Musikk og Hi-Fi Trenger hjelp til å finne snaisent hifi-møbel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.530
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med klasse A så bør du regne samme klaring som Zomby har i sitt møbel eller mere. Jeg monterte alufolie på undersida av hylla over rørforsterkeren i mitt rack.

    Johan-Kr
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I mitt oppsett fikk jeg en økning på drøyt 3 grader/10% i luftrommet rundt komponentene da jeg satte på stoffdører foran. Jeg har vel å merke et ganske stort "skap" som nå er avstengt, og ingen klasse A varmeovner som står inni der. Men for hva det er verdt, ble det altså ikke noen enorm økning, selv om den var både målbar og merkbar.
    Jeg brukte ekte høyttalerfrontstoff, og strakk det så tynt som det var mulig.
    Post 330 i byggetråden min viser løsningen som ga nevnte temperaturøkning. Post 87 viser litt tydeligere hvor mye luft jeg har over og rundt komponentene før det ble bygget inn.
    Jeg har termometere stående inne i "skapet" som både viser overflatetemperatur på recieveren min, samt generell lufttemperatur der inne. Så jeg stolte ikke helt på at dette skulle gå bra. Men hittil har det gått helt fint. Jeg ville dog vært langt mer skeptisk til å mure inne en Klasse A forsterker på denne måten. Spesielt i de påfallende trange møblene du hittil har sett på.

    Skal dette gå bra må du nok regne med en skikkelig bred løsning, slik at det er plass til masse luft over komponentene.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En sånn type løsning kunne jeg gått for, Zomby_Woof. Annen farge, og dører på. Men helt klart noe i den duren, jeg ser etter.
    Og kjedesmørning trenger jeg ikke; har reimdrift.
    Jeg tipper, sånn fra hofta at du er best tjent med snekker hvis ikke standard dybder på Montana er nok. Men hva med å ta med en av de du allerede har sammen med en tegning på målene du trenger?

    Man kan si mye pent om Montana, men det er fortsatt malt MDF, og det skulle være en smal sak for en snekker å etterligne med stor presisjon.

    Skapdører kan du enkelt lage av rammer trukket med høytalerstoff. Søk - DYNABEL AS Det slipper greit med luft gjennom, og det trenger du nok med tanke på kjøling. Knotter og hengsler skulle være greie å få tak i. Kanskje noe som åpner sånn at den skyves inn på toppen eller siden som en garasjedør?

    Med det samme tror jeg det er like lurt å trekke baksidene med høyttalerstoff også, i hvert fall om de ender litt ut fra vegg. Mens du har snekker, så tipper jeg perforering av bunnplatene også kan funke bra.

    Med mindre det er helt umulig i forhold til innredningen ville jeg hatt to i bredden, og latt forsterkeren få en side alene.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har nå vært på Ikea og kikket på BESTÅ, problemet der er primært at de er for grunne; kun 40 cm, mens forsterkeren er 44 cm fra terminal til volumknott - så kommer kablene i tillegg.

    Var også innom Soundgarden og kikket på et par Frislev de hadde utstilt. De var pene, men prismessig relativt dyre og til forveksling lik Montana - dog kun i fargene svart og hvit. Dybden er 55 cm, og det hjelper jo en del.
    De er relativt trange, slik at jeg må finne løsning på varmeproblemet som AndersR peker på. Frislev leverer med luftkjøling i bakkant, mot et et mellomlegg på 1.000,-. Om det er effektivt aner jeg ikke, og totalprisen blir i underkant av 10.000,-.

    Det kan være en snekker er løsningen, og at jeg skal purre på de som har pusset opp her. De hadde en kar med interesse for finsnekkeri, og prismessig ville jeg havne rundt 6. -7.000.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Smart. Custom er nok veien å gå for å være sikker på at du får kombinert både det du vil ha, og det du bør ha.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fin den, har også sett den som en delfin som bryter vannflaten, men vil den tåle vekten av alle komponentene? Og hvor gjør jeg av alle kablene?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Send meg en pm hvis du ikke får svar.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.622
    Sted
    Sørlandet
    Fin den, har også sett den som en delfin som bryter vannflaten, men vil den tåle vekten av alle komponentene? Og hvor gjør jeg av alle kablene?
    Enkelt! Du finner frem drillen og borrer hull i munnen hennes. Fritt frem for å borre hull der du vil ha dem ut. Foran eller bak..hvis du forstår :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    quadraspire er også solide saker. Får du lufting til utstyret, men dårlig med bortgjemming. Vurderer å selge mitt utstyr så min kan være til salgs :p
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    quadraspire er også solide saker. Får du lufting til utstyret, men dårlig med bortgjemming. Vurderer å selge mitt utstyr så min kan være til salgs :p
    Det er et rack, og det kan passe i et dedikert lytterom. Det har jeg dessverre ikke, og waf er det jeg selv som står for.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    quadraspire er også solide saker. Får du lufting til utstyret, men dårlig med bortgjemming. Vurderer å selge mitt utstyr så min kan være til salgs :p
    Det er et rack, og det kan passe i et dedikert lytterom. Det har jeg dessverre ikke, og waf er det jeg selv som står for.
    Ser den. Hvordan er det med klasse A og plassering i møbel? Mine klasse A monoblokker varmer underplata ganske så solid selv med god klaring. Tenker med gru hvordan det ville blitt hvis sidene var innpakka.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Utfreste spalter i topplata? Eller kjøre full OB-BB bikube med åpninger i alle retninger?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det går jo ikke lang tid så kan man koke grøt på den.
    Sendt mail til Sugden og spurte, og de mente det kunne gå greit å sette den i en Montana, men at de ikke ville anbefale det.
    Det er best å ha et møbel uten bakvegg, eller bare med litt for å skjerme mot for mye lys inn; greia skal stå under et vindu.
    Skjønt, med dører vet jeg ikke hvor stor rolle det spiller. Vil kanskje ikke se så mye gjennom dørene.
    Så må det være nok luft på sidene, møbelet må være stort nok. Og Zomby sin idé om å perforere bunnplata er også en sak jeg må finne ut av, det ville kunne dra kjøligere luft opp. Og at forsterkeren bør stå i et eget skap, adskilt fra de andre komponentene.
    De produsentene som har innebygget vifter er jeg mer skeptisk til; tror både at de støyer og lurer på hvor lenge vil de fungere? Nja, tror det er mer en jippo.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Utfreste spalter i topplata? Eller kjøre full OB-BB bikube med åpninger i alle retninger?
    Skeptisk til spalter, både estetisk og at jeg har tanker om en gang å kunne sette en platespiller eller en tv oppå der. Enn så lenge tenker jeg at jeg vil prøve meg uten tv. Det har jeg ikke hatt på flere år, og har i grunnen ikke savnet det heller.

    Hva er OB-BB?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror faktisk skissen min med perforeringer i bunn av hyllene, og rammer trukket med høyttalerstoff kommer til å funke veldig bra. Varmen vil i seg selv generere skorsteinseffekt, og jeg mistenker at lite er mer til hjelp for luftstrømmen enn å gi mindre luftmotstand under forsterkeren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Min vulgære dass-konstruksjon (som jeg linket til i et av mine tidligere innlegg) har ihvertfall funka bra, selv der forsterkerne står stacket oppå hverandre med lite mellomrom.
    Jeg lagde et digert høl i midten av bunnplata. Altså, ingen perforering i så måte, men et krater med diameter som er mindre enn avstanden mellom føttene på forsterkerne slik at det aldri er fare for at noe ramler nedi. Det hjelper tydeligvis en hel del på luftgjennomstrømningen. Eller, det skader ihvertfall ikke.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tror faktisk skissen min med perforeringer i bunn av hyllene, og rammer trukket med høyttalerstoff kommer til å funke veldig bra. Varmen vil i seg selv generere skorsteinseffekt, og jeg mistenker at lite er mer til hjelp for luftstrømmen enn å gi mindre luftmotstand under forsterkeren.
    Nå har jeg fått napp hos en lokal snekker og skal ta denne idéen med meg til dit. Huller i bunn virker logisk, og veldig enkelt teknisk - uten at det går ut over estetikken.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er OB-BB?
    Gud.


    Sånn rundt regnet ihvertfall.
    Gud? Hm. Har litt uryddig forhold til han.
    Det bør du få ordna opp i.
    Det tok litt tid, siden byggetråden til o' aller helligste er på over åtte tusen(!!!) innlegg, men jeg fant eksemplene på hva jeg tenkte på. Han brukte konseptet til forsterkerkabinetter, men det kan like gjerne skaleres opp til et møbel dersom du føler deg i det kreative og løsningsorienterte hjørnet:

    1: http://www.hifisentralen.no/forumet...tet-superlang-byggetra-d-347.html#post2247790

    2: http://www.hifisentralen.no/forumet...tet-superlang-byggetra-d-359.html#post2270746
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Åja, en sånn Gud. Det kan jeg lettere håndtere.
    Ser jo veldig kult ut da, og hvilken dedikasjon. Wow.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Tror faktisk skissen min med perforeringer i bunn av hyllene, og rammer trukket med høyttalerstoff kommer til å funke veldig bra. Varmen vil i seg selv generere skorsteinseffekt, og jeg mistenker at lite er mer til hjelp for luftstrømmen enn å gi mindre luftmotstand under forsterkeren.
    Har også tro på dette konseptet og ofte lurt på hvorfor ikke dette har vært mer utbredt, inklusive "luftinntak" i bunnen av sterkt varmeutviklende forsterkere jeg har hatt for vertikal snarere enn horisontal gjennomstrømming av luft.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine forsterkere har lufteåpninger i topp og bunn rett innenfor kjøleribbene, så det trekkes luft gjennom kabinettet også, ja. Hvor mye kjøling det gir skal jeg ikke gjette om, men det er sikkert betydelig mindre enn fra utsiden, ettersom kjøleribbene kun er profilert på utsiden (ville jo blitt et logistikkmareritt å montere transistorene på annet enn en plan overflate).
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    P1010371.jpg

    En annen mulighet er steinplater av forskjellig slag som er tilgjengelig, bilde viser min versjon, tåler varme, du ser jeg har forsterker på toppen men den kan stå i nederste hylle. Får saget plater og klosser etter mål. Topplaten min er 60 cm dyp., og den kan man holde ren og ryddig med duk og lysestaker hvis man vil. Plata under er 50 cm dyp.
    Men det blir kabelrot bak som er vanskelig å løse men kan gjøres mer ryddig enn her oss meg. God lufting og liten brannfare vil jeg tro. Min er åpen forran og bak, og sideklosser kan justeres slike at bredden er passe. Tilsammen er dette tungt men det er flere deler.
    Vil man tette forran kan det sette på mørke glassdører. Mange muligheter men om dette er pent nok for deg, nei det vet jeg ikke....., men du har nå sett dette
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 450445

    En annen mulighet er steinplater av forskjellig slag som er tilgjengelig, bilde viser min versjon, tåler varme, du ser jeg har forsterker på toppen men den kan stå i nederste hylle. Får saget plater og klosser etter mål. Topplaten min er 60 cm dyp., og den kan man holde ren og ryddig med duk og lysestaker hvis man vil. Plata under er 50 cm dyp.
    Men det blir kabelrot bak som er vanskelig å løse men kan gjøres mer ryddig enn her oss meg. God lufting og liten brannfare vil jeg tro. Min er åpen forran og bak, og sideklosser kan justeres slike at bredden er passe. Tilsammen er dette tungt men det er flere deler.
    Vil man tette forran kan det sette på mørke glassdører. Mange muligheter men om dette er pent nok for deg, nei det vet jeg ikke....., men du har nå sett dette
    Jeg synes ihvertfall at det var kjempestilig.

    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for tipset, Stein 99. Dette blir nok i massiveste laget hos meg.
    Må jo ha kostet et helt lite colobiansk nasjonalbudsjett det møbelet der.

    I løpet av dagen har jeg fått kontakt med Treverket her i Stavanger og har sendt noen bilder og litt ønsker. Og nå venter jeg på et utkast fra dem.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.283
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke man på død å liv trenger å plassere en effekt på toppen. Min Pass x250.5, som er en varmeovn, står i bunnen av et rack med god klaring. Rettere sagt den står på en plate med teppe under på gulvet slik at den lett kan flyttes. Nederste hylle er fjernet for ekstra luft / 10 cm klaring. Hadde ikke turt å plasser den på toppen med mindre racket hadde meget solide dimensjoner. Har aldri vært noe problem med det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    3.523
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker USM Haller og det bør du gjøre også. ;)

    14661756vw.jpg


    Bildet er fra internettet. Systemet er skalérbart, du kan velge mellom massive plater, perforerte plater eller perforerte med filt for lyddemping, glassplater, dører, skuffer, med mer. Løse plater får kjøpt rimelig hos norske forhandlere så du enkelt kan bytte farge.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for forslag begge to. Fremdeles ser jeg etter noe som kan skjule komponentene.

    Har fått en skisse fra Treverket, en relativt enkel sak som henter inspirasjon fra de andre Montana-sakene jeg har. Men de vil ha mellom 20.000 og 25.000, og det er way beyond mitt budsjett.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Har fått en skisse fra Treverket, en relativt enkel sak som henter inspirasjon fra de andre Montana-sakene jeg har. Men de vil ha mellom 20.000 og 25.000, og det er way beyond mitt budsjett.
    Har selv erfart at custom el. "bespoke" er svært mye dyrere enn industrielt fremstilte produkter. Her må du vel bare være tålmodig & vente på at det rette møbelet dukker opp.


    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, jeg har sånn sett ikke dårlig tid. Jeg sendt forespørsel til et par andre enn Treverket, så ser jeg etter ferien hva de svarer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn