposisjon.
- Krav til volumnivå (fest, film osv)
- Akustikk/møblement - bare harde flater uten tepper, gardiner eller god gammeldags stue?
- Trenger du dypbass?
- Snakker vi om et anlegg som brukes i en stue med hele familien som bruker det?

Lettdrevne høyttalere gir større fleksibilitet mtp forsterkere. Små stativhøyttalere er som regel tungdrevne og har ofte godt av kraftigere saker.

Kan man vurdere aktive høyttalere så finnes det gode alternativer med alt i ett, som feks Kef ls50w eller Elac Navi som typiske alternativer i den klassen. Fryktelig enkle i bruk og med god lydkvalitet.
Mange proff-høyttalere med noe bedre ytelse, men trenger som regel andre ting utenom for hjemmebruk.

Definer problemstillingen først, da vil det bli mye enklere å finne alternativene :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Får du betalt av NAT siden du anbefaler dette til absolutt alle?.
Du uttaler deg som om du aldri har vært på nettopp NAT - kan være du heller ikke har vært der...

Absolutt ikke selve butikken, eller butikklokalene, som får fram begeistringen hos folk når det gjelder de tre bokstavene NAT - men Morten som entusiastisk driver stedet som han har gjort et par tiår og vel så det.

Stikk innom en tur, du, så vil du (også) forstå hvorfor Morten har et renommé som få andre i bransjen - viser jo utallige meningsutvekslinger opp gjennom på nettstedet vi begge er på.

Før i verden, da var Morten bilmekaniker, ikke få kunder som forlangte han som reparatør.
Det er iboende denne karen å alltid gjøre det beste - for andre!
Det er lett å skjønne hvorfor Evo III sier som han gjør. Auditor har en tendens til å være ekstremt kategorisk og unyansert i sin framheving av noen få merker og produkter som blir presentert som universalløsninger på nærmest alle mulige problemstillinger innen lydgjengivelse, og disse produktene blir i tillegg framstilt som bedre enn alt annet, og uten et snev av tvil.

Det er ikke så rart man lurer på hva som ligger bak innimellom.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høyttalere først, helt klart. Velg med omhu og legg størstedelen av budsjettet der. Det er store forskjeller mellom høyttalere, mens det kan diskuteres om det i det hele tatt finnes hørbare forskjeller mellom noenlunde normale forsterkere som ikke drives i klipping. Det er mange alternativer for gode høyttalere i enhver prisklasse, og en del dårlige kandidater også. Selv om du avgrenser til kompakte studiomonitorer bør du også sjekke ut alternativer f eks fra Genelec og JBL Pro, og kanskje noen til. Som coolio skriver er ett designkriterie hvor høyt du vil spille, så jeg ville startet der.

Det finnes noen andre avveininger og kompromisser i høyttalere. En er at du kan ikke få en kompakt og lettdrevet høyttaler med dyp bass. Du kan få to av de tre, men ikke alle tre i samme høyttaler. Det vil i sin tur ha konsekvenser for hvor stor forsterker du vil behøve for å drive den. En annen avveining er mellom smal og bred spredningskarakteristikk, som vil tegne opp ulike stereoperspektiv og vil stille litt ulike krav til rommet. Det er opp til dine preferanser og dine forutsetninger. Du finner ingen «kompromissløs» høyttaler uansett pris, så det er viktig at du finner en som passer med dine preferanser og ditt rom. Et bra utgangspunkt er en høyttaler med flat frekvensgang på hovedaksen og jevn frekvensgang off-axis. Slike finnes i alle prisklasser. (Ut fra de testene jeg har sett hører ikke PMC til i den kategorien.) Mer penger gir deg evne til å spille høyere og med dypere bass i et større rom, og da blir det gjerne større høyttalere også.

Det finnes mange gode effektforsterkere til overkommelig pris. De aller fleste er ufargede og gjengir lyd nokså likt. Gjør et overslag på hvor mye effekt du behøver, og velg en effektforsterker som passer. Eksempel: Lytter gjerne ved 80 dB gjennomsnitt, hører på bra innspillinger med 20 dB crest factor, dvs 100 dB i toppene. Hvis du har høyttalere med f eks 90 dB følsomhet ved 1 W og 1 m, og vi antar at lytteavstanden går opp i opp med at du har to høyttalere, vil du få 90 dB i lytteposisjon med 2x1 W, og 100 dB med 2x10 W. Legg på 3 dB headroom for sikkerhets skyld, og du behøver 2x20 W. Det er overkommelig, men effektbehovet dobles hver gang du legger på 3 dB i volumkapasitet eller trekker fra 3 dB i høyttalerfølsomhet. Det tidobles med 10 dB. Skal du opp i 120 dB i toppene med 80 dB høyttalere behøver du 2x10 kW, og da vil noe ta fyr i forsøket. Effektive høyttalere er ikke så dumt (men da må du velge mellom kompakt høyttaler eller dyp bass). Små høyttalere som skal gå dypt trenger svære forsterkere, eller støtte fra separate subwoofere.

Og blås i dyre kabler. De har ingen betydning for lyden, men må anses som pynt. For en passiv høyttaler er vanlig 2,5 mm2 høyttalerkabel på snelle fra Elkjøp minst like bra som noe annet. Hvis du velger å bruke mer penger er det for å få bedre utseende, ikke bedre lyd. «Tommelfingerregler» om å legge x % av totalkostnaden i kabler handler bare om forhandlerens fortjenestemargin, ikke lydkvalitet. Har vært der selv, men ble forhåpentligvis litt klokere etterhvert.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Music Bear: Du har- som vanlig- skjønt det, du. Det at Bladelius og PMC ellers er en absolutt fantastisk kombinasjon- som vi har brukt her i årevis,også med svensk forsterkeri på SF- er intet annet enn en svær bonus. Morten vet hva han gjør. Da blir det bra, da...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.848
Antall liker
50.876
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Music Bear: Du har- som vanlig- skjønt det, du. Det at Bladelius og PMC ellers er en absolutt fantastisk kombinasjon- som vi har brukt her i årevis,også med svensk forsterkeri på SF- er intet annet enn en svær bonus. Morten vet hva han gjør. Da blir det bra, da...
Det godt vi har dere 2
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har du sett noen målinger på PMC-høyttalere? Jeg antar det er en grunn til at produsenten ikke oppgir slikt selv.
https://www.stereophile.com/content/pmc-ib-1s-loudspeaker-measurements
Pmcfig3.jpg

https://www.soundstagenetwork.com/i...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
fr_on1530.gif


For vinkelhuer er dette gode eksempler på hvordan det ikke skal se ut. Det beste jeg kan si om dem er at de ser ut til å være ment for britisk boligmiljø med små rom, stoppede møbler og tykke vegg-til-veggtepper selv på dass.
 
Sist redigert:

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Høyttalerne skal stå i en stue med parkettgulv, noen mindre tepper og et par sofaer. Ca 30kvm og plassert 3m fra lytteposisjon. Jeg har familie, så i teorien vil det bli brukt av flere enn meg, og fester er det lite av 🙈 Trenger ikke noe som kan spille veldig høyt og de skal ikke koples til TV.

Har i utgangspunktet ikke tenkt at det er aktuelt med sub.

Aktive høyttalere kan være et alternativ jeg ikke har vurdert enda. Mye spennende her også!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Spacehawk: Aktivt kan være en knall vei å gå der, ja. All den tid at du kan gå direkte til proffsegmentet, bruke XLR, eliminere etpar bokser og samtidig passe på småsignalene ordentlig uten at det på noen måte blir for dyrt. Effektblokkene er bygget inn i høyttalerne og hver av dem er optimalt tilpasset den enkelte høyttaler. Sett på en fullbalansert forforsterker av anstendig kvalitet, så er du faktisk oppe i High-End for en definitiv mellomklassepris. Til en eldre Bladelius Idun, for eksempel. kan du være sikker på at både PMC Result 6 og Acoustic Energy AE1 Active leverer LANGT over det du kan forvente i samme totalprisklasse dersom du velger passive høyttalere og integrert forsterker. Du har tilogmed cash igjen til å gi Technics en god RIAA og finne en OK dac til Bluesound:cool: Fra Rega, for eksempel..

www.stereofil.no
www.norskaudioteknikk.no
www.mono.no

Kombiner disse tre forhandlerne/importørene, så har du anlegget ditt klart..til mellom 25000- 35000 kroner totalt. Og det konkurrerer med fem ganger så dyre systemer..

Se her:

-Bladelius Idun Mk1 pre (brukt)
-PMC Result 6/AE AE1 Active m/stativer..
-Rega Fono MM, ny
-1200/Node (fra egen beholdning)
-Regadac Mk1, brukt
-Tilpassede VDH D102 Mk3 XLR/RCA + Optocoupler/Digicoupler

Det anlegget spiller all musikk med overbevisning, og byr på ikke så reint få overraskelser også. Positive sådane. Studiomonitorer er bygget for å avsløre, så her får du ut det som er i materialet. Hverken mer eller mindre. Men det er ingenting som stikker negativt ut heller. Du får bare lyst til å lytte...og lytte...og lytte..enda mer.
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Når det gjelder høytaler, har jeg veldig sansen for den nye serien til jbl. Hdi. Har lyttet på 1600 og 3600.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det anlegget spiller all musikk med overbevisning, og byr på ikke så reint få overraskelser også. Positive sådane. Studiomonitorer er bygget for å avsløre, så her får du ut det som er i materialet. Hverken mer eller mindre. Men det er ingenting som stikker negativt ut heller. Du får bare lyst til å lytte...og lytte...og lytte..enda mer.
Har du sett målekurvene på noen PMC-høyttalere? Du vet, slike som viser 5-6 dB søkk i mellombassen og 5-6 dB peaking i øvre diskant? Hver sin smak, men det der legger en ganske heavy eq-profil på alt som spilles.

Dette er frekvensgangen for en bra studiomonitor. Grønn kurve i retning av lytteren, rød og blå i retning av førsterefleksjoner og romklang. De stiplede kurvene er en retningsindeks som viser graden av avsmalning. Denne vil gi ganske nøyaktig den frekvensgangen i lytteposisjon i et normalt godt rom som jeg beskrev: ned ca 0,5 dB/oktav oppover til 1 kHz, deretter kanskje 0,4 dB/oktav, til den faller litt brattere igjen aller øverst. Direktelyden er flat som en linjalstrek.

3783947C-7280-48F7-8BA5-3D391B36A906.jpg


Den er litt for smalt retningsbestemt til hjemmebruk etter min personlige smak, men glimrende i et studio og sikkert også glimrende hjemme hvis man legger større vekt på «pin-point imaging» enn hva jeg gjør. Jeg vil heller ha et bredt lydpanorama, og da bør den røde og blå kurven ligge litt nærmere den grønne og de stiplete kurvene bør være litt flatere. Ellers er dette et skoleeksempel på hvordan en høyttaler skal være.

Legg frem tilsvarende data for din oppskrytte PMC, og så kan vi diskutere hvilken høyttaler som gjengir det som er i materialet. Hverken 5 dB mer eller 5 dB mindre ved noen frekvens.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høyttalerne skal stå i en stue med parkettgulv, noen mindre tepper og et par sofaer. Ca 30kvm og plassert 3m fra lytteposisjon. Jeg har familie, så i teorien vil det bli brukt av flere enn meg, og fester er det lite av ?????? Trenger ikke noe som kan spille veldig høyt og de skal ikke koples til TV.

Har i utgangspunktet ikke tenkt at det er aktuelt med sub.

Aktive høyttalere kan være et alternativ jeg ikke har vurdert enda. Mye spennende her også!
Hva slags musikk går det mest i hos dere da, og hva er dine preferanser på lydbilde? Mot en definert lytteposisjon? Eller lyd som skal fylle hele rommet/omsvøpe dere? Er du av typen som sitter å hører etter detaljer, eller liker du helst saftig, kjøttfull lyd med vekt mot det organiske? Uten at det ene utelukker det andre. Pokker, nå ble det helt Maxwell og lyden av..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Asbjørn: Har det.. Men du har fått med deg at PMC er et STUDIOMERKE, basert på transmisjonslinjer? De leverer høyttalere til omtrent ALLE verdens studioer, noe du ikke kan unngå å høre/forstå hvis du låner øre til deres konstruksjoner til hjemmemarkedet også. Om DU da FOR DIN EGEN DEL takler den gjennom-ærlige presentasjonen...det er opp til deg. Jeg personlig elsker det de gjør med musikken. Nettopp FORDI de er så BÅNN ÆRLIGE, maskerer null og nix og ikke legger til eller trekker fra noe.. Samme er tilfelle med Acoustic Energy også. AE1 er originalt en studiohøyttaler, det DNAet har nå blitt videreført i den aktive versjonen. Her i huset har jeg Genelec og Sonus Faber også...sånn bare hvis du lurte.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bånn ærlige = +5-6 dB i diskanten? Ikke legger til eller trekker fra noe, bortsett fra 5-6 dB her og 5-6 dB der? +6 dB er en dobling og -6 dB er en halvering. Det er ærlig talt litt vanskelig å ta rådene og utsagnene dine alvorlig.

Et studio må være overdempet som en polstret celle for at ikke diskanten fra disse skal bli overdrevet høy. Det er veldig få oppholdsrom som er i nærheten av å ha så mye demping, ref en annen tråd fra et nytt medlem som ble litt skuffet da nyanskaffede høyttalere viste seg å låte annerledes hjemme enn hos forhandleren.

Yamaha NS10 og Auratone 5C er også vanlige i mange av verdens studioer, og det er ikke en snøballs sjans i helsike for at jeg ville hatt noen av dem hjemme. For en del produsenter er det en greie å høre hvordan miksen låter på "dårlige høyttalere", så de har noen ekstremt fargede eksemplarer stående. Problemet er at høyttalere kan være dårlige på mange forskjellige måter. En miks som låter bra på en NS10 kan låte fryktelig på et Sony minianlegg. Løsningen på det er ikke at vi alle skaffer oss NS10 eller PMC, men at vi kjøper innspillinger som låter bra og høyttalere som gjengir det riktig. At PMC er brukt i mange studioer er for meg en nokså svak referanse.

https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt dem ennå, heller ikke sett noen målinger, men det vil forbause meg om JBL HDI ikke måler tilnærmet perfekt opp mot kriteriene jeg nevnte. De kommer fra veldig god familie. Dette er blant de veldig få høyttalerne jeg kunne vært villig til å kjøpe u-hørt.
https://www.jblsynthesis.com/products/loudspeakers/
https://www.audioholics.com/tower-speaker-reviews/revel-and-jbl-cedia-2019

(For ordens skyld: de siste høyttalerne jeg selv kjøpte var JBL.)
Kommer til og kjøpe hdi 3800,fikk en lytt på 3600 i går og det ga mersmak.
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Hvor stor forskjell vil det være på å ha separat forforsterker, dac og RIAA vs å kjøpe feks parasound new classic pre 200, som har integrert RIAA og dac?

BritFi: praktisk med lyd som fyller hele rommet/omsvøper og mer mot detaljer enn kjøttfull lyd. Går mest i rock/pop/prog

Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvor stor forskjell vil det være på å ha separat forforsterker, dac og RIAA vs å kjøpe feks parasound new classic pre 200, som har integrert RIAA og dac?

BritFi: praktisk med lyd som fyller hele rommet/omsvøper og mer mot detaljer enn kjøttfull lyd. Går mest i rock/pop/prog

Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?
Om du ikke går for en aktiv løsning, så (og nå kommer sikkert Lgrons løpende med øksa;) ) er slett ikke den komboen Auditor har fremhevet i andre tråder det verste kjøpet du kan gjøre. Audiolab 6000A og streameren 6000N med PlayFi er en MEGET habil kombinasjon, og du får her alt du ønsker deg av funksjonalitet. En kabel mellom enhetene gjør at du også har kun 1 remote.
Om du googler, så finner du vel kun gode tester på disse to, og prisen til sammen er gunstige 11.000kr., før evt.rabatt.
Men det fordrer da at du har relativt lettdrevne høyttalere. Du har såpass stort rom at du nok bør se etter noe med god substans og slagkraft, men som altså allikevel ikke er for tungdrevent. Er WAF et tema?
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.588
Antall liker
3.677
Torget vurderinger
6
Hei Asbjørn.
IB1-S er kun laget for studio og overhode ikke egnet for hjemmebruk i en ordinær stue.
Helt andre kriterier med tanke på studio tilpasninger.
Mvh
Morten N.A.T

Har du sett noen målinger på PMC-høyttalere? Jeg antar det er en grunn til at produsenten ikke oppgir slikt selv.
https://www.stereophile.com/content/pmc-ib-1s-loudspeaker-measurements
Vis vedlegget 574148
https://www.soundstagenetwork.com/i...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
Vis vedlegget 574149

For vinkelhuer er dette gode eksempler på hvordan det ikke skal se ut. Det beste jeg kan si om dem er at de ser ut til å være ment for britisk boligmiljø med små rom, stoppede møbler og tykke vegg-til-veggtepper selv på dass.
 
X

X186841

Gjest
Hvor stor forskjell vil det være på å ha separat forforsterker, dac og RIAA vs å kjøpe feks parasound new classic pre 200, som har integrert RIAA og dac?

BritFi: praktisk med lyd som fyller hele rommet/omsvøper og mer mot detaljer enn kjøttfull lyd. Går mest i rock/pop/prog

Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?
Om du ikke går for en aktiv løsning, så (og nå kommer sikkert Lgrons løpende med øksa;) ) er slett ikke den komboen Auditor har fremhevet i andre tråder det verste kjøpet du kan gjøre. Audiolab 6000A og streameren 6000N med PlayFi er en MEGET habil kombinasjon, og du får her alt du ønsker deg av funksjonalitet. En kabel mellom enhetene gjør at du også har kun 1 remote.
Om du googler, så finner du vel kun gode tester på disse to, og prisen til sammen er gunstige 11.000kr., før evt.rabatt.
Men det fordrer da at du har relativt lettdrevne høyttalere. Du har såpass stort rom at du nok bør se etter noe med god substans og slagkraft, men som altså allikevel ikke er for tungdrevent. Er WAF et tema?
Øksa sparer vi til andre, du er alltid ganske balansert og kommer aldri med sånne "god dag mann økseskaft" svar.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Spacehawk: DB1 Gold er også en studiomonitor, bygd av proffe studiofolk for proffer og musikkelskere. Lån øre til den komboen, så skriver du ut sjekken etter tre sekunder:cool: Og ser deg ALDRI tilbake..

Aktivt alternativ? Hele anlegget består av:

-Audiolab MDAC+
-PMC Result 6 studiomonitor
-1 par van den Hul D102Mk3, 3 meter XLR + passende VDH digitalkabel til valgt kilde og originale PMC stativer.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Ikke uenig med deg, men du ser at at har overskredet budsjettet en LITEN smule ....
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?

Elac lager seriøse ting. Kef LS50 er også en fin høytaler i den prisklassen. Klipsch sixes er et rimeligere alternativ om man liker utseende. Disse overrasket meg og synes de låt utrolig tøft på litt dølle 70- talls innspillinger.

System audio, dynaudio, b&w og dali har også aktive høytalere i ymse prisklasser.

Proffmarkedet har også mange alternativer som blant annet Eve audio. Bruker de selv i et stuemiljø men utseende er ikke for alle. Lyden derimot er upåklagelig.
 
Topp Bunn