Trenger tips til dyktig lakkerer ifm lakkering av høyttalerkasser

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Er det noen som kan anbefale en grundig og dyktig lakkerer i Østfold området evt østlandet?

Planen er å lakkere kassens i høy glans sort / piano lakk, men har ikke peiling på hvem jeg bør kontakte.
Noen tips eller erfaringer?

På forhånd takk!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.631
Antall liker
10.010
Torget vurderinger
2
Mine DIY høyttalere ble lakkert av en billakkerer… vet ikke hvem
 

Evo III

Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
26.566
Antall liker
54.489
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
79
Er det noen som kan anbefale en grundig og dyktig lakkerer i Østfold området evt østlandet?

Planen er å lakkere kassens i høy glans sort / piano lakk, men har ikke peiling på hvem jeg bør kontakte.
Noen tips eller erfaringer?

På forhånd takk!
JA bil i ski har en dyktig lakkerer.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
2.029
Antall liker
11.154
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Samme hvor dyktig lakkereren er, så er det like mye opp til snekker'n for om høyttalerene skal holde seg fine over tid. Materialvalg, sammenføyningsmetoder, limvalg m.m
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Samme hvor dyktig lakkereren er, så er det like mye opp til snekker'n for om høyttalerene skal holde seg fine over tid. Materialvalg, sammenføyningsmetoder, limvalg m.m
Ja, det er så klart sant.
jeg har bestilt ferdige kassedeler fra Tyskland. Thomaier har et godt rykte på seg, så jeg håper det blir bra 👍
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
2.029
Antall liker
11.154
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Jeg bruker som regel standard hvitt trelim (essve,casco foreksempel).
Baffel og bakvegg kan også festes med det, men pu-lim er jo en sterk kandidat.. -(Blir fort noe klin hvis en har på litt for mye). Hvis pu-lim så fukt gjerne limflater lett med vann før påføring, da det er med på å fremskynde/styrke prosessen.

Er også tilhenger av vannfast mdf da den har en tettere densitet enn std brun mdf, som igjen gir mindre sjanser for sprekker i lakken pga krympende/voksende limskjøter.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Tusen takk for tipsene 😊 De kommer godt med.

Kassedelene blir nok laget i std mdf så jeg får ta en prat med lakkeringsmeister mtp hva som gir best mulig grunnarbeide 😉
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
667
Antall liker
2.964
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Hvis det skal brukes helt standard MDF er det nesten umulig å unngå at skjøter blir synlige over tid. Resultatet kan se perfekt ut med en gang etter lakkering, men etter noen måneder i tørt inneklima kryper MDFen seg sammen, og limfugene blir synlige. Det er spesielt problematisk med synlig endeved etter bygging. Den utvider seg mer enn flatsidene ved endringer i luftfuktighet.

Hvis du har mulighet til å unngå endeved med standard MDF så prøv det. Det krever at alle platedeler blir skråskjært 45 grader. Har du kjøpt et ferdig byggesett er det som regel bare falset i kantene, og da kan dette bli problematisk.
Mulig at din lakkerer kjenner til dette med MDF. Problemet kan bli mindre hvis endeveden mettes tilsttrekkelig. Det er også lurt å male innsiden av kassene med latex-maling som tetter godt for fuktinntrenging. Viktig at ALT blir malt. Og det er viktig at platene er så tørre som mulig før maling/lakkering. MDF bør ikke lagres under tak ute eller i fuktig garasje før bygging.

Skal man få et bra resultat bør det absolutt brukes vannfaste MDF-plater. Disse suger ikke fuktighet i samme grad som standard MDF, og resultatet blir mye bedre. HDF og Valkromat er også bra alternativer til kasser som skal ha profflakk og pianofinish.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Tusen takk for tipsene @Hunsbedt 👍

Nå angrer jeg som f%*! på at det var std MDF jeg bestilte. I det minste er jeg sikker på at platene blir skråskjært.
Krysser fingrene for at Thomaier ikke har startet å lage kassedelene enda og kan levere vannfaste MDF. Jeg sender ham en epost og spør om han kan levere vannfast MDF 😊
 
Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.154
Antall liker
1.666
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Ahem kremt, det er nesten alltid en eller annen knøl som kommer med ett innlegg som ikke svarer på spørsmålet, denne gangen er det meg.... 😇 Men, du har ikke vurdert å laminere? Da slipper du dette herket med å male den mdf'en. Det finnes garantert habile snekkere som kan ta ett slikt oppdrag hvis du ikke vil prøve deg på det selv.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Ahem kremt, det er nesten alltid en eller annen knøl som kommer med ett innlegg som ikke svarer på spørsmålet, denne gangen er det meg.... 😇 Men, du har ikke vurdert å laminere? Da slipper du dette herket med å male den mdf'en. Det finnes garantert habile snekkere som kan ta ett slikt oppdrag hvis du ikke vil prøve deg på det selv.
Foliering er et relativt nytt produkt som tas i bruk på flere og flere produktgrupper. Alt fra biler, båter, kjøkkenfronter og renovering av møbler. Har ikke sett det på høyttalere, men det er jo nærliggende.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Null stress 😁

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ønsker de lakkert i sort piano lakk er at da vil de matche mine TAD Evo One, men det er ikke et absolutt must.

Laminering har jeg ikke vurdert, men jeg har vurdert å få de kledd i pen finér, men det tør jeg ikke begi meg ut på selv. Jeg vil ha proff finish, og jeg vet mine begrensninger og muligheter.

Hvis det viser seg at snekkeren ikke kan levere vannfast MDF, går jeg for finér. Da blir det nok Bubinga, Mocca eller Bordeaux. Sikter etter samme finish som på bildene av Dynaudio under.

C1.4LE-Bubinga.png

Mocca.jpg
 

Vedlegg

Topp Bunn