Ønsker anbefaling Trenger litt hjelp til alt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Mange gode forslag her, i min lille erfaring har størrelse og antall høyttalere noe å si.

Jeg har ved en anledning fått høre Martin Logan Montis med to SVS PC12 NSD på Burmester elektronikk (et imponerende klart og basstungt oppsett), i tillegg hadde samme person et surround-oppsett med to stykk XTZ W12.18 ICE, en stykk SVS PC13 Ultra og en SVS PB12 Plus 2 i et kino-oppsett med lerret, dette slo alt jeg har hørt av bass (inkludert komersielle kinoer av nyere dato), mer morro for pengene enn et slikt oppsett ser ikke jeg. Men det er ikke særlig pent å se på, det er mange bokser i forskjellige former og utførelser.
    Men jeg har også hørt JBL 4365 (horn) og dette var helt rått (forholdsvis klart, trykkende bass, men ikke dypbassen), dette anlegget kostet bortimot 500k og var kun stereo.
    Har også fått en kjapp lytt til Dynaudio Confidence C4 med to 15" subber og to PC13 Ultra, der var det også et surround-oppsett og to subber til. (klart, presist og det "perfekte" lydbilde i forhold til nøytralitet).

Alt dette er sett fra mitt perspektiv, men jeg kunne fint levd med alle disse løsningene fordi de tilbyr noe unikt, selv om det ikke spiller helt likt.

Jeg selv synes bassresponen er "viktigst" å få til, da jeg mener det er mange høyttalere som klarer seg brukbart i mellomtone og diskant-område (med unntak av mellombass-trykket), mens svært få (egentlig ingen jeg har hørt) er kapable til å håndtere all bass selv. Som noen har skrevet tror jeg kanskje DIY er det eneste utveg hvis du skal ha "alt" i et system, fordi hele frekvenskurven fra 0-80 000 Hz finnes ikke i noen høyttalere jeg vet om. Sikkert ikke laget heller.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Poenget mitt er at jeg syns det er å starte i feil ende med å finne en platespiller. Flere andre har vært inne på å først avdekke hva slags høyttalere du liker, og så finne noen sånne som du liker og deretter bygger resten av anlegget utfra dette. Det tror jeg er det mest fornuftige utgangspunktet selv om det ikke er sikkert at du kommer i mål på første forsøk.
    Ikke enig. Jeg er derimot enig i at det er lurt å finne høyttalere en liker, og så forsterker som passer til disse, men det er svært få platespillere som ikke passer til alle høyttalere. ;)
    Hadde ikke ventet noe annet heller, fra deg. :)

Ja, du kan selvsagt si det på den måten. Men egentlig sier du det samme som meg, at det er lurt å begynne med å høyttalerne. Men det stemmer sikkert at de fleste drivverk vil fungere fint med de fleste høyttalere.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.311
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om du bor i nærheten av Oslo, stikk også en tur innom Duet Audio og lytt til Magico og Piega. Flotte og vellydende høyttalere, men kostbare.

Jeg føler meg ikke tråkket på tærne, selv om det jeg liker best av høyttalerprinsipper er horn.:rolleyes:
    Men som deg, har jeg fortsatt tilgode å høre butikkhorn jeg liker.

kl. A, D, eller AB, rør eller transistor tror jeg ikke er så viktig å klassifisere etter lydkvalitet isolert sett.
    Det handler vel mer om hva slags høyttalere du havner på, for så å kjøpe en forsterker som passer disse.

Jeg bruker både kl. A, AB og D i min høyttaler setup, og kan ikke si jeg hører så mye forskjell på lydkvalitet. I min verden handler dette mer om støy og gain utfordringer.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.261
    Sted
    Sørlandet
    Hadde JEG hatt så stor boltreplass som deg og ledig plass i budsjettet så ville JEG startet med de Harbeth M40.1 høyttalerne som ligger på torget her til en bra pris. Disse fungerer meget bra på en rekke forsterkere og dem spiller først og aller fremst MUSIKK! I tillegg mener JEG at dem ser bra ut i etthvert møblert hjem og du kan se gode eksempler på dette i de flotte trådene til Crosswind og Fosse her på forumet. Jeg er sågar så frekk at jeg tillater meg å poste bilder av anleggene deres i tråden her:

Mvh
    -BB-

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke ventet noe annet heller, fra deg. :)
    Er jeg SÅ kranglete? ;)

Ja, du kan selvsagt si det på den måten. Men egentlig sier du det samme som meg, at det er lurt å begynne med å høyttalerne. Men det stemmer sikkert at de fleste drivverk vil fungere fint med de fleste høyttalere.
    Ja, det er det jeg også sier. ...og at platespilleren ikke egentlig trenger å matches med høyttalerne. Har man en forsterker som passer til de høyttalerne man foretrekker, og en platespiller og arm som matcher pickupen sin, og selvsagt et RIAA-trinn som passer ti pickup (og forsterker), er man i boks. Selvsagt spiller egne preferanser for produktenes lydignatur inn overalt, så sånn sett kan man jo si at platespiller og høyttalere matches gjennom disse.

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Nå kom det mye,;)

Nei berserkr, jeg sa at vi kunne begynne med høyttalerne hvis du leser litt bakover. :) Litt skuffet da jeg fortsatt mottar forslag om små høyttalere.

Hei MarkusH, :)

Dynaudio har jeg i bilen og er veldig fornøyd. Confidence ser flotte ut men når ikke helt ned dessverre, kanskje jeg kunne vurdert Consequence. Dessverre så er det Spaceworld som selger disse og tror ikke de har råd til å ha et demopar.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du vil ha store høyttalere som ser ut som million dollar, kan du ta en titt på Focal Grand Utopia EM Prisen som multirom oppgir er per stk.

Edit: Et hakk mindre er Focal Stella Utopia, de koster halvparten av Grand Utopia.

Edit: Eller kanskje Sonus Faber Aida?

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Respons høyttalere har god omtale i Fidelity over en årrekke. Magico V3 ligger til salgs for en god pris. Dette er høyttalere som kan passe i mange hjem - spesielt Magico synes jeg er fine. Kjøper du en av disse og en god forsterker så kan du være på vei til en god løsning.
    Respons Loudspeakers

Final

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Om du bor i nærheten av Oslo, stikk også en tur innom Duet Audio og lytt til Magico og Piega. Flotte og vellydende høyttalere, men kostbare.

Jeg føler meg ikke tråkket på tærne, selv om det jeg liker best av høyttalerprinsipper er horn.:rolleyes:
    Men som deg, har jeg fortsatt tilgode å høre butikkhorn jeg liker.

kl. A, D, eller AB, rør eller transistor tror jeg ikke er så viktig å klassifisere etter lydkvalitet isolert sett.
    Det handler vel mer om hva slags høyttalere du havner på, for så å kjøpe en forsterker som passer disse.

Jeg bruker både kl. A, AB og D i min høyttaler setup, og kan ikke si jeg hører så mye forskjell på lydkvalitet. I min verden handler dette mer om støy og gain utfordringer.
    Hei Bergfinn,:)

Har lest litt rundt på nettet om horn nå og som du sier er det kanskje ikke lett å få til uten videre og at man nesten må bygge det selv.

Problemet er at jeg ikke tror at slike hjemmesnekrede løsninger er svaret. Det blir ofte, unnskyld uttrykket, stygt som juling, så da må jeg lete etter en flink møbelsnekker.

Noen grelle eksempler:

20121130 FLH 12.jpg

DIY_Firefly_Setup.jpg

DSC_0018.jpg

Slikt vil jeg ikke ha.:(
    Rob

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Klipschorn? De er hjørnehorn og er laget for å stå i hvert sitt hjørne, slik at de må stå på kortsiden av et rektangulært lytterom.

Klipschorn-OPPSLAG.jpg

Men de trenger virkelig en subwoofer hvis du ønsker de dypeste tonene gjengitt.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Passer i et møblert hjem de Magico’ene:rolleyes:

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Montana for eksempel EPX utgaven kanskje kunne vært noe eller Legacy Focus SE.

