Digitale avspillere Trenger litt hjelp - valg av DAC (nok en gang)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.999
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Jeg bruker denne i mitt oppsett, liker den veldig godt.
Flott dynamikk, oppløst, transparent, ingen "basspløser" eller skarpe kanter;)

indexCA9Y88IA.jpg

indexCA4QYPVQ.jpg

Koster 13K, fås også i sort front.

gismo

Sist redigert:

hennla

Medlem
Ble medlem
05.09.2013
Antall liker
1
Sted
Røyken
Jeg har en NAD M51 som pre. til en Adyton Cordis 3.4 til XTZ Divine 100.49 høytalere. Det spiller som en drøm!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Mytek Stereo 192 DSD DAC kan du notere på lista di. Her får du også med DSD støtte. Jeg er meget godt fornøyd med min.

8512mytek3.jpg

Mytek Digital | HiFi

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Mytek Stereo 192 DSD DAC kan du notere på lista di. Her får du også med DSD støtte. Jeg er meget godt fornøyd med min.

Vis vedlegget 226072

Mytek Digital | HiFi
Denne har jeg testet, som jeg nevnte i innlegg #1, passet ikke helt inn her hos meg, men har hørt den i et annet oppsett der den var kanonbra, så jeg takker pent for svar likevel. :)

komigjen3

Medlem
Ble medlem
26.07.2009
Antall liker
0
Sted
Møre og Romsdal
Torget vurderinger
11
Om du ikke har noe i mot å kjøpe brukt ligger det en Berkeley Audio Design Alpha DAC mk1 på bruktbørsen til 12k (ny pris rundt 40k), den kan det være værdt å vurdere.

Mvh
Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Da er den pakket.
Prøver å sende i morgen.

Håvard
Da har jeg lest litt, forsket litt og snakket litt med folk som kjenner disse to DACene, som nok blir de aktuelle i denne jungelen.

* Audio GD NFB 7.32 - Audio GD NFB 7.32 - Mala Audio
* Eastern Electric Tubedac Plus - Eric's Hi-Fi Blog: Eastern Electric Minimax Tube DAC Plus

Eastern skal snart testes her hjemme, Audio GD likeså, sa da får vi se. Spennende tider.

Mvh. Ole
Det er helt kanon! Takker!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Den ligger litt under de alternativene du nevner i pris, men ut fra hvilke egenskaper du nevner i førsteinnlegget så kan jeg ihvertfall nevne at jeg selv er veldig godt fornøyd med Parasound zDac. Jeg synes den er god på de parametrene du vektlegger. Anbefaler en lytt på denne, tross lav pris.
Har du sammenlignet denne med noe annet? evt. hva?
Akkurat i dagens anlegg har jeg kun testet den opp mot Pro-ject dac "S" og konverteren i Behringer 2480.
Før denne brukte jeg Arcam rDac som jeg valgte fremfor Hegel Hd10. Som du ser så er det et begrenset sammenligningsgrunnlag, men jeg føler meg likevel trygg på min evne til å gjenkjenne kvalitet. Jeg synes ihvertfall den er god på de områdene som beskrives i åpningsinnlegget. Jeg opplever også at mine erfaringer med zDac stemmer godt overens med beskrivelsene den gis i diverse tester, inkludert de to norske. Jeg tror mer på å finne en komponent som passer inn hos seg selv enn å stole for mye på feks prisnivå som kvalitetsindikator.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hvor bra den er? Tja si det. Kan vel ikke måles.
Du kan alltids lese en del av testene som er gjort, og noen er på grensen til panegyriske.
Etter min smak, i mitt oppsett og etter mine preferanser er den veldig god.

Jeg såg det var en dealer i Belgia, jeg kjøpte min fra Skottland.

Håvard
Eastern Electric, les deg opp på den.
GLem rørdelen i den.

Hvor kan denne MiniMax DAC kjøpes?
Hvor bra er denne?

mvh
Jan

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Eastern DACen er helt fantastisk god! Jeg har spilt på den i hele dag, og den er skikkelig oppløst, tegner et stort lydbilde, er meget gjennomsiktig uten å bli masete på høyt volum. Denne kan sammenlignes med vesentlig dyrere ting. Herlig driv og dynamikk har den også.

I morgen skal den få lov til å bryne seg på en LM-Audio 502ca. Det blir veldig interessant. På fredag (regner jeg med) skal begge to få lov til å sette seg opp i mot en Audio-GD NFB 7.32. Alle disse er høyaktuelle.

Rapport dukker nok opp her. :)

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Eastern DACen er helt fantastisk god! Jeg har spilt på den i hele dag, og den er skikkelig oppløst, tegner et stort lydbilde, er meget gjennomsiktig uten å bli masete på høyt volum. Denne kan sammenlignes med vesentlig dyrere ting. Herlig driv og dynamikk har den også.

I morgen skal den få lov til å bryne seg på en LM-Audio 502ca. Det blir veldig interessant. På fredag (regner jeg med) skal begge to få lov til å sette seg opp i mot en Audio-GD NFB 7.32. Alle disse er høyaktuelle.

Så hvordan gikk dette ?

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord

Så hvordan gikk dette ?
Det gikk bra. Litt stressende med all testingen og søken etter den beste DACen for min smak. Blir mye sending og henting av bokser her og der. ;)

Valget falt på en Audio GD NFB 7.32. Veldig lik som Eastern-DACen lydmessig som jeg forsåvidt har skrevet noen ord om. Valget falt på Audio GD ene og alene på grunn av at det er en norsk importør (Mala Audio) og får da garanti og kvittering derfra. Kjempefornøyd og stor eierglede. Stappfullt "Full-size" kabinett med kun kvalitetskomponenter og 3 trafoer samt fravær ac OP-amper på linjedelen. Det synes jeg er positivt.

Legger ved noen bilder her jeg, om noen vil ta en titt. :)

Mvh. Ole

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.254
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Fin den, men stusset litt på måten de har festet de to små print kortene i bakkant - ser ut til at de er loddet fast til messing sekskanten. Så ikke helt patent ut. Mulig det bare er synsbedrag og kun jordforbindelse.

Forstår du har gode erfaringen med Mala. Selv vet jeg ikke, da jeg sendte ham en mail før helga men har forsatt ikke fått svar...

Det gikk på forskjeller mellem Aune T1 og X1 MK2 DAC og i forhold til AudioGD 11.32 eller 15.32 DAC - lydmessig. Meningen er å bruke som en DAC på jobb og alle ser ut til å drive mine AKG601 greit, men de bør og matche lydmessig. Heller til AudioGD 15.32 om dagen, men kanskje andre som vet og har noen tips ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
M

MusicBear

Gjest
Har ikke med dac og gjøre, men tillater allikevel meg å spørre om noen har prøvd ut effektforsterkerne til Audio GD fra Mala Audio?

Jeg spør, fordi det ser ut til at Mala Audio er en entusiast forhandler mht. til deres øvrige produkter.
Hvor jeg tenker; kan være disse Audio GD produktene er de perler de ser ut til å være, fornuftig priset.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Mange spennende dacer ifra utlandet hvis man googler litt. Men, det er mye styr rundt pc-basert avspilling som USB og DSD (eller hva det heter).
Selv bruker jeg bare optisk og coax. Derfor er jeg på utkikk etter en uten USB etc. Da burde man jo spare noen kr også. Noen forslag?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Mange spennende dacer ifra utlandet hvis man googler litt. Men, det er mye styr rundt pc-basert avspilling som USB og DSD (eller hva det heter).
Selv bruker jeg bare optisk og coax. Derfor er jeg på utkikk etter en uten USB etc. Da burde man jo spare noen kr også. Noen forslag?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.254
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Fin den, men stusset litt på måten de har festet de to små print kortene i bakkant - ser ut til at de er loddet fast til messing sekskanten. Så ikke helt patent ut. Mulig det bare er synsbedrag og kun jordforbindelse.

Forstår du har gode erfaringen med Mala. Selv vet jeg ikke, da jeg sendte ham en mail før helga men har forsatt ikke fått svar...

Det gikk på forskjeller mellem Aune T1 og X1 MK2 DAC og i forhold til AudioGD 11.32 eller 15.32 DAC - lydmessig. Meningen er å bruke som en DAC på jobb og alle ser ut til å drive mine AKG601 greit, men de bør og matche lydmessig. Heller til AudioGD 15.32 om dagen, men kanskje andre som vet og har noen tips ?
Fikk svar fra Mala i går på mine spørsmål. Mala sier at X1 er den mest nøytrale og fleksible av de to Aune forsterkerne da T1 har en noe fetere og farget lyd. AudioGD er noen hakk bedre og de anbefaler 11.32 som best. Ikke helt det samme som Digital Impuls sier der 15.32 er foretrukket lysmessig, da 11.32 kunne høres litt tynn ut i lyden. Det siste handler litt om matching av utstyr og smak vil jeg tro.

Topp Bunn