Trenger hjelp til The End

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Godt nytt år til alle medlemmer og lesere av forumet

Deretter en takk til Jan som tok seg tid og sendte meg kopi av byggeboken til The End 3.1(han har fått det på mail) på selveste nyttårsdagen.

Min “historie” er som følger: Etter en vellykket ombygging av mine The End fra dual mono i hvert sitt kabinett til “samboerskap” i felles kabinett (lagt ut som billedtråd her på forumet), så begikk jeg under tilkobling til øvrig utstyr en blunder jeg i alle år har greidd å styre unna: bytte signalledning uten først å slå av forsterkeren. Det gikk selfølgelig galt, selv for en såpass seiglivet kar som The End.
En driver og en utgangstransistor var lette å registrere som gått til de evige jaktmarker.Nye inn.
Med sikkerhetsmoduletr montert : ingen problemer med å få DC akseptabelt (2-3 mV). Men med høyttaler : forvrengning allerede ved lav styrke(men ikke brum elle støy). Misstanken går dermed til inngangstrinnet. Ut med alle transistorer T 10 -T16 (ikke T14/15 SMD montert, sjekket B- E og B-C med ohm-måling, men de to så tilsynelatende(?) ut til å ha greid seg). Jeg har (to) muligheter til å sjekke transistorer ved måling . Alle hadde sin Hfe i orden, med unntak av en som hadde svært lav Hfe-verdi og som ble byttet ut med en med høyere verdi. Inn på printet igjen (en satans jobb å lodde ut ig inn på et gjennompleteret print). På med spenning. Dessverre: ingen endring. Dermed er jeg til veis enne med egne erfaringer/forståelse av hva som fortsatt er feil.

Så dukker det opp en hjelpsom hånd fra Hamar. Han sender meg en The End som kun har vært brukt som måleforsterker. Han har benyttet seg av det samme DC/kortslutningsmodulet som i alle år har sittet i mine The End, men har ikke montert T 10- T 16 og tilhørende motander/kondensatorer/dioder. Det nevnte modul mener han bestemt erstatter også inngangstrinnet på The End. Dette var helt nye opplysninger for meg. Betyr dette at at jeg jeg kjører med to inngangstrinn??. Den forvrengningen jeg nå har, minner mye om typisk overstyring. Men jeg får heller ikke denne tanken om dobbelt inngang og overstyring til å virke logisk, for hvorfor har jeg i alle år kjørt uten overstyringsproblemer? Den andre kanalen er helt “frisk” og oppfører seg normalt når jeg kobler inn samme signalkilde som på den “syke” (CD spiller med variabel utgang).

The End er bygget av mange her hjemme i Norge, og jeg har et håp om at det er noen som kjenner denne forsterkeren ekstra godt og kan gi meg noen tips på veien videre.

Mvh.

E. Stillingen
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei

Det er 2 forksjellige innstikkskort som ble levert med The End 3.1 Det første var dc servo og kortsluttningssikring, det andre hadde i tillegg ett nytt ingangstrinn. De het ULC. Dersom du ikke har koplet inngangen til innstikkskortet ditt noengang, har du nok ikke ULC modulet.
Når det gjelder forvrengningen høres det ut som en typisk kaldlodding ett sted.

Mvh
Bjørn
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
No kan ikkje eg skjemaet i haue, men det kan ikkje være ein diode som ikkje takla presset og "klippar" signalet ein plass i signalvegen? Ville sjekka det.
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
Nå kommer et ganske banalt forslag, men da min Mk II var forholdsvis nybygget, slet jeg endel med "drifting" på tomgangs-strøm. Dersom tomgangen ble lav, fikk jeg noen svært umusikalske "lyder" ut av den.
Du skriver ikke noe om tomgangen i forklaringen din, så derfor spør jeg : Har du sjekket den ? .....
Selvfølgelig hadde du det..............
Har ikke erfaring med 3.1, da jeg bygget om til Millennium fra Mk II

:eek:
Arild
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
Har du sjekket emitter motstandende (11 pararelle) på utgangene er i orden.. noen av dem pleier å ryke når dette skjer..
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Nå spiller begge kanaler igjen, men jeg har måttet "krype til korset" og legge den opprinnelige kanalen vekk for ytterligere undersøkelser. Fikk tak et nytt kort som hadde blitt benyttet sammen med ULC inngangstrinnet. Mesteparten av det som "manglet" hadde jeg heldigvis liggende med unntak av SMD komponentene. Forøvrig en skikkelig skitjobb å få på plass. Neste gang jeg kaster meg ut i det med slike komponenter, vil jeg feste med hurtiglim før lodding.
Morten på NAT anbefalte meg å gå over mostandsverdiene på det ødelagte kortet. Og ganske riktig: flere motstander hadde "skiftet" verdi (til høyere). mens transistorene merkelig nok har overlevd.
Nå får det gamle kortet bare hvile så lenge. Har mistanke til emittermotstandene. De har så lave verdier at en fort kan bli lurt av bare å måle på dem.
Takk til dere som har bidratt med råd.

mvh.

E. STILLINGEN
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.314
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg har en fungerende kanal liggende. The End Mk2 tror jeg det er. Hvis du trenger noen deler eller hele greia er det bare å si ifra.
 
Topp Bunn