Trenger tips til nye høyttalere

Trond_L

Medlem
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har funnet ut at mine nåværende høyttalere; AP Black Diamond mk2 er for store for mitt 12kvm (3*4) rom.
Store som i at bassen drukner i rommet.
Bokhyllehøyttalere er nok dermed mere aktuelt.
Har tenkt tanken på XTZ 99.25/26 mk2 men til 9K (med stativer) så er det nok maaaange alternativer.
XTZ 99.36 mk2 til nesten samme prisklasse som jeg og sikler på er nok for store tenker jeg.
Musikksmak er ganske ekstremt variert og trenger dermed en god all-rounder.
Preferanser er holografi, punch i bass og ellers rellativt linjær frekvensrespons.
Det må og nevnes at spredning er viktig siden jeg ofte sitter på linje med høyttalerne da jeg har en pc i sentrum.
Høyttalerne vil derfor bli plassert med ca litt over 2 meters avstand og vil få ca 50-70cm fra vegg (regnet fra front).
Nåværende annlegg er beskrevet i signatur.

Kjør debatt!
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.004
Antall liker
3.962
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kunne Audio Note AN-e vært ett alternativ?

de kan du sette helt inn i hjørnene og du får mere luft mellom høyttalerne (og mer plass i rommet)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Sikker på at det er ht som har skylda?

Har ikke så store rommet selv heller; har tidligere opplevd at god elektronikk og kabling løser det meste.
 
N

nysjerrigper

Gjest
skulle til å spør om det samme.. ::)
man kan skylde på høyttalerdesign og plassering lenge før rommet i segselv..
 

Trond_L

Medlem
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takker for tips men problemet er at plasseringsmulighetene er ganske begrenset da rommet er ganske fullt.
Hverken elektronikk eller kabling er under lupen siden jeg kjenner utstyret godt fra før.
Har hatt samme elektronikk i ca like stort rom før (men med EMU 1212m lydkort) og problemet var det samme.
Audio Note AN-e blir vel litt vel "fugl" for Dp'en.
Flere tips?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Selg forsterkeriet og kjøp deg et par Genelec.
 

Trond_L

Medlem
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Føler meg ikke helt overbevist over forslagene sålangt.
Andre tips?
Det er _kun_ snakk om høyttalere.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg ville sagt Kudos Cardea C10, men var det slik at du skulle befinne deg inntil 9000?

I så fall koster jo disse nye 15000,- men om du skulle komme over dem brukt blir nok prisen rett i det belet..
Disse er veldig linære i responsen, er ekstremt hurtige med god punch i bassen.
Flott holografi og, og når det gjelder nettopp dette må man gjerne bla opp litt ekstra?
Diskanten er noe av det beste på markedet men er en dome, og du beskriver kanskje en bånddiskant i ønsket ditt?
Likevel kan du med den avstanden til HT få til en god scene med litt toe in.

Bassporten sitter bak, og da er detfint med grei avtand til frontvegg, er usikker på hva produsentens anbefaling er på dette.
Jeg har denne HT med samme elementer bare i gulvstående og derfor jeg kan anbefale serien på det varmeste. Tror det ligger en uavhengig test av C10 på avforumet..

Om ikke dette faller i smak kan du kanskje sjekke ut stativHT til Elac, de har bånddiskant og :)
 
Topp Bunn