Trenger hjelp til subwoofer prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.381
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    subwoofer skrev:
    Jeg takker for alle gode tips, men jeg begynner å bli litt redd for at mange av forslagene blir veldig overkill for mitt bruk. Jeg ønsker dypbass til film, og en trøkkbass hadde vært moro til musikk, men det blir vel deling rundt 50-80hz en plass.
    Det kan jeg forstå. :)

"Fornuftig" dimensjonering er nok XXLS 12" i bassreflekskasser med tilstrekkelig grove refleksrør for å unngå pustelyder, sånn som jeg regnet på lenger oppe. Det blir tilstrekkelig nivå for alle praktiske formål, hele veien ned til 20 Hz. Du trenger uansett en eller annen elektronikkboks som delefilter og du bør ha en eller annen form for equalizing/romkorreksjon for å håndtere romresonansene, i tillegg til eventuelle akustiske dempetiltak for resonansene ved 32 og 64 Hz. Uansett er forskjellen i fasegang/gruppeforsinkelse mellom bassrefleks og trykkammer mindre enn hva rommet steller til ved sine resonansfrekvenser, så innenfor et begrenset budsjett ville jeg lagt betydelig vekt på å "temme rommet" fremfor å sette inn ekstreme høyttalerelementer.

Selv har jeg en nusselig liten sub med 2x10" XLS-elementer (forløperen til XXLS) i hvert sitt 35-liters trykkammer, men med en DEQX HDP-3 som kontrollenhet. Rommet er like stort som ditt, men med litt større takhøyde. Dette er et gammelt trehus som slipper gjennom det meste av bass rett ut gjennom veggen (i motsetning til betonghus). Likevel er det nok dypbass for mine formål. Derimot skulle jeg også gjerne hatt litt mer moro i mellombassen, men da må det nok andre virkemidler til. Jeg deler forøvrig ved ca 100 Hz (delefrekvens på 50 Hz er lavt).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn