Trenger noen anbefalinger. Matching er viktig!

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg skulle hatt noen råd til investeringer den nærmeste tiden.
Jeg er ikke interessert i å gå store omveier vedr. matching, og er derfor i tvil hvor jeg skal begynne.
Jeg spiller i dag med Virgo 2 og en Arcam Delta 290 (!), samt en gammel dvd-spiller som skal inn i kinoen. Har også en Well Tempered spiller jeg ikke har plass til å ha framme nå.
Selv om Arcam’en er gammel liker jeg den foreløpig, så den skal først byttes ut på sikt.
Budsjettet er ikke det største, og jeg har kikket på litt Kina-produkter.

Jeg trenger altså:
CD-spiller
Kabler (phono og høytt.)
Nettkabler (nødvendig?)
Strømrenser (nødvendig?)

Min referanse er et relativt gammelt oppsett med Adyton/Virgo/Micromega/Meridian som spilte analytisk, med god attack, og kjapp stram bass. Liker ellers også det som tenderer mot noe mørk klang.
Arcam’en jeg kommer til å bruke framover er noe tilbakelent i toppen, og passer for tiden bra.

CD-spiller
Leste siste budsjett-test av cd-spillere i Fidelity med interesse, og vurderer blant annet en Shengya CD-S10CS, som etter hva jeg har skjønt er en Vincent S6 spiller. Kom gjerne med andre alternativer.

Kabler
Jeg har med stor interesse lest det som er skrevet siste månedene om kabler. Det virker som det er såpass mange parameter som spiller inn, så å si at en kabel er god i seg selv, går visst ikke lenger.
Jeg trenger altså kabler som passer sammen med de elektriske egenskapene Virogene og en ev. forsterker/spiller har (om jeg har skjønt dette riktig…)

Når det gjelder strømrenser, ser jeg at Nistad her på forumet skriver varmt om en billig sak fra komplett, mens jeg andre steder har lest at man på billige forsterkere (som Arcam’en) ikke får noe utbytte av en slik en.

Nettkabler er helt nytt for meg. Det var ikke særlig utberedt midt på 90-tallet i forhold til i dag. Trenger jeg dette, hva trenger det å koste, på hvor mange apparat trenger jeg nye kabler osv… Mange spørsmål dette:)

Bjarte Eliassen
 
N

nb

Gjest
Hva med en ekstern studio-DAC? De får gode skussmål, har god fuksjonalitet (typisk hotetelefonutgang, flere digitalutganger, balansert/ubalansert ut) og er svært fornuftig priset sammenlignet med vanlig HiFi-stæsj.

Alternativer:
RME
Benchmark
Apogee
Lavy Engineering

De tre første forhandles av prolyd i Oslo (www.prolyd.com). Sistnevnte vet jeg ikke om noen i Norge fører, men tror ett eller annet svensk firma har de, alternativt kan den sikkert lett skaffes på postordre fra Junaiten. Mange her har Bechmark (meg selv inkludert) og er godt fornøyde med de. De er så godt som aldri å se til salgs brukt, som burde være en grei indikator på at de som har de er fornøyde.
 
R

Ronny_D

Gjest
Kjøp billig, kjøp hele tiden. Nyt musikken og vent med stereoinvestments særlig dersom valgenes nivå havner i kinaklassen. Kabelpenger kjøper du musikk for ikke ledninger, de selges på europris.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Hva med en ekstern studio-DAC? De får gode skussmål, har god fuksjonalitet (typisk hotetelefonutgang, flere digitalutganger, balansert/ubalansert ut) og er svært fornuftig priset sammenlignet med vanlig HiFi-stæsj.

Alternativer:
RME
Benchmark
Apogee
Lavy Engineering
Min gamle DVD-spiller avgir nok så mye støy at jeg jeg ikke ønsker bruke den som drivverk.
Kommer nok til å gå for standard integrert spiller.

Bjarte
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Kjøp billig, kjøp hele tiden. Nyt musikken og vent med stereoinvestments særlig dersom valgenes nivå havner i kinaklassen. Kabelpenger kjøper du musikk for ikke ledninger, de selges på europris.
Dette var vel ikke et interessant innlegg i forhold til topic...
Ellers kan vel slike kabelytringer postes i kabelhjørnet?

Bjarte

Bjarte
 
T

theStig

Gjest
Hvis du er ute etter mest mulig lydmessig oppgradering for penga, så drit i kablene og dippeduttene, og invester i en skikkelig front end. Helt enig med nb om å kjøpe en DAC. Med en Benchmark eller RME kan du få supert resultat selv med en 400-kroners DVD-spiller som kilde.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.582
Antall liker
2.781
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei pappaen! ;-)
Show me the money, så blir det mye lettere å tipse!...............
Mht kina-import: jeg tror ikke du trenger å være spes bekymret for kvaliteten på komponentene! Sørg bare for å bruke en dealer med god service. Har selv brukt www.ornec.com med god erfaring (importerte en rimelig head-amp)
Alternativt kan du sjekke www.nysound.com selv om jeg registrerer at enkelte ikke bare har gode erfaringer med dem!
Som du vet, er jeg litt keen på rør, hvorfor ikke prøve en spiller med rør?
Hvilke merker kan være aktuelle? Sjekk www.navnett.com/hifi/ og du vil finne mye snadder, bl.a. linker til ulike produsenter..............
Noe å tenke på? Hva med effekt-trinn + cd-spiller med innebygget pre? F.x musical fidelity har slike spillere...............
Ville ventet med å legge penger i kabler o.l. Strømrenser? Tja, har ikke noe formening om slikt!

Går det greit med jr forresten?

Lykke til!
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg skulle hatt noen råd til investeringer den nærmeste tiden.
Jeg er ikke interessert i å gå store omveier vedr. matching, og er derfor i tvil hvor jeg skal begynne.

Bjarte Eliassen
Dette var skuffende lite tilbakemeldinger når jeg ser på antall lesere på innlegget :-/
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, sikkert noen og enhver som holder litt tilbake siden du spør etter kabler, nettkabler og strømrensere. ;) En cd-spiller er visst heller ikke lenger det det en gang var... Tenker da på disse PC-løsningene.

Å anbefale cd-spiller betinger at man har kjennskap til både Virgoene og Arcam'en, noe de fleste sikkert ikke har. Jeg har hørt litt nyere Arcam utstyr, men er ikke sikker på hvor relevant det er i denne sammenhengen.

Hvis du liker lyden fra komboen Arcam og AudioPhysic, så vil jo Arcam's egne spillere være et tips? Har en mistanke om at en spiller som min egen Meridian 506.20 også fungerer meget bra sammen med Arcam forsterkere. Hvis du får tak i en tilsvarende effektforsterker fra Arcam, så vil jeg også anbefale bi-amping. Mon tro om Arcam leverte et effekttrinn som matcher 290'en?

Ja, der har vi den:


Du får prøve en ønskes kjøpt annonse - dette trenger ikke å bli så veldig dyrt. Jeg har virkelig sansen for Arcam's forsterkere, og særlig effekttrinnene. Fordelen her er at du vet sånn noenlunde hva du får. Nytt og flott er ingen garanti for musikalsk tilfredsstillelse!

Nettkabler kan du lage selv. Signalkabler og høyttalerkabler er jeg mer usikker på. Tror ikke det nødvendigvis trenger å bli så veldig dyrt, det heller.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn