Trenger hjelp til å velge akustikkprodukter

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
62
Heia

Jeg hadde håpet på å få litt hjelp til å velge de rette akustikkproduktene som vil passe til mitt rom. Under kan du se et bilde av hvordan rommet ser ut.

Beskrivelse av rommet:
Bredde: 3,2m
lengde:5,4,
høyde under tak: 2,05m

Åpning til gang på venstre side. Dette er en stue med kjøkken, og hvor kjøkkenet er på veggen bak i forhold til hvordan bildet er tatt. Det er derfor ikke aktuelt å gjøre noe med bakdelen av rommet.

Det jeg trenger hjelp til er å velge riktige produkter som vil passe best til rommet, og som jeg kan forvente et veldig bra resultat av. Jeg ønsker heller ikke å fylle opp rommet med masse "rart", da dette ikke er et rent lydrom.

Slik jeg ser det for meg, så ønsker jeg å ha canvas-bilder med akustikkplater i. Har sett både på GIK akustikkprodukter og http://www.sumopix.com som begge kan levere bilder med akustikkplater. På venstre veggen tenker jeg å ha en akustikkplate på hver side av åpningen til gangen. På høyre vegg, to akustikkplater mellom høyttaler og cd-hyllen.

Burde jeg gå for noe slikt?
Jeg skulle kanskje også hatt noe bak høyttalerne?
Burde jeg bruke diffusorer og i såfall hvor?
Burde jeg ha noe i taket?
Finnes det noen brodukter som er laget for å henge på gardinstang?

I det hele tatt, så taes alle råd i mot med stor takk :). Kom gjerne med anbefalinger av produkter og linker.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hei!
Tror kanskje du får noe mer innspill hvis du klarer beskrive lydmessige problemer, og ev legger inn en tegning med dimensjoner og møblering

Vidar

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
62
vidarn skrev:
Hei!
Tror kanskje du får noe mer innspill hvis du klarer beskrive lydmessige problemer, og ev legger inn en tegning med dimensjoner og møblering

Vidar
I rommet som jeg hadde høyttalerne i tidligere var ikke noe særlig bra. Slik de står nå er lyden mye bedre. Så man hører jo at akustikk har mye å si for hvordan lyden oppleves. Jeg er egentlig veldig fornøyd med det jeg hører nå, men jeg har jo lyst til å få til et rom hvor jeg kan få så bra lyd som mulig. Så jeg har egentlig ikke noe jeg virkelig plages med, men jeg trenger råd for hvordan jeg burde kle rommet for å oppnå best mulig lyd.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
- Ville ha dempet veggen rett ved siden av høyttalerne på begge sider

- Dempet speilbildet av høyre høyttaler på høyre sidevegg

- Dempet deler av området mellom høyttaler og sitteposisjon i taket

- Lagt ullduk på bordet ved kritisk lytting ;)

- På frontveggen kan du bruke noen tykke absorbenter som gjerne kan være reflekterende av høye frekvenser, men det innebærer at du må trekke både høyttalerne og racket noe ut fra veggen. Så du må vurdere om høyttalerne fungerer med større avstand til frontveggen. Gjør du det, trenger du ikke å dempe sideveggen til venstre.

De sumopix platene er for tynne. Lag selv eller kjøp fra GIK Acoustics.

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
62
Så det er ikke noe vits å i det hele tatt tenkte på å bruke diffusere? I såfall hvor burde disse plasseres? Det snakkes om bassfeller, men kan noen beskrive hvordan bass høres ut i et rom som trenger dette? Synes egentlig bassen høres veldig grei ut. Når jeg hører på f.eks. rock, så klarer jeg å skille ut bassen fra de andre lydene og jeg hører greit hvordan den endrer seg. Det høres ut som bassen kommer fra rett framfor meg. Det er kanskje vanskelig å få noe stereo-lydbilde av bassen?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Det er veldig nyttig å skaffe seg en Radioshack e.l. måleutstyr for å sjekke litt frekvensgang, spesielt i bassen.

Har man ikke hørt hvordan bass kan høres ut, så er det heller ikke sikkert at man savner noe ;)

Gode bassfeller rydder opp i frekvensgangen og strammer opp bassen.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Jeg er enig med orso. Tror du kommer utrolig langt med det. Egne erfaringer etter å ha herjet rundt i eget rom. Taket er en barriere for mange, men utrolig viktig. Det eneste jeg ville gjort annerledes enn osro sine anbefalinger var å bytte ut ullduken, med et litt kraftig og kanskje tråete ullteppe eller lignende mellom høyttalere og lytteposisjon. Kan ha utrolig effekt. Bassfeller i hjørnene er knall!! Overdemping dreper musikk så gå fram litt langsomt kanskje

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
62
Jeg fikk lånt med meg hjem 2 stk. akustikkplater fra jobben. Disse satte jeg i 1. refleksjonspunkt på hver sidevegg. Hørte forskjell i lyden! :) Jeg tenker at jeg kommer til å bestille meg 6 stk. GIK plater.

Så noen flere spørsmål:
- Hvor høyt burde platene plasseres i forhold til høyttalerne? Burde de plasseres slik at de er på høyde med både diskant- og basselement, eller er det diskanten som burde treffe midt i platen? Eller spiller det kanskje ikke så veldig stor rolle?
- Burde platene som skal være bak høyttalerne være plassert litt høyere opp? Jeg ser at mange gjør det slik, og hvorfor?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Akustikkplatene fungerer stort sett i diskant/mellomtone-området og plasseringen blir da midt i feltet hvor diskant/mellomtone reflekteres.
Ser ingen grunn til å plassere plater lenger opp på frontvegg, da det fortsatt er refleksjonene som skal dempes.

Akustiske tiltak er helt klart veien å gå for å få til godlyden og det er ingen fare med overdemping når du tar førsterefleksjonene. Etterklangen i rommet går ned og alt vil komme mere tydelig frem. Det er lagt inn mer enn nok klang på de innspillingene som er ment å være klangfulle.

Husk at det er høyttalerne som skal bestemme lydbildet, og ikke rommet!

Topp Bunn