Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva er status nå da? Fått lyd?
    Godsakene settes opp i morgen faktisk (les: 27. September) :D
    Har hatt noen uker i Spania; kom hjem nettopp. Gir oppdatering når jeg får mulighet (dessverre kommer masse familie på besøk denne helga; som passet litt dårlig ;))
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vært på en liten ferie da?
    Ja er det ikke typisk? skal alltid skje noe i huset når det skal være helt tyst:cool:
    Blir spennende å følge deg på denne reisen. Kommer du til å kontrollmåle med REW underveis? Og er det lov til å be om noen bilder av prosessen:)

    Det er vel på tide at du oppretter en tråd for finstasen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er den satt opp; dette var helt hinsides all kompleksitet jeg har vært borti; hadde rotet med dette i måneder om jeg skulle startet med blanke ark på egenhånd. Det litt mystiske var at rommet mitt var relativt bra satt opp i utgangspunktet. Og selv uten kalibrering var det veldig bra lyd! Remapping ikke i bruk; var kun minimale avvik fra hva Trinnov-systemet anbefalte. Fikk satt opp musikk for ego-spot i 2 kanaler (kun FL og FR), 2 kanaler med FL i kombinasjon med SUB1 og FR i kombinasjon med SUB2; 7.2 for ego-spot, og 7.2 med multispot. Fikk også testet ut en hel del med Roon; sliter litt med 5.1 DSD (sikkert jeg som har gjort noe smart). Ellers er alt tipptopp så langt, jeg hadde ingen idé at resten av anlegget mitt kunne levere en slik lydkvalitet.

    Edit:
    Fikk også satt opp gode curves; og masse annet fancy som jeg ikke kunne finne i manualen. Firmware med wizard for kalibrering (som gjør prosessen veldig mye enklere) er ikke lansert for Altitude32 ennå, den er rett rundt hjørne. Alle input er HDMI 2.0b (jeg ba om dette ved bestilling). Testet Dolby Vision og HDR - lip-sync ser også ok ut; eneste som trengte 15ms delay var getbox'en; resten var fasinerende nok tilsynelatende spot on. Skal finteste dette litt mer nøye etterhvert.

    En annen utrolig ting er at Altitude32 boksen gir nøyaktig tid på lyd-rosesseringen i millisekund (med desimaler); som selvsagt bidrar til å få 100% korrekt lyd/bilde-sync når man vet prosesseringstiden til display.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gratulerer;D

    Si litt om hvordan du opplever lyden nå med akustisk korrigering og uten.
    Jeg vil anta at du kjører optimizer settings med amplitude og phase korreksjon? Legg gjerne ut noen bilder her av rommet generelt, og resultatene du fikk i optimizer graphs.

    Regner med du fikk hjelp til å sette den opp:cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skisse over rommet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er egentlig ikke så dramatiske forskjeller i lyden med Optimizer slått på rent lydmessig; men perspektivet i lyden blir ekstremt mye bedre med optimizer på; samt hvor bra alle kanalene henger sammen med surround (5.1/7.1/atmos/dts:x). På stereo blir det bedre plassering av instrumenter og dybde i lyden; men ikke noe i nærheten av Audyssey på Marantz AV8802a, der var det natt og dag rent lydmessig også. Faktum er at lyden på Altitude32 er ekstremt bra (en helt annen planet sammenlignet med AV8802a) uten noen form for kalibrering.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sub'ene deles på 80Hz (for stereo med sub'ene). For de andre profilene aner jeg ikke faktisk :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Prøv deg gjerne med noe høyere deling på både tokanals og kino. Subbene dine kan nok deles forholdsvis høyt. Selv deler jeg på 120 i kino og 180 i stereo.

    Om du føler for det så kunne jeg gjerne tenkt meg litt oversikt over hva som er gjort i opimizer settings, hvilken torget som er lagt inn på både stereo og kino, samt noen slides fra advanced settings.
    Av ren nysgjerrighet.;)
    Du er den eneste jeg kjenner til som har mer enn fire kanaler foruten meg selv så da sier det seg selv at det ikke er så mange å sammenligne eg med. Har blitt mye prøving å feiling:(
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prøv deg gjerne med noe høyere deling på både tokanals og kino. Subbene dine kan nok deles forholdsvis høyt. Selv deler jeg på 120 i kino og 180 i stereo.

    Om du føler for det så kunne jeg gjerne tenkt meg litt oversikt over hva som er gjort i opimizer settings, hvilken torget som er lagt inn på både stereo og kino, samt noen slides fra advanced settings.
    Av ren nysgjerrighet.;)
    Du er den eneste jeg kjenner til som har mer enn fire kanaler foruten meg selv så da sier det seg selv at det ikke er så mange å sammenligne eg med. Har blitt mye prøving å feiling:(
    Jeg ble anbefalt å ikke dele for høyt; akkurat nå har jeg ikke tid - jobbing så resten av helgen med mer familietragedie (hvorfor halve slekta skal komme å plage meg i denne fasen er for meg et mysterie ;))
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt forklart, for høy deling ødelegger kanal-delingen (dette kan løses for stereo med 2 sub'er); for surround bidrar det til at man får for mye inn i sub'delen i henholdt til deling mellom kanaler i 5.1/7.1. Spesielt om man har full-range høyttalere så er det ingen grunn å splitte for høyt opp.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok.
    Nå tok jeg utgangspunkt i at du har subber som tåler å deles høyt.
    LFE sporet ligger fra 120hz og ned, og det er første gangen jeg hører at deling fra LFE ikke er å foretrekke når man har utstyr som er designet for formålet.

    Når det gjelder to kanaler er det som du sier mest praktisk med høy deling når man har stereopar med subber.
    Jeg har testet dette hjemme siden jeg fikk Trinnov i hus for et par år siden, og har lagt på deling mellom 110 og 180 fra 60-80 før.
    Og jeg må si med hånda på hjertet at jeg foretrekker høyere deling da jeg opplever lyden mer dynamisk fra crossover og ned, samt at ampene holder seg i kl A hele veien oppover med sin glødende lyd:)
    Jeg vil uansett anbefale deg å prøve for å se hva du syntes, Trinnov gjør en fabelaktig korreksjon av systemet, og løfter dynamikken til nye høyder.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg B&W DB1x2, de er ikke veldig spreke over 120Hz ifølge målingene
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har begynt å leke en del; gjort ganske mange endringer fra tidligere.
    Skjermbilde 2018-10-03 kl. 20.32.57.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg sliter fortsatt med Roon-endpointet; om man sender 5.1 eller 2 kanals (upmixet til 5.1) så får man periodiske avbrudd i avspillingen om kildemateriale er 176.4kHz eller 192kHz; nedsampler jeg til 88.2kHz i Roon-core så fungerer det fint. Jeg har også sjekket CPU-load; og den lå godt under 10% - så det er ikke problemet; også prøvd å slå av Optimizer uten at det ga noe resultat. Så nettverks-relatert er det ikke; siden 2-kanals 176.4kHz materiale spiller helt fint. Så det virker som noe er galt med Roon-endpointet i Altitude32 i disse situasjonene (software-relatert problem). Det er rapportert; så venter i spenning på tilbakemeldinger fra Roon.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok!
    Hva mener du burde vært gjort under første oppsett da?
    Jeg kunne godt ha tenkt meg noen screen shots av "advanced"settings og targetcurve om det er greit:)
    Det kommer til å bli mye fikling/leking i starten, men husk å lagre etter hver "oppgradering" du gjør så du ikke mister det når du går ut av preset.
    Ut fra optimizer graph ser det ut til at du har greit med "gnu" til rundt 150hz på subber men her må man bare prøve seg frem.

    Når det er sagt så er resultatet du leser på optimizeren ikke hele sannheten, så omhu ønsker det fulle og hele bildet må du inn med måleutstyr for å få full oversikt (REW)
    Men det er en spennende øvelse og man må ha tålmodighet:cool:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Men jeg sliter fortsatt med Roon-endpointet; om man sender 5.1 eller 2 kanals (upmixet til 5.1) så får man periodiske avbrudd i avspillingen om kildemateriale er 176.4kHz eller 192kHz; nedsampler jeg til 88.2kHz i Roon-core så fungerer det fint. Jeg har også sjekket CPU-load; og den lå godt under 10% - så det er ikke problemet; også prøvd å slå av Optimizer uten at det ga noe resultat. Så nettverks-relatert er det ikke; siden 2-kanals 176.4kHz materiale spiller helt fint. Så det virker som noe er galt med Roon-endpointet i Altitude32 i disse situasjonene (software-relatert problem). Det er rapportert; så venter i spenning på tilbakemeldinger fra Roon.
    Sjekk clock mode i setup hva den står på samt buffersize.
    Der er ikke jeg ekspert men jeg tror løsningen kan ligge der.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Clock mode? Buffersize står på 1024
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2018-10-04 kl. 00.08.24.jpg


    Edit:
    Fant til min store overraskelse ut at dette ikke henger sammen med Roon i det heletatt; samme feil oppstår om jeg spiller 176kHz eller 192kHz med upmix til 5.1 fra Oppo UDP-203 :(
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hm!
    Det ser da ut til at dette er kilde avhengig, og innstillingene der uten at jeg er noen ekspert på akkurat dette.
    Men om du har kjørt deg helt fast og ikke finner ut av det, er Bjørn Magne på lydrommet den eneste jeg vet om som har kompetanse på features i trinnovmoduler.
    Mulig han kan løse problemene.
    Jeg har et Roon abb. Men har ikke kommet igang ennå:rolleyes:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk super-rask tilbakemelding direkte fra Trinnov. Det har vært et kjent problem med lyd som går på 4x basis-klokke (44.1 eller 48kHz) - det var noe relatert båndbredde på intern firewire enhet. De spurt om de kunne pushe ut beta-utgaven av neste firmware til min enhet - den var veldig nær release og hadde ingen kjente problemer. Så jeg sa ja til det; så da får jeg se når jeg kommer hjem om dette løser problemet mitt. Dette var en av tingene som har vært hovedfokus på i siste firmware - greit man ikke er den første i verden som opplever slike problemer.

    Edit:
    Ny firmware er nå på plass; bare vente til jeg kommer hjem for å teste :D
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hm!
    Det ser da ut til at dette er kilde avhengig, og innstillingene der uten at jeg er noen ekspert på akkurat dette.
    Men om du har kjørt deg helt fast og ikke finner ut av det, er Bjørn Magne på lydrommet den eneste jeg vet om som har kompetanse på features i trinnovmoduler.
    Mulig han kan løse problemene.
    Jeg har et Roon abb. Men har ikke kommet igang ennå:rolleyes:
    Roon må være en av det siste 10års beste nyskapninger. Vet ikke hvordan jeg levde uten Roon i gamle dager. Så gled deg - dette er magi på alle områder.

    Edit:
    Bruker selv Roon både på kontoret og hjemme på flere soner. Venter bare på at de støtter avspilling over flere fysiske lokasjoner, pr nå har jeg 2 lisenser som er litt bortkastet. Jeg vet Roon jobber med å løse dette (naturligvis blir det dårlig butikk for Roon, for da trenger jeg ikke fornye den ene lisensen min lengre). All lokal musikk har jeg synkronisert over til en ekstern disk som jeg tar med hjem med jevne mellomrom for å få den i sync med all musikk jeg har liggende på systemet hjemme. Så jeg har nøyaktig samme musikk begge steder.

    Naturligvis begynner det å bli problem med å få plass til all musikk på 1 disk; nærmer meg 4TB litt for fort.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ny firmware løste problemet :D Versjonen er i release candidate 2+ (bygger i dag); så lansering av ny firmware er like om hjørne.

    Samt gjorde tilgjengelig en del andre spennende ting!!!
    Skjermbilde 2018-10-04 kl. 17.08.39.jpg
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i sjokk (på en positiv måte); gikk gjennom alle innstillinger og rom-mål (som ikke var satt opp korrekt); og tok en rekalkulering. Lyden gikk fra veldig bra; til ekstremt bra!!! Fant også noe rot med assigning av høyttalere i forskjellige format (dts:x og dts). Mistenker remapping fungerer perfekt nå også; skal teste straks!
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende!
    Det antyder at det blir enklere å vekte plasseringer on the go, samt at den akustiske energien forbedres ytterligere.

    Når det gjelder proben og målinger av rommet har jeg lært at pinlig nøyaktighet av plassering til mic er nøkkelen til suksess.
    Jeg kjører remapping både i stereo og kino for nevrosens del;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!
    Det antyder at det blir enklere å vekte plasseringer on the go, samt at den akustiske energien forbedres ytterligere.

    Når det gjelder proben og målinger av rommet har jeg lært at pinlig nøyaktighet av plassering til mic er nøkkelen til suksess.
    Jeg kjører remapping både i stereo og kino for nevrosens del;)
    Når målingene ble gjort her så ble det benyttet et lite mikrofonstativ som kunne endre vinkel; samt water på mikronfon for å få den rettet den 100% jevnt (en liten rund som ble lagt oppå dekselet til kalibreringsmikrofonen). Det geniale med Trinnov er at man kan gjøre absolutt alle endringer man ønsker relatert innstillinger uten å kalibrere på nytt.

    Fant også ut at lyden ble kraftig forbedret med å flyttet crossover høyere. Så la den nå på 80Hz, har også prøvd litt med 120Hz (fungerte greit på musikk, men følte det ødela litt retning på surround). Har lest mange klager på 3D remapping når det gjelder frontkanalene. Ikke merket noe problem med siste firmware. Det ble også bedre kvalitet på lyden når man rekalkulerte kalibreringene etter ny firmware. Så noe har skjedd her.

    Merket meg også at 1 enkelt måling i ego-posisjonen gir best lyd. Har også satt opp en med målinger på hvert sete i sofaen; med vekt på 3 på senterposisjonen; og 1 på de 2 andre (setet til høyre og venstre for ego-plassen).

    Uten remapping høres lyden helt feil ut nå; den gjør veldig mye. Bruker 2D remapping på musikk; og 3D remapping på alt annet. Lyden er magisk! :D Lyden er bra uten noe prosessering; men man hører veldig god forskjell når man slår av og på optimiser; samt man legger merke til alle småfeil i oppsettet når man slår av remapper. Testet ut litt med siste Jurassic World: Fallen Kingdom (UHD utgaven med DTS:X kjøpt i USA). Det er relativt perfekt lyd - sømløs 7.2. Gleder meg til å få på plass ny(e) effektforster(e) og få liv i front wide og 4 tak-høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg har lært meg mhp. hjemmekino oppsett er at høyttalerens spec ikke må få bestemme XO.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Usikker på om jeg forstår deg rett Distinctive, men tror du mener at overgangen bør være der den gir minst trøbbel
    innenfor et spesifikt område, feks mellom 80-120 i kino?
    Det er jo mange faktorer som er med på å avgjøre det, men i systemet til trådstarter er det mer eller mindre fritt valg vil jeg tro.

    Med forbehold om lydens oppførsel i rommet vel å merke.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende!
    Det antyder at det blir enklere å vekte plasseringer on the go, samt at den akustiske energien forbedres ytterligere.

    Når det gjelder proben og målinger av rommet har jeg lært at pinlig nøyaktighet av plassering til mic er nøkkelen til suksess.
    Jeg kjører remapping både i stereo og kino for nevrosens del;)
    Når målingene ble gjort her så ble det benyttet et lite mikrofonstativ som kunne endre vinkel; samt water på mikronfon for å få den rettet den 100% jevnt (en liten rund som ble lagt oppå dekselet til kalibreringsmikrofonen). Det geniale med Trinnov er at man kan gjøre absolutt alle endringer man ønsker relatert innstillinger uten å kalibrere på nytt.

    Fant også ut at lyden ble kraftig forbedret med å flyttet crossover høyere. Så la den nå på 80Hz, har også prøvd litt med 120Hz (fungerte greit på musikk, men følte det ødela litt retning på surround). Har lest mange klager på 3D remapping når det gjelder frontkanalene. Ikke merket noe problem med siste firmware. Det ble også bedre kvalitet på lyden når man rekalkulerte kalibreringene etter ny firmware. Så noe har skjedd her.

    Merket meg også at 1 enkelt måling i ego-posisjonen gir best lyd. Har også satt opp en med målinger på hvert sete i sofaen; med vekt på 3 på senterposisjonen; og 1 på de 2 andre (setet til høyre og venstre for ego-plassen).

    Uten remapping høres lyden helt feil ut nå; den gjør veldig mye. Bruker 2D remapping på musikk; og 3D remapping på alt annet. Lyden er magisk! :D Lyden er bra uten noe prosessering; men man hører veldig god forskjell når man slår av og på optimiser; samt man legger merke til alle småfeil i oppsettet når man slår av remapper. Testet ut litt med siste Jurassic World: Fallen Kingdom (UHD utgaven med DTS:X kjøpt i USA). Det er relativt perfekt lyd - sømløs 7.2. Gleder meg til å få på plass ny(e) effektforster(e) og få liv i front wide og 4 tak-høyttalere.
    Ekstrem nøyaktighet i Default calibration er helt avgjørende for et godt resultat i videre arbeid.
    Azimut på center må ligge under to grader rett, på center channel for å få lyden sentrert rett i bildet.(så godt det kan gjøres med en center) Ett punkts måling er også min favoritt, men jeg tror at hvis man utelater vekting av flere seats på flerpunkts målinger kommer du opp med tilnærmet likt resultat uten at jeg har prøvd det:cool:
    Da må du nok ha flere presets etter hvor mange som er i rommet, og vekte det deretter.

