Trenger hjelp til valg av Senter høyttaler!

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Hei.

Har akkurat gått til innkjøp av Sonus Faber venere 3.0 fronter. Men sonus sin største Venere senter høyttaler til "hele" 6000 kr klarer ikke å holde følge med frontene. Så da må jeg finne en annen senter høyttaler fra et annet merke.

Noen av dere som har forslag til gode senter høyttalere pris 13-20 000 kr.

Takk for svar
Jørgen Solvik
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Da tror jeg nesten jeg hadde klart meg uten. Vanskelig å finne noe som klangmessig matcher helt. Er veldig rart om lyden endrer karakter når noe flytter seg fra ene siden til den andre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Hvis ikke Venere holder er det enten noe feil med oppsettet ditt eller øra dine..nok ikke sistnevnte. Får jeg ei liste over samarbeideende utstyr? Det er iallefall helt feil å bruke et annet merkes senterkanal i den pakka der, tro meg!!NO DO!!!
 
T

tce-teams

Gjest
Den største centeren til sonus faber , skal greie og holde føge med frontene dine.
Det kan være at surround reciveren din har skrudd den ned litt for mye på volum sjekk dette først.
Og hvilken komponenter bruker du i oppsettet ditt ?
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.101
Antall liker
4.418
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Må isåfall være noe med lignende lydsignatur, ala Dynaudio event. Swans har noen store fine centere. :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.126
Antall liker
20.500
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det allerbeste er jo om du får kjøpt 1 single Venere til.....
 

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Hvis ikke Venere holder er det enten noe feil med oppsettet ditt eller øra dine..nok ikke sistnevnte. Får jeg ei liste over samarbeideende utstyr? Det er iallefall helt feil å bruke et annet merkes senterkanal i den pakka der, tro meg!!NO DO!!!
Jeg kjører Onkyo 809 som reciver og Emotiva Xpa 2 til frontene. Har ikke selv prøvd Venere Center, men har lest på forskjellige forum om folk som har denne kombien (venere 3.0 og Venere Center) Og de blir ikke helt fornøyd da Venere centern ikke klarer å gjennskape lik lyd som i de MYE dyrere frontene, og når man spiller høyt klarer den ikke helt å følge med. Husk det er kraftig prisforskjell 6000 for senter å 27000 for fronter.

Når du kommer med et sånt innlegg satser jeg på at du har hørt kombien? å har opplevd noe annet??
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Solviken: Joda, det har jeg. 809 er forresten også en glimrende prosessor. Hvilke kilder har du?
Enig, Retep..eller som jeg ofte har gjort selv- pensjonert dyr plan om den optimale flerkanalslyden til fordel for å vekke stereoparet ordentlig i et tokanalssystem påkoblet DAC for BD, CD, TV-box osv..tre ganger så bra, til en tredel av prisen..med et dobbelt så stort bruksområde.
 
Sist redigert:

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Var innom Soundgarden idag å tenkte at jeg skulle få lånt med meg hjem en Dynaudio Contur SC senter, men de hadde ikke inne noe contur her.
 

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Solviken: Joda, det har jeg. 809 er forresten også en glimrende prosessor. Hvilke kilder har du?
Enig, Retep..eller som jeg ofte har gjort selv- pensjonert dyr plan om den optimale flerkanalslyden til fordel for å vekke stereoparet ordentlig i et tokanalssystem påkoblet DAC for BD, CD, TV-box osv..tre ganger så bra, til halve prisen..med et dobbelt så stort bruksområde.
Jeg kjører HTPC med HDMI til 809. Bruker Plex til film, og Flac filer til muiskk
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Da bør jo valget være veldig greit, Solviken: Begynn helt på nytt- med Venere 3 som basis! Jeg ville satt opp en av følgende kombinasjoner for test:

Bladelius Tyr II Novitas eller Thor III Novitas forsterkere - med DAC og riaa innebygd..

eller:

Audiolab MDAC og 2x 8200 M eller MB monoblokker.

Det holder for å lage show både på musikk og film..og har effekt nok til Sonusene! De to største, that is! Det viktige er dog at de impliserte deler faktisk spiller på LAG med hverandre..For å finne ut mer kan du jo begynne med å låne hjem en MDAC og bruke den som både DAC og tokanals forforsterker SAMMEN MED EMOTIVA..
 
Sist redigert:

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Da bør jo valget være veldig greit, Solviken: Begynn helt på nytt- med Venere 3 som basis! Jeg ville satt opp en av følgende kombinasjoner for test:

Bladelius Tyr II Novitas eller Thor III Novitas forsterkere - med DAC og riaa innebygd..

eller:

Audiolab MDAC og 2x 8200 M eller MB monoblokker.

Det holder for å lage show både på musikk og film..og har effekt nok til Sonusene! De to største, that is! Det viktige er dog at de impliserte deler faktisk spiller på LAG med hverandre..For å finne ut mer kan du jo begynne med å låne hjem en MDAC og bruke den som både DAC og tokanals forforsterker SAMMEN MED EMOTIVA..
Takk for et godt forslag men blir nokk ikke å gå over til no stereo oppsett, da oppsettet blir mest brukt til både film å spilling, minst musikk. Og er da avhengig av bakhøyttalere. Grunnen til at jeg er litt opphengt i senter er at etter at jeg solgte min B&W HTM4S senter føler jeg at jeg mangler noe fremme i midten når jeg ser film.

Derfor jeg håpet på noen gode forslag på en bra high end senter! Liker å få en sjikkelig WOW følelse når det kommer vocal på film!
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Gå inn på onkyo tx-nr 809 din , og så gå på høyttaler innstillinger og se hvilken volum denne centeren din står på. Recivere har med det av og til og gå alt for langt ned , på volum når det kommer til centeren.
 

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Gå inn på onkyo tx-nr 809 din , og så gå på høyttaler innstillinger og se hvilken volum denne centeren din står på. Recivere har med det av og til og gå alt for langt ned , på volum når det kommer til centeren.
Om du leser litt lengre opp har jeg skrevet at jeg ikke har Venere centern men at jeg baserer det jeg har skrevet på det andre sier på forskjellige forum. Har ikke orket å bruke penger på en venere senter som jeg kanskje ikke blir fornøyd med.

Og håper på at det er andre som har hørt kombien og kan komme med sine lytte meninger eller komme med gode forslag til en annen senter.
 
T

tce-teams

Gjest
Så dette nå beklager , sitter på tlf og da ser man ikke så bra. Er jo noen som har sonus faber venere inne her på hfs som kan hjelpe deg med det spørsmålet , uansett lykke til.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Selg høyttalerne og kjøpe deg tre identiske pro monitorer av god kvalitet.
Eller dropp senter, sett på en likesidet trekant plassering og fjern tidlige refleksjoner slik at vokalen står tydelig i senter.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Personlig er jeg skeptisk til å blande merker til front og center. Det KAN gå, men da skal du være dyktig/heldig.
Jeg ville prøvd å få lånt hjem en Venere center for å sjekke om den kan være god nok i ditt oppsett - hvis ikke, lån hjem en Cremona center. Hvis den funker er det bare å begynne å spare... :)
 
T

tce-teams

Gjest
Hva med 2 stk vener center høyttalere , vil råde egentlig og bruke samme merke.
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.101
Antall liker
4.418
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Må huske på at Venere har en helt annen lydsignatur/stil en andre Sonus Faber'ene, vertfall det inntrykket jeg sitter med etter demoer :)
Ville som andre her sier, prøvd først.. om det lar seg gjøre!

Mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Kjøp et par Venere til, og bruk dem som senter plassert rett utenfor bildet, en på hver sin side, men innenfor høyre og venstre stereohøyttalere. Da får du sweet spot midt mellom, og økt dynamikk og trøkk som følge av det økte membranarealet i forhold til den vanlige senteren.

Bakdelen er at det blir dyrt, tar mye plass, og man trenger en ekstra stereoeffektforsterker.
 

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
85
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Da ble det visst en Sonus Faber Cremona Center på meg :D Må bare få den lakkert i hvitt nå! så blir det bra!
 
Topp Bunn