M

MarkusH

Gjest
    Hei MarkusH, :)

Dynaudio har jeg i bilen og er veldig fornøyd. Confidence ser flotte ut men når ikke helt ned dessverre, kanskje jeg kunne vurdert Consequence. Dessverre så er det Spaceworld som selger disse og tror ikke de har råd til å ha et demopar.
    Finnes en del som er litt stort, innenfor JBL er det jo 4365, 4367, M2 (snakket litt om dette i JBL tråden her inne), disse bruker dog horn alle sammen. Den største av de er DD67000, disse skal visst være helt råe, men de er store og dyre.

Finnes jo mye annet som er småpent også, Marten Coltrane 2/3 er jo snasne, men dyre. Ellers opp i "monsterklassen" må vel bli de store Marten Coltrane Supreme 2, større og enda dyrere. Ser Mala Audio har Marten, de har vel neppe Coltrane inne.

Montana og Magico er også nevnt her, usikker på hvem som fører de, men.

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Tror jeg nærmer meg noe. :)

Er det noen her som har hørt disse? Et lite prishopp fra hva jeg så for meg kanskje, men tror disse hadde passet resten av stuen. Kanskje vanskelig å få en demo også. Kanskje like greit. :)

x.jpg

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ligger et par Dynaudio Confidence C4 platinum på finn til 100.000 kr. Pluss på en McIntosh MA9000 så tror jeg du kommer langt på vei på høyttaler og forsterkersiden. Platespiller må nesten velges etter behov og smak tenker jeg.

_2013338938.jpg

ma9000-angle-right-close-up-background-hi-res.jpg

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    B&W 800 D3 låter fint, burde fylle rommet bra, og passe et møblert hjem.
    b7bd52a0ff8af23312391786a3e482ac--audiophile-speakers-diy-audio.jpg

Koster noe hundre tusen da. Forresten er den mindre 803 D3 glimrende også. Til 160.000 tror jeg. Fikk ikke helt tak i prisleiet ditt :)

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Hei Øivind,

Som jeg nevnte tidligere er Dynaudio aktuelt, men disse C4 går jo ikke helt ned, gjør de? Ser heller for meg Consequence. Dessuten er det nok uaktuelt for meg å kjøpe brukt. Litt usikker på om McIntosh passer inn hos meg, men utelukker ingenting ennå. :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.820
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sett gjennom tråden, er det vanskelig å gi konkrete råd.
    Du må anstrenge deg litt mer enn å si at høyttalerne skal spille fullfrekvent, være pene, og helst litt dyre.
    Du må prøve å si noe om hva slags lyd du ønsker.
    Da kan det hende du får litt mer konstruktiv hjelp.

Mvh

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Hei bluesbreaker, :)

Hva slags lyd jeg ønsker? Hmm, ønsker mest mulig naturlig lyd. Trodde det var målsetningen med disse investeringene jeg? Beklager, vet ikke hva mer jeg kan si. Vil at anlegget i størst mulig grad skal gjengi de hørbare frekvensene korrekt. Vil ikke gode høyttalere, kabler og elektronikk gjøre det?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.820
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du blir nødt til å finne hva du sjøl synes låter naturlig, (ditt uttrykk/ideal), og det gjør man ved å lytte med egne ører på forskjellig høyttalere og utstyr. Lesing av tekniske data og målinger vil aldri føre deg i havn, for hifi som hobby er ingen objektiv øvelse.

Sjelden er kildemateriale,- f.eks CD, strømming, vinyl osv. "naturlig", eller korrekt mht lydgjengivelse. Allerede der er vi ute og kjører altså.
    Det meste av utstyr farger med en eller annen karakter, og ofte er det nettopp det som gjør at vi foretrekker det ene framfor det andre.

Jeg også, vil at det skal låte troverdig, men det utelukker ikke at det skal være morsomt også.:)
    Jeg ser du avskriver horn veldig kjapt. Hornhøyttalere kan låte både "naturlig" og morsomt. Likevel er det ikke slik at alle ønsker seg det.
    Det er veldig mange og ulike meninger om hva som gir "best"lyd. Det er vel alle audioforums eksitstensgrunnlag.
    Derfor vil du få veldig mange ulike svar og anbefalinger når du stiller spørsmålet ditt såpass grenseløst.
    Sjøl spiller jeg på Magnepan,-ikke fordi det er det eneste rette, men fordi deres karakter gjør at jeg synes det låter nærmest slik jeg ønsker det.
    Lykke til videre i hifi-jungelen.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Problemet du har er at det finnes få høyttalere som er virkelig gode. De aller fleste virkelig gode er aktive og dsp-styrt, nettopp derfor er det vanlig at DIY ofte vil gi bedre lyd for mindre penger enn kjøp av dyre passive høyttalere - man bruker ofte aktive høyttalere i DIY-miljøet. Hifi-bransjen har utviklet seg litt den senere tid med flere aktive løsninger som gir virkelig god kvalitet, men det går tregt fremover for de store sakene. Da blir det gjerne stygt siden man må se til proffmarkedet for å få kapasitet.

En annen ting du kan forberede deg på først som sist er at du må ha subwoofere/bassystem i anlegget for å få god og jevn bassrespons slik at du kan høre frekvensene korrekt. Dette bør styres digitalt med DSP for å fungere optimalt, så man må legge litt innsats i det selv- det finnes rett og slett ingen snarvei her.

* Dette gjelder for krav om korrekt gjengivelse av frekvenser sett med objektive øyne og er egentlig det du beskriver uten å si at det er det du ønsker.

De fleste med litt fartstid i miljøet har funnet ut at korrekt gjengivelse av signalet ikke nødvendigvis er det man ønsker, derfor vil tips og råd sprike voldsomt.
    Naturlig lyd trenger ikke å være det samme som riktig lyd i forhold til signalet.
    Derfor kan det være greit å få vite litt om dine referanser som du baserer dine inntrykk og vurderinger på?

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Wilson Audio Yvette og Sasha og JAS Audio Plato burde kanskje begynne å nærme seg.
    Støtter denne. Wilson har gjort det for meg:) Kanskje litt for billig men ikke undervurder nye Hegler feks H190.Har hatt mange forsterkere som koster godt over 100k men må si at Hegel imponerer på alt annet enn eiergeden i forhold til mer eksotiske produsenter. Ellers har jeg lagt øret til Luxman 509X den var meget bra..

Sist redigert:

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Unnskyld meg coolio og bluesbreaker jeg er kanskje på feil sted. :(

Jeg føler jeg har redegjort tydelig for hva jeg ønsker/ikke ønsker. Jeg forstår at dere mener vel, men ut i fra de to siste svarene tror jeg kanskje flere av dere faktisk ikke er ferdig med egen søken og egentlig ikke kompetente til å gi råd.

Takk for forsøket uansett! :)

Rob

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    782
    Torget vurderinger
    4
    Hei bluesbreaker, :)

Hva slags lyd jeg ønsker? Hmm, ønsker mest mulig naturlig lyd. Trodde det var målsetningen med disse investeringene jeg? Beklager, vet ikke hva mer jeg kan si. Vil at anlegget i størst mulig grad skal gjengi de hørbare frekvensene korrekt. Vil ikke gode høyttalere, kabler og elektronikk gjøre det?
    Morsom tråd!

Med denne synes jeg du er inne i kjernen av denne hobbyen.

Jeg har tidligere tolket high fidelity bokstavelig. Definisjonen har vært korrekt dvs naturtro lyd. Etter noen års modning og trofast leser av diverse fagtidsskrifter, og ikke minst dette forumet, samt noe utskifting av eget utstyr, innser jeg at dette blir mer og mer et spørsmål om hva den enkelte vektlegger og selv definerer som sitt lydideal. Svarene til deg i denne tråden oppfatter jeg underbygger nettopp det; Finn fram til din egen preferanse!