    Har du lyst å sende meg "blekka" så jeg får se galskapen du besitter? Om du har den på pdf vel å merke.

    Ståle fra Stereopluss var hos meg og han hadde akkurat samme opplevelsen som du beskriver ang. lyden uten optimizer.
    Det var samme for meg første gangen jeg hørte forskjellen, men ikke så ekstrem som hjemme.
    Var gode forhold i demorommet, satt opp av uberproffer.

    Som jeg sa til Ståle med systemet i bypass her!!!

    Dette er hva folk sitter hjemme med i de tusen hjem, og 99 prosent har denne lyden du hører nå.
    Altså ukorrigert.

    Og vi var jo begge enige om at lyden klappet sammen......Et tankekors:)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er glad for at du prøvde høyere crossover btw:)
    At du føler lyden ikke sitter som et skudd kan bero på ampltuden på surr/bak og/eller nivået på kanalene.

    Har du sjekket med db måler for å verifisere gain?
    Trinnov anbefaler faktisk å gjøre det. Få kanalene likt med pinknoise som du finner i inputs på Processor fanen, så justerer du preferanser etter det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Usikker på om jeg forstår deg rett Distinctive, men tror du mener at overgangen bør være der den gir minst trøbbel
    innenfor et spesifikt område, feks mellom 80-120 i kino?
    Det er jo mange faktorer som er med på å avgjøre det, men i systemet til trådstarter er det mer eller mindre fritt valg vil jeg tro.

    Med forbehold om lydens oppførsel i rommet vel å merke.
    Et eksempel;
    Min senter går ned til 40Hz. Prøvde derfor å dele på 60Hz på senterkanalen. Funket ikke bra, da mikse-informasjon i mediet tilsier at 80Hz er et bedre valg - og det var det helt klart. Vokalen ble klarere og lyden ble langt mindre stresset. Sikkert ikke uten grunn at de nyere kodek-formatene anbefaler rundt 80Hz.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Presis!
    Det bør deles godt unna distortion område for hver enkelt kanal.
    Trinnov har den muligheten å gjøre dette individuelt på hver kilde/input.
    Ulempen med ekstrem korrigering av frekvens og fase er nok at det tapper mye energi fra forsterkere, og man kan oppleve lyden som udynamisk og forvrengt selv ved moderate pådrag. Det er også derfor det fordelaktig kan deles forholdsvis høyt 80-120 til kino.
    Så her gjelder det nok å ha krefter i bøtter og spann.

    Denne informasjonen må jo innhentes på en eller annen måte, og da er det målemic og REW som gjelder for best mulig resultat.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Usikker på om jeg forstår deg rett Distinctive, men tror du mener at overgangen bør være der den gir minst trøbbel
    innenfor et spesifikt område, feks mellom 80-120 i kino?
    Det er jo mange faktorer som er med på å avgjøre det, men i systemet til trådstarter er det mer eller mindre fritt valg vil jeg tro.

    Med forbehold om lydens oppførsel i rommet vel å merke.
    Et eksempel;
    Min senter går ned til 40Hz. Prøvde derfor å dele på 60Hz på senterkanalen. Funket ikke bra, da mikse-informasjon i mediet tilsier at 80Hz er et bedre valg - og det var det helt klart. Vokalen ble klarere og lyden ble langt mindre stresset. Sikkert ikke uten grunn at de nyere kodek-formatene anbefaler rundt 80Hz.
    Ja det virker være hensiktsmessig, jeg forsøkte mange delinger men ARC gir meg en solid forbedring og den klart beste responsen med X-over på 80. Har i tillegg justert med mange forskjellige time delay settinger og som dere ser kan det være mye å hente bare på enkle små grep.




    Justerer også avrullingen i bunnen som kan settes utifra roomgain og subresponsen og dette gir en stramhet i bånn som jeg aldri har opplevd tidligere i dette rommet. Denne kontrollen gir også god definisjon oppover som er svært avhengighetskapende. Sist jeg leste tråden med Trinnov bortpå AVS registrerte jeg at de også har mye av de samme mulighetene så verdt å se på.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn