Trenger hjelp/ideer til kabinetter til Russisk 8" fulltone fra 1971

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Disse her spiller forbløffende bra rett på en tynn sponplate. Veldig god bass faktisk. De har etter det jeg har fått oppgitt en følsomhet på 97 db.

    Noen som har forslag til kabinetter jeg kan lage?

    Jeg har et par John Blue superdiskanter jeg har tenkt å bruke i sammen med disse.
     

    Vedlegg

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Hva med to hjørnehorn, med fullrange element, på stativer ?

    Vet ikke hvor bra det vil fungere. Det er bare en ide jeg synes er spennende.

    Mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    ØivindJ: hvordan ser slike hjørnehorn ut?

    el_mariachi: jeg har ikke data på disse høyttalerne, går det ikke an å lage en standard modell i første omgang??


    Har vært en tur på Bauhaus og de har 19mm mdf plater som er 30 cm brede og 120 cm lange. Det vil være kjempe enkelt å kappe dem til på kappsagen. Tenkte å lage en eller annen konstruksjon som går opp med disse platenes bredde på 30 cm.

    Hva med en bassrefleks da? F eks en flat rektangulær bassport nede foran?
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    hel skrev:
    ØivindJ: hvordan ser slike hjørnehorn ut?
    Som Khorn fra Klipsch.

    Tenkte du kanskje kunne modifisere dette designet, slik at du får montert elementet i frontplaten, og ender opp med en mye mindre konstruksjon.

    Som sagt var dette KUN en ide jeg syntes var morsom, og det å bruke tid og penger på noe slikt blir selvsagt noe du ev. gjør på helt på egen risiko...

    Men er det egentlig så ulikt et horn brettet sammen i et gulvstående kabinett, slik det finnes mange av?
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Skal ikke se bort fra muligheten for at den løsningen du allerede har prøve med Open Baffel er den beste for disse elementene.
    Slike gamle elementer har ofte en høy Qts og Vas som gjør at de passer bra for OB, eller vil trenge et veldig stort kabinett.

    Det beste hadde vært å prøve å måle ut T/S parametere.

    Svein.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan måler man det?

    Hans Erik

    Svein_B skrev:
    Skal ikke se bort fra muligheten for at den løsningen du allerede har prøve med Open Baffel er den beste for disse elementene.
    Slike gamle elementer har ofte en høy Qts og Vas som gjør at de passer bra for OB, eller vil trenge et veldig stort kabinett.

    Det beste hadde vært å prøve å måle ut T/S parametere.

    Svein.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg levert din vedlagte kabinett-tegning til Byggmakker SKI-bygg som er greie og kutter for meg. Regner med at det går et par plater av den rimelige asiatiske kryssfineren som koster drøye 500,- pr plate. Jeg gikk ikke for den russiske (på tross av elementets opprinnelse) da den koster det tredobbelte.

    government skrev:
     

    government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    .Det er i allefall en konstruksjon som gir utrolig valuta for pengene. Husk bare å mål diameter på elementet før du ta r hull. Mange av disse elementene aviker litt i diameter og har smale flenser,så for sikkerhets skyld. Jeg har flere par av disse stående,både med 8" og 6.5" i. De ikke kresne på elementene og leverer tross sin enkle konstruksjon forbløffende god lyd.
     

    Vedlegg

    government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    Ja, har brukt dempeull litt ned i ladekammeret og opp over kanten. Dette må du bare prøve ut,du fester elementet bare med ett par skruer i første omgang. Så fyller-fjerner du gjennom hullet. Ikke sikkert du trenger å dempe,spill litt uten først og så kan du prøve deg fram.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Har som nevnt bestilt kryssfiner. Har ikke lyst å skru så jeg bruker plugg-jigg. Men jeg kan jo vente med å lime den ene siden og sette et par tvinger på??
     

    government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    Du fyller gjennom hullet der høytaleren sitter. Pass på å ha litt kabel å gå på innvendig. Lettvint og greit.
     

    government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    Jeg ser du har montert elementene"innvendig" på den plata.Monter utvendig på horna,så du kan ta dem av og på. Kan hende du vil prøve andre fulltoner også når du nå er i gang.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Har fått beskjed fra kvalifisert hold at jeg bør sjekke speccer før jeg bygger kvartbølgehorn.
    Har kontaktet forrige eier og han skal prøve å snuse litt på nettet.
    Andre som har noen ideer?
    Kanskje noen i Vestby/Follo/Moss som kan måle dem for meg?
    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det er vist en 10 tommer. Her er noen speccer jeg fikk av forrige eier som han fant på nettet:

    PAIR OF 10" ORIGINAL VINTAGE LOMO KINAP 4A-28 FULL RANGE SPEAKERS

    Effective working range of frequencies: 70 - 14000 Hz
    Level of characteristic sensitivity: 93Db/Watt*m
    Nominal electric resistance: 15 Ohm
    Limiting noise (passport) capacity: 6 Watt
    Frequency of the basic resonance: 50 - 70 Hz
    Overall dimensions: d258x90 mm
    Weight: 1.5 kg

    Design of the sound coil:

    Type of wire: PEL (???)
    Diameter of wire: 0.16 mm
    Quantity of winding layers: 4
    Quantity of coils: 158
    Ohmic resistance of the coil: 11.5 Ohm
    Height of the sound coil: 8 mm
    Internal diameter: 25.6 mm
    External diameter (with winding): 27.5 mm

    http://cgi.ebay.com/PAIR-LOMO-KINAP...tronics_R2&hash=item336091d142#ht_6095wt_1137


    Fikk dette tipset ang søking: Loma 4A28 eller 4A-28. Du kan også søke på Kinap 4A28 osv
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du har iallefall noen spescs som kan hjelpe deg på vei i å lage et kabinett.
    Å lage et kabinett uten å ha gjort noen beregninger på forhånd er risikosport spør du meg.

    Kanskje norcad kunne kommet med noen betraktninger, eller government?
    I stedet for TQWP en BLH ala Impulse?

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Haavard skrev:
    Du har iallefall noen spescs som kan hjelpe deg på vei i å lage et kabinett.
    Å lage et kabinett uten å ha gjort noen beregninger på forhånd er risikosport spør du meg.

    Kanskje norcad kunne kommet med noen betraktninger, eller government?
    I stedet for TQWP en BLH ala Impulse?

    Håvard
    Noen som kan forslå tegninger på en BLH ala impulse til disse russerne. Tipper bassen bør tunes til 50 hz eller deromkring. Bedre med pondus i midbassen enn dypbass.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fant en tysker som har jobbet med disse. Er ikke særlig stiv i tysk (kun et år på skolen) og googel oversettern er rett og slett på bærtur. Jeg lurer på om noen forstår det som jeg har uthevet i rødt?

    Sie klingen wirklich "anständig", sind sehr gut anzuhören.. recht kräftig im Bass (~ 100-Liter-Testbox mit variablen
    Gehäuseabstimmungen)
    und insgesamt durchaus ausgewogen, mit einem guten HT-Bereich, der nicht zwingend
    einen HT benötigt.. (aber wie viele BBs von einem Superhochtöner profitieren kann). Recht "gutmütig" würde ich dieses
    Chassis beschreiben, ohne größere Unsauberheiten, die bei gewissen Stücken schnell mal 'abnerven' können, allerdings auch
    eingekauft mit wenig wirklich anspringender Direktheit und Feinzeichnung, wie man sie zum Beispiel bei Saba und Konsorten
    kennt und liebt. Die Hochtonkegel-Gegner könnten dieses der in den Schwirrkegel geklebten und diesen somit bedämpfenden
    Staubschutzkalotte erklären, gewiss wird was dran sein.

    Sechs Chassis habe ich gemessen, man beachte die zum Teil erhebliche Serienstreuung, womöglich wurden
    einige von ihnen im harten Alltag eines Reise-Propaganda-Kinos, welches von Kolchose zu Kolchose tingelte regelrecht
    "weichgewalgt", wo sie sozialistische Ruhmeshymnen wiedergeben, und auch anschließende Vodka-geprägte
    Tanzveranstaltungen beschallen mussten?? Man weiß es nicht.. -- oder aber sie sind einfach "so", ohne großen
    Anspruch auf Produkt-Kontinuität gefertigt worden..


    http://www.rahaso.de/foren/thread.php?f=audiotreff_fullrange&idx=25039&
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Tror jeg lager disse. Det er TQWT beregnet for 10" fulltoner?
    Innvendinger? Mandag morgen reiser jeg til Byggmakker i Ski og kapper 19 mm kryssfiner :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Avstemming av bakkammer. Altså mulighet for å prøve ulike bakkammer
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Først limte jeg det elementet som hadde revnet. De sto i sommer på den provisoriske sponbaffelen i boden. Så veltet en rettholt!!! :p Veldig klønete, jeg vet det.

    Leste på nettet at man kunne ta litt papir og bløtlegge det i en blanding av trelim og vann. Lagde et plaster på baksiden og gned på trelim på forsiden. Sånn litt i flere omganger:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Så testet jeg dem i den provisoriske baffelen med og uten BSC filter på 1,0 mh & 12 ohm.

    BSC ga merkbart mer bass men da begge høyttalerne var klint inntil hverandre nede på gulvet var det ikke perspektiv og det virket også om at de kansellerte hverandre på en måte
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    idag kjøpte jeg et par MDF plater som var 60 cm brede, hadde 4 IKEA hylleknekter liggende, freste hull til elementene og kjørte test igjen uten filter:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det reparerte elementet skurrer. Når jeg beveger membranet med hånden kjenner jeg at det skurrer/lugger. Tror jeg sprengte det i går når jeg testet med BSC filteret. Har vel overskredet Xmax tipper jeg.

    Vel vel. En erfaring rikere. Det som er moro er at disse spiller meget bra uten filter i 60 cm baffel. Følsomheten er høy og det er brukbar bass. På lavt volum får jeg en pekepinn på perspektivet. Med kun høyre kanal føler jeg trøkket.

    Er det vanskelig å vikle om motorn (eller hva det heter)?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Tror jeg pælmer det ødelagte og lager gitarforsterker sammen med jr av det andre??
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    Skal du i gang med et tilsvarende prosjekt så test ut Esmilla sitt OB forslag. Jeg tror denne konstruksjonen ble først lansert i et japansk magasin MJ eller Stereo. Du kan jo bygge en monohøytaler? Det er noe eget å spille av gamle mono lper med et monosystem bestående av kun 1 høytaler.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det er kanskje en god idee?
    Kjøpe en platespiller til, en billig Rega + ortofon OM monopickup. Det blir jo ikke så dyrt :)
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    Dessuten får du rørutstyr billig om du kun trenger en kanal. Det er en fin anledning til å bli litt kjent med vintage utstyr. Du kommer til å bli overrasket over hvor kort utviklingen er kommet - tross alt. Jeg bruker selv en BBC produsert PP EL34 forsterker og den spiller kongebra. Den ble kjøpt fra ebay for småpenger ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Du får foreslå noen linker til ebay :)
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg kommer over noe så skal jeg si i fra. Kjøpte for kort tid siden en EL34 PP forsterker bygget for Intertone Studio i Nederland. Flott byggekvalitet og supre trafoer fra Stoet - betalte 10 USD + frakt.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg skulle pakke bort fulltonene kjente jeg at membrane på den som jeg trodde var ødelagt beveget seg helt fint igjen?????

    Da var det bare å skru dem på baflene og koble opp igjen da:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Har spilt på dem en time uten subwoofere og har koblet inn subbene nå.

    Flott mellomtone. Svært bra perspektiv. Stor og åpen lyd. En supertweeter hadde vært prikken over ien.


    Jeg lurer på hva som skjedde??? Kan det ha noe med den knøttlille T-ampen å gjøre. 12 ohm fulltoner og en pitteliten 6 watts T-amp???
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    det du beskriver er ikke uvanlig for elementer med usentrert spole. kanskje reperasjonen har gitt ekstra vekt på ene siden som gjør at d ikke går rett lenger (eller at d var slik fra før av selvsagt..)
    noen ganger blafrer og skurrer d noe jævli i noen frekvenser.. og etter å ha spilt de "rette" frekvensene har spolen forskjøvet seg og låter enda værre.. men etter et minutt er de tilbake til normalen igjen - dvs skurr av og til. ::)
    fikk et tips fra en produsent som innebar å holde lett på en side av membranen til skurringen forsvinner. når du holder på den siden hvor det forsvinner så slår du med en hammer på magneten på motsatt side(!) ;D jepp, ikke en spøk.. det kunne potensielt vri spolen i riktig posisjon. ca 50% sjanse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn