Ønsker anbefaling trenger hjelp i utstyrsjungelen

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Spacehawk: Også Navis vil spille eksemplarisk med Idun...Prøv, da vel!! Tipper du skriver ut sjekken etter tre sekunder der også:cool:
Asbjørn: PMC er også et glitrende eksempel på at målemafiaen her inne har litt å lære...Lev med et par , så skjønner du nok mer.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.469
Antall liker
9.793
Sted
Interiore Simplicitate
Spacehawk: Også Navis vil spille eksemplarisk med Idun...Prøv, da vel!! Tipper du skriver ut sjekken etter tre sekunder der også:cool:
Asbjørn: PMC er også et glitrende eksempel på at målemafiaen her inne har litt å lære...Lev med et par , så skjønner du nok mer.
Så du har hørt Idun/Navis også?
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.588
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
6
Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?

Elac lager seriøse ting. Kef LS50 er også en fin høytaler i den prisklassen. Klipsch sixes er et rimeligere alternativ om man liker utseende. Disse overrasket meg og synes de låt utrolig tøft på litt dølle 70- talls innspillinger.

System audio, dynaudio, b&w og dali har også aktive høytalere i ymse prisklasser.

Proffmarkedet har også mange alternativer som blant annet Eve audio. Bruker de selv i et stuemiljø men utseende er ikke for alle. Lyden derimot er upåklagelig.
Lite innspill på Elac Navis ARB51. Har solgt et par Navis til en kundegruppe som vi vil betegne som kresne.
Felles for dem alle er hvordan Navis takler stort sett alle typer musikk og veldig lav forvrengning.
Ikke minst lett å plassere i rommet.
Mvh
Morten N.A.T
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hvor stor forskjell vil det være på å ha separat forforsterker, dac og RIAA vs å kjøpe feks parasound new classic pre 200, som har integrert RIAA og dac?

BritFi: praktisk med lyd som fyller hele rommet/omsvøper og mer mot detaljer enn kjøttfull lyd. Går mest i rock/pop/prog

Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?
Det som er viktig for deg er att du har mulighet til å teste det du skal kjøpe godt før kjøp. Spesielt da å teste den musikken du spiller mest. Jeg hører litt på samme musikk sjanger selv og en del av de tipsene du har fått her vill kunne falle igjennom på rock/prog.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det er et godt poeng. Hvis man skulle avvike fra nøytralt her ville jeg prioritert mellombass og grunntone (100-300 Hz), og ikke diskanten. Det er forskjell på å gjengi et rytmisk fundament og å finlytte etter strengegniss, stolknirk, klaffelyder og andre bilyder på innspillingen.

Dessuten er rock og pop ofte nokså hardt dynamisk komprimert. Det betyr to ting: At toppene på innspillingen ikke er så veldig langt over gjennomsnittsnivået (kanskje 15 dB heller enn 20), og at det er en del umusikalsk forvrengning på innspillingen. Det første tilsier at man ikke behøver så voldsomt mye effektreserve i forsterkeriet utover det lyttenivået man har tenkt å bruke, mens det andre betyr at man definitivt ikke vil fremheve den harde høyereordens forvrengningen som følger med oppe i diskanten.
 
P

parafinoksen

Gjest
Før i verden, da var Morten bilmekaniker, ikke få kunder som forlangte han som reparatør.
Egentlig er jeg rørlegger, men jeg tjener mere penger
på å stå og selge hifi enn å stå og smøre gjenger


HAHAHA!
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?

Elac lager seriøse ting. Kef LS50 er også en fin høytaler i den prisklassen. Klipsch sixes er et rimeligere alternativ om man liker utseende. Disse overrasket meg og synes de låt utrolig tøft på litt dølle 70- talls innspillinger.

System audio, dynaudio, b&w og dali har også aktive høytalere i ymse prisklasser.

Proffmarkedet har også mange alternativer som blant annet Eve audio. Bruker de selv i et stuemiljø men utseende er ikke for alle. Lyden derimot er upåklagelig.
Lite innspill på Elac Navis ARB51. Har solgt et par Navis til en kundegruppe som vi vil betegne som kresne.
Felles for dem alle er hvordan Navis takler stort sett alle typer musikk og veldig lav forvrengning.
Ikke minst lett å plassere i rommet.
Mvh
Morten N.A.T
Hvilken preamp vil du anbefale til disse? Bruktpris 5-7k
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.588
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
6
Ligger an til å gå for aktive. Noen som har erfaring med Elac Navis ARB51?

Elac lager seriøse ting. Kef LS50 er også en fin høytaler i den prisklassen. Klipsch sixes er et rimeligere alternativ om man liker utseende. Disse overrasket meg og synes de låt utrolig tøft på litt dølle 70- talls innspillinger.

System audio, dynaudio, b&w og dali har også aktive høytalere i ymse prisklasser.

Proffmarkedet har også mange alternativer som blant annet Eve audio. Bruker de selv i et stuemiljø men utseende er ikke for alle. Lyden derimot er upåklagelig.
Lite innspill på Elac Navis ARB51. Har solgt et par Navis til en kundegruppe som vi vil betegne som kresne.
Felles for dem alle er hvordan Navis takler stort sett alle typer musikk og veldig lav forvrengning.
Ikke minst lett å plassere i rommet.
Mvh
Morten N.A.T
Hvilken preamp vil du anbefale til disse? Bruktpris 5-7k
God kveld.
F.eks Copland, Parasound, Bladelius Idun, Moon, Mytek for å velge noen man muligens kan skaffes pent bruk til den prisen og som burde fungere utmerket.
Finnes garantert mange flere som vil fungere bra!
Mvh
Morten N.A.T
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Spacehawk: Krymp størrelsen på høyttalerne, gi dem en kraftigst mulig, mest mulig raffinert forsterker. Da blir det orden på torpet. De beste allrounderne under femten tusen på høyttalerfronten? Enkelt! PMC DB1 GOLD- uten den minste tvil. Fyller også store rom, vokser med forsterkeren. Med stativer kommer de på femten tusen. Og for de resterende ti kan du være heldig å finne ei veritabel bombe av en forsterker: BLADELIUS THOR Mk2 eller Mk3. . Det skal godt gjøres å finne noe bedre enn den-uansett pris...Strømforsyninga der er større enn 98% av ALLE verdens forsterkere. Kombiner med kabling fra feks. van den Hul, så har du anlegget klart for de neste tjue år..
Hmm. Det er en vei å gå. Ikke akkurat universal sannhet. I stedet for å bruke all prøvetid på varianter innenfor nogenlunde samme segment, kan du jo sjekke fx et skikkelig vintage oppsett , en variant av horn osv. Så kommer mer finsikting i neste runde. Ville vært bevisst på mye ikke er samme som bedre
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
4-string: Jeg har hørt kombinasjonen Bladelius og Elac, ja...flere ganger. Som det skrives her oppe...eksemplarisk. Det være seg med Jet-diskant eller de aktive Navis. Fordi disse to merkene har signaturer som bygger opp om hverandres styrker. Idun har jeg selv eid fra 2009 til sommeren i fjor..så : Ja, det har jeg!

Jorgen1: TS kommer allerede fra noe som kan betegnes som vintage her...og mine nevnte kombinasjoner ER ENTYDIGE, RELATIVT EKSTREME oppgraderinger ift det. Hvis du tviler, prøv det selv..
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Ja og poenget mitt var ikke hvorvidt det var dårlig utstyr eller ikke, snarere var poenget at siden folk liker forskjellige ting så er det kanskje en ide å teste forskjellig retninger. Jeg fx ville aldri blitt fornøyd med den komboen
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
4-string: Jeg har hørt kombinasjonen Bladelius og Elac, ja...flere ganger. Som det skrives her oppe...eksemplarisk. Det være seg med Jet-diskant eller de aktive Navis. Fordi disse to merkene har signaturer som bygger opp om hverandres styrker. Idun har jeg selv eid fra 2009 til sommeren i fjor..så : Ja, det har jeg!

Jorgen1: TS kommer allerede fra noe som kan betegnes som vintage her...og mine nevnte kombinasjoner ER ENTYDIGE, RELATIVT EKSTREME oppgraderinger ift det. Hvis du tviler, prøv det selv..

Får litt maxvell hifi vibber av innleggene dine Auditor????????????

En vennskapelig sidesleiv????????????

Mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
TS kommer allerede fra noe som kan betegnes som vintage her...
Paradigm Atom v.2 vintage? OK, så de er vel ca 20 år gamle, men med "vintage" forstår jeg eldre og større greier, gjerne med 12" elementer og horn for å være lette å drive. En JBL 4412 fra 1980-tallet eller enda eldre 4310/L100 ville kvalifisert som "vintage" i mitt hode. Det ville rocket noe voldsomt sammenlignet med Atom'ene.

Det største problemet med Atom'ene er at de er så små, noe som ikke er en typisk "vintage"-egenskap. Det er grenser for hva man kan få ut av noe i den størrelsen og prisklassen. https://www.stereophile.com/content/paradigm-atom-v3-loudspeaker-measurements
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det ligger ett par L100 på Finn. Det var vel det første jeg tenkte på etter å ha lest første innlegget.

Frister ikke mye å svare i slike tråder lengre, synes det blir gitt så mange merkelige råd og skrevet så mye rart.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ser et par Pioneer S-910 også på Finn til nesten ingen penger. Det er mer hva jeg forstår med "vintage", med beryllium bånddiskant og greier. Dessuten innebyggede nivåkontroller for bass og diskant, slik at man kan velge den balansen selv etter å ha hørt favorittmusikken i eget lytterom. https://www.radiomuseum.org/r/pioneer_3_way_speaker_system_s_910.html
(Annonsen på Finn finner man lett selv.)
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Ting har stoppet litt opp nå med huset fullt av familie 24/7.. så det blir lite tid til musikk.

Men:

Dersom jeg går for aktivt, vil det da være gunstig med en passiv preamp mellom riaa/dac og aktive høyttalere? Trenger vel ikke aktiv preamp når jeg har aktive høyttalere?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke til fordeler/ulemper med passiv preamp, men etter hva jeg har lest her inne spriker meningene. Man bruker jo aktiv preamp i effektrinn. Hva vil du oppnå med passiv preamp?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Inngangsimpedansen på en aktiv høyttaler er den samme som på en effektforsterker. Behovet for en aktiv preamp endrer seg ikke. Den skal drive kabelen og det etterfølgende inngangstrinnet.
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
Kjenner ikke til fordeler/ulemper med passiv preamp, men etter hva jeg har lest her inne spriker meningene. Man bruker jo aktiv preamp i effektrinn. Hva vil du oppnå med passiv preamp?
Tanken var å legge mindre penger i en passiv preamp, og heller bruke dette på dac/riaa
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I så fall ville jeg forsøkt å finne en DAC med volumkontroll, og tenkt at det er preampen. En preamp er i prinsippet inngangsvelger, volumkontroll og utgangsbuffer. Det er ingen ting i veien for å kombinere den med DAC-funksjonen.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ingen dum ide med dac med volum, men da sliter han med platespilleren😊
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
En preamp med dac og riaa finnes jo.
 

Spacehawk

Medlem
Ble medlem
03.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
1
I så fall ville jeg forsøkt å finne en DAC med volumkontroll, og tenkt at det er preampen. En preamp er i prinsippet inngangsvelger, volumkontroll og utgangsbuffer. Det er ingen ting i veien for å kombinere den med DAC-funksjonen.
Da er vi tett på en kombinert preamp/DAC/riaa (feks parasound p6) evt en annen dac med analog inngang.

kan være en god løsning det. Har også sett på MF m6pre + balansert DAC.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Mitt fornuftige tenkte anlegg hvis jeg skulle startet på nytt nå "består av" Parasound P6 med aktive høyttalere og et par sub'er.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Høres fornuftig ut. Eller kanskje en Lyngdorf hvis en synes romkorreksjon er morro.
 
Topp Bunn