Trenger hjelp til vinyl oppsett

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!


Nylig oppdaget jeg mye forvrengning i det øverste diskantregisteret når jeg spilte vinyl. Etter en del feilsøking fant jeg ut at det var vinylriggen det var noe feil med (sliten nål?). Etter å ha lest litt på nett og sett et par "How to setup your turntable" skjønner jeg raskt at min setup må være fullstendig feil. Jeg håper derfor at korrekt oppsett vil fjerne forvrengningen. Jeg kjøpte riggen min på demo hos OHC, så alt skulle være greit. Alt var allerede skrudd på plass og i orden når jeg kjøpte den.

Men, når jeg sammenligner det som blir sagt i videoene og mitt oppsett, så må både trykket fra armen til plata og antiskaten være helt ute og kjøre. Jeg kunne enkelt ordnet dette selv, problemet er bare det at jeg ikke forstår hvordan armen min skal settes opp.

Riggen min lyder som følger:

AVID Diva SP II
AVID Pulsus RIAA
Michell Tecnoarm
Sumiko Blue Point Special EVO III

Spørsmålet er derfor om noen kanskje har tid til å ta meg gjennom step by step hvordan min arm og min nål skal settes opp riktig? Eventuelt komme innom og hjelpe meg? Bor i Oslo sentrum. Betaler gjerne et par kroner for en slik tjeneste.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hør m. skink. Han har f.ø. fri i weekenden, men tror han jobber imorgen.(OHFC)


mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.473
Antall liker
17.217
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg ville vel egentlig tatt den med tilbake til OHC - og fått de til å sette den opp riktig, om ikke dette er noe du har lyst til å gjøre da. Det finnes ulike sider på nettet som leder deg gjennom prosessen (Googlwsøk tonearmen din). Men du bør ha en digital stiftvekt og en protractor for å sette den opp.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.536
Antall liker
15.659
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Høres i utgangspunktet ut som en en ganske enkel oppgave, men man trenger en protractor, stiftetrykkvekt, linjal og evt et lite speil. Bruker Michell armen spacers for justering av VTA? Siden du har kjøpt den hos OHC så hadde jeg fått de til å fikse det hvis du ikke vil prøve selv.

OU812
 
Sist redigert:

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!

Takk for alle svar!

Føler at det er litt mye å gape over å gjøre dette alene, så vil helst ha proff hjelp hvertfall første gang. Er klar over at jeg trenger alle disse tingene, det har jeg ikke. Kan høre med OHC, men jeg føler ikke at de er de mest kundeorienterte i bransjen. Skulle blant annet bytte pucken pga unormal slitasje (den slitte ned gjengene på platespilleren), noe de sa var en garantisak. Etter 3 uker, når delene hadde kommet i butikken ble jeg bedt om å betale 2200 for disse delene og da sa de plutselig at det ikke var en garantisak alikevel.

Synes det er dårlig gjort å plutselig gå tilbake på det når jeg fikk bekreftet at det var en garantisak første gangen var innom. OHC er ikke et sted jeg vil legge igjen penger neste gang jeg skal oppgradere noe i systemet mitt hvertfall.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hei!

Takk for alle svar!

Føler at det er litt mye å gape over å gjøre dette alene, så vil helst ha proff hjelp hvertfall første gang. Er klar over at jeg trenger alle disse tingene, det har jeg ikke. Kan høre med OHC, men jeg føler ikke at de er de mest kundeorienterte i bransjen. Skulle blant annet bytte pucken pga unormal slitasje (den slitte ned gjengene på platespilleren), noe de sa var en garantisak. Etter 3 uker, når delene hadde kommet i butikken ble jeg bedt om å betale 2200 for disse delene og da sa de plutselig at det ikke var en garantisak alikevel.

Synes det er dårlig gjort å plutselig gå tilbake på det når jeg fikk bekreftet at det var en garantisak første gangen var innom. OHC er ikke et sted jeg vil legge igjen penger neste gang jeg skal oppgradere noe i systemet mitt hvertfall.
Merkelig. Har bare gode erfaringer m. OHFC. Det er vel Øystein du skal prate med. Skink her inne. Vet han har fri denne helgen, men han er stort sett hjelpsomheten selv.


mvh
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Synes det er dårlig gjort å plutselig gå tilbake på det når jeg fikk bekreftet at det var en garantisak første gangen var innom. OHC er ikke et sted jeg vil legge igjen penger neste gang jeg skal oppgradere noe i systemet mitt hvertfall.
Definitivt dårlig! Dette må jo være en misforståelse, for dette hadde jeg IKKE funnet meg i.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Send meg en PM med adresse, så kan jeg sikkert stikke innom å få skikk på spilleren din ved leielighet.
 
Topp Bunn