Min preferanse henter jeg fra å lytte til levende musikk og søke etter den mest mulige naturlige gjengivelsen i eget lytterom. Det er mange parametre som definerer hvordan anlegget vil lyde hjemme hos deg. Akustikk og plassering påvirker i stor grad. Selv mindre justeringer av f.eks. plassering kan ha vesentlig påvirkning av lydgjengivelsen fra ett og samme oppsett. I kveld har jeg skjøvet høyttalerne frem og tilbake. Det medfører faktisk større endringer enn det jeg får mellom å bytte mellom en Accuphase E470 og en Karan KA-I 180 mkll. Å streame fra TIDAL direkte i multispillren kontra via TIDAL app fra MacBook via kablet oppkobling, ja til og med via hdmi eller USB, mener jeg påvirker lyden.

Jeg har hatt Magnepan høyttalere, lyttet til dem hos andre, og har hatt en forkjærlighet nettopp til den transparente og svevende lydbilde dennne typer høyttalere gir. De fyller rommet og forsvinner helt i lydbildet. Dog har jeg i dag dynamiske tradisjonelle høyttalere som også forsvinner. Det jeg innbilte meg var en avhengighet til et gitt konstruksjonsprinsipp stemmer altså ikke.

Det kan være viktig å prøve og peile seg inn på "type" høyttaler. Du skriver at du ønsker fullrange? Det er det ikke mange som klarer å by på. Hvor dypt du forutsetter at de skal bevege seg nedover i frekvensområdet må du selv avgjøre. Skal du ha med de helt lave tonene, ja da begynner det kriteteriet og ble en vesentlig parameter, og valgmulighetene begrenset.

Valg av rett forsterker er etter min mening vel så viktig som valg av høyttaler. Som eksempel kan jeg igjen vise til erfaringer med Magnepan. Det kan være en generell oppfatning at Magnepan sliter med å spille lave frekvenser. Det er avhengig av hvor god forsterker de kombineres med. Videre mener jeg mye av det jeg har hørt av ulike anlegg hos forhandlerne, er en gjengivelse mer preget av forsterkerutstyr enn av høytalernes egen signatur.

Dersom du ønsker å legge noen kroner i et nytt anlegg må du teste ut hjemme. En viss avskalling tror jeg du allerede er på vei til å gjøre. Jeg leser at du ønsker en klassisk oppsetting med passive høyttalere og forsterker eller forsterkere. Du vil kjøpe nytt, da er fallhøyden ved å velge feil stor i forhold til økonomisk tap dersom du ikke blir fornøyd.

Drister meg til å utfordre deg på å kjøpe forsterker først. En kvalitetssak som har krefter nok til å fore fullrange høyttalere. Deretter ville jeg jaktet på aktuelle høyttalere på bruktmarkedet. Handler du brukt er det mer økonomisk akseptabelt å selge og søke videre. Litt jobb og litt bæring blir det, men når du har fått testet ut både hva som passer nettopp i ditt lytterom, samt sjekket ut hvilken lydsignatur du forbinder med naturtro og eller ønsket gjengivelse, begynner du å nærme deg en avklaring av hva du selv vektlegger som DIN lyd.

Spennende reise du har begynt på. Lykke til!

Mvh Olav E

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.820
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Slik du spør deg for RobertEng, er hverken jeg, coolio eller Sluket i stand til å gi deg råd.
    Du tar ikke poenget.

Jeg må spørre om denne tråden er seriøst ment.

Jeg har fått med meg at stua er ca 45 m2, budsjettet ubegrenset, men likevel ikke.
    Det er viktig hvordan det ser ut, men det skal uansett ikke være horn.

Jeg ville egentlig anbefale deg å høre sjøl hva du liker, men du sier at alt du har hørt rundt omkring, høres omtrent likt ut.
    Du har t.o.m. vært på Hortenmessa, men der var det ingenting for deg.

Du skriver også;
    "Jeg har ingen bestemt lyd jeg leter etter for øyeblikket, men er ute etter solide kvalitetsprodukter som kan gi meg hele det hørbare frekvensspekteret og gjerne med en viss status."

Det skal låte "naturlig"

Har jeg gått glipp av noen kriterier som er nevnt?

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Unnskyld meg coolio og bluesbreaker jeg er kanskje på feil sted. :(

Jeg føler jeg har redegjort tydelig for hva jeg ønsker/ikke ønsker. Jeg forstår at dere mener vel, men ut i fra de to siste svarene tror jeg kanskje flere av dere faktisk ikke er ferdig med egen søken og egentlig ikke kompetente til å gi råd.

Takk for forsøket uansett! :)

Rob
    Det er nok få i Norge som har holdt på like lenge med hifi som Sluket, og Coolio er en smartass som har en tendens til å skjønne ting veldig fort... :)

Til det du spør om: i prinsippet burde det være enkelt å bare gjengi lyden riktig, ikke sant? Jeg er enig, det er mitt ideal også. Men så blir det likevel mer komplisert. Musikk er nemlig mer enn bare frekvensinnholdet:

- Det er også tid/fase - at de ulike delene av spekteret treffer øret på samme tid. (edit: noen mener derfor at idealet er såkalt punktkilde, at all lyden kommer fra samme sted)
    - Og så vil man unngå forvrengning. I baseen betyr det at høyttaleren må bli stor (og hva gjør vi da med punktkilde-idealet?)
    - Og så er det dynamikk - hvor fort kan en høyttaler gå fra å spille veldig lavt til veldig høyt og tilbake?
    - Og ikke minst er det spredning off-axis. Høyttalere pleier som oftest sende lyd til alle mulige retninger som er annerledes enn den direkte lyden rett forfra. Det treffer øret som forsinkede refleksjoner, som da er annerledes enn den direkte lyden. Det er dumt.

Det er veldig vanskelig å finne høyttalere som scorer veldig bra på allle disse parametrene. Ofte må man inngå kompromisser. Jeg liker godt rundstrålere selv feks, fordi den indirekte lyden blir veldig lik den direkte lyden, fordi jeg liker å bevege meg rundt når jeg lytter, og fordi det minner meg om hvordan ekte akustisk musikk føles. Men mange liker ikke det, fordi det blir så mye refleksjoner. Andre er veldig glade i horn, fordi de kan ha en ekstrem evne til dynamikk. Men det er ikke alle som velger å ha hornhøyttalere, noen foretrekker andre ting.

Med andre ord: den perfekte høyttaler finnes nok ennå ikke, og man må finne ut hva som er viktigst for en selv!
    (edit: samtidig finnes det jo høyttalere som får til mange av tingene på lista bedre enn andre. jeg tror det er dumt å ekskludere B&O feks)

Sist redigert:

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Hei bluesbreaker,

Jeg klandrer dere ikke for å ikke være i stand til å svare meg. Jeg tror likevel jeg tar poenget. :)

Om jeg er seriøs? Hmm, det er i grunn ganske ufint å spørre om synes jeg. Om du føler mine spørsmål ikke er verdt din tid kan du helt enkelt avstå fra tråden. Jeg er klar over at jeg ikke kan kreve hjelp, du kan likeledes ikke kreve at jeg synes dine svar virker fornuftige for en lekmann og så og si nybegynner som meg.

Rob

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.820
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OK.
    Jeg prøvde å gi råd i form av at det ikke finnes noen oppskrift på dette.
    Som det blir sagt av flere her er hifi høyst subjektivt, og ikke en objektiv øvelse.
    Det var provoserende at vi med relativt mye erfaring og fartstid ble ansett som kompetanseløse av et nytt medlem innmeldt denne mnd med 20 innlegg.
    Takk for meg.

joneinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    227
    Er det kanskje ikke et anlegg du søker, men heller dette her;

FEF8715D-581E-41FF-A780-1CED6D564ED5.jpg

Et live band, unplugged hjemme i stua må da være så nærme naturtro man kommer. Kompakt er det jo i allefall ikke og jeg tipper det også er ganske dyrt i lengden. Og scenen kan jo dekoreres så den matcher resten av stua....

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7
    Jeg forstår jeg får gå litt i tenkeboksen, kanskje lese litt.

Takk for hjelpen til nå!:) Også til deg bluesbreaker